Esa Sairio

Uutta tehoa sceneryntekoonkin

38 viestiä aiheessa

Ihan vaan tiedoksi, että uusi tietokoneeni (allekirjoituksessa) nopeuttaa selvästi photosceneryjen tekoa. Suurien kuvatiedostojen käsittely Photoshopilla on olennaisesti nopeampaa kuin vanhalla tietokoneellani. Myös erilaiset ajot, joissa mm. ajetaan ilmakuva simun ymmärtämään bgl-tiedostomuotoon, toimii mutuna noin pari, kolme kertaa nopeammin kuin aiemmin.

Tietenkään rakennusten ja metsien sijoittelu ilmakuvaan ei nopeudu, koska se on käsityötä joka ei ole kiinni tietokonetehosta.

Seuraava photoscenery tulee olemaan Nurmijärvi, jonka valmistuttua yhtenäinen photosceneryalue ylettyy Suomenlahdelta Hyvinkäälle pääkaupunkiseudun kohdalla. Nurmijärvestä on tehtynä jo yli puolet.

yES :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noniin, hieno kuulla että kone passaa tehoiltaan.

Jokos sitten olet miettinyt kummanko kaupungin teet seuraavaksi Nurmijärven jälkeen, Joensuu olisi oma suosikki :)

Itsekkin olen pitästä aikaa löytänyt mielenkiinnon tehdä noita rakennuksia simuun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jokos sitten olet miettinyt kummanko kaupungin teet seuraavaksi Nurmijärven jälkeen, Joensuu olisi oma suosikki :)

Itsekkin olen pitästä aikaa löytänyt mielenkiinnon tehdä noita rakennuksia simuun.

Tekisitkö Toni yhden ison paketin Floridan rakennuksistasi?

Olisi kiva asentaa kerralla nuo yli 200 taloa mm. Miamiin.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannatan tätä ehdotusta. Muistaakseni joskus oli puhetta siitä, että Joensuusta löytyy niukasti siihen sopivaa (freeware)kuvaa. Miten lie nykyisin?

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tekisitkö Toni yhden ison paketin Floridan rakennuksistasi?

Olisi kiva asentaa kerralla nuo yli 200 taloa mm. Miamiin.

yES

Juu, kyllä voin pistää sellaiseen isoon pakettiin kaiken, esim vaikka yhteen ja ainoaan scenery kansioon bgl ja tekstuurit myös yhteen ja samaan.

Joudut nyt alkuun tyytymään maisemiin ilman yötekstuureita, koska olen sitä vauhtia parannellut maisemia, että en ole ennättänyt yötekstuureihin kiinnittämään huomiota. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kajaaniin minulla ei ole ilmakuvia eikä lupaakaan.

Teen ensin valmiiksi Nurmijärven, jotta pääkaupunkiseutu täydentyy.

Katsotaan sitten, onko Joensuu seuraava vai Kokkola tai Salo, joihin kaikkiin on kuvat ja luvat.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, hienoa että sceneryä pukkaa, ilmeisesti inspistä ollaan taas jostain löydetty!  ;) Seuraavaa photosceneryä odotellessa.  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannatan tätä ehdotusta. Muistaakseni joskus oli puhetta siitä, että Joensuusta löytyy niukasti siihen sopivaa (freeware)kuvaa. Miten lie nykyisin?

Pekka

Ääni myös täältä!  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko ilmakuvaa Kruunupyyn kentästä lähialueineen? En ole löytänyt. Minullahan on Kokkolan ilmakuva lupineen mutta Kruunupyyn kenttä jää ikävästi ko. ilmakuvan alueen ulkopuolelle.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko ilmakuvaa Kruunupyyn kentästä lähialueineen? En ole löytänyt. Minullahan on Kokkolan ilmakuva lupineen mutta Kruunupyyn kenttä jää ikävästi ko. ilmakuvan alueen ulkopuolelle.

yES

Kuinka ehdoton olet tuon photosceneryn aitouden suhteen . . . nimittäin ekös tuossa voisi hätätapauksessa tehdä niin että, katsoisi peruskartasta mitä siinä kenttäalueella ja ympäristössä on ja sitten siirtäisit arkistoistasi paikalle tyyliin sopivaa photoscenerymassaa ja autogeniä.

:-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuinka ehdoton olet tuon photosceneryn aitouden suhteen . . . nimittäin ekös tuossa voisi hätätapauksessa tehdä niin että, katsoisi peruskartasta mitä siinä kenttäalueella ja ympäristössä on ja sitten siirtäisit arkistoistasi paikalle tyyliin sopivaa photoscenerymassaa ja autogeniä.

:-\

Luulen että tuo esittämäsi systeemi olisi liian vaikea ja suuritöinen minulle. Toki niin saisi paremman tuloksen kuin vakiomaisema.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos alueesta on saatavissa peruskartta, niin imakuva-texturen voi generoida myös automaattisesti. Ohessa linkki nyt jo 10 vuotta vanhaan ideaani

http://mrl.nyu.edu/projects/image-analogies/flightsim.html.

Kuvassa näkyvä simukuva on X-Planesta johon tein oman työkalun photomaisemien tekoon 'reverse engineering' menetelmällä. Tuolloin tuo esimerkissä näkyvä maiseman synnytys otti useamman vuorokauden. Tämän päivän PC taitaisi hoitaa homman reilusti alle tunnissa. Mitä monipuolisempi mallikuva on, sitä parempi lopputulos. Oma aikomukseni oli tehdä mahdollisimman pieni synteettinen mallikuva josta löytyisi mahdollisimman monipuolinen 'kirjasto' erilaisista maastonkohdista. Ilmavalokuvamateriaalia oli tuolloin vaikeasti saatavilla (käytännössä vain Turku). Kokeilujen mallikuvapari on Raisiosta ja keinotekoisesti generoitu kuva on Forssasta.

Mitä pienempi mallikuva, sitä nopeampi generointi. Toisaalta koneet ovat nykyään niin nopeita, että mallikuvan koolla ei välttämättä ole enää yhtä suurta merkitystä. Photo-maiseman laajennus onnistuisi todennäköisesti todella hyvin Image Analogies menetelmällä koska aivan lähialueelta olisi käytössä ilmakuvaa jolloin käytettävät texturet liittyisivät saumattomasti oikeaan ilmakuvaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vähintäänkin mielenkiintoinen idea! Missä ohjelmaympäristössä tuo sinun tekemä työkalu toimii? Tuo loppullinen maisema

on upea ja menee aivan "täydestä".

Suunnittelin, että tekisin kuvankäsittelyohjelmaan omia photoscenery siveltimiä, joilla sitten voisi piirtää tai värittää alueita

peruskartan kuvan päälle mutta tuommoinen automaattinen generointi olisi kyllä paljon parempi.

:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En minä tuota työkalua ole itse tehnyt. Tulipa vain mieleen kokeilla miten Image Analogies softa toimisi karttojen ja ilmavalokuvien kanssa. Lopputulos yllätti sekä minut sekä työkalun tekijän (Aaron Hertzmann New York University / Microsoft Research). Ohjelmistosta pidetyn luennon jälkeen (SIGGRAPH 2001) minuun otettiin yhteyttä Jenkki armeejalle ’oikeita' simuja valmistavasta yrityksestä. He aikoivat tehdä johonkin helikopteri simuun Afganistan maisemaa. En tullut koskaan kysyneeksi miten projektin kanssa kävi.

Ohjelmaa ei näyttänyt enää löytyvän Image Analogies kotisivuilta http://mrl.nyu.edu/projects/image-analogies/. Itse ohjelma on tehty C-kielellä (lähdekoodi löytyy) ja se on näin ollen käännettävissä mihin tahansa ympäristöön. Jos viitseliäisyyttä löytyy, niin joku voisi tehdä siihen nykyaikaisen Windows-pohjaisen UI:n. Itse ajelin softaa Windowsin dos-ikkunassa komentoriviversiona. Minulla pitäisi olla kotona tallessa sekä ohjelma että asetukset joilla sitä käytin. Koska kiinnostusta tuntuu löytyvän, niin voisin kaivaa softan esiin. Noin periaatteessa sitä kyllä pitäisi kysellä Aaron Hertzmannilta...

Tutustukaa ihmeessä sivuilta löytyvään materiaaliin. Sen perusteella saatatte saada uusia käyttöideoita. Uskoisin softan sopivan esim. teksturien muokkaamiseen. Kesätekstureista saisi tehtyä automaattiseti yö-, talvi-, syys- ja kevätversiot.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään