Jari Vanhatupa

G-Max ja Desing Studio testailua.

54 viestiä aiheessa

Ajattelin perustaa tähän tälläisen osaston, jonne voi laittaa esille G-Maxilla tai Abacus Fs Desing Studiolla tehtyjä töitä. Tämän olisi tarkoitus olla sellainen vapaamuotoinen kohtaus ja keskustelupaikka, jossa voisi esitellä, vaikkapa keskeneräisiä tai muuten vain omaksi iloksi tehtyjä scenery-objekteja.

Myös pieniä vinkkejä ja kokemuksia ohjelmien käytöstä voisi tuoda esiin . . . ym. aiheeseen liittyvää . . .

Aloitan vaatimattomasti aiheella: Ensimmäinen kerrostaloni jonka sain siirrettyä simuun! (Onnittelu-kommentteja voi laittaa sitten tuonne alle).

:)

Ohjelma jolla tein ensimmäisen kerrostaloni on Fs-Desing Studio. Ihan vain laatikko jonka ulkopinnat on teksturoitu noilla ikkuna-tekstuureilla. Kattoon on sitten laitettu kattotekstuurit.

Vaikuttaa yksinkertaiselta ja näyttää tavanomaiselta "defu" talolta mutta minulle tuo oli "saavutus" jonka opetteluun meni monta työpäivää . . . tosin nyt kun tiedän kuinka tuo tehdään, niin tuollainen talo syntyy muutamassa minuutissa.

[ attachment removed / expired ]

Mitenkäs muuten tuo toisten tekemien tekstuureiden käyttö? Niitähän on simun Scenery kansiossa ja Addon-Sceneryssä "miljoona" erilaista. Miten määrittelisitte sen mitä niistä uskaltaa käyttää, jos tarkoitus olisi laittaa objekti yleiseen levitykseen. Vai uskaltaako mitään käyttää? Tavataanko aina tehdä omat tekstuurit?

Voisin ehkä julkaista tuon kerrostalon maksullisena lisäosana . . . boxissa tottakai . . . ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässäpä muutamat Lakeland ja St. Petersburg projekteista.

Viimeisin päivittely on Lakeland kokonaisuudessaan. Tekstuurit on 1024x1024 koossa joten sillä perusteella olen saanut talot tarkemman näköiseksi samalla.

Lakeland Electric Building ja muutama kuva kys. kaupungista.

St. Petersburg, FL ja Bank of America Tower.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse noissa mallinnuksissa itselläni ei mene aikaa juuri kummemmin, tekstuurien teko on se työläin osuus jos realistisia rakennuksia aletaan tekemään viimeisintä myöten.

Esim itse jopa teen turhan tarkkaan rakennuksen, kerrosten määrien mukaan yms yksityiskohtia joihin tavan simuilija tuskin kiinnittää huomiota.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tonilla satumaisen upeita taloja . . aivankuin jonkun laadukkaan autopelin katunäkymiä. Kyllähän tuon tasoisia taloja mielellään katselee ja kiertelee vaikkapa helikopterilla. Varsinkin jos on vielä rakennuksen itse tehnyt.

Minäkin kiertelin tuon vaatimatoman kerrostaloni ympärillä ties kuinka kauan.

Kysyisin Toni . . kuinka kauan sinulla suurinpiirtein menee aikaa vaikkapa tuon Bank of America Tower tyyppisen talon mallintamisessa? Puhutaanko päivistä, viikoista vai kuukausista?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tonilla satumaisen upeita taloja . . aivankuin jonkun laadukkaan autopelin katunäkymiä. Kyllähän tuon tasoisia taloja mielellään katselee ja kiertelee vaikkapa helikopterilla. Varsinkin jos on vielä rakennuksen itse tehnyt.

Minäkin kiertelin tuon vaatimatoman kerrostaloni ympärillä ties kuinka kauan.

Kysyisin Toni . . kuinka kauan sinulla suurinpiirtein menee aikaa vaikkapa tuon Bank of America Tower tyyppisen talon mallintamisessa? Puhutaanko päivistä, viikoista vai kuukausista?

Talon modelin teossa meni varmaan se 15-25min. Tekstuurien teossa meni sitten se yli tunti. Kun joutuu eri valokuvista yhdistelemään 1024x1024 alalle tekstuurit ja vielä muokata ne tekstuurikohdat siten ettei ole esim ikkuna alueet vinossa yms.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kysyisin vielä, että kun sinä alat tekemään tälläistä "uutta" kaupunkia, niin tapaatko hyödyntää olemassa olevia rakennuksia, vai pistätkö kaiken uusiksi?

Nuo puistikot ja puistot näyttävät varsin aidon näköisiltä, ilmeisesti lisäilet niihin myös puita ym. rekvisiittaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kysyisin vielä, että kun sinä alat tekemään tälläistä "uutta" kaupunkia, niin tapaatko hyödyntää olemassa olevia rakennuksia, vai pistätkö kaiken uusiksi?

Nuo puistikot ja puistot näyttävät varsin aidon näköisiltä, ilmeisesti lisäilet niihin myös puita ym. rekvisiittaa?

Ne kaupungit jotka olen jo tehnyt ennestään, tulee joskus päiviteltyä sitä mukaan kun on motivaatiota. Nyt sitä kyllä on kerääntynyt ja paljon niin tulee tehtyä jopa kokonaan uusiakin kaupunkeja.

Eli muissa tapauksissa menee kaikki uusiks. Esim Lakelandin olin aiemmin tehnyt vuonna 2007, eli se kerkisi olla sellaisenaan melkein 3 vuotta, nyt tässä talviloman aikana päivitin koko hela hoidon, eli kaikki rakennukset kokivat kohennuksen. Puusto yms on lisätty Whisplacer ohjelmalla käyttäen Bing mapsia joten puustokin on keskusta alueella suht oikeilla paikoillaan :D

Tapanani on ollut poistaa kaikki simun default rakennukset pois ja mallintaa itse realistiset rakennukset tilalle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Talon modelin teossa meni varmaan se 15-25min. Tekstuurien teossa meni sitten se yli tunti. Kun joutuu eri valokuvista yhdistelemään 1024x1024 alalle tekstuurit ja vielä muokata ne tekstuurikohdat siten ettei ole esim ikkuna alueet vinossa yms.

Netistäkö olet haalinut kaiken kuvamateriaalin rakennusten tekstuureihin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Netistäkö olet haalinut kaiken kuvamateriaalin rakennusten tekstuureihin?

Suurimmilta osin juu ja sitten pari kaveria joista toinen asuu Clearwaterissa floridassa ja toinen Fort Myersissä. Clearwaterin kaveri on Tampan ja St petersburgin alueelta laittanut kuvia.

Itselläni on aika kokoelma noita eri kaupunki kuvia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
- - Mitenkäs muuten tuo toisten tekemien tekstuureiden käyttö? Niitähän on simun Scenery kansiossa ja Addon-Sceneryssä "miljoona" erilaista. Miten määrittelisitte sen mitä niistä uskaltaa käyttää, jos tarkoitus olisi laittaa objekti yleiseen levitykseen. Vai uskaltaako mitään käyttää? Tavataanko aina tehdä omat tekstuurit? - -

Oman maiseman jakaminen on tietenkin vaivattominta, jos tekee kaiken itse alusta alkaen, koska tällöin ei tarvitse juuri välittää muiden tekijänoikeuksista. Jos sen sijaan käyttää yleiseen jakoon lähetettävässä maisemassa tai jossain muussa projektissa toisen valmiiksi tekemiä tekstuureja, on kohteliasta ja toivottavaa kysyä alkuperäisen tekijän lupa hänen tekstuuriensa käyttöön. Usein lupa kyllä heltiää, kun kysyy asiallisesti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Default tekstuureita voi käyttää ihan rauhassa jos ne toimivat sieltä simun Texture kansiosta. Toisin sanoen siten, että niitä ei tarvitse itse laittaa jakoon.

Toisaalta.... ei ne defaultit ole niin hyviä, että niille suurta käyttöä olisi. Omat tekstuurit ovat varmasti paremmat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toisaalta.... ei ne defaultit ole niin hyviä, että niille suurta käyttöä olisi. Omat tekstuurit ovat varmasti paremmat.

Aivan . . . tuolle kannalle itsekin taidan kallistua, varsinkin kun noita Tonin töitä katselen. Eipä taida Toni paljoakaan default textuureita käyttää .

Entäpä sitten tuo itse tekstuurin tekeminen. Yleisemmin ilmeisesti käytetään valokuvaa pohjana josta sitä tekstuuria aletaan tekemään. Olenko oikeilla jäljillä jos oletan, että valokuvan pohjalta tehdään ja photoshopissa poistetaan kuvasta turhia varjoja, sähköjohtoja ym.

Toisaalta harva pääsee kuvaamaan helikopterista rakennusten kattoja, ilmeisesti ne sitten tehdään vaikkapa photoshopilla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aivan . . . tuolle kannalle itsekin taidan kallistua, varsinkin kun noita Tonin töitä katselen. Eipä taida Toni paljoakaan default textuureita käyttää .

Entäpä sitten tuo itse tekstuurin tekeminen. Yleisemmin ilmeisesti käytetään valokuvaa pohjana josta sitä tekstuuria aletaan tekemään. Olenko oikeilla jäljillä jos oletan, että valokuvan pohjalta tehdään ja photoshopissa poistetaan kuvasta turhia varjoja, sähköjohtoja ym.

Toisaalta harva pääsee kuvaamaan helikopterista rakennusten kattoja, ilmeisesti ne sitten tehdään vaikkapa photoshopilla?

No joo. Noihin nyt on useampia tapoja tehdä noita kattoja.

Justiinsa kun pääsin sanomasta että defaultit ovat huonoja, niin default katot ovat ihan ok.  :)

Itse olen tehnyt eri materiaaleja, tai käytännössä huopakatto- ja peltikattotekstuurin. Näitä olen sitten käyttänyt lähes kaikkialla.

Kolmas tapa on ottaa kattoja photoscene-lähdemateriaalista, jos sellaista materiaalia sattuu olemaan lupien kera.

Kuvia tosiaan joutuu yleensä editoimaan paljon. Poistetaan jotain, korjataan perspektiiviä jne. Ehdottomasti enemmän aikaa menee tähän kuin itse mallin tekemiseen, kuten jo kävi ilmi.Tämän lisäksi pitää tehdä yötekstuurit, niitä joutuu aika monesti yhdistelemään eri materiaalista ja tekemään jotain valoja itsekin. Muistelisin, että Porin maisemaan taisin lisätä ulkovalojen heijastusta seinätekstuureihin ja sen sellaista nysväämistä.  :P Varjot eivät välttämättä ole pahasta vaikka yleensä sanotaankin, että tekstuurikuvat kannattaa ottaa pilvisellä mutta valoisalla säällä, jolloin varjot ovat pehmeämpiä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minullakin on jonkin verran kokemusta tuosta mallintamisesta, olen käynyt pari kurssia aiheesta, tosin teimme G-Maxin "kokoversiolla" eli 3D studiolla. Joskus mietin että olisi kyllä hauska tehdä jotain objekteja simulaattoriin, kulmikkaat esineet kuten talot ovat sentään melko helppoja tehdä. Tekstuuritkin saa luullakseni tehtyä kohtuullisen helposti, kun simussa vaatimustaso ei ole kovinkaan suuri, esim. nuo katot tuskin ihmeitä vaativat. Tein erään kurssin "lopputyönä" kokonaan teksturoidun Boeing 747:n mallin, joka näytti kyllä aika kauhealta, mutta pyöreiden muotojen mallinnus ja teksturointi vaatiikin huomattavasti enemmän työtä kuin jonkun kulmikkaan talon.

Tekstuurien tekeminen ei olisi myöskään minulle mikään ongelma, voisin ehkä kuvatakin tarvittavia paikkoja ja kuvien editointi tekstuurimuotoon ei tuota ongelmaa.

Olisiko mitään konkreettista ehdotusta lentokentästä/lentopaikasta/jostakin muusta mitä "karvalakki-tiimi" voisi alkaa kehittää? Joskus oli puhetta jonkun puskalentopaikan tekemisestä mutta taisi jäädä ajatuksen asteelle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minullakin on jonkin verran kokemusta tuosta mallintamisesta, olen käynyt pari kurssia aiheesta, tosin teimme G-Maxin "kokoversiolla" eli 3D studiolla. Joskus mietin että olisi kyllä hauska tehdä jotain objekteja simulaattoriin, kulmikkaat esineet kuten talot ovat sentään melko helppoja tehdä. Tekstuuritkin saa luullakseni tehtyä kohtuullisen helposti, kun simussa vaatimustaso ei ole kovinkaan suuri, esim. nuo katot tuskin ihmeitä vaativat. Tein erään kurssin "lopputyönä" kokonaan teksturoidun Boeing 747:n mallin, joka näytti kyllä aika kauhealta, mutta pyöreiden muotojen mallinnus ja teksturointi vaatiikin huomattavasti enemmän työtä kuin jonkun kulmikkaan talon.

Tekstuurien tekeminen ei olisi myöskään minulle mikään ongelma, voisin ehkä kuvatakin tarvittavia paikkoja ja kuvien editointi tekstuurimuotoon ei tuota ongelmaa.

Olisiko mitään konkreettista ehdotusta lentokentästä/lentopaikasta/jostakin muusta mitä "karvalakki-tiimi" voisi alkaa kehittää? Joskus oli puhetta jonkun puskalentopaikan tekemisestä mutta taisi jäädä ajatuksen asteelle.

No en nyt ainakaan kovinkaan helpoksi kuitenkaan luokittelisi tuota hommaa. Aikansa se vaatii, tietysti sitten se voi tuntua helpolle kun on riittävän paljon kokemusta kertynyt.

Teksturointi on aikaa vaativaa, oli se talo sitten kulmikas tai ei, joka tapauksessa se kuvien yhdistely yhdeksi tekstuurikokonaisuudeksi vaatii keskittymistä ja paljolti aikaa myös.

Itse aloittelin mallintamisen tuolla kyseisellä ohjelmalla vuonna 2002, sen jälkeen maisemat on päivittynyt mitä enemmän on kokemusta tullut sitä enemmän omalle kohdalle vaatimustaso on kasvanut, tuollaisesta palikka menetelmästä sitä itsekkin aloittelin kuten Jari, mutta ajallaan sitä kehitystä on tullut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Matti tuossa  hauskasti  toi esiin termin "karvalakkitiimi" Varmasti tuollainen tiimi saisi yhteisvoimin jotain aikaiseksi . . . itse tosin en koe olevani vielä tarpeeksi taitava, että voisin tuohon tiimiin liittyä mutta näppärän nimilyhenteen jo keksin:  FKHD = Finnish karvahattu desingers.

Toisaalta tuollaisen kokonaisen lentopaikan tekeminen vaatii niin paljon osaamista eri osa-alueilta, että lieneekö

se liian vaativaa FKHD:lle? Tietysti jos siihen tulisi joku kokeneempi "kurssi-ohjaaja" pitämään hommaa kasassa niin voisi varmaan onnistuakin.

Mielestäni yksi hyvä idea olisi tehdä joitakin yksittäisiä isompia maamerkkejä ja rakennuksia ympäri suomen. Ne olisivat huomattavasti helpompia kuin tuo kokonaisen lentopaikan mallinnus.

Oman kotipaikan lähettyviltä löytyy varmasti kaikenlaista mitä voisi mallintaa simuun ja jos kysytään hyviä ideoita muilta simulentäjiltä, niin ehdotuksia tulisi varmaankin "säkkikaupalla"

Esan photosceneryt ovat hienoja mutta tulisivat vielä hienommiksi jos harrastajat tekisivät niihin kaupunkien talot aidon näköisiksi, kuten Toni on tehnyt noissa Ameriikan sceneryissään.

Pari isompaa taloa aina silloin tällöin ja postaus tiedostokirjastoon . . . siitä se kait lähtisi . . . ? :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sinänsä mielenkiintoisia nuo Desing Studion harjoitus-tehtävät. Alla olevassa kuvassa on juuri valmistumassa Learjetin runko. Koneesta tulee todennäköisesti melko vaatimaton mutta näistä työvaiheista ja niiden oppimisesta on sitten apua vaikkapa niitä rakennuksia tehdessä.

Semmoinen seikka tuli myös tuossa opittua, että simussa saa lentämään vaikka kerrostalon, minkä tahansa koneen lento-ominaisuuksilla.

;D

Desing Studiossa on nimittäin sellainen ominaisuus, että minkä tahansa "möykyn" voi tallentaa suoraan simun lentokoneeksi haluamansa koneen paneelilla ja muilla ominaisuuksilla . . . . Tutustuin tuohon seikkaan vahingossa kun painoin tiettyä valintaa . . . kun käynnistin simun seuraavan kerran niin sinne Aircrafts valikkoon oli ilmestynyt tekemäni pallon ja kartion sekoitus, jota olin viimeksi harjoitusmielessä väsäillyt. Siinä oli Tiger Mothin paneel ja lento-ominaisuudet!

En ollut uskoa silmiäni! Eipä siinä muuta kuin lähdin sitten sillä lentämään pienen kierroksen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saman saa myös Abacus Scenery Apprenticessa aikaiseksi. Itse tein veneen simulaattoriin tallentamalla mdl muotoon kyseisen tekeleen.

Vain taivas on rajana ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun yrittää itse tehdä, edes jonkinlaista lentokonetta simulaattoriin, niin hyvin pian ymmärtää kuinka valtava työmäärä . . . siis aivan mieletön työmäärä olisi vaatimattomassakin julkaisukelpoisessa tuotoksessa.

Tämän harjoituksen kanssa olen nyt pakertanut, eikä siinä todellakaan ole vielä esim: Pyöriviä pyöriä, virtual cocpittiä, ikkunoita, aukeavia ovia ja luukkuja, liikkuvia siivekkeitä, matkustamoa penkkeineen ym. ym. ym.

Täytyy kyllä ottaa hattu päästä ja kumartaa syvä kumarrus niille jotka ovat iloksemme tehneet freeware ja payware lentokoneita.

Mitä minuun tulee niin siirryn kyllä hyvin äkkiä niiden rakennusten pariin puuhastelemaan, kun nämä harjoitukset on käyty läpi. Katson kyllä aivan uusin silmin vaatimattomiakin freeware-lentokoneita . . . . niistä huipputuotteista puhumattakaan.

:-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa kun tuli taannoin uudelle kovolle siireltyä noita simun kansioita niin korruptoitu osa maisemista ja niitä on tullut korjailtua.

Tässä nyt viimeisin tekele, eli Bradentonin maisema joka kärsi osan tiedostoista. Nyt se on taas entistä ehompi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sinänsä mielenkiintoisia nuo Desing Studion harjoitus-tehtävät. Alla olevassa kuvassa on juuri valmistumassa Learjetin runko. Koneesta tulee todennäköisesti melko vaatimaton mutta näistä työvaiheista ja niiden oppimisesta on sitten apua vaikkapa niitä rakennuksia tehdessä.

Heh heh, näistä Jarin kuvista tulee väkisin mieleen ensimmäiset ATR:n runkoharjoitukset 1,5 vuoden takaa, kun aloittelin omaa AI-ATR-projektiani. :D

Ei muuta, kuin tsemppiä Jarille! Sinä tunnut olevan kyllä sellainen puuhamies, että vain luoja tietää mitä tuleman pitää, kun pääset kunnolla vauhtiin! :)

Oskari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Oskarille kannustuksesta . . . mukavaltahan puuhalta tämä simu-mallinnus vaikuttaa . . . tänään pidin taukoa uuden opettelussa ja kokeilin olenko oppinut mitään. Tein semmoisen pienen harjakattoisen maatilarakennuksen. Siitä tuli mielestäni ihan "kanalan" näköinen . . . voisin huomenna laittaa siitä pari kuvaa, kun saan sen asennettua simuun.

- Onko Tonilla linkkiä tuohon uutuusmaisemaan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

- Onko Tonilla linkkiä tuohon uutuusmaisemaan?

Nope, toistaseksi kaikki nyt viimeaikoina tehdyt maisemat löytyy vaan meikäläisen kovolta ja pitää katella kohan saan tuon yöteksturoinnin toimimaan FSX:ssä, jos sitä sen jälkeen pääsisi uploadaamaan jonnekkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämmöistä rupesin rakentelemaan . . . aloitin tuosta isosta laatikosta, jonka päällystin kiviseinä-tekstuurilla. Sitten tein nuo kattolevyt ja nostin ne paikoilleen, senjälkeen ullakon päätykolmiot ja niihin puulaudoitus.

Ikkunat lisäsin vasta nyt ja tein ne erilliselle laatalle jonka teksturoin ikkunankuvalla, tällätavoin pystyin vielä zoomailemaan ikkunoiden kokoa ja muotoa, ennenkuin painoin ne kiviseinään kiinni.

Savupiipun putki joka vain painettiin katosta läpi ja lopuksi tuo sisäänkäynti ovineen . . .

Päätin, että tämä on kanala, eikä talon takaseinällä ole ikkunaa koska siellä on kanojen orret ja pesät. :)

Lopuksi liitin kanalan simuun . . . laitoin sen "Oiva Suonsilmän" maatilalle joka on varmaan joillekin tuttu kuvasarjasta "Simo Suonsilmä, karhua katsomassa" Nuo maatilan muut rakennuksen olen liittänyt simuun  Ez-Scenery ohjelmalla ja ne ovat valmisobjekteja . . . hmmm . . onkohan tuo kanala vähän iso . . . pitäisiköhän sitä vähän zoomata pienemmäksi?

Linkki kuvasarjaan:   http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,89982.0.html

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään