Sami Puro

Foorumin moderoinnista

98 viestiä aiheessa

Olen ymmärtänyt myös että jopa liittokin epävirallisesti hylkii simulaattoripiirejä. Koskahan ne heräävät nuorisojäsenien puutteeseen?

Liiton miehenä täytyy nyt kysyä: Mistä/kenen kautta tämä asenne on tullut esiin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pakko osallistua tähän...

1. "pistettiin koko paikka matalaksi" Tarkoitatko, että haukuttiin ja solvattiin?

Juuri näin.

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen ymmälläni. Tässä olen rinnakkain lukenut sekä tuota sfnetin keskustelua että tätä kyseistä keskustelua ja koittanut saada selkoa mistä ihmeestä ihmiset täällä kinastelee.

Koko touhu on mennyt ihmeelliseksi yleistämiseksi ja kaikki yhden threadin takia? Ymmärrän Jaakon reaktiota koska ilmeisesti hän (ja toki moni muu) menetti ystävänsä tuossa kopterionnettomuudessa ja siitä osanottoni.

En tiedä mihin suuntaan poistettu threadi lähti sisällönsä osalta, mutta Jaakon aloitusviesti itsessään ei varmaan ollut poistamisen syy? Keskustelun sisältö ilmeisesti muuttui sellaiseksi (en tiedä kun en loppuunasti ehtinyt seurata) että oli parempi poistaa koko threadi?

Silti täytyy ihmetellä, että asia pitää viedä toiselle keskustelua-alueelle ja alkaa mollaamaan fsnordicia ja koko käyttäjäkuntaa tuomiten meidät kaikki teineiksi ja tämä keskustelualue "pikkukakaroiden pelikentäksi". Täällä on varmasti paljon nuoria ja vanhempia kävijöitä joilla ei ole kosketusta "todelliseen ilmailuun" (minä mukaan lukien) eikä tarkoitus koskaan ole oikeasti lentääkään, mutta silti aihe on lähellä sydäntä. Lentosimulaattori voi olla vain yksi osa tuota harrastusta ja lennokkien lennättäminen toinen. Niillä ei ole todellisuudentajun kanssa mitään tekemistä. Ei silti olla ylimielisiä oikeaita lentäjiä kohtaan vaan päinvastoin.

Simulaattoreilla ja kopterionnettomuudella ei ole mitään tekemistä keskenään, joten lopetetaan se simulaattorien mollaaminen siellä sfnetissä, jooko? Kovin on ylimielinen asenne näillä "ilmailun konkareilla" simuharrastajia kohtaan. Ja onhan täällä ihmisiä jotka lentää oikeassa elämässä sekä simulaattoreilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juuri näin.

Tero

Että sillälailla! Ja sitten tullaan ja kysytään"Voisitkos Arto Virtanen sanoa, missä miten olen käyttäytynyt törkeästi?"

Huoh. :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Liiton miehenä täytyy nyt kysyä: Mistä/kenen kautta tämä asenne on tullut esiin?

Lähinnä saunanlaude keskustelua eri ihmisten kanssa. Ei mitään virallista vaan jotenkin on vain jäänyt sellainen kuva. Ehdottomasti pitää korjata jos näin ei asia ole.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei taida olla montaa lukutaitoista täällä, ehkä siinä yksi pulma.

Mua mollataan , sanomattomistani sanoista. ja asenteista

Heitin pyyhkeen kehään, tänne,  jo ajat sitten,

siitä on mustaa valkosella.

no jatkakaa vaan ......

ei meillä vanhemmilla piloteilla ollut kakarana mitään simulaattoreita.

keittöjakkarat nurin ja radio pärisemään korvan juureen, ryssän häiriölähetettä, siinä lensimme . Silloin.

nyt teillä upeat pelit, mutta,,,mutta

muistan joitain käytöstapoja siltä ajalta..........

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Karavaani kulkee ja koirat haukkuu :laugh:!Meillä on niin hieno foorumi että paskaako tästä,kateellisten panettelua kaikki tyynni.Menkää nappulat nukkumaan ja pohtikaa asiaa huomenna uudestaan..

Harri

P.S Mistä tämä vuodatus oikein löytyy?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen ymmärtänyt myös että jopa liittokin epävirallisesti hylkii simulaattoripiirejä. Koskahan ne heräävät nuorisojäsenien puutteeseen?

Ei minun mielestäni näin ole. Melkein päinvastoin - ainakin heidän kanssa josta olen asiasta puhunut, on Liiton puolelta kiinnostus siihenkin puoleen olemassa.. Kyllähän kaikkien uusien "lajien" tuleminen kestää oman aikansa.

Uskoisin, että tällä viestiketjulla ei ole enää järkevää annettavaa, joten keskustelu voitaisiin lopetella. Koska kirjoitan tähän kuitenkin vielä oman yhteenvetomaisen vastaukseni, niin jätän ketjun toistaiseksi lukitsematta, jos joku kokee tarvetta kommentoida. Etenkin jos Jaskalla jokunen sana olisi vielä varastossa.

Ensinnäkin olen pahoillani jos tuohon Copterline-ketjuun liittyen on joltain jäänyt "paha mieli". Olemme kuitenkin koko ajan pyrkineet tekemään parhaamme palstan valvonnan suhteen, mutta tämänlaisessa meillekin täysin uudessa tilanteessa, jossa ikävä onnettomuus koskettaa lukijoita itseään, on tunteet asiassa herkässä, ja emme aina itse tiedä miten asiassa pitäisi toimia, jotta kukaan ei loukkaantuisi muiden kirjoutuksista. Kuitenkin viime viikkoina vain lähinnä Jaska on joistakin hänen mielestään aiheeseenkuulumattomista viesteistä meille kertonut, joten olettaisin että olemme kuitenkin kohtuullisen hyvin onnistuneet tehtävässä (kun tuolla nurkan takana huudellut kommentit eivät paljon asiaa auta - jos asioissa on ongelmia niin meidän pitäisi ne tietää eli kertoa meille).

Toisekseen, kuten sanoin jo, niin lähiaikoina kehitämme ja otamme käyttöön järjestelmän joka mahdollistaa valvojan lähettävän automaattisen ilmoituksen viestin poiston syystä, joka on ollut jo aiemmin suunnitteilla. Tämän jälkeen kenellekään ei pitäisi tulla väärinkäsityksiä jos hänen viesti on jouduttu poistamaan. Tietysti aina jos asioissa on epäselvää, tulisi ottaa yhteys meihin yksityisviestillä....

Kolmanneksi... Tuo sfnetin keskustelu. Miksi ihmeessä Jaska aloitit sen? Ensin täällä haukut meitä sensuurista, ja edes odottamatta vastausta meiltä, teet samat luritukset vain tuplasti kovemmin haukuin hyöstettynä aivan muuhun keskustelufoorumiin (kenties sen lisäksi muuallekin?). Ja nyt kun itse päätit, että et enää koko asiasta halua puhua ja antaudut ehdoitta ja haluat unohtaa koko jutun ja syytät vielä, että me mollaamme sinua. En nyt oikein tahdo käsittää. Lisäksi silti tuolla uutisryhmissä sama jatkuu, jo nyt kertoen esim että muka useita viestejäsi olisi poistettu jossa VAIN pyydät kunnoittamaan muistoa.. Eihän se ihan näin kuitenkaan taitanut olla?

Tiedän, että ystäväsi on onnettomuudessa menehtynyt ja yritän parhaani mukaan ymmärtää sitä, mutta se ei silti oikeuta sinua tähän käytökseen jossa mollaat koko tätä sivustoa ja sen käyttäjäkuntaa (valitettavasti olen ottanut tuon melko henkilökohtaisesti ja omat fiilikseni eivät kovin korkealla ole). En usko että tahallisesti olet tuota tehnyt, mutta todella ikävää käytöstä sinulta silti ja toivon siihen rehtiä ilmailijamaista korjausta! Koska se mainittu antautuminen ja unohdus ei oikein tunnu riittävältä....

Kuten olemme viestitelleet, varmasti molempia ei tämä asia voisi kiinnostaa ja se olisi syytä hoitaa pois päiväjärjestyksestä. Mutta kun se ei valitettavasti niin onnistu että käännetään kylkeä ja unohdetaan kaikki, koska se ei korjaa mitään niistä asioista, mistä on puhuttu. Minä omalta osaltani pyrin tekemään ehdotettuja parannuksia (sinunkin lähettämät kommentit tietysti huomioiden) ja edelleen toivottaa myös kaikki ilmailun vanhemmat herrat mukaan tänne, joten sinulta pyytäisin oman osasi myös. (varmaan olisi aika jo Malmilla törmätä ja sanoa päivää..)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

>En nyt oikein tahdo käsittää.

On ihmisiä, joita ei voi mitenkään miellyttää. Sellaisiin ei kannata uhrata omia hermojaan eikä aikaansa.

sasu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei taida olla montaa lukutaitoista täällä, ehkä siinä yksi pulma.

Jaa, eli enää emme ole edes lukutaitoisia? Ainoa, mitä olen viesteistäsi parin päivän aikana irti saanut on yleinen mollaus moderointia kohtaan, joka onkin kääntynyt sitten vihaksi koko "tuhannen viestin  suunsoittaja-asiantuntija" porukkaa kohtaan. Ilmeisesti mielestäsi olisi parempi, jos foorumilla ei poisteltaisi viestejä ollenkaan. Itseäni ei ainakaan kiinnosta lukea kymmentä sivua väittelyä/turhia postauksia jostain aivan muusta aiheesta, kun otsikko antaa ymmärtää. Tietoa täältä lähinnä on tultu hakemaan.

Mua mollataan , sanomattomistani sanoista. ja asenteista

Sanomattomista? Siis se on sitä sanomattomuutta, jos haukut tällä foorumilla moderaattoreita, ja perustat siitä vielä oman threadinsa toiselle foorumille, jossa sitten haukut yleisemmin koko FSnordicia. Näistä kahdesta aiheesta mollaus sinua kohtaan (joka ei todellakaan ole niin suurimittaista kuin omasi meitä kohtaan) lähinnä johtuu. Sanasi siis ei ole sanomattomia. Jos alunperin olisit esittänyt mietteesi asiallisesti, ei mitään mollausta olisi tapahtunut. Ja nyttenkin "mollaukset" on ollut "olen pettynyt..." tyylisiä.

ei meillä vanhemmilla piloteilla ollut kakarana mitään simulaattoreita.

Mitä tällä perustelet? Meilläkään ei saisi siis olla?

muistan joitain käytöstapoja siltä ajalta..........

Tarkoitatko tällä sitä, että itse toimit asiallisesti ja että meidän tulisi parantaa käytöstapojamme. Muistaakseni olet pariin kertaan puhunut tällä foorumilla "lentäjän käytöksestä". Tämän mukaisesti et nyt todellakaan itse toimi, ellei lentäjän käytökseen sisälly hyviä perusteluja vaille jäävä haukunta (jota en tiedä, en ole lentäjä).

Jos ei mielestäsi huonolla foorumilla (mielestäni erittäin hyvin toimivalla sellaisella, kiitos moderattorien) olo kiinnosta, niin miksi pitää väkisin olla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tän ketjun voisi pistää nyt lukkoon, antaa vähän kaikkien ottaa henkeä... siellä on nätti ilma. Tulkaa vaikka Malmille, MIK:issä on ainakin porukkaa. Kahviakin saa.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Haluaisinpa istahtaa herra Kuusiston kanssa lounaalle vaikkapa Hopealinnussa. Voisimme jutella ihan jokapäiväisiä asioita ja tutustua toisiimme. Tämä kohu on leimannut Jaakon silmissäni hieman asennevammaiseksi ja jokseenkin kokemattomaksi nettikeskustelijaksi, mutta olen asettanut kuvan todellisuuden epäilyn alle jo aikoja sitten. Syy siihen, etten luota omiin vaistoihini, on hyvin yksinkertainen: kokemus. Kyllä, 18-vuotias nuorimies voi olla kokenut jossakin. Olen kokenut uuden ajan ihmiskontakteissa. Ensin tutustutaan netissä vaikkapa irkaten, jutellaan muutamia kuukausia, ja sitten tavataan. Itse yritän kehittää jatkuvasti huumoria netissä, mutta todellisuudessa tunnen itseni äärimmäisen araksi tutustuessani uusiin ihmisiin. Kasvotusten asiat näyttävät kovin erilaisilta.

Tunnen monia peeloja, jotka ovat tietokonemaailman ulkopuolella äärimmäisen hienoja ihmisiä. Samoin tunnen muutaman järkyttävän huonosti käyttäytyvän henkilön, jotka kuitenkin ovat netissä viimeisen päälle asiallisia. Pitäisikin pyrkiä huomioimaan, että tulkitsemme vain toistemme tuottamaa tekstiä. Aikajana on täysin erilainen kuin kuppilatiimakeskustelussa, samoin ovat keinot. Useimmat henkilöt käyttävät puheessaan jonkinlaista painotusta, eleitä ja ties mitä muita keinoja tehostaakseen ymmärrettävyyttään. Miettikääpäs, kuinka paljon siitä informaatiosta mahtuu tiivistettyyn tekstiin, kun sanotaan, että yksi kuvakin vastaa jo tuhatta sanaa, ja tällä kertaa tarvittaisiin videota. Jos kirjoittajan taidot äidinkielessä ovat vielä hieman heikompaa sorttia, ei hänen tekstistään voi tehdä kovinkaan realistista johtopäätöstä henkilön luonteesta. Jos luulet tuntevasi ihmisen sellaisen perusteella, sinulla on hyvä mielikuvitus. Älä kuitenkaan liitä sitä todellisuuteen, vaan jätä tilaa väärinkäsityksille.

FS Nordic on valtaisa foorumi, joten meitä on täällä joka lähtöön: kymmenvuotiaasta kahdeksankymppiseen, hindusta ateistiin, pilalle hemmotellusta vanhempien pahoinpitelemään. Erilaisuus on kuitenkin rikkautta, joten yrittäkäämme ymmärtää sitä. Toiset vierailevat täällä kerran kuukaudessa, jotkut haluavat lukea kaikkia alueita täysipainoisesti. Molemmat kuitenkin toivonevat selkeyttä, joten kunnioittakaamme heitä. Toki on mukavaa, jos joku on pohtinut asiaa sivuavaa kysymystä jo kauan, ja saa vastauksen offtopic-viestiinsä. Onko se kuitenkin sen arvoista, että alkuperäinen kysymys voidaan unohtaa? Jos kysymykseesi odottamasi vastaus ei ole monivalintatyylinen, tee mieluummin uusi ketju ja viittaa vaikka sanoillasi toiseen ketjuun. Eihän ole kohteliasta puhua toisten päälle ja vaihtaa aihetta, kun edellistäkään ei ole vielä käsitelty.

Sivistyneiden pöytäturinoiden ja nettikeskusteluiden välillä on suuri ero turhuuksien käsittelemisessä, minkä olette nostaneet voimakkaasti esille. Lukuunottamatta reaaliaikaisia keskusteluja, tapana on jättää jäänmurtajat, täytesanat ja -lauseet pois. Myös tietyt kliseiset ilmaukset, muun muassa onnentoivotukset, luokitellaan yleensä turhiksi. Asiasisällön kannalta epäoleelliset asiat on järkevää jättää mainitsematta. Vaikka tällainen käytäntö syö hieman lämpöä keskusteluilta, itse asia korostuu ja tiedonhakijan työ helpottuu. Erikoiskeskustelualueilla pitäisikin mieluummin pysyä asiassa. Jotta puheripulista kärsivä saisi sanottua vielä ne epäoleellisemmatkin jutut, monilla foorumeilla on vapaaksi keskusteluksi nimetty aiheeton alue. Aivan kaikkea ei tosin kannata kakistella. Hyvä kysymys ennen kirjoituksen julkaisua onkin, onko kenelläkään muulla todellista käyttöä kirjoitetulle tiedolle. Jos se on vain yksittäinen henkilö, yksityisviesti on suositeltavin tapa.

Jaakko, olen tosissani lounaasta. Virtuaali-ilmailun harrastajana haluaisin mielelläni haluaisin tutustua jälleen yhteen ilmailukonkariin ja kenties oppia jotain uutta, jotta hyppy todellisen ilmailun pariin olisi hieman pehmeämpi, kun rahat riittävät lupakirjaan. Toivottavasti sinua ei haittaa muuttoni Otaniemeen ja opiskeluni Teknillisessä korkeakoulussa, vaikka tekniikan ylioppilaiden pilkunnussintaakin jo ehdit kritisoida. Haluaisin ymmärtää, minkälainen ihminen siellä bitin toisessa päässä viestejään kirjoittelee. Siten voisin ymmärtää paremmin viestejäsikin ja vihjaista parille ärtyneelle tutulle, miksi asiat menivät näin. Voisinpa melkein lyödä vetoa, että homma ei ole niin mustavalkoinen, kuin miltä se helposti näin vastapuolen näkökulmasta paria viestiäsi tutkiessa näytti. Tutustukaa te muutkin toisiinne, niin saatte ehkä uusia näkökulmia elämiinne - puolin ja toisin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä näkisin nyt kuule Matti, että sä alat olemaan asian ytimessä.....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asiasisällön kannalta epäoleelliset asiat on järkevää jättää mainitsematta.

Tämä on oikea periaate.

Tällaisilla forumeilla on valtavasti tekstiä, joten kaikki mikä edistää nopeaa lukemista ja halutun asian löytymistä, kannattaa tehdä. Esimerkiksi jokin aika sitten karsittiin kuvapuolen "hyvät kuvat, karmaa!!!" viestit pois, koska ne kiinnostavat korkeintaan kuvien postaajaa, jos edes häntä, vaikka tarkoitus onkin tehdä hyvää mieltä ja kannustaa.

sasu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä näkisin nyt kuule Matti, että sä alat olemaan asian ytimessä.....

Hyvä Sami kun olet ytimessä, opettaisitkos samalla ystävällesi lukemisen ymmärtämistä.

Mun suuhuni on täällä  laitettu sanoja, sanontoja ja mielipiteitä, joita en ole esittänyt.

Ne kirvelevät, koska luotan ihmiseen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä Sami kun olet ytimessä, opettaisitkos samalla ystävällesi lukemisen ymmärtämistä.

Mun suuhuni on täällä  laitettu sanoja, sanontoja ja mielipiteitä, joita en ole esittänyt.

Ne kirvelevät, koska luotan ihmiseen

Tämä siis jatkuu taas..... :) En tunne yo. kaveria, joten hankala on lähteä pitämään äidinkielen tuntia...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä siis jatkuu taas.....

...ja voisi kyllä alkaa pikkuhiljaa loppumaan. Jos ei tähän threadiin ole kenelläkään enää mitään uutta annettavaa, niin voidaan ruveta miettimään ketjun sulkemista...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä on nyt vähän sellainen juttu, että Jaska on IlmailuPersoona, hyvässä ja pahassa. Olen itse sitä mieltä, että Jaska on otettava sellaisena kun on, vanhaa koiraa kun voi olla vaikeaa opettaa. Olkoon vaikka niin, että tuleepahan lisää väriä palstalle.

Ja vaikka joskus ollaan väännetty peistä (useita vuosia sitten sfnetin puolella), niin uskokaa: Jaskan kanssa tulee hyvin toimeen ja mies on reilumpi kuin ensiksi luulee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Monta sanaa on mieli tehnyt tässä ketjun aikana sanoa, mut nyt päädyn kahteen lauseeseen

Moderaattorit suljetaan tää nyt ettei tuli syty uudelleen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu näin on. Turhapa pidemmälle jatkaa.

Jaskaa kuitenkin pyytäisin [iurl=http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,43426.msg453862.html#msg453862]oman viimeisen viestini[/iurl] tähän ketjuun lukemaan ja sen pohjalta vastaamaan minulle vielä vaikka yksityisviestillä (kun pari päivää sitten tuli molemmille nukkumaanmenoaika vastaan ensin)...  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.