Esa Sairio

Uutta tehoa sceneryntekoonkin

38 viestiä aiheessa

Kiitos näistä lisätiedoista. Ilman muuta kysyn tuota softaa Aaron HerZmannilta, siitähän on voitu tehdä  päivitetty versio uudemmille tietokoneille. Vaikka vähän kyllä hirvittää mennä kyselemään tavallisena simuharrastajana tämmöisiä kiireiseltä professorilta. Eh . . tuota . . etkös sinä J.K voisi kysäistä, kun olet tehnyt aiemminkin yhteistyötä hänen kanssaan?

;D

Tuo C-kielestä kääntäminen taitaa olla liian iso pala haukattavaksi meikäläiselle, toisaalta vanhojakin  toimintakuntoisia PC-koneita olisi kyllä käytettävissä, joten ehkä saisin softan pyörimään sellaisenaankin.

Ehkäpä joku foorumilaisista osaisi modernisoida tuon alkuperäisen C-kielisen version (lupa pitäisi toki saada ensin).

:-\

Jos rohkenen tuota softaa kysyä niin onko se nimeltään "Image Analogies Software" johon viitataan tällä sivulla: http://www.dgp.toronto.edu/~hertzman/software.html

Edit: Eikös tällä sivulla: http://www.mrl.nyu.edu/projects/image-analogies/lf/  kohdassa (I Want it now!)  oleva latauslinkki ole kyseinen ohjelma?

Vai mikäköhän tämä if.tar zippi on? Latasin sen mutta asennus on vielä kesken.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos näistä lisätiedoista. Ilman muuta kysyn tuota softaa Aaron HerZmannilta, siitähän on voitu tehdä  päivitetty versio uudemmille tietokoneille.

Minäkin kokeilin tuota softaa samoihin aikoihin Jarin kanssa. Hyvin suurella todennäköisyydellä sama softa toimii nykykoneissa vikkelämmin, onhan CPU nopeus kasvanut vuodesta 2001.

Jos rohkenen tuota softaa kysyä niin onko se nimeltään "Image Analogies Software" johon viitataan tällä sivulla: http://www.dgp.toronto.edu/~hertzman/software.html

Edit: Eikös tällä sivulla: http://www.mrl.nyu.edu/projects/image-analogies/lf/  kohdassa (I Want it now!)  oleva latauslinkki ole kyseinen ohjelma?

Vai mikäköhän tämä if.tar zippi on? Latasin sen mutta asennus on vielä kesken.

Siinä tar paketissa on mukana windows executable, joten käännöshommiiin ei tarvitse ryhtyä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä synteettisen ilmakuvan generointi peruskartasta saattaa olla "kova juttu" Valitettavasti en saa minkäänlaista otetta

tähän Image Analogies softataan. Manuaaleja ei oikein periaatteessa ole, tai ainakin kaikki manuaalin tapaiset kirjoitukset

ovat ikäänkuin professoreille tarkoitettu.

Uskoisin kuitenkin pääseväni alkuun jos saisin edes pieniä vinkkejä ohjelman käytön periaatteista.Alla olevan kuvan mukaisen

valikon olen saanut näkyviin. Uskoisin, että tämä on se oikea ohjelma mistä on puhuttu.

;D

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olin pari viikkoa lomailemassa ja nyt olen töissä. Minulla pitäisi olla koti-PC:llä tallessa vanhat projektit. En muista, että ohjelmassa olisi ollut tuollaista UI:ta. Softa käynistettiin DOS-ikkunassa komentoriviltä ja parametrit taidettiin ajaa ohjelmaan sisään käyttäen tekstimuotoista tiedostoa. Jos vain löydän projektin filet, niin eiköhän sen perusteella saada selville mitä parametreja itse käytin.

Parametreja odotellessa sinun kannattaa valmistella sopiva kuvapari filtterin opettamiseksi. Pienikokoinen kuvapari tarkoittaa nopeata toimintaa ja kuvan sisällön monipuolisuus taas parantaa lopputuloksen laatua. Optimi tilanteessa mallikuva on valittu lähiseudulta samantapaisesta maastosta. Mallikuvan bittikartat pitää tietysti olla samassa resoluutiossa (metri/pixel). On myös mahdollista, että peruskartta ei saa olla liian 'hyvälaatuinen'.  Ohjelman voi olla vaikea erottaa onko jokin viivanpätkä tekstiä vaiko polku tai tie. Sopivasti suttuisessa kartassa lyhyet viivat (= teksti) häviävät ja tiet tulevat paremmin esille. Myös ohjelmassa itsessän taisi olla jonkinlainen filitteri tuon kaltaisen ongelman ratkaisemiseksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hienoa jos saisin ne parametrit niin voisin kokeilla soveltaa niitä, sikäli jos tästä löytyy saman nimisiä syöttörivejä. Uskoisin tämän olevan sama ohjelma, ehkä vain uudempi versio. Olen saanut tämän kyllä "toimimaan" siis siten, että se tekee jotain . . .

;D

Kun painan tuota "go" nappia niin ohjelma tekee jotain muutaman minuutin ja noita "save" nappeja painelemalla se tulostaa ohjelman pääkansioon kuvia, esim. sellaisia joissa tytön kasvot ovat sulautuneet yhteen tuon neulekuvion kanssa. Kaikki muu onkin sitten aivan "hepreaa" Miten ja minne asettelen kuvaparit? Miten ne nimetään ym. ym.

:-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä se komea UI näyttäisi olevan minullakin, mutta käyttelin ohjelmaa siitä huolimatta kometoriviltä käsin. Siitä, miksi olen valinnut juuri nuo parametrit minulla ei ole minkäänlaista käsitystä  :)

Tässä msdos komentotiedosto

Map2Pic.bat:

lfWindows.exe argFile: Map2Pic.txt

Mahdollisten virheilmoitusten takia tuohon kannattanee lisätä pause tähän tapaan (ikkuna sulkeutuu muuten liian nopeasti)

Map2Pic.bat:

lfWindows.exe argFile: Map2Pic.txt

pause

Map2Pic.txt:

useFilter: true

srcExample: RefImages/Raisio_map500.png

filteredExample: RefImages/Raisio_air500.png

srcImage: Janijarvi.png

coherenceEps: 5

useSplineWeights: true

samplerEpsilon: 0.1

useYIQ: false

matchMeanVariance: false

useInterface: false

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeilin softaa ja 500x500 kokoisella mallikuvaparilla 550 x 2200 kokoinen peruskartta muuntui ilmakuvaksi ajassa 2 h 50 min (CPU Intel E8400 @ 3GHz). Luultavasti useammalla corella varustettu kone pystyy tekemään montaa kuvaa samanaikaisesti tuolla nopeudella (oletus, että kukin dos-ikkuna käyttäisi eri cputa).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitokset J.K noista parametreista. Käyn uudella innolla ohjelman kimppuun kun sopivaa aikaa tulee eteen. Laitan tähän sitten kuvia ym. juttua mikäli onnistun.

:)

Edit: Vahingossa oivalsin kuinka ohjelmaa käytetään ;D Uskomaton ohjelma! Sain jo omia kuvia filtteröityä, en tosin vielä karttoja. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vielä minulla ei ole esittää synteettistä ilmakuvaa mutta muuta mielenkiintoista kylläkin. Olen nyt tutustunut tuohon Image Analogies softaan muutamien päivien ajan ja täytyy kyllä sanoa, että erikoinen ohjelma on kyseessä.

:)

Alla olevassa kuvassa on muutama esimerkki ohjelman kyvyistä, siis ohjelman . . . ei minun! Vasemmassa pikkukuvassa on lumisia oksia, Siirsin kuvan tunnelman Fs-Nordicin logoon! Mitään kuvankäsittelytaitoja ei tuossa tarvittu vaan ohjelma tekee tuon automaattisesti kunhan vain syöttöparametrit ovat tietynlaiset. Sama juttu tuon tuli ja tähti-näytteen kanssa. Tuommoisia pikkukuvia ohjelma laskee noin minuutin ajan.

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeilin tuossa tänään tehdä synteettistä ilmakuvaa mutta homma kaatui ilmakuvan ja peruskartan liian suuriin eroavaisuuksiin. lmakuva on vuodelta 2006 ja nuo peruskartat joita minulla on ovat 70-luvun alusta.

Uskomatonta kuinka paljon maasto on muuttunut tuossa ajassa, yhtennäistä maaplänttiä malliksi ei vain löydy. Teitä ja rakennuksia on tullut valtavasti lisää, metsien rajat ovat muuttuneet jne Jopa rantaviivat ovat monin paikoin erilaiset. Mallikuva-parissa olisi hyvä näkyä vettä ja rantaviivaa teitä, metsää, peltoa, rakennuksia, rautatie ym. katrttamerkkejä.  Jos kartalla ja ilmakuvalla on vuosikymmenien ikäero niin yhtenäistä aluetta ei ole.

Eli seuraava vaihe on sitten mennä karttaostoksille. Muuten kyllä homma on jokseenkin hallinnassa ja ilmakuvaa sain kyllä syntymään, tosin sitä ei vielä kehtaa laittaa näytille . . . mutta harjoitukset jatkuvat.

;D

Edit: kirjoitusvirheitä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi? Peruskarttaahan on tarjolla ihan netissäkin. http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?lang=

Silloin kun minä softaa kokeilin, käytin juuri yo. linkin karttoja.

Edit: Aika hyvään alkuun pääsee jos käytät Jari K:n mallikuvapareja.

Kappas vaan! Kiitos vinkistä. Noillahan voinkin kokeilla edullisesti ja rahat säästyvät. :)

Kokeilin noita Jari K:n mallikuvia mutta ne ovat tuolla netissä niin pieninä ja väreiltään erilaisia kuin minun paperikartat, ettei tulos ollut paras mahdollinen. Menitkö Jussi kokeiluissa niin pitkälle, että teit photosceneryn synteettisestä ilmakuvasta?

Edit: Tuossa kun noita mallikuvia väsäilin, niin huomasin että ei todellakaan onnistu jos ottaa karttakuvan ja samasta kohtaa ilmakuvan . . .

Mikäli koittaa niitä laittaa päällekkäin, niin eivät osu tiet ym. alkuunkaan samoille paikoille vaikka kuinka säätää.

Itseasiassa mallikuvapari vaatii aika paljon työtä ja muokkausta, että kaiken saa kohdalleen. Ajattelin, että teen jomman kumman tilapäisesti osittain läpinäkyväksi ja tuon osina toisen kuvan päälle jossa sitten voi tarkasti skaalata ja kohdistaa kuvat identtisiksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Turun kaupungin sivulta haettua ilmakuvaa ei tarvinnut säätää muulla tavalla kuin skaalaamalla samaan mittakaavaan. Tosin minulla on jokin todella hämärä muistikuva siitä, että jossakin tapauksessa kuvaa piti pyöräyttää aavistuksen verran.

Ovatko kuvasi aivan varmasti samassa mittakaavassa?

Oikeiden karttamateriaalin pohjaksi käytettävien ilmakuvien pitäisi olla valmiiksi korjattu siten, ettei kuvissa ole merkittäviä vääristymiä. Kuvauskorkudesta riippuen, kuvan reuna-alueet ovat enemmän tai vähemmän viistokuvia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään