Jari Vanhatupa

Uusin hankintani

1 252 viestiä aiheessa

Tuo tankkausputki pitäisi mennä alas jollakin nappikomennolla. menee ainakin muissa Tornadoissa mitä olen kokeillut

 

Niimpä menikin, Shift ja W. Sen tankkerin kiinnisaaminen tuntuu olevan vaikeaa. Pujottelee vain karkuun eikä tee yhteistyötä tai sitten olen käsittänyt jotain väärin tuosta ilmatankkaus tapahtumasta. Ehkä siihen tankkeriin pitää ottaa yhteys, ettei se luule viholliskoneeksi?

 

Kävin tänään Avsim Tornadolla Menkijärvellä. Siellä oli juhannuskokko vielä täydessä roihussa! Ilmeisesti polttavat siellä jotain muuta kuin

puutarhajätettä!

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ attachment removed / expired ]

 

Kävin ensi kertaa ostoksilla FlightSim Storessa ja hyvinhän ne kaupat sielläkin onnistuivat. Paljon oli mielenkiintoista ja myös semmoista mitä ei aivan jokapäivä silmien eteen ole hyppimässä, kuten tämä Cessna 182:nen. Kyseessä on 1966 mallinen Cessna joka on lentänyt yli 20,000 lentotuntia. Paneelia on jonkinverran modernisoitu 70-luvulla. Viime vuosikymmenet konetta on säilytetty meren läheisyydessä ja sen kyllä huomaakin hieman "kulahtaneesta" ulkonäöstä.

Kone onkin oikein herkullisen likainen ja ruosteinen eikä ikä näy pelkästään ulkonäössä. Koneen toiminta ja luotettavuus tuntuu muutenkin arvelluttavalta mikä on tietysti aivan erinomaisen orginelli juttu.

:)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ohjaamo on jotenkin "Himmee" mikä sopii tyyliin hyvin. Ikkunaan on imukupilla kiinnitetty Garmin Gps jonka olemassaoloa ensin hieman vierastin mutta pian huomasinkin sen olevan varsin tarpeellinen varuste hieman oikukkaan mittariston tukena. Gps:n saa klikaamalla katoamaan mutta mieluusti sen kyllä pitää näkösällä sillä mittarit ja navigointivälineet tuntuvat toimivan osittain vähän satunnaisesti. Kaikki sulakkeet ovat irroitettavia ja niitä ilmeisesti pitää räplätä, että kaikki toimisi? Tältä ainakin pikaisen testin perusteella vaikuttaisi.

Koneessa on vain Virtual-Cokpit, tosin muuta ei kaipaakkaan koska kaikki pyörii niin vahvasti se ehdoilla. Animaatioita koneessa on on yli 135 ja pyöriteltävää ja klikattavaa toimintoa ohjaamossa riittää selvästi keskivertoa enemmän.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hyppää kyytiin tehdään pieni kierros! Penkit siirtyvät eteen ja taakse, pilotin saa pois klikkaamalla ovenpielessä olevaa hihnaa, ikkunat saa auki, aurinkolipat alas jne.jne. Parasta lienee kuitenkin koneen äänimaailma. Ikkunoiden ollessa auki on tuulen kohina huomattavan kova, erilaisia nitinöinä ja kolinoita riittää ja onpa jopa ohjaamon ilmastoinnin puhaltimellekin oma äänensä jne.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Yövalaistusta . . eipä voi valittaa! Ikkunat ovat kuluneet ja ne heijastelevat haitaten näkyvyyttä. Tämä seikka yhdistettynä koneen yleiseen epämääräiseen toimintaan luo välillä varsin "hyytäviä" tunnelmia mikä onkin ihan ok. Vastaavia tunnelmia ei saa aikaan aivan helpolla esim. Carenadon Cessnalla lennellessä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mikäli haluat lentää hyppytoimintaan varustellulla koneella niin toisen oven saa katoamaan näppärästi klikkaamalla kauhukahvaa,  Tai ehkäpä sinulle iskee paniikki ja haluat itse hypätä ulos!

 

[ attachment removed / expired ]

 

Moottorinsuojuksen saa auki! Itse moottori savuttaa enemmän kuin normaali hyväkuntoinen Cessna 182. Huomaa linnunkakat siipien yläpinnalla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kone parkissa, moottoripeitto, siipipainot, ja pitotputken suojus asennettuna. Vaikka kone onkin huonokuntoinen ja paljon lennetty, niin köyhän on pakko pitää huolta siitä mitä vielä on jäljellä. Kokonaisuudessaan erikoinen lisäosa jonka tyyppisiä toivoisin tulevan enemmänkin eri valmistajilta. Kuvitelkaapa vaikka esim 20-vuotta seissyt vanha DC-9 tai vastaava jolla päättäisit lähteä hieman laittomalle pikku lennolle koneen vioista välittämättä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvitelkaapa vaikka esim 20-vuotta seissyt vanha DC-9 tai vastaava jolla päättäisit lähteä hieman laittomalle pikku lennolle koneen vioista välittämättä.

 

Voisi olla ihan mielenkiintoinen esim FTM MD-82 modattu versio eli joku vaikka 40v vanha yksilö, jota on huollettu viimeksi 10v sitten. Kaikki toimisi tai ei toimisi, päivästä riippuen ja ruostetta yms olisi sopivasti siellä täällä. Vikaherkkyys olisi myös omaa luokkaansa. Koskaan ei tietäisi mitä jostain kytkimestä tapahtuisi. Tollanen vois olla ihan kiva ostaa, jos semmosia vain olisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aina kun aloitat jonkin lennon niin saat tehdasuuden koneen. Olisi mielenkiintoinen ominaisuus jos aina konetta valitessa voisi valita sen iän. Ainahan jollain Gauge ohjelmalla voi tehdä semmoisia vanhoja ja kuluneita mittareita ja asentaa johonkin koneeseen.

 

FSPassenger lisuri simuloinee koneen kulumista. Siinähän konetta "ostaessa" voit valita joko uuden vai vanhan romun, ja koneessa on vikoja sen mukaan. Moottori sammuu, laskutelineissä ja laipoissa kaikenlaista vikaa jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aina kun aloitat jonkin lennon niin saat tehdasuuden koneen. Olisi mielenkiintoinen ominaisuus jos aina konetta valitessa voisi valita sen iän. Ainahan jollain Gauge ohjelmalla voi tehdä semmoisia vanhoja ja kuluneita mittareita ja asentaa johonkin koneeseen.

 

FSPassenger lisuri simuloinee koneen kulumista. Siinähän konetta "ostaessa" voit valita joko uuden vai vanhan romun, ja koneessa on vikoja sen mukaan. Moottori sammuu, laskutelineissä ja laipoissa kaikenlaista vikaa jne.

 

A2A Accusim koneet on vastaus. Mulla on B-377. IHan kiva kun moottorit kuluu käytettäessä ja niiden tila tallentuu. Seuraavalla kerralla ei olekaan tehdasuusi kone... :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A2A Accusim koneet on vastaus. Mulla on B-377. IHan kiva kun moottorit kuluu käytettäessä ja niiden tila tallentuu. Seuraavalla kerralla ei olekaan tehdasuusi kone... :thmbup:

Kiitos vihjeestä!  :)

 

Vaikuttaa mielenkiintoselta, lisään sen loputtomaan ostoslistaani (REX:in ja AS2012 ja muiden seuraan.)  :laugh: Hiukka saita luonne minulla...  :(

 

Entä jos moottori lopultaa posahtaa? Saako sitä nollattua. Entä voiko sitä vanhentaa jotain tiedostoa muokkaamalla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Accusim on toki oma lukunsa ja askel mielenkiintoiseen suuntaan. Tosin tuommoinen kulunut ruostepaintti onnistunee lähes mihin koneeseen tahansa, vaikkapa siihen MD-82:seen. Olisihan sekin jo jotain uutta, eipä ole pahemmin tullut vastaan noita isojen koneiden romumaalauksia. No se Tri-Motorin romupaintti oli tosin yksi.

T.Määttänen osoitti aikoinaan myös sen, että koneen Virtual Cokpit ja 2-D paneeli pystytään vanhentamaan hyvännäköisesti, samoin ikkunat.

Hankalin juttu olisi tehdä "romumittareita" Tosin jokin himmeä ja haljennut mittarinlasi ei nyt sekään mikään ylivoimainen juttu olisi.

Vääntyneet tai lommoiset osat sitävastoin eivät onnistu koska koneen modellia ei voi muuttaa. Poikkeuksena keskeneräisenä jaeltavat projektikoneet joille sitten voi jo tehdäkin mitä tahansa. Eri juttu sitten saako niiden levittämiseen "romukoneina" lupaa tekijältä.

Kyseenalainen juttu vosi olla myöskin kaupallisen lentoyhtiön koneesta tehty romumaalaus. Lentoyhtiön tulisi olla fiktionaalinen, ettei ketään loukattaisi.

 

Oma mielenkiintoinen ryhmänsä olisi myös sotatoimissa siipeensä saaneet koneet. Niitä tosin taitaakin olla jonkinverran.

 

Edit: Milläs hakusanoilla kannattaisi hakea netistä kuvia hylätyistä romukoneista, vai olisiko niille jokin aivan oma sivustonsakin. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EPKK Krakow Balicé lentokenttä Puolasta. Tässä joitain nopeasti räpsittyjä ei niin hyviä kuvia eiliseltä testirupeamalta. Oli muuten harvinaisen nätti kenttä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mieluisa paketti FlightStoresta, boxeja, boxeja! Näköjään pakkaavat tukevammin kun ostaa useampia. Niissä pehmustetuissa

kirjekuorissa on boxin muovikotelo monasti mennyt matkalla halki, tosin levyt on aina olleet ehjiä. Eihän uusi tyhjä Dvd

kotelo tietenkään paljon maksa mutta mikäli kuoressa onkin pahvirasiaan pakattu vanhempi lisuri niin sen kauniin kotelon

linttaantuminen kyllä harmittaa.

Olen nyt pari kertaa käyttänyt Pay-Pal maksutapaa ja vaikuttaa kyllä paljon helpommalta kuin Visalla maksaminen. Ei mitään

automaattisia varmistussoittoja pankkiin kirjautumisineen tms. Nappia vaan painaa ja se on jokseenkin siinä!

:)

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EPKK Krakow Balicé lentokenttä Puolasta. Tässä joitain nopeasti räpsittyjä ei niin hyviä kuvia eiliseltä testirupeamalta. Oli muuten harvinaisen nätti kenttä.

 

Tuonne lähden tänään illalla Ryanairilla.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuonne lähden tänään illalla Ryanairilla.  :thmbup:

 

Hyvää matkaa! Krakova on hieno kaupunki. Ellet ole vielä käynyt Auswitchissa kannattaa tutustua siihenkin. Se on kyllä hyvin erilainen kokemus, mutta Krakovasta sinne on melko lyhyt matka.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Testailemassa uutta hankintaani - lähtö KORS ja muutama matkustaja Vancouveriin.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

No sitten tuli aika laskeutua ja kaikki asiaan kuuluvat toimet olivat mielestäni suoritettu, mutta yksi perusasia jäi varmistamatta. Olen aivan varma, että laskin fillarit, sillä kuulin siitä lähtevän äänen, mutta jostain kumman syystä vempeleet eivät toimineetkaan. No matkustajien onneksi hallitsen pehmeän laskun. Vähän ihmettelin, kun matka ei tuosta jatkunutkaan. Hmmm...

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Telineen ulosottonopeus liian suuri?

 

Mielestäni se oli alle 130 kn reilusti, koska lasken ne yleensä vähän ennen finaalia ja siinä vaiheessa nopeudet ovat  kohdallaan. Mainio kone tämä Malibu ja tätä pitää tutkia vähän tarkemmin - muutama namikka oli hukassa  ;D mikä ei tietysti elävässä elämässä toimisi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni tullut vastaan useassakin lisurissa tuo nopeus telineen ulosotossa, Section 8:n Sabressa ja DC-2:ssa esimerkiksi. Mahalaskuja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahaa - no täytyypä olla tarkkana. Tässä Malibussa on vahän opiskeltavaa, että löytää kaikki ne mallinnetut nippelit, mitä esim. käynnistys vaatii. Manuaali on nimittäin lähes olematon ja vähin, mitä olisivat voineet laittaa mukaan olisi ollut ohjaamon ns. layout, josta olisi löytänyt tarvittavan tiedon. Tarkistuslistaa on vähän hankala seurata, kun ei tiedä mikä toimii. Sekin olisi helpottanut asiaa jos olisi merkintä "no modelled", milloin näin on. No löysin kuitenkin videoita (hyviä) joissa on kaiken sorttista tietoa oikeasta Malibusta.

 

Minä olen käyttänyt läppäriä apuna navigoinnissa ja sijainnin tarkemmassa määrittelyssä tuntien, että huijaan hieman, mutta Malibussa löytyy kaikki karttapohjat ns. moving map-tyyliin kuin myös kaikki muu tarvittava tieto muutaman napin painalluksen takaa. Hämmästyttävää mielestäni GA-koneelle.

 

Tuossa pieni näyte:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos tuo Carenadon Malibu jolle tuossa, "eh" . .  ikaaänkuin tilasit  "potkurin huollon ja pohjan puhdistuksen . . " :laugh:

 

Juuh - sehän se enkä minä mainittua asiaa tilannut. Huoltomies tai hallin siivooja oli syyllinen tapahtuneeseen. Virallinen tutkimus ei osannut varmuudella nimetä jompaa kumpaa ja niinpä päättivät pistää syyn molempien niskaan. Minä pilottina sain puhtaat paperit ja toimintaani kriisitilanteessa kiitettiin, sillä ainoastaan kone sai pieniä vaurioita  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan . . sinänsä nämä ovat mielenkiintoisia nämä simulaattorissa tapahtuvat pikku onnettomuudet ja joskus vähän isommatkin. Vuosien varrella kokemuksien karttuessa eri konetyypeillä lentelyyn nämä "kaputit" tosin ovat harmittavasti vähentyneet.

Jokunen vuosi takaperin oli helikopteri se laite joka ei pysynyt hanskassa. Nykyään nekin jo säilyvät ehjinä, eikä hallitsemattomaan pyörimiseen ja maahansyöksyyn enään joudu.

Varmin keino saada aikaan tahaton "tonttiinmeno" taitaa olla se, että lähtee lentoon hyvin mallinnetulla venäläisellä oudolla matkustajakoneella tai sitten jollain vanhemmalla ensilähdön hävittäjällä huonossa kelissä. On myös olemassa eräs kone jolla kaputti on lähes varma: Just Flightin F-117A Stealth Fighter.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, jep - National Geographic-kanavalta tulee pari minun mielestäni kiinnostavaa sarjaa eli Alaska Wingmen ja Alaskan taivaalla taisi tulla Discovery Channellilta. Siinä tulee esiin hyvin se, miten helposti onnettomuuksia sattuu. Sääolosuhteet

muuttuvat totaalisesti puolessa tunnissa, otetaan vähän ylilastia, jääkiitoradat sulavat keväisin alta ja jotkut kentät on aurattu siten, että matalasiipiset koneet eivät voi laskeutua niille. Suksilla laskeutuminen on ihan oma taitolajinsa ja mikä parasta, kentillä ei hirveästi ole apulaitteita piloteille. Silti tavaran ja ihmisten on liikuttava pienten yhteisöjen välillä (ei ole teitä läheskään joka paikkaan ja etäisyydet ovat suhteellisen pitkiä maasto-olosuhteista puhumattakaan) - uskomatonta touhua ja kuten sanottua, niin onnettomuuksia sattuu melko runsaasti.

 

Eri sortin Cessnoilla, Piper Cupeilla ja Beavereilla siellä pääasiassa painellaan menemään ja tyyliin IFR eli I Follow River  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jokunen vuosi takaperin oli helikopteri se laite joka ei pysynyt hanskassa. Nykyään nekin jo säilyvät ehjinä, eikä hallitsemattomaan pyörimiseen ja maahansyöksyyn enään joudu.

 

 

Tuosta tulikin mieleeni, että minullahan jokunen kopteri hangaarissa hetkellisen hekokuumen johdosta hankittuina ja homma jäi silloin vähän kesken kun kaikki toimet simuun liittyen olivat silkkaa raakaa säätämistä sujuvuuden parantamiseksi.

 

No lähdin tuossa reteesti muistelemaan vanhoja Dodon tuotteen kanssa luettuani ensin koko manuaalin läpi ajatuksella ja sitten eikun puikkoihin. Kokemus oli sen verran karvaan makuinen, että päätinkin aloittaa treenit ihan defaul-kopterilla näin ensi alkuun.

 

Pääsen kyllä sujuvasti ilmaan ja rutku menee sinne, minne on tarkoituskin ja korkeus säilyy haluamallani tasolla aina siihen asti, jolloin pitäisi aloittaa laskeutuminen. No ei siinäkään muuta ongelmaa ole kuin se, että en onnistu laskeutumaan juuri siihen kohtaan kuin haluan. Vempele menee sivulle ja taakse silloin kun pitäisi "leijailla" ja ryömiä pikkuhiljaa eteenpäin. Lienee tuttua?

 

No en nyt ole ilmassa ollut tuntia pitempään, joten muutaman tunnin harjoittelu tuonee tulosta, mutta yllättävän hankala peli tämä kopteri on sanoo kuka mitä hyvänsä...

 

 

Edit

 

Vähän tähän tyyliin se tuppaa menemään - tosin näin hurjia tuubivideoita ihan oikeasta elämästäkin, joissa syntyi rumaa jälkeä. Tämä video on kuitenkin simusta ja kaveri kyllä laskeutui huomattavasti paremmin kuin minä:

 

http://www.youtube.com/watch?v=mmKiW1i4rZo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Komeat oli näkymät tuossa videossa. :)

 

Aikoinaan kun pyysin nuorinta poikaani kokeilemaan Flight Simulatorin helikopteria, niin ihmeekseni hän vei sitä aivan miten tahtoi ja laskeutui sillä sinne mihin pyysin! Miten tämä oli mahdollista kun hän ei ollut Fs:ää ennen kokeillut. Salaisuus oli niissä varmaankin kymmenissä sotapeleissä joissa hän oli sahannut erilaisilla koptereilla.

Katsoin sitten tarkemmin, että miten hän toimi. Hän piti ohjaus-sauvan laseuduttaessa kokoajan aivan pienessä liikkeessä eikä se näyttänyt pysähtyvän ollenkaan paikoilleen.

Rupesin sitten harjoittelemaan koptereita ensin semmoisella oikein isolla "Chinook, Sea-King" kaliiperin kuljetuskopterilla joka käyttäytyi hieman rauhallisemmin ja hitaammin. Valitsin semmoisen kopterin jossa oli neljä pyörää alla, niin se ei laskussa kääntynyt nokilleen vaan rullasi vain eteenpäin kuten lentokone.

Sillä sitten lentelin kiitotien päällä matalalla ja aina kiitotien päässä leijunnassa käänsin takaisinpäin ja välillä laskeuduin. Siitäpä tuo sitten pikkuhiljaa lähti.

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo - toisilla se vaan sujuu luontojaan ja varmasti kokemus muista vastaavista antaa hyvää pohjaa laitteiden hallintaan. Minulla on hekoa varten vanha edelleen hyvin toimiva Sidewinder II, mutta se ei oikein tuon "kollektiivin" kannalta ole paras toimiva ratkaisu. Ajoasento on huono, sillä työtaso on suunniteltu lentokoneita silmällä pitäen. Katseltuani lukuisia videoita kopterin hallinnasta olen todennut, että kopteri ei ole koskaan vakaa ja että sitä on ohjattava koko ajan. Simussahan sitä olisi helpompi ohjata ns. spot-näkymästä ja näin tehtiin myös eräässä oikeassa simulaattorissa, mutta olen valinnut tämän toisen kuoppaisemman tien. Uudet haasteet tuovat aina pientä lisämielenkiintoa tähän harrastukseen...

 

Syttyikö nuorimmaisen simuharrastus?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään