Niko Pursiainen

IVAO: Stockholm-Helsinki Shuttle, 20 helmikuuta, kello 18-21.

9 viestiä aiheessa

Shuttlelogo.jpg

 

Suomen ja Ruotsin IVAO divisioonat järjestävät yhteistyössä Tukholma-Helsinki Shuttle -tapahtuman lauantaina helmikuun 20. päivä! Lennonjohtoa on tarjolla molemmille kentille. Tapahtuma alkaa kello 18 Suomen aikaa ja päättyy klo 21.

 

Suositeltavat reitit:

 

ESSA-EFHK: NTL UN851 MAR UN873 LAKUT /parittomat lentopinnat >F285

ESSA-EFHK: NTL N851 MAR N873 LAKUT /parittomat lentopinnat <F285

 

EFHK-ESSA: RUNEN UN872 XILAN /parilliset lentopinnat >F285

EFHK-ESSA: RUNEN N872 XILAN /parilliset lentopinnat <F285

 

Kartat:

 

ESSA: http://www.lfv.se/sv/LFV/Flygtrafiktjansten/FPC/IAIP/AD-0-4/AD-2/S/

 

EFHK: https://ais.fi/ais/eaip/html/efhk.htm

 

Maisemat:

 

ESSA: http://files.fsnordic.net/?download=731 (ilmainen)

          http://www.aerosoft.com/cgi-local/re/iboshop.cgi?showd,5348541430,10723_1 (maksullinen)

 

EFHK: http://fisd.fsnordic.net/projects/efhk/ (ilmainen)

 

 

Tervetuloa!

 

 

PS. Lennonjohtoilmoittautumiset sähköpostitse osoitteeseen fi-tc [miuku] ivao [piste] aero.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapahtuma on alkanut! Helsingissä ja Tukholmassa lennonjohtoa lattiasta kattoon!

 

Lentäjät vain puuttuvat, tai siis ei tuo ~10 lentäjää kovin paljon ole...

 

:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjät vain puuttuvat, tai siis ei tuo ~10 lentäjää kovin paljon ole...

:thmbup:

 

Pelkäsivät varmaan huonot säät :P

 

Ainakin minulla kaksi hienoa lentoa (unohdetaan sen että aloitin Arlandasta uudestaan kun FS kaatui) ja aika jännittävää tehdä ILS lähestyminen CATII näkyvyydessä hyvällä ATC johdolla. Myös piti vaihdaa kiitotietä 01Rille 9nm kentältä kun joku SAS lento tuli 19Rille ilman moottoreita!! Tässäkin yks kuva ESSAn puolelta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Geoff

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi CATII, eihän sää ollut niin huono sentäs?

 

Eikös se näin:

"Category II (CAT II) - Category II operation: A precision instrument approach and landing with a decision height lower than 200 feet (61 m) above touchdown zone elevation but not lower than 100 feet (30 m), and a runway visual range not less than 300 meters (984 ft) for aircraft category A, B, C and not less than 350 meters (1,148 ft) for aircraft category D."

Ainakin minulla Radar ALT oli 180 ennenkun kiitotie tuli näkyviin Arlandassa. Sää tuli kautta HiFiSimin ASA ohjemla - oliko erilaista IVAOin säässä? (Helsingissä sitten myöhemmin oli kaunista)

 

Geoff

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo CAT2 minimit siis aina 200ft-100ft RADIO välillä ja kiitotienäkyvyys (RVR) ei saa olla CAT A-C alle 300m ja D luokalla 350m. Voihan CAT2 lähestymisen ajaa vaikka CAVOK kelissä? Onko sillä mitään käytännön merkitystä ajaako 1 vai 2, kakkosessa vaan vähän pienempi ratkaisukorkeus. Niin jos on pienikin syy kelin puolesta käyttää CAT2 niin why not?

 

Tota öö ... ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo CAT2 minimit siis aina 200ft-100ft RADIO välillä ja kiitotienäkyvyys (RVR) ei saa olla CAT A-C alle 300m ja D luokalla 350m. Voihan CAT2 lähestymisen ajaa vaikka CAVOK kelissä? Onko sillä mitään käytännön merkitystä ajaako 1 vai 2, kakkosessa vaan vähän pienempi ratkaisukorkeus. Niin jos on pienikin syy kelin puolesta käyttää CAT2 niin why not?

 

Miksei CAT2 kelpuutetuilla koneilla voida muutenkin ajaa aina se kakkonen, ei sillä ettäkö sillä olisi CAVOK säällä mitään merkitystä, mutta miksi menetelmä on nimenomaan ajaa CAT1?

Kyllä CATI on monesti simppelimpi ajaa, ja siinäkin pääsee APn kanssa alimmillaan 50ft AGL. Autolandeja ymmärtääkseni ajellaan säällä kuin säällä, kun laiskat pilotit eivät itse jaksa sorvata (?). CATII vaatii myös usein erilliset odotuspaikat lähteviltä koneilta, joka taasen hidastaa koko toimintaa kun koneet holdaavat valovuosien päässä CATI odotuspaikasta kun Jerkku haluaa ajaa CATII-ilsin. Toisaalta tämäkin on siksi, että huonossa kelissä minimoidaan säteen peittoamiset (+ pilotti ei näe baanalle), cavokissa pilotti näkee kokoajan baanalle ja jos kone lähtee ohi liukupolusta/suuntasäteestä.

Mutta päätellen voin todeta, että kai Jerkku voi sen CATII-ILSin ajaa cavokillakin, jos välttämättä haluaa lisätä työmääräänsä  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään