Guest TA

Projekti: A320 ohjaamon puolikas (etenee vihdoinkin..)

51 viestiä aiheessa

Alkuun tekisi mieli kirota se päivä jona kokkari-kärpänen puraisi  ;) mutta olkoon nyt...

 

En silloin arvannut kuinka tämä veisi mukanaan. Lisäksi on mennyt

rahaa ihan kohtalaisesti vaikka edullisesti yritänkin tätä väsätä.

 

Eli työn alla on siis kapteenin puoli A320:n ohjaamosta. Valmista tulee

pikkuhiljaa. Projekti nytkähti käyntiin reilu vuosi sitten, kun aloin hahmottelemaan

kokonaisuutta ja pikkuhiljaa keräämään tavaraa. "Testiohjaamon" kanssa on lennelty

reilu puolivuotta jonka avulla on päässyt tutustumaan noihin Opencockpits:n korttien saloihin

ja mahdollisuuksiin. Tarkoituksena on pitää kone "lentokuntoisena" koko ajan.

Seuraava etappi onkin SIOC:lla kyhäelmän ohjelmoiminen toimivaksi kokonaisuudeksi.

 

No, ei enempää lätinöitä... Tässä pari kuvaa.

Pahoittelen jo etukäteen kuvien huonoa laatua.

Hangaari sijaitsee pannuhuoneessa ja valaistus on aavistuksen kehno  ;)

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tosta on hyvä jatkaa  :)

Glaressa johdotukset valmiina ja liitäntä mastereihin tapahtuu helposti OC:n inputs korttien avulla.

Runkoon vahvistusta ja peitelevyjä paikoilleen... Onhan tossa vielä hommaa.

 

Kiitokset tässä vaiheessa Markukselle ja Johanille sekä kaikille muille joilta on apuja saatu  :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noni! Toiveet täyttävää A32x lisäosaa ei oikein tunnuta saavan maailmalla markkinoille, mutta näitä ohjaamoja sen sijaan pukkaa. Hieno homma ja zemppiä vaan  :thmbup:.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaha, eli Raumalta tulee muutakin hyvää kuin Lukko!

---

Mulla vois olla jotakin roinaa vielä. Tsekkaan illalla ja palataan.

T. Markus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asuuko Ahonen raumalla?  :o

Jos näin on niin on tullut bussinpuolikas yllättävän lähelle (15km)  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asuuko Ahonen raumalla?  :o

Jos näin on niin on tullut bussinpuolikas yllättävän lähelle (15km)  ;)

 

Salaisuus on paljastunut!! Ja ketut siitä, paljastan loputkin: isäni on Outi Nyytäjä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Opencockpits:n MCDU vaikutti hintalaatu suhteeltaan kokeilemisen arvoiselta.

Kolvaamisen suurena ystävänä tilasin tietenkin tee-se-itse paketin ankä valmiiksi kasattua versiota.

 

Työ ei ollut raskasta mutta huonoista työskentelyasennoista rankaistiin välittömästi niskakivulla  :thmbdn:

Myöskään nakkisormet eivät ole parhaat mahdolliset, kun tilaa työskennellä on rajallisesti.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pikkuhiljaa kasaten tuokin laatikko saatiin valmiiksi viikon kahden kuluessa.

Muutama kylmä juotos paljastui koeajolla mutta muuten toimii mukavasti.

Softana vasFMC.

 

 

 

Tässä kaikki tällä erää - lisää tulee jahka edistytään  :)

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:-[ oliko se salaisuus?

Itse olen Turusta alunperin, joten länsi rokkaa kokkaripuolella

ainakin bussien suhteen.

Varsin tyylikäs MCDU. Se ja FCU ovat bussin

kaksi tärkeintä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:-[ oliko se salaisuus?

 

Ei se ollut. Toi oli vaan mielestäni hyvä paikka lainata itseään James Potkukelkkaa  :P

 

Joo täytyy sanoa, että tuo MCDU on hintansa arvoinen. (kuten myös FCU ;) )

Mikäli jotakuta kiinnostaa niin lisätietoja saa täältä.

Tosin tuo on se valmiiksi kasattu mutta ajatus on sama :)

Itse kasaamalla tuossa säästää muutaman kympin. Ei siinä tuntipalkoille pääse

mutta mukavintahan tässä onkin tuo näpertäminen ja tekemisen ilo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se ollut. Toi oli vaan mielestäni hyvä paikka lainata itseään James Potkukelkkaa  :P

 

Joo täytyy sanoa, että tuo MCDU on hintansa arvoinen. (kuten myös FCU ;) )

Mikäli jotakuta kiinnostaa niin lisätietoja saa täältä.

Tosin tuo on se valmiiksi kasattu mutta ajatus on sama :)

Itse kasaamalla tuossa säästää muutaman kympin. Ei siinä tuntipalkoille pääse

mutta mukavintahan tässä onkin tuo näpertäminen ja tekemisen ilo.

Jaa-a täytyy tulla kuokkavieraisiin  :laugh:

Itteasia mull isk vähän katteuski kun mää katoi tota su bussirotiskoas  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Talvella ja keväällä vaivanneen totaalisen simutympääntymisen jälkeen on taas jotain saatu aikaiseksi.

 

Pientä näpertämistä, johtojen tekoa ja SIOCn treenausta helteiden lomassa.

"Kone" on vihdoin saatu pois pannuhuoneen pölyistä ja kytkentä vaiheestakin selvitty.

Se mitä olin ajatellut palaksi kakkua veikin lopulta kaksi kallista kesälomapäivää - mut

se olkoon sen arvoista. Johtojen ledien ja painikkeiden kytkeminen kiinni järjestelmään

ei käytnytkään aivan kuten elokuvissa. Yleismittarille riitti töitä, kun etsin vikoja. Liittimien uusimista,

juotosten korjaamista ja johtimien tarkistuksia oli iaka tavalla - vaikka olin mielestä valmistelut

huolella tehnytkin.

 

Nyt vuorossa SIOClla ohjelmointi tähän astinen rakennelma kuntoon ja sen jälkeen käyn pedestalin kimppuun....

 

Kuva ois kiva foto eli tässä pari :)

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tästä piuhaviidakosta onkin mukava lähteä hakemaan vikaa. Numeronäytöissä oli tänään vikaa ja otti aikansa löytää kaksi johtoa

jotka olivat vaihtaneet paikkaa kasausvaiheessa...

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuttu viidakko:-) hienosti etenee projekti. Odotellaan tuota Airsimmerin fsx versiota ja sen construction editiota.

Kuulemma ei mene kovin kauaa enään. Tosin aika hyvin tuo PM pelittää myös.

Tulepa joskus käymään kylässä.

T. Markus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä piuhaviidakosta onkin mukava lähteä hakemaan vikaa. Numeronäytöissä oli tänään vikaa ja otti aikansa löytää kaksi johtoa

jotka olivat vaihtaneet paikkaa kasausvaiheessa...

 

Kokemuksella voin sanoa, että jokainen kaapelinpää ja liitin kannattaa merkata heti kun kaapelin on katkaissut. Kaapeleiden merkkaamiseen on saatavilla erilaisia merkkejä, tuossa on yksi malli Bilteman sivuilta.

width=345 height=264http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/44/large/44-649_l.jpg[/img]

 

Kunnon merkkaukset helpottavat elämää todella paljon  :)

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulemma ei mene kovin kauaa enään.

Taas työstetään konetta vanhasta luonnoksesta... Voi vielä vielä monta vuotta ennen kuin ne saa sen valmiiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään saatu aikaiseksi pedestalin runko.

Oivalsin tänään, että pinnoissa käytetyn nahan (keino - eläimiä ei ole vahingoitettu ;) )

määrästä päätellen taitaakin työn alla olla Lufthansan eikä FInnairin kone :)

Saksalaisethan tunnetusti tunkevat nahkaa joka paikkaan.  (Huomaa myös LIDL:n akkuporakone)

 

Eli tallaiseen pitäisi alkaa löymään aparaattia kiinni:

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Levyt on 12mm MDF-levyä jotka sai edullisesti hankittua paikallisesta puutavaralikkeestä.

Luonnollisesti valmiiksi oikeaan mittaan sahattuna - säästyi sekin vaiva.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikkuhiljaa nykien homma etenee....

 

[ attachment removed / expired ]

 

Seuraavaksi Saitekin kaasu kiinni ja peitelevyjä paikoilleen.

Kaasukahvojen modifiointi aikataulussa myöhemmin.

Nyt on tarkoitus saada loput paneelit pikkuhiljaa työn alle

ja asennuksen - budjetti paukkuu. Tuo FO:n puoleinen RMP löytyy vielä kuvassa olevien lisäksi.

Sitä en tosin saata toiminta kuntoon vaan se on vain silmänruokaa...

 

Mutta näillä mennään. Työt vaan pahasti haittaa harrastusta :D

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pientä edistymistä havaittavissa täälläkin. Pedestal on löytänyt tiensä muun

viritelmän kylkeen ja seuraavaksi alkaa ECAM:n ledien ja nappien koodaaminen.

 

Lentokunnossa kone on taas varmaan huomenissa, jahka saan viritettyä päävirta

ym. suht oleelliset namiskat taas korttiin kiinni. Kaasun kanssa ollaan vielä lähtöruudussa kuten

kuvasta näkyy :)

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kummastusta herättää se, että nuo peitelevyt on maalattu samalla

RAL-koodilla olevalla maalilla kuin nuo paneelitkin mutta väriero on kuitenkin noin huomattava  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

]

Kummastusta herättää se, että nuo peitelevyt on maalattu samalla

RAL-koodilla olevalla maalilla kuin nuo paneelitkin mutta väriero on kuitenkin noin huomattava  :-\

 

Maanantaisekoitus  ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kummastusta herättää se, että nuo peitelevyt on maalattu samalla

RAL-koodilla olevalla maalilla kuin nuo paneelitkin mutta väriero on kuitenkin noin huomattava  :-\

 

Onko maalatut pinnat samaa materiaalia, esim. MDF:ää tai vaneria? Eri materiaaleilla voi tulla eri sävy, kun imevät eri lailla. Entäpä sitten sellainen juttu, että sekoitettiinko sinulle kaksi purkkia samaa väriä ja ensin käytit toisen purkin loppuun ja sitten toisen? Jos sekoitetaan samaa väriä kaksi purkkia, niin ne täytyisi kuitenkin sekoittaa ennen maalaamista samaan maalausastiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Manolo on hommannut akryylin jostain joko valmiiksi värjättynä

tahi maalannut itse, jonka jälkeen on tehty kaiverrustyöt.

Itse hain valmiiksi sekoitettua maalia kätevästi pullotettuna spraypulloon.

Eli tasalaatuista pitäisi olla. Niin ja pleksille ja vaahto PVClle

olen värjäillyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä minä melkein väittäisin, että maalin sekoittaja on tuossa kyllä tupeloinut. Ei noin räikeää värieroa (ei puhuta enää edes sävyerosta) selitetä maalattavan pinnan erilaisella materiaalilla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään