Jari Vanhatupa

G-Max ja Desing Studio testailua.

54 viestiä aiheessa

Tässäpä viimeisintä tuotantoa, tai oikeastaan vaan päivittelyä.

[ attachment removed / expired ]

Ja vertailua oikeaan.

Miami Bayfront Park

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oletko Jari löytänyt hyviä tutoriaaleja tuolle FSDS:lle?

Empä oikeastaan ole etsinytkään . . . niitä harjoitustehtäviä olen tehnyt mitä niissä omissa ohjeissa löytyy. En niinkään siitä paperisesta ohjekirjasta vaan siitä sähköisestä ohjeesta, aivankuin se olisi jotenkin laajempi.

:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FS-Desing Studiosta on näköjään olemassa uudempikin versio, jossa on huomioitu paremmin FSX:n käyttäjät. Tässä voisi olla hyvä ratkaisu FSX:n käyttäjälle joka on kiinnostunut hieman "helpommasta" simu-mallintamisesta.

G-Max on kyllä hyvä mutta tällä pääsee verrattomasti helpommin alkuun. Itse totesin versiota-3 käyttäessäni, että varsinkin objektin vieminen simuun on Desing Studiolla aivan naurettavan helppoa jos vertaa G-Maxiin.

Linkki esittelyyn:  http://www.flightsimstore.com.au/product_info.php?manufacturers_id=21&products_id=121&osCsid=krg6oj3maqfrg4ncdg0negl281

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

G-Max on kyllä hyvä mutta tällä pääsee verrattomasti helpommin alkuun.

Molempia käyttäneenä, FSDS:llä aloittaneena ja gMaxilla lopettaneena, uskallan sanoa, että jos vähänkään meinaa enemmän ja tosissaan tehdä 3D-mallinnusta simuun, gMax on way to go. Vihonviimeistä hommaa on opetella ensin FSDS ja siirtyä sitten gMaxiin ja opetella uusi käyttöfilosofia kokonaan alusta. gMax heti alkuun kehiin, niin sitä voi paremmin hyödyntää myös muissa hommissa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Molempia käyttäneenä, FSDS:llä aloittaneena ja gMaxilla lopettaneena, uskallan sanoa, että jos vähänkään meinaa enemmän ja tosissaan tehdä 3D-mallinnusta simuun, gMax on way to go. Vihonviimeistä hommaa on opetella ensin FSDS ja siirtyä sitten gMaxiin ja opetella uusi käyttöfilosofia kokonaan alusta. gMax heti alkuun kehiin, niin sitä voi paremmin hyödyntää myös muissa hommissa...

Hmmm  . . niin . . voihan sen noinkin sanoa . . minulla tämä nyt on lähinnä tälläistä harmitonta leikkiä, eli en ole kovinkaan tosissani tekemässä mitään hyödyllistä . . .

Mutta tuo, että olet myös käyttänyt FSD:tä jossain nmäärin mallinnushommissa . . teitkö sillä julkaisukepoiseksi asti mitään malleja? Onko esim Fouga ja Maule jo tehty G-Maxilla?

Aloitin suunnilleen yhtäaikaa opettelemaan FSD:tä ja G-Maxia . . . niiden vaikeustasossa on kyllä huima ero. FSD mallit olivat jo simussa kun G-Maxilla harjoittelin vasta "piikkipallon" tekemistä.

Nyt on mennyt muutamia viikkoja, etten ole käyttänyt kumpaakaan ohjelmaa ja olen unohtanut niistä suunnilleen kaiken.

:'(

Niitä pitäisi käyttää jatkuvasti, että ne pysyisivät hanskassa. Täytyy taas käyttöohjeen kanssa ruveta kahlaamaan, kun seuraavaksi tulee tarve niillä jotain tehdä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omissa maisemissani (Kauhava, Menkijärvi) käytin 100% FS Design Studiota.  Kokeilin myös aikoinaan GMaxia, mutta jotenkin FSDS toimi sutjakkaammin. FSDS 3.5:n hankin ensimmäisten joukossa, mutta nykyään ei ole maisemahommille aikaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omissa maisemissani (Kauhava, Menkijärvi) käytin 100% FS Design Studiota.  Kokeilin myös aikoinaan GMaxia, mutta jotenkin FSDS toimi sutjakkaammin. FSDS 3.5:n hankin ensimmäisten joukossa, mutta nykyään ei ole maisemahommille aikaa.

Kappas´ kaksi suosikkikenttääni on tehty FSD:lla . . käytän noita kenttiä eniten Vaasan jälkeen . . tämähän luo uutta uskoa tähän minun scenery-harrasteluuni. Jos nuo hienot kentät on tehty sillä, niin kaitpa minullakin on sitten joskus mahdollisuus saada aikaan jotain upeaa, vaikka pysyttelisinkin FSD:n parissa.

mutta nykyään ei ole maisemahommille aikaa.

Monet vanhat mallintamisen mestarit ovat hiljakseen painaneet jarrupoljinta . . . ei kai siinä mitään, elämisen kuviot muuttuvat koko ajan itse kullakin . . .  Ihannetilanne olisi jos tulisi koko ajan uusia innokkaita mallintajia korvaamaan niitä, jotka jo hieman ottavat hitaammin näissä mallinnus-puuhissa tai ovat tyystin lopettaneet.

Minulla on kyllä intoa mutta se suuntautuu milloin mihinkin simun osa-alueisiin, eikä mitään selkeää linjaa tunnu löytyvän vaikka tarkoitus olisi hyvä. Hauskempaa on pomppia sinne ja tänne. Siinämielessä tosin tilanne on lupaava, että näyttäisin pysyvän simuharrasteen parissa ja monet muut "jalot" harrastukset on laitettu hyllylle odottamaan aikoja parempia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

Annan vähän aikaa hermojen levätä noiden muiden ohjelmien kanssa ja ajattelin itekki yrittää rakennella jotain.

Tämä ei kyllä ole Desing studio, mut aika samanlaiselta näyttää.

Mulla vaan on ongelmana, että miten nään kesken pelin ton katon tekstuurin, jonka asensin....kai.

Jarillahan se näkyy tossa samassa kuvassa.

Tää on EOD, eli  Ehdottomasti Oppii Dorgatkin ;D , niinpä sopii meikäläisen älykkyys osamäärälle.

Kuva on 3D näkymästä, joka aukeaa eri ikkunaan.

marco

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hienoa Marco . . hyvältä näyttää . . . kyllä meistä vielä tulee jotain, kunhan aikamme askarrellaan . . . En tunne tuota EOD ohjelmaa mutta toivottavasti joku osaa neuvoa. 

Minullakin on sama taktiikka näiden scenery juttujen suhteen . . . siis, että välillä savu nousee päästä kun mikään ei onnistu, kaikesta tulee vain "erroria" ja seinä nousee pystyyn. Sitten pieni tauko ja tehdään muuta, jonka jälkeen isken taas ongelmaan kiinni uudella innolla. Foorumeilta . . täältä ja muualta sekä käyttöoppaista saa pieniä tiedonmuruja millä pääsee eteenpäin. Sitten on mahtavaa kun taas joku onnistuu . . . .

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia kiitoksia  ;D

Toi rakennus tulee  samaan rojektiin, mitä oon tässä yrittänyt värkkäillä.

Ompi DHL:llän varastorakennus.

Tosta FSDS:stä kyssäriä.

Kun laittelet malliin tekstuureita, esimerkiksi ekana vaikka kattoon,

niin näätkö sen heti livenä tossa yhdessä kuvassa?

Minusta vaikuttaa siltä, et tossa EOD:ssa ei nää ja noikin tekstuurit menee automaattisesti paikoilleen.

Siinä on painikkeet eri sivuille ja katolle.Silloinhan en pysty asentamaan esim. ikkunoita erikseen vaan ne pitää olla

jo valmiiksi siinä seinätekstuurissa.No en tiedä, on vielä vähän hakusessa toi EOD:n käyttö.

Hitto, vähän kyllä alkaa kiinostaa toi FSDS, kun toi EOS on historiallinen jäänne FS2002 ajalta, eikä siihen ole tukea, eikä

näy löytyvän oikein tutoriaaliakaan.

Mulla kun on ollu periaate, et maksullista lisuria ei ole eikä tule, ellei se ole ihan välttämätöntä.

Nytkö sit joutuu taipumaan ja hommaamaan tuon  ;D

Ei keltään löytys piirongin laatikosta joutavana olevaa, niin hierottas kauppoja.

Marco

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia kiitoksia  ;D

Toi rakennus tulee  samaan rojektiin, mitä oon tässä yrittänyt värkkäillä.

Ompi DHL:llän varastorakennus.

Tosta FSDS:stä kyssäriä.

Kun laittelet malliin tekstuureita, esimerkiksi ekana vaikka kattoon,

niin näätkö sen heti livenä tossa yhdessä kuvassa?

Minusta vaikuttaa siltä, et tossa EOD:ssa ei nää ja noikin tekstuurit menee automaattisesti paikoilleen.

Siinä on painikkeet eri sivuille ja katolle.Silloinhan en pysty asentamaan esim. ikkunoita erikseen vaan ne pitää olla

jo valmiiksi siinä seinätekstuurissa.No en tiedä, on vielä vähän hakusessa toi EOD:n käyttö.

Hitto, vähän kyllä alkaa kiinostaa toi FSDS, kun toi EOS on historiallinen jäänne FS2002 ajalta, eikä siihen ole tukea, eikä

näy löytyvän oikein tutoriaaliakaan.

Mulla kun on ollu periaate, et maksullista lisuria ei ole eikä tule, ellei se ole ihan välttämätöntä.

Nytkö sit joutuu taipumaan ja hommaamaan tuon  ;D

Ei keltään löytys piirongin laatikosta joutavana olevaa, niin hierottas kauppoja.

Marco

Moi, ei sen puoleen jos modelin saa käännettyä esim FSX:lle niin kannattaahan se tuota käyttää siis EOD.

Itse käytän Abacuksen Scenery Apprentice ohjelmaa joka sekin on FS2002 ajoilta ja hyvin toimii maisemat FSX:ssä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu . . siinä Desing studiossa avataan semmoinen ikkuna jossa voi asettaa vaikkapa kuution jokaiselle sivulle eri tekstuurin, josta näkee kuvan ennen valintaa. Sitten kun sen on valinnut niin se tekstuuri ilmestyy siihen päänäytön kuvaan  ja sitä kuutiota voi sitten vaikkapa pyöritellä ja arvioida lopputulosta. Tuossa minun "kanalassa" kattolevyjä on kaksi erillistä ja valitsin siihen pelti-tekstuuria päälipinnaksi ja niihin räystäs reunoihin laitoin vain sopivan väritäytteen.

Minä olen toistaiseksi tyytynyt vain päällystämään kappaleita jollain materiaalilla, jolloin se asentuu automaattisesti koko päällystettävälle alueelle. kovin tarkkaa teksturointia en ole vielä harrastanut.

Eräs hieno FSDS:n ominaisuus mistä ei vielä ole ollut puhetta on objektin todella helppo vieminen simuun. Koordinanttien kanssa ei tarvitse taistella . . . menet vain jollain härvelillä simuun sopivaan paikkaan ja käännät nokan haluttuun  suuntaan, " minä käytän eräänlaista asennusristikkoa jolla voi liikkua simussa" sitten klikkaat tiettyä valintaa jolloin  koordinantit siirtyvät FSDS:ään ja se on siinä. FSDS kirjoittaa myös hetkessä sen scenery bgl:n täysin automaattisesti

joten taas säästyy niitä hermoja  . . .

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi Toni,

Minä olen "jäänny junasta" , mulla on toi FS9 käytössä.

Tämä sen takia et FSX vaatii konetta jossa on potkua ja toiseksi tonne Filippiineille ei ole

vielä tehty kovin montaa skeneä FSX:lle.Noi uudetkin ne tekee FS9:lle.

Niitä kenttiä ja kaupunkiskenejä sit onkin huru mykket, kuutisen kymmentä  :)

Niin asiaan,

Toi EOD oli tosi helppo käyttää ainakin tähän modelli vaiheeseen asti,

Sen pitäs outputata file API ja SCM muodossa, kumpaa sit haluaa käyttää.

Varmaankin API.

Pitää nyt miettiä mitä ohjelmaa käyttää objetin sijoitteluun ja sen pitäs suoltaa ulos sit se SCA tiedosto.

Scammi mulla onkin, jolla saa käännettyä sit BGL tiedostoiksi.

Heh, on tässä jotain perusasioita vanha oppinut :)

Marco

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eräs hieno FSDS:n ominaisuus mistä ei vielä ole ollut puhetta on objektin todella helppo vieminen simuun. Koordinanttien kanssa ei tarvitse taistella . . . menet vain jollain härvelillä simuun sopivaan paikkaan ja käännät nokan haluttuun  suuntaan, " minä käytän eräänlaista asennusristikkoa jolla voi liikkua simussa" sitten klikkaat tiettyä valintaa jolloin  koordinantit siirtyvät FSDS:ään ja se on siinä. FSDS kirjoittaa myös hetkessä sen scenery bgl:n täysin automaattisesti

joten taas säästyy niitä hermoja  . . .

Vaaauuuu....

Siis ei tarvii kikkailla monella eri ohjelmalla ja vaihdella tiedostomuotoa moneen kertaan, niinkun tolla EOD:lla :o

Toihan on tosi helppo juttu, kyllä menee hankintaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Harjoittelen tuossa Desing Studiolla kääntyvien 2-D objektien tekemistä mutta tuli vähän ongelmia. Osaan laittaa kuvan laatalle ja saan sen näkymään simussa siten, että esim vain tuo kuvassa oleva hirvi näkyy (musta alue on läpinäkyvää) Mutta . . . kuinka saan laatan käyttäytymään niin, että se kääntyy  automaattisest simussa katsojaa kohden, kuten monet 2-D objektit tekevät.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa pari tänään väsättyä objektia, Sarvikuono ja 750cc Kawasaki. Nuo ovat sellaisia litteitä niinkuin monet simun puut. Sama kuva on molemmin puolin. Yllättävän lähelle niitä pitää mennä, ennenkuin litteyden huomaa. Jos lentää objektin yli jolloin se näkyy vain hetken aikaa niin sitä litteyttä ei välttämättä huomaa ollenkaan.

Edelleen on hukassa taito tehdä objektista automaattisesti kääntyvä, kuten tuolla edellä jo kerroin. Vinkkejä otetaan kiitollisuudella vastaan. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Edelleen on hukassa taito tehdä objektista automaattisesti kääntyvä, kuten tuolla edellä jo kerroin. Vinkkejä otetaan kiitollisuudella vastaan. :)

Käsittääkseni haet "rotate-to-user-plane" funktiota. Miten paljon olet googlaillut?

Pikagoogletuksella löytyi oheinen FSDeveloper.com:in ketju jossa asiaan annetaan jotakin vinkkejä:

http://www.fsdeveloper.com/forum/showthread.php?t=5838

Lyhyesti: rotate-to-user-plane ei onnistu FSDS:llä suoraan, vaan pitää käyttää Arno Gerritsenin MDL tweakeria (freeware, löytynee samalta sivustolta). Lisäksi FSX ja FS2004 eroaa tältä osin, ja homma ei toimi FSX:ssä.

Muutenkin FSdeveloperin FSDS foorumi on ihan asiallista luettavaa.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Jussi jälleen vinkistä! Olen tuossa muutaman päivän hakenut googlella mutta väärällä hakusanalla "Rotate to aircraft" mutta nyt näyttää lupaavalta! Pitää tutustua tuohon linkittämääsi juttuun ja katsotaan josko ensi viikonloppuna jo objektit kääntyisivät automaattisesti katsojaa kohden. Lähinnä pitäisi ne ihmis ja eläinhahmot saada kääntymään. Ei kuitenkaan Kawasakeja, ne saavat pysyä paikoillaan.

Siinä Googlauksen ohessa tutustuin myös pikaisesti tuohon suosittelemaasi FSDeveloper comiin ja totesin myös sen varsinaiseksi aarre-aitaksi kun haluaa laajentaa tietämystä näissä mallinnus jutuissa. Tosin suurin osa niistä ohjeista on minulle vielä melko "utopiaa" mutta pikkuhiljaa edetään.

Tälläinen vanha ukko vain oppii niin hitaasti ja unohtaa nopeasti. Koko ajan pitää sahata noita samoja opittuja rutiineja, että ne pysyvisivät hallinassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen tuossa jo useiden kuukausien ajan haaveillut omien EZ-Sceneryllä asetettavien  objektien tekemisestä. Pikkuhiljaa on tietoa ja taitoa karttunut ja viimeisenä linkkinä oli tuo J. Rantalan vihjaama "MDL Tweaker" ohjelma. Olin asettanut ensimmäiseksi tavoitteeksi automaattisesti kääntyvien EZ-objektien tekemisen ja nyt tavoitteeseen on päästy. Innostuin siitä senverran, että lähdin kaverini kanssa Vantaalle kuvaamaan lentokoneita.

Kaverillani on kulkuluvat "aidan toiselle puolelle" ja tässä poseeraamme yhteiskuvassa koneiden parkkialueella. Minä olen kuvassa oikealla.

Myöhemmin kentälle saapui Yhdysvalloista vielä pari kaveriani, jotka tulivat Helsinkiin rentoutumaan. Kaverini ovat hieman kalpeita, pitkän lennon jälkeen. Otin muistoksi vielä kuvan kauniista lentoemännästä.

Sinänsä mielenkiintoista, että ihmis ja eläinobjektit toimivat simussa yhtä hyvin oli käytettävä kuva sitten piirros, aito valokuva tai kuva nukesta/lelusta, kuten nuo palloa pitelevät miehet ja Batman. Palaan näihin 2-D objektien käyttöön vielä myöhemmin ja jossain vaiheessa voisin väsätä jonkinlaisen "pika-ohjeen" jossa käydään läpi tarvittavat ohjelmat ja objektin tekojärjestys.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näitä 2-D objekteja voi aivan hyvin käyttää myös mallintamaan rakennuksia simuun. Vaikka kyseessä onkin vain litteä "pahvikuva" niin on se simussa varsin hyvän näköinen, etenkin kun lentää yli samasta suunnasta mistä aluperäinen objektissa käytetty ilmakuva on otettu.

Varsinkin maakunnan kirkoissa 2-D objekti tuntuu toimivan melko hyvin. Ne näkyvät jo kaukaa ja toimivat maamerkkinä VFR-lennolla. Kun näkee tutun kikon niin sijainnin voi varmistaa sillä.

Yllättävän monesta kulmasta tultaessa 2-D objekti toimii ihan hyvin. Tietysti on ne kaksi suuntaa josta ei näy mitään kirkkoa. Myöskin mentäessä hyvin alas tai peräti maahan kirkon viereen, niin silloin objekti on pahasti vinksallaan. Mutta harvemmin sitä kuitenkaan mennään kirkkoon Cessnalla.

Aion lisäillä noita 2-D kirkkoja jonkinverran simuun lähinnä testimelessä, sikäli kun ilmakuvia löytyy. Mitään lupia ei kuvien käyttöön tietenkään ole joten tämä jää lähinnä sellaiseksi omaan käyttöön tehtäväksi kokeiluksi.

Alla kirkon kuva DXTBmp:ssä jossa ympäriltä on raksittu puut ja maasto pois. Lisäksi on tehty alpha kanava jossa musta alue tulee läpinäkyväksi. ja valkoinen näkyväksi. Kun objektia väsätään vaikkapa Desing Studiolla, niin sen litteän laatan toiselle puolelle tulee sitten tämän kuvan peilikuva.

Kirkkoa ei kannata tehdä automaattisesti kääntyväksi, koska sellaisia kirkkoja ei oikeastikaan ole.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuohon objektin alle voi varmaan lisätä tumman varjon, ettei objekti näytä "leijuvan" maassa? Lisäksi tekstuurin kontrastia ja värikylläisyyttä kannattaa korjailla, ettei se näytä liian hailakalta muuhun ympäristöön verrattuna.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuohon objektin alle voi varmaan lisätä tumman varjon, ettei objekti näytä "leijuvan" maassa? Lisäksi tekstuurin kontrastia ja värikylläisyyttä kannattaa korjailla, ettei se näytä liian hailakalta muuhun ympäristöön verrattuna.

Juu . . kävi vähän sama mielessä mutta nyt olen niin tohkeissani kun osaan näitä tehdä, etten vielä ole perehtynyt noihin varjoihin. Sehän kyllä olisi helppo tehdä siinä vaiheessa kun tekstuuri on kuvankäsittely ohjelmassa.

Mitenkäs muuten todellisuudessa . . näkyykö tuo ylistaron kirkko Laihialle saakka kun ollaan kirkkaalla ilmalla lentämässä? Simussa tuo kirkon hahmo häämöttää valkeana horisontissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toisaaltahan tuollainen kirkko tai joku muu yksinkertainen rakennus on naurettavan helppo mallintaa oikeastikin, kysehän on pelkistä laatikoista. Tekstuurit voi vaikka peilata jos on olemassa vaan yksi projektio ja kattotekstuurit voi lainata jostain. Tai sitten katsoo kuvien perusteella suunnilleen miltä ko. rakennus näyttää ja lainaa kaikki tekstuurit muualta.

Jos 2d-rakennuksia haluaa tehdä niin nehän voi laittaa kääntymään automaattisesti siten että se lituskainen taso on aina kohtisuoraan katsojaa vastaan. Tuskin sitä tulee mietittyä mistä suunnasta on tulossa ja miltä rakennuksen oikeasti pitäisi näyttää, kunhan näkyy?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsekkin tuossa tuollaisen kirkon tein, ilman mitää oikeaa gmax osaamista, videotutoriaalin avulla. Noissa on kyllä se ongelma, että kun sitä tekee niin se on vain kopioimista siitä oikeasta tekijästä, jolloin ei itse oikeastaan opi... Mutta tuli mullakin pari kommervenkkiä, kun koitin fiksuna tehdä itse etukäteen jotain torniakin ja katsoa miten videolla tekee, niin enhän mä tietenkään onnistunut siinä. Sainpahan kuitenkin modelin tehtyä, ja joskus texturoida se myös (tuossa oli alkuperäinen modeli ja tekstuuri file liitetty ladattavaksi jos itse haluaa tutkia/seurata tekemistä, kuten tein)

Tulee ihan mieleen matikan tunnit, opettaja kirjoittaa taululle laskuja liitu sauhuten ja oppilaat kopioi vihkoon, sitten antaa läksyt ja kotona sormi suussa kun ne on erilaisia kuin tunnilla tehdyt  :-[

Itse olen tekemässä FTX pacific nortwestiin sopivaa kenttää oregonin alueella, Sportsman Airpark 2S6 on mukavan lähellä Starks twin oaksia niin saa lyhyen GA hypyn kun siellä lentelee ja sattuipa sopivasti eräs tuttava asumaan tuolla lähistöllä, niin lupautui ottamaan kuvia kunhan kerron mitä haluan ja olen varma että hoidan nuo mallintamiset loppuun. Tähän mennessä on vasta photoreal textuurit maahan tehtynä, joka sinänsä varsin hyvälaatuinen mielestäni Google earthista napatuksi.

tässäpä pieni kuva (tuossa vielä vanha ADE:n afcad, joka nyttemmin on jo poistettu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään