O-P Pietila

OH-CKU simulaattoriin modattu cockpit näkymä - ongelma ratkaistu 5.5.

110 viestiä aiheessa

Jumaleisson jätkät.. ihan superhienon näköinen modaus..  :thmbup: :thmbup:

Tätä pitäisi päästä kokeilemaan mahdollisimman pian. Voisin testata tätä tykeillä ja kaarella ja ottaa kuvia sitten.

Nyt kun on tuo aito nokkapalakin niin tuo propelli olisi tosi hieno lisä siihen.

 

Onkohan potkurin kokoa/ halkaisijaa mahdollista kasvattaa muuten kuin zoom-asetuksella eteen/taakse?

Tarvittaessa jopa ylisuureksi ja sitten kun zoom on taakse tapissa niin potkuri olisikin oikean kokoinen.

 

Matrox tripleheadilla yleensä zoomataan mahd. taakse, että saadaan enemmän sivunäkymää kaarelle. Samalla myös potkurin koko pienenee.

 

Zoom-taakse toiminnolla on myös toinen mahdollinen huono puoli mikä näkyy Jarin yllä olevassa kuvassakin, eli kun zoomaa kuvaa

taakse, siirtyvät siivet ja siipituet liiaksi kuvan keskelle. Voisikohan tuota koko siipitukea ja siiven paikka siirtää taaksepäin niin, että siitä näkyisi vain etureuna?

vrt. nämä Frascan siivet ja tuet:

http://www.epicflightacademy.com/UserFiles/Image/completetruflt.jpg

 

http://www.epicflightacademy.com/UserFiles/Image/fleettruefltext.png

 

Yllä olevat kysymykset ovat silti puhtaasti spekulointia ja mahdolliset ison kaaren muutostarpeet selviävät vain käytännössä, mutta jo tässä vaiheessa

ei voi kuin ihmetellä tätä osaamisen tasoa täällä foorumilla..  :)

 

Samainen modaus ilmeisesti olisi mahdollinen myös Flight1:n C172 malliin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu . . kiitos, kiitos, tuskin olisin tuota saanut väsättyä ilman Oskarin neuvoja. Pistän tuon testiversion tulemaan, niin voitte kokeilla.

Pitää koittaa silloin, tällöin miettiä noita muita ehdottamiasi parannuksia . . . .

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa työtä!

 

Juuri tuollainen muokkaus olisi tavoitteena myös FSX:n vakio cessnalle. FS9 konstit eivät ainakaan minun käsissäni tunnu tuottavan haluttua lopputulosta. Olisiko tähän kenelläkään ideoita? Jos tekstuureiden muokkaus ei onnistu, niin ilmeisesti pitäisi osata tehdä jotain tiedostolle "cessna172sp_interior.mdl"?

 

Samu

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flight 1:n C172 kansiorakenteesta löytyy myös 2D paneelin sivukuvasta siipi ja oven karmit.

Voisiko joku ystävällisesti kertoa löytyykö myös FS2004:n default C172:sta tai C182:sta vastaavat 2D kuvat ja jos niin missä nämä sijaitsevat kyseisen koneen kansio/tiedostorakenteessa?

Vai onko niin, että tälläiset 2D siipi/ovigrafiikat on tehty vain kaupallisiin paketteihin lisäherkkuna. Harmi, että koneellani ei ole fs2004:sta asennettuna, että voisin asian tarkistaa.  :-\

Vai onko Microsoft pakannut kyseiset kuvat niin, että niitä ei pääse muokkamaan.

 

F1:n paketissa nämä löytyvät BMP-kuvina Panel-kansiosta:

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää siltä, että ne ovat samassa setissä kuin virtuaali cokpitinkin texturet, eli siinä c182_cbmp:ssä. Tuossa C182:sessa jonka vc-cokpitin tein näkymättömäksi niin . . . ne 2-D sivunäkymät  ja takanäkymä hävisivät sitten siinä samalla myös . . .

Ilmeisesti noissa default koneissa on pyritty tekemään sellainen ratkaisu joka veisi mahdollisimman vähän muistitilaa, kun taas kaupallisissa koneissa voidaan sitten retostella kaikilla herkuilla.

:)

 

Edit: Se siipi on siellä setissä kokonaisena ja ikkunanpokat erikseen. Eli tuo näkymä jossa näkyy siivet ja potkuri, niin siinä häivytin muut paitsi siiven, tukitangon ja potkurin lavan. Lapoja on vain yksi vaikka se näkyykin kolmena.

 

Tuo Vc-cokpit näkymä missä on siivet säästetty , niin sen pitäisi säästää ne myös 2-näkymässä . . pahus kun en kerkeä kokeilemaan kun työt painaa päälle, mutta testaan kun ehdin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää siltä, että ne ovat samassa setissä kuin virtuaali cokpitinkin texturet, eli siinä c182_cbmp:ssä.

 

Ei, vaan niitä ei ole olemassakaan. Niissä "2D-sivunäkymissä" näkyy 3D-mallin siivet/seinät...

 

Ilmeisesti noissa default koneissa on pyritty tekemään sellainen ratkaisu joka veisi mahdollisimman vähän muistitilaa, kun taas kaupallisissa koneissa voidaan sitten retostella kaikilla herkuilla.

 

Oikeastaan ei. Ne 2D sivunäkymä bitmapit ovat muinaisjäänne vielä aiempien simuversioiden, kuin FS2004:n ajoilta. Eli ajalta ennen virtual cockpitteja. Silloin, kun simu ei osannut näyttää 3D-mallin osia 2D-näkymissä. Ja miksikö M$ sitten jätti nuo 2D-bitmapit pois? Siksi, että 3D-mallissa on liikkuvat osat, kuten siivekkeet ja laipat, joita ei 2D-bittikartalla ollut :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tiedosta. Ratkaisuksi meidän tapauksessamme jää sitten se, että käytetään '2D' näkymän sivukuvia ja etuviistokuvia siivistä F1-paketissa ja

etunäkymä olisi VC näkymä missä vain propelli. Jarille lähetinkin jo kyselyä taipuisiko F1 Virtual Cockpit samanlaiseen modaukseen, kun default C182:n VC.

 

Jos siis default-paketin koneet nappaavat 2D näkymässä siipikuvat yms. Virtual Cockpitin puolelta, ainoa vaihtoehto on käyttää pakettia missä nämä on erikseen piirretty myös bittikarttamuodossa, esim. juuri tuo F1 Cessna. Tällöin Virtual Cockpitin puolelta voi poistaa siipinäkymät kokonaan ja jättää ainoastaan propellin näkyviin. Virtual cockpitistahan ei tarvita kuin etukuva.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jarille lähetinkin jo kyselyä taipuisiko F1 Virtual Cockpit samanlaiseen modaukseen, kun default C182:n VC.

 

Hmmm . . pitäisi varmaan pistää ko. kone tilaukseen, jos meinaan tämän kanssa touhuta . . .  ;D

 

Tuli tuossa yllättäen aikaa niin otin vielä joitaikin kuvia jos jotakuta kiinnostaa . . . 

 

Tässä 2-D defunäkymä C182. Vasen ja oikea, näkymässä on ikkunankarmit mukana.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Muokattu vasen puoli 2-D näkymästä sivulle ja etuviistoon. Ikkunankarmit ovat poissa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Muokattu oikea puoli 2-D näkymästä etuviistoon ja sivulle.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikuttaisi siltä, että meillä ei vain ole ollut tuossa muokatussa virtual cockpitissa kohdistukset/zoom oikealla asetuksella. Tuossahan tuo sivunäkymä ja etuviisto asettuvat tosi nätisti yhteen.

 

- Mitä zoom-asetusta tuossa on käytetty?

- Kohdistitko ikkunat vain silmämääräisesti yokella vai muutitko jotain koordinaatteja tms. panel.cfg:stä tai .flt tiedostoista.?

- Toimiko tuo 2d-näkymä jo nyt olemassa olevalla muokatulla versiolla vai teitkö jotain lisämuutoksia saadaksesi 2d näkymän näyttämään tuolta?

 

Näyttäisi siltä, että meillä ei vain ole ollut ikkunat kohdistettuna oikein: (meidän kuvassamme virtual cockpit ja Jarin kuvassa 2D)

http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Visual+system+testing/visuaalitesti+014.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
- Mitä zoom-asetusta tuossa on käytetty?

 

Zoom asetus on "normaali" eli se 1.00 eli ei ole miinusta taikka plussaa . .

 

- Kohdistitko ikkunat vain silmämääräisesti yokella vai muutitko jotain koordinaatteja tms. panel.cfg:stä tai .flt tiedostoista.?

 

Ihan normaalisti vain. En muuttanut koordinantteja mistään. Eli nuo on tavallisia kuvankaappauksia sivu ja etuviistonäkymistä jotka sitten laitoin rinnakkain photoshopissa sellaisenaan. Eli eivät ole kahdelta näytöltä eivätkä kahdesta yhtäaikaa auki olevasta ikkunasta.

 

- Toimiko tuo 2d-näkymä jo nyt olemassa olevalla muokatulla versiolla vai teitkö jotain lisämuutoksia saadaksesi 2d näkymän näyttämään tuolta?

 

Juu toimii sillä samalla minkä laitoin sinullekin testattavaksi. Eli se versio jossa on ropelli ja siivet.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun virtual cockpitia ei saatu toimimaan kaarevan ruudun kanssa ja useammalla ikkunalla tuli mieleemme tälläinen toinen lähestymistapa siipien mallintamisessa.

 

1. varmuuskopioidaan alkuperäinen mainpanel.cfg tiedosto.

 

2. Otetaan tavallinen F1 Cessnan mittaripaneelin kuva ja venytetään se koko ruudun kokoiseksi ikkunaksi.

 

3. poistetaan gauget yms. liikkuvat paneelin osat niin, että jäljelle jää vain mittaripaneelin bmp-kuva.

 

4. Muokataan kuvaa niin, että mittaripaneelin tilalla olisikin suurimmaksi osaksi mustaa maskiväriä ja paneelin reunoilla olisi leveyssuunnassa lytistetyt siipien kuvat.

Lytistys sen takia, että kun mittaripaneeli venyy leveäksi, koko visuaalikaaren kattavaksi kuvaksi, venytetyssä kuvassa siivet olisivatkin oikean kokoiset.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Voisiko tälläinen mielestänne toimia? Kuvan voisi myös undockata omaksi ikkunakseen, koska suurin osa muokatusta kuvasta on läpinäkyvää mustaa.

 

Miten tälläisestä kuvasta saisi myös gauget pois?

Hyvä juttu tässä ratkaisussa on, että siipien kokohan ei muutu zoom-asetusta muutettaessa vaan vain maisema zoomautuu.

Pitää varmaan ainakin testata niin, että ottaa ensin talteen tuon alkuperäisen F1 Cessnan mainpanel.cfg tiedoston ja korvaa sen tälläisellä muokatulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tuon 2-D paneelin "mustaa" niin nuo mittari-gauget jäävät näkyviin. Ne saa pois panel cfg:tä muokkaamalla. Leikkaa Window00:n (mainpanel) alta kaikki 20 gaugea pois, sekä Window04:n alta kompassin gauge pois. Silloin on näkyvissä vain "tyhjää" . . . . . muista ensin tallentaa alkuperäiset johonkin varmaan paikkaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tässä ensimmäinen muokattu testiversio mainpanel.cfg tiedostosta:

 

[ attachment removed / expired ]

 

kun kuvaa lytistetään ja venytetään kaarevalle visuaalille, tapahtuu seuraavaa, eli siipien kuvan suhden palaa normaaliksi.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tadaa.. Jarin ohjeiden mukaisesti panel.cfg tiedostosta poistettiin mittarit ja alkuperäinen mainpanel.bmp kuvatiedosto käsiteltiin uudelleen.

Tässä ensimmäinen testitulos kotikoneen näytöltä. Lopullisessa visuaalikaaressa maisema skaalautuu paremmin suhteessa siipiin.

 

Pitää vielä rajata siivet paremmin, mutta konsepti näyttäisi toimivan. Kiitos paljon avusta!  :thmbup:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä pari testikuvaa lopullisesta simu-tilasta. Aika päräyttävän hieno lisä simuun.  :) Kiitos foorumin neuvojen, tämä saatiin nyt toteutettua.

 

Maiseman horisontissa näkyvä porrastus on visuaalikaaren ja väliaikaisen valkoisen rakennuspaperin raja. Olemme lähiaikoina laajentamassa visuaalikaaren leveyttä kattamaan 180"-astetta. Paperit ajavat nyt väliaikaisesti tämän jatkopalavan virkaa.

 

Myös siipien tukikaarien maskivärin rajoja pitää vielä vähän viilata. Kuvissa siipien rajoissa ja tukitangoissa näkyy vielä vähän rosoisuutta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

http://lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/new+simroom/siivet2d+008.avi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvältä näyttää! Todella aidon näköistä! Aika loistava idea tuo teidän siipikuvien litistäminen ja sitten normaaliksi palauttaminen visuaalikaarella!

:thmbup:

Mitenkäs tuossa suoraan eteenpäin katsottaessa, olisiko siinä "paneelin" suhteet suunnilleen normaalit jos siihen laittaisi vaikkapa sen potkurin?

 

Aivan tuolla ketjun alkupäässä Juha Hepokangas antoi vinkin Avsimistä löytyvästä Yak18T koneesta, jossa propelli näkyy 2-D näkymässä . . . . Tutustuin siihen ja ensin ihmettelin kun ei sitä potkuria näy . . . mutta sitten huomasinkin, että kun siinä katsoo taaksepäin 2-D näkymässä niin näkyviin tulee yhtäaikaa 2-D paneeli ja Virtual Cokpitin propelli ja nokkapala!!

Miten tuo on toteutettu, se ei minulle ole selvinnyt vaikka olen sitä useaan otteeseen tutkinut . . . ei vain aukea se juttu. Mikäli jollain viisaammalla löytyy intoa tuota tutkia ja homma selviää, niin kertokaa, vaikkapa tässä ketjussa.

En tiedä kaipaako Pietilä vielä sitä propellia tuohon uuteen systeemiinsä mutta olisi silti mielenkiintoista saada vinkkiä miten tuo Yak-18 potkuritoteutus on tehty.

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan tuolla ketjun alkupäässä Juha Hepokangas antoi vinkin Avsimistä löytyvästä Yak18T koneesta, jossa propelli näkyy 2-D näkymässä . . . . Tutustuin siihen ja ensin ihmettelin kun ei sitä potkuria näy . . . mutta sitten huomasinkin, että kun siinä katsoo taaksepäin 2-D näkymässä niin näkyviin tulee yhtäaikaa 2-D paneeli ja Virtual Cokpitin propelli ja nokkapala!!

Miten tuo on toteutettu, se ei minulle ole selvinnyt vaikka olen sitä useaan otteeseen tutkinut . . . ei vain aukea se juttu. Mikäli jollain viisaammalla löytyy intoa tuota tutkia ja homma selviää, niin kertokaa, vaikkapa tässä ketjussa.

En tiedä kaipaako Pietilä vielä sitä propellia tuohon uuteen systeemiinsä mutta olisi silti mielenkiintoista saada vinkkiä miten tuo Yak-18 potkuritoteutus on tehty.

:)

 

Eipä siinä oikeastaan mitään taikatemppua ole. 2D-näkymissä kaikkiin muihin suuntiin, paitsi sinne eteen (eli se ihan oikea 2D paneeli) siellä näkyy 3D-ohjaamon osat. Lisäksi siihen voi sitten läntätä sen bittikarttakuvan, joka näkyy sen jälkeen tietenkin päällimmäisenä. Noiden kanssa voi sitten kikkailla niin, että siirtää ja kääntää sen tietyn näkymän kohtaa ja suuntaa siten, että 3D-mallin osat jäävät juuri kuvan ulkopuolelle...

 

Noin lienee tehty sitten se Yakinkin systeemi. Otetaan vaikka etuyläviisto näkymä, johon laitetaan se 2D-bitmappi. Kun bitmappi on paikallaan, suunnataan se kulma alaspäin niin, että se potkuri tulee näkyviin. Tämän vaikeammasta jutusta ei taida olla kyse...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

korjatkaa, jos ymmärsin väärin:

 

1. Valitaan 2D etukuvan sijaan 2D etuviisto (forward_left.bmp). Tässä näkymässä on oikeassa reunassa puolikas virtual cockpitin potkuri oletuksena.

[ attachment removed / expired ]

 

2. Käännetään panel.cfg tiedostosta etuviiston kuvan kamerakulma etuviiston sijaan eteenpäin: (ilm. boldattua asetusta muutettava?)

VIEW_FORWARD_LEFT_WINDOWS=33

VIEW_FORWARD_LEFT_ZOOM=0.000

VIEW_FORWARD_LEFT_EYE=0.000, 0.000, 4.000

VIEW_FORWARD_LEFT_DIR=4.000, -2.0, 335.000

 

3. muokataan alkuperäistä 2D etuviisto-kuvaa niin, että poistetaan alkuperäinen mittaripaneelin etuviisto kuva ja lisätään kuvaan reunoille litistetyt siivet: (gaugeja ei tarvi tässä näkymässä poistaa)

[ attachment removed / expired ]

 

Lopputuloksena pitäisi tällä tekniikalla olla etuviistokuva missä pilotin pään asento on etuviiston sijaan käännetty eteenpäin.

Näin saadaan puolikkaan propellin sijaan näkyviin koko propelli. Kun reunoille lisätään vielä lytistetyt siipikuvat pitäisi lopputuloksena olla

etunäkymä siivillä ja potkurilla?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Periaatteessa kyllä juuri noin. Minä ehkä tekisin sen yläviistonäkymällä, joskaan eipä sillä taida olla oikeasti mitään suurempaa merkitystä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

onko FS2004:ssa joku tälläinen yläviistokuva vakiona. Oletuksena kai vain etu, etuviistot, sivulle, ja taakse?

 

Jaa, no enpä ole tuosta ihan varma. Mutta siis sillä "viewillä", joka tulee, kun painetaan joystickin hattua eteenpäin. Saattoi se olla defaulttina suoraan ylös-/alaspäinkin, ja muistelen itse jotain addonia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DIR-tiedosto on ilmeisesti direction, eli kameran suunta. Tämä kai pitäisi kääntää suoraan eteenpäin DIR-arvoa muuttamalla.

EYE-on ilmeisesti pilotin penkin paikka suhteessa koneen pituusakseliin?

 

Tässä vielä poiminta panel.dfg tiedostosta:

VIEW_FORWARD_LEFT_WINDOWS=33

VIEW_FORWARD_LEFT_ZOOM=0.000

VIEW_FORWARD_LEFT_EYE=0.000, 0.000, 4.000

VIEW_FORWARD_LEFT_DIR=4.000, -2.0, 335.000

 

Edit: löysin tälläisen ohjeen missä kerrotaan mitä nuo kolme numerosarjaa tarkoittavat. (Pitch, Bank, and Heading)

Jos siis halutaan, että kamerakulma on suoraan eteen, pitää ilmeisesti vaihtaa DIR arvon viimeiseen kenttään 0.0 = pohjoinen.

Nyt lukuna 335, ilm. = kompassisuunta 335.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edit: löysin tälläisen ohjeen missä kerrotaan mitä nuo kolme numerosarjaa tarkoittavat. (Pitch, Bank, and Heading)

Jos siis halutaan, että kamerakulma on suoraan eteen, pitää ilmeisesti vaihtaa DIR arvon viimeiseen kenttään 0.0 = pohjoinen.

Nyt lukuna 335, ilm. = kompassisuunta 335.

 

Näin näyttäisi olevan, kokeilin vaihtaa luvun arvoon 360 ja kun katson vasemmalle etuviistoon on näkymä tälläinen, vaikka kone on suorassa kiitoradan keskilinjan mukaisesti.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään