Jari Vanhatupa

Vaasan ikivihreät puut

32 viestiä aiheessa

Yritän tuossa muokata  noita Vaasan kentällä olevia "ikivihreitä" puita ja saankin ne Dxt Bmp editoriin ja sitäkautta photoshoppiin . . .  mutta miten saan ne muokattuna takaisin samaan tiedostomuotoon missä ne olivat. Tiedostomuoto on nimeltään OAV.

 

Jos tuon OAV tiedoston heivaa sieltä kokonaan pois niin puiden tilalle tulee harmaita seiniä.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siten, kuten aina, kun DXTBMP:llä tekstuuria muokataan  :)

 

Avaa tiedosto DXTBMP:ssä --> vie kuvankäsittelyohjelmaan (Send to editor) --> tee muutokset --> Save/tallenna (Ei Save As/Tallenna nimellä) --> DXTBMP:ssä Päivitä kuva (reload after edit) --> Save

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia kokeilen uudelleen . . . kokeilin vähän erilailla äsken ja se OAV tiedosto muuttui bmp:ksi. Mikä tuo tuollainen OAV on miksei se voi olla bmp?

>:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia kokeilen uudelleen . . . kokeilin vähän erilailla äsken ja se OAV tiedosto muuttui bmp:ksi. Mikä tuo tuollainen OAV on miksei se voi olla bmp?

>:(

 

Siihen aikaan, kun se Vaasan scenery on tehty, simu käytti noita .oav ja .r8 muotoisia tekstuureita. Bmp oli simumaailmassa vielä tuntematon käsite :)

 

Puhuinpas läpiä päähäni. Onhan se bmp ollut simukäytössä jo tuolloin tuon EFVA-sceneryn aikaan. Mutta nuo tekstuurit näyttävät olevan jäänteitä vanhemmista jutuista. Olisko noi jotain "nova-tekstuureita" tjsp...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu . . kiitoksia, näyttipä tuo onnistuvan. Tosin DxtBmp tallensi ne muodossa "dds" eikä muutosta maisemassa näkynyt mutta koitin tylysti vaihtaa sen dds tiedostomuodon nimen oav:ksi ja kas . . . ikivihreät puut hävisivät.

Alla on kuva jossa tilanne ikivihreillä ja ilman.

Vielä on muutama yksittäinen ikivihreä pystyssä jotka pitää vielä kaataa ja ehkä laittaa talvipuut tilalle.

Sitten kun tulee kesä niin voi taas vaihtaa kesäpuut. Nurmikko on vielä vihreä vaikka on talvi. Pitää koittaa jos osaisin sille tehdä jotain.

:)

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnistuuko jos tekee tuosta nurmitekstuurista läpinäkyvän. Esim Dominican lentokenttä maisemissa oli se ruma vihreä ruohotekstuuri ja pääsin siitä eroon siten, kun tallensin alpha tyyliin mustalla tekstuuri tyylillä sen ja nurmikko hävisi, eli silloin se näyttää simun maanvärit sieltä alta ja näin ollen myös kaikki vuoden ajat toimivat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm . . . Alpha tyylin? Kuinka se tehdään, saan kyllä nurmikon muuttumaan mustaksi . . . saisin siihen varmaan lumiteksuuriakin tilalle mutta tuo sinun idea kuulostaa hyvältä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm . . . Alpha tyylin?

 

Alpha-kavanalla

 

 

Kuinka se tehdään, saan kyllä nurmikon muuttumaan mustaksi . . . saisin siihen varmaan lumiteksuuriakin tilalle mutta tuo sinun idea kuulostaa hyvältä.

 

DXTBMP:llä Send alpha to editor --> Alpha mustaksi --> Refresh alpha --> tallennus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeilin tuota ja sain sen DxtBmp:n Alpha Channelin ruudun mustaksi . . . Refres Alpha ja sitten tallennus. Tallensi jälleen dds muotoon. Alkuperäinen ruoho on muodossa R8. Muutin taas tylysti tuon dds:n muotoon R8. Sitten testaamaan ja . . .  Nurmikko on väriltään musta.

Lienenkö tehnyt kaikki oikein, tai sitten ei muuten vain toimi tuo juttu . . .

Pitänee huomenna yrittää sitä lumitekstuuriksi vaihtoa . . . sinänsä minua ei paljoakaan haittaa vaikkei nuo vuodenajat yhdellä kentällä toimisikaan, helppohan sinne EFVA kansioon on tarvittaessa heittää kesä ja talvi-tilpehöörit.

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeilin tuota ja sain sen DxtBmp:n Alpha Channelin ruudun mustaksi . . . Refres Alpha ja sitten tallennus. Tallensi jälleen dds muotoon. Alkuperäinen ruoho on muodossa R8. Muutin taas tylysti tuon dds:n muotoon R8. Sitten testaamaan ja . . .  Nurmikko on väriltään musta.

Lienenkö tehnyt kaikki oikein, tai sitten ei muuten vain toimi tuo juttu . . .

Pitänee huomenna yrittää sitä lumitekstuuriksi vaihtoa . . . sinänsä minua ei paljoakaan haittaa vaikkei nuo vuodenajat yhdellä kentällä toimisikaan, helppohan sinne EFVA kansioon on tarvittaessa heittää kesä ja talvi-tilpehöörit.

:)

Miksi tallennat sen DDS muotoon, tiettävästi FS9 ei tue tätä tekstuurimuotoa, vaan FSX:lle DDS. Tallennat sen normaalisti dxt3 bmp muodossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tallennat sen normaalisti dxt3 bmp muodossa.

 

Juu, Save as --> Extended bitmap --> dxt3

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi olla että se tekstuuri pitäisi säilyttää siinä R8-formaatissa, muuten scene ei tunnista sitä. Toivottavasti kuitenkin ei. R8 on  todella vanha, minun eka simu oli FS5.1 ja sen tekstuurit olivat R8 formaatissa. Siihen ei taida pystyä lisäämään alphaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin . . hienosti toimii, tuo Tonin ehdotus! Vaasan ikuinen kesä on selätetty! Suurkiitokset avusta ja vinkeistä Mikolle ja Tonille. :thmbup:

Vielä on nuo pellot ruskeita, pitää katsoa mitä niille tekisin. Nyt kun olen pääsemässä alkuun niin kaikkea voin kokeilla.

Tuon tiedostonimen jouduin lopuksi vaihtamaan muotoon R8, muuten ei simu löytänyt noita uusia läpysköjä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vuodenajatkin toimivat! Tässä tapauksessa on pohjana photosceneryn pinta. Kyllähän tämäkin käy, mutta meinaan vielä kokeilla jotain muitakin juttuja. Tässä on semmoinen ongelma, että kiitoradan päässä näkyy häiritsevästi ilmakuvan kiitorata.

Kaikenlaiset ideat ovat tervetulleita!

:)

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon nyt saa korjattua Afcadilla nopeastikin, siis tuon kiitorata ongelman, jos kerran tuo photopohja on oikealla tavalla asetettu ja suunnattu simussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko Jari julkaista tuon uudelleen käsitellyn Vaasan lentoaseman FSNordicin tiedostokirjastossa - sitten kun se on täysin valmis afcadia myöten. Sitten voisi asentaa Vaasankin lentoaseman.

 

Täydentäisi hyvin Vaasan photosceneryäkin.

 

yES :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo . . miksei tuon voisi sitten julkaistakin jos siitä tulee tarpeeksi hyvä. Pitäisiköhän tässä tapauksessa saada lupa Vaasan kentän tekijältä, jos tuollaisen korjaustiedoston julkaisee?

Olen tuota afcadia joskus jo hieman muutellutkin . . . siirsin siinä aikoinaan noita rullausteitä, kun koneet rullasi pitkin nurmikkoa . . se oli sellainen aloittelijan "pika-apu" kyseiseen ongelmaan. Pitää nyt katsoa minkälainen se alkuperäinen afcad olikaan ja tutkia nuo kiitotien suunnat ym.

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo . . miksei tuon voisi sitten julkaistakin jos siitä tulee tarpeeksi hyvä. Pitäisiköhän tässä tapauksessa saada lupa Vaasan kentän tekijältä, jos tuollaisen korjaustiedoston julkaisee?

 

Pitää, mikäli korjauspakettiisi sisältyy alkuperäisen sceneryn mukana olleita tietostoja, muutettuina tai alkuperäisinä. Ja mikäli muutat alkuperäisiä, pitää olla lupa myös siihen muutokseen :)

 

Mutta Sebastianilta moiset varmasti heltyy :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Defaltkiitorata Vaasassa on Vaasan photosceneryyn nähden varsin hyvin kohdallaan, kuva alla.

 

Jos Vaasasta Jari tekee "luvan kanssa" päivityksen, pitäisi rata laittaa photopohjan mukaan kuten kuvassa. Photopohja tekee myös automaattisesti vuodenajat ja yön kenttäalueelle.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Käytöstä poistettu ratakin pitäisi samalla hävittää.

 

 

yES

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan . . .varmaankin sitä afcadia pitäisi ruveta tekemään tuon default kiitoradan ja photosceneryn pohjalta, kun ne sopivat noin hyvin yhteen. Siten, että rullaustiet menee tuon photosceneryn mukaisesti. Jos käyttäisi tuon default kiitotien koordinantteja, niin silloin toimisi se default ils taajuuskin, se muistaakseni piti joskus vaihtaa tämän vaasan kenttäsceneryn mukaiseksi.

Lisäetuna olisi vielä tuo vuodenaikojen toimivuus . . .

Rakennuksia ei voi tietenkään siirtää mihinkään, ne tulevat siihen mihin tulevat. Täytyy muistaa, että tämä kenttä tehtiin aikoinaan Fs2000:seen ja sitten päivitettiin Fs2002:seen. Yllättävän hyvin nuo rakennukset silti osuvat kohdalleen Fs9:ssä.

Varmaan tämän projektin lopputulos olisi sellainen kompromissi, jossa osa vastaa todellisuutta ja osa ei. Rakennuksethan ovat huippuluokkan työtä ja niiden takiahan tätä kenttäsceneryä yleensäkin käytän ja tätä parantelua lähdin tekemään.

Tuon käytöstä poistetun kiitotien ottaisin kyllä mukaan . . . eikös se siellä ole fyysisesti olemassa vielä nykyään? Enpä ole tosin pitkään aikaan käynyt katsomassa. Simussa laskeudun sinne usein laittomasti!

Sittenhän tuossa on vielä käytössä se Fs9 korjausfiksi joka poistaa ne defurakennukset ja tuplakiitotiet ym. Olikos se J.Varjeen tekemä muistaakseni. Se fixi tai vastaava olisi järkevää sisällyttää myös tuohon päivityspakettiin.

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sori jos spoilaan, mutta Jari Varjen "Mystery Scenery" on jonkinasteinen kehittelyversio tulevasta Vaasa mallinnuksesta. Kokeilkaahan onko jo sellaisenaan parempi kuin tuo FS2002 Vaasa.

 

http://jpv.kapsi.fi/flightsim/mystery-scenery/

Niinpä näkyy olevan. Ihan hyvä Vaasa jo sellaisenaan. Minä pidän asennettuna tämän Jarin Mystery Scenery Vaasan.

 

yES :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kappas vaan! Lupaavalta näyttää . . . Taidan olla myöhässä oman päivityspakettini kanssa. ;D

 

Tuskin minun kannattaa tuohon panostaa sen kummemmin, kun J.Varje on tekemässä Vaasaa . . . siitä tulee varmasti parempi.

Hyvästi maine ja kunnia, taidan palata "Ukot" kuvasarjojen pariin . . . 

:-\

Eipä vaiskaan . . . väsäilen tätä omaani pikkuhiljaa lähinnä harjoitusmielessä, vaikuttaa nimittäin senverran mielenkiintoiselta puuhalta . . . :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sceneryleikit senkun jatkuvat . . . sain kaikki ikivihreät puut pois samoin ne ruskeat pellot ja hauskaa oli. :D

Nyt rupesin miettimään, että jos koittaisin treenata semmoisen pienen kukkulan tekoa. Tuo Vaasan lennonjohtotorni on nimittäin oikeasti semmoisen mäen päällä. Alattelin kohottaa maastoa tuon tornin alta, tai siis tarkemmin sanottuna yrittäisin opetella semmoisen ohjelman käyttöä jolla se onnistuisi.

Mikäköhän olisi helpoin aloittelijalle? Ai niin . . . nouseekos tuo torni sitten mukana? :P

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon nyt saa korjattua Afcadilla nopeastikin, siis tuon kiitorata ongelman, jos kerran tuo photopohja on oikealla tavalla asetettu ja suunnattu simussa.

 

Paitsi, ettei saakkaan korjattua tässä tapauksessa . . . . nimittäin nuo kiitoradat ovatkin sisällytetty jotenkin tuohon kenttä-modelliin, eikä afcad ohjelma tepsi niihin!

Minulla on käytössä M.Monosen tekemä Vaasa Afcad ja se on tehty yhteensopivaksi tähän Fs2002 Vaasaan.

Kiitorata ja rullaustiet ovat siellä "kiinteiden" ratojen alla ja kun tuota Afcadilla tehtyä kiitotietä menee siirtämään niin näkyviin tulee tuplakiitotie.

Melkein jo luovutin ja ajattelin ryhtyä käyttämään Mystery scenery demoa ja odottamaan uuden Vaasa kenttä-sceneryn ilmestymistä mutta sitten oivalsinkin, että . . . . minäpä muokkaankiin photosceneryä . . . ja kappas vaan, sepä näyttääkin tepsivän. Alla olevat kuvat selventävät mitä tarkoitan.

 

Kuvissa näkyy ilmakuvat sivukiitotien kohdalta ja olen tässä olen poistanut noin puolet ilmakuvan kiitotiestä, siirtämällä nurmikkoa kiitotien päälle. Tällä systeemillä voisi ehkä tehdä myös vehreämmät nurmikkoalueet kiitoteiden ympärille ym. Nämä toimenpiteet pitää sitten tietysti tehdä kaikkiin vuodenaikoihin.

Mitähän Esa sanoo tälläisestä jippoilusta . . toivottavasti ei suutu, omaan käyttöön minä vaan . . .  ;D

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Urakkaa tuossa sulla riittää ja vielä kun kenttä on kuitenkin väärässä kohdassa.

Huomasin että tuo parkki alueen ja kentän platan saa tekstuurilla muokattua hävitettyä näkyvistä samalla tapaa kuin nurmi, sen jälkeen on mahdollista tehdä plata uudelleen afcadilla. Mutta kun kenttä muutenkin rakennuksineen on sijoitettu FS9 suhteen väärään kohtaan niin eipä se sitä tilannetta auta. En kovinkaan raiskaisi tuota Esan photaria :/

En tiedä saako sitten tuota kiitorataa pois jos muokkaa asphalt tekstuuria.

 

Vinkkinä: Jos nyt kerran olet opetellut tuota FS Design Studiota, niin mikset hyötykäyttäisi niitä EFVA talo tekstuureita ja valmistaisi itse ne objektit uudelleen ja näin ollen saisit vaikka sitä Esan Photomaiseman kanssa sovellettavaa EFVA afcadia ja sijoitella rakennukset näin ollen photomaisemaan täysin oikeille kohdilleen? Nyt kun sinulta tuon tilanteen suhteen ei tarvitsisi itse tekstuureita tehdä niin noiden modelien teko tuskin vaikeaa on, otat vaan mallia miten ne FISD on tehnyt nuo modelit ja niiden perusteella rakentelet ne FSDS uudelleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään