Jari Vanhatupa

Uusin hankintani

1 252 viestiä aiheessa

Henk. koht pidän IL2 jopa huomattavasti helpompana simuna oppia kun FS9. Itse lentämiseen kun ei tarvita kymmentä näppäinkomentoa enempää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipas huikea kuvalinkki! En ole koskaan ennen nähnyt mitään tälläistä. :o

Tuommoisen panoraaman silmäilyarvo on kyllä aikamoinen. Onnistuin löytämään ne muutkin tässä linkki:

 

http://www.jamiflyin.com/museossa

 

Tietääkö Harri, että onko tämmöisiä kuvia jossain ehkä lisääkin? Pystyyköhän noita tallentamaan mitenkään vai pitääkö olla aina nettiyhteys? ???

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

http://www.jamiflyin.com/museossa

 

Tietääkö Harri, että onko tämmöisiä kuvia jossain ehkä lisääkin? Pystyyköhän noita tallentamaan mitenkään vai pitääkö olla aina nettiyhteys? ???

 

 

Moro!

 

En ole varma mutta epäilen että tarvii nettiyhteyden,yleensä jollain flashsoftalla noi toimii...

 

Samanlaisia sivustoja löytyy esim:

 

http://www.navalaviationmuseum.org/explore/exhibits-and-collections/cockpit-panoramas

 

Koneita ym. en löytänyt ohjaamoja

http://www.nmusafvirtualtour.com/full/tour-pkg.html

 

Ja Tikkikseltä samanlaista

 

http://www.k-silmailumuseo.fi/ajankohtaista

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla Tikkakosken museossa on hienoa se, että siellä on noita ilmavoimien entisistä koneista leikattuja ohjaamoja, joihin saa vapaasti istua tutustumaan. Museoissahan harmittaa aina se, kun moneenkaan koneeseen eli yleensä saa mennä sisälle tarkemmin tutustumaan. Ymmärrän toki sen, että jotkut harvinaisuudet voisivat kärsiä siitä turhan paljon.

 

Vielä parempi olisi, jos niistä koneen ohjaamoista olisi tehty lentosimulaattoreita. Voisivat kerätä sillä tavalla vähän kolehtiakin ja kartuttaa museon kassaa. Toisi varmaan myös lisää väkeä museoon, jolla lentovuoroaan odotellessa olisi tilaisuus tutustua muuhunkin museon tarjontaan ja sana leviäisi.

 

Viimeksi olen käynyt siellä Keski-Suomen ilmailumuseossa syksyllä 2009. Liekkö paljonkin tullut uutta sen jälkeen?

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahaa Tikkakoskellakin on nyt simu. Vuonna 2009 ei vielä ollut. Nuo Helsingin simut tiesinkin, vaikka en sielläkään ole käynyt vielä niiden aikana.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä ei ole hankintani, vaan lahjana saatu!

Laitetaan nyt kuitenkin jokunen kuva.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

Ollaan tulossa Porista Pirkkalaan.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Totean vain, että näin rauhallista kulkuneuvoa maassa käsitellä, en vielä tähän mennessä ole omistanut.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä on rauhallisin ja helppokäsiteltävin kulkuneuvo maata pitkin, mitä tähänmennessä koskaan olen omistanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on rauhallisin ja helppokäsiteltävin kulkuneuvo maata pitkin, mitä tähänmennessä koskaan olen omistanut.

 

Etkös Esa nyt ole käsittänyt väärin tämän homman, ilmassahan noilla lennellään

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä mä tän Pirkkalan kentältä taivaallekin sain!

Tarkoitus olis opetella tällä menemään paikasta toiseen.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin Esa! lähtihän se tästä taas liikkeelle, kun vielä väsäät vähän textiä niin se entinen Esa on taas tapeetilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

. . .  ja sitten kun saat lupakirjan kuntoon tuossa Phantomissa niin poikkea sillä Vaasassa kahvilla. Tuolla koneellahan lentää Vaasaan hetkessä.

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tota noin!

Kyllä tämä mulle on aika työläs kone.

Ihan käsiajolla lensin sen Kuopiosta Ouluun ja kyllä siinä sai käsin ohjailla.

Menihän se sinne, mutta kyllä siinä sai olla tarkkana. Autopilottikin on, mutta mahtaakohan ollenkaan toimia?

Periaatteessa sillä pitäis saada laitettua pitämään suunta, korkeus ja nopeus, mutta kun kliokkasin sitä suunnan pito hanikkaa, niin konehan alkoi pyrkimään päin helvettiä, joten otin automatiikan pois ja korjasin käsin suunnan. Niihin valodiodeihinkään ei tule näyttöä. Siis jokin on sikäli pielessä.

Manualia ei netistäkän hakemalla löytynyt.

 

Kyllä mun niin mieleni tekis sitä Super Hornettia, mutta olisko se jo korjattu sen trottel spagin suhteen, että nopeus ei jäis laskussa puoleen väliin, jonnekkin yli komen sadan solmun, siinä vauhdissa tömähtää kone maahan aika rajusti, eikä pysähdy ollenkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ attachment removed / expired ]

 

Tuolla toisessa ketjussa Niklas mainitsi tämän MI-8 Ai-helikopterin ja innoistuinkin siitä heti senverran, että se oli pakko ostaa. Tämä on minulla ensimmäinen maksullinen Ai-kone ja täytyy sanoa, että on kyllä hintansa arvoinen. Hieman yli 6-euroa ei ole paljon tämäntason tuotteesta. Tuommoinen summahan menee hetkessä RAY:n peliautomaatteihin kun pelaa "Kulta-Jaskaa"

;D

 

Paketissa on aivan tolkuttomasti tavaraa:  Mi-8 kopterityyppejä, repaintteja, Afcadeja, plaanjeja, lentopaikkoja ym. Tosin otin toistaiseksi käyttöön vain ne kopterityypit joihin nämä Suomen ilmavoimien maalaukset sopivat.

 

Tämä kopteri rullaa samoin kuin muutkin Ai-lentokoneet kiitotien päähän odottamaan ja lähtee sitten ilmaan niinkuin kopterin kuuluukin lähteä. Esittelyvideolla tämä laskeutuu myös suoraan helipadeille.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ attachment removed / expired ]

 

Carenadolta ilmestyy näitä huippukoneita aina silloin tällöin ja mikä ilahduttavaa, myös vanhalle kunnon Fs2004:selle. Päätin hankkia tämän heidän uusimman King-Airin ja onhan se . . . . .

:)

 

Moottoritilaan aukenee tämmöinen luukku josta pääsee säätelemään turbiinin seoksia!

 

[ attachment removed / expired ]

 

Keikkaa pukkaa! Sisustus on tottakai aivan viimeisen päälle hieno. Koneessa on ainoastaan "Virual-cokpit" niinkuin näissä uutuuksissa on nykyään tapana olla.Etualan soittimet eivät kuulu konepakettiin. Ne ovat Google Sketcup 3D Waterhouse kirjaston objekteja. Innostuin tuossa eilen kääntämään niitä koemielessä Flight-Simulaattoriin.

Noita on aivan julmetusti erilaisia! Kaikkia esineitä mitä vain voi kuvitella olevan, niin sieltä kyllä löytyy.

;D

[ attachment removed / expired ]

 

Tuolla toisessa ketjussa eilen pähkäilin, että mahtaako noiden Sketcup objektien laatu riittää kenttärakennuksiin. Ei pelkoa, riittää mainiosti kuten tästä kuvasta ilmenee. Tuo rakennus kuuluisi oikeasti Seinäjoen keskustaan mutta kokeilin asentaa sen huvikseni tuonne kentänreunalle.

Objektit kääntyvät melko helposti vaikkapa Instant Sceneryn ymmärtämään muotoon, jolloin niitä voi sitten asennella vapaasti minne vaan. Tai oikeastaan en tiedä siitä "vapaudesta" sillä en ole tutustunut noiden objektien käyttöehtoihin ja Fs:n kanssa käyttämiseen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Carenadolta ilmestyy näitä huippukoneita aina silloin tällöin ja mikä ilahduttavaa, myös vanhalle kunnon Fs2004:selle. Päätin hankkia tämän heidän uusimman King-Airin ja onhan se . . . . .

:)

 

 

 

Pitäähän sitä FS2004:jääkin silloin tällöin kohentaa, jollei muulla niin uudemmilla koneilla?????? :thmbup: ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ attachment removed / expired ]

 

Virtavian alennusmyynnissä tuli käytyä hamstraamassa kaikenlaista ja ajattelinkin ensiksi laittaa tähän kuvat ostoksista mutta suunnitelmiin tuli muutos kun pääsin tämän Mi-28 Havocin puikkoihin! Laite on senverran kiinnostava kapistus, ettei tätä kertakaikkiaan voinut jättää tauolle muita hankintoja kokeillakseen vaan pakkohan tätä on pyöritellä ja muihin tutustutaan sitten kun tutustutaan . . . Eli palaan niihin myöhemmin kun Havoc hieman hellittää otettaan.

;D

 

Kyseessä on siis venäläinen kaksimoottorinen taisteluhelikopteri. Nokalla on käänneltävä 30-mm kanuuna ja "siivissä" raketteja. Kopteri on erittäin nopea ja ketterä muistuttaen lento-ominaisuuksiltaan jotenkin enemmän ketterää lentokonetta kuin kopteria. Lentäminen on kyllä mielyttävän vakaata kun tähän vain ensin tottuu.

 

[ attachment removed / expired ]

 

2-D paneeli on tämän näköinen. Kaksi Vorria, Adf, kaksi Dme:tä, liikkuva karttanäyttö, monipuolisesti säädettävä hud, radiokorkeusmittari, kaksi korkeusmittaria toinen näyttää ilmeisesti metrejä? Penkin korkeuden säätö paneelista ym. Kaikki toimivaksi tarkoitettu toimii hyvin, kuten Virtavian koneissa yleensäkin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Yö-paneeli on erittäin hieno. Tässä Hud-näyttö on kytkettynä ja olen siihen valinnut näkyviin kaikki toiminnot. Yksi selkeimpiä Hud-näyttöjä mitä olen kokeillut. Lähdin tuossa Jyväskylästä summanmutikassa lentämään ja takaisin löysin todella helposti tämän kopterin suunnistusvälineillä. Keli kuin keli, niin tällä voi kyllä lähteä huoletta keikalle.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Virtual cokpit on tämän näköinen. Koneen hinta oli alennusmyynnissä vaivaiset Eur 4,46! :)

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ attachment removed / expired ]

 

Jaahas, mitäs täällä . . . jaa, että semmoista . . . no, tuli tuossa kevään pihatyöt mökillä tehtyä ja vaihteeksi voisi sitten puuhastella jotakin Flight-Simulaattorin kanssa. Jatketaan vaikkapa näiden Virtavian alesta ostettujen koneiden ruotimista.

:)

 

Isolla maalla pitää olla isoja sotilaskoneita. Tämä Venäläinen Tupolev Tu-22K on juuri sellainen. Iso, nopea, vaarallinen ja vaikea lennettävä . . Erittäin vaikea. En nyt tarkoita, että koneen järjestelmät olisivat jotenkin ylivoimaisia hallita, vaan se on se umpiraudan suuri määrä ja kova vauhti. Koneella pääset kyllä ilmaan siinä kuin muillakin mutta vaikeudet alkavat siitä kun koneen nokka pitäisi saada taas osoittamaan kohti kotikenttää.

Mikäli olet vielä virtuaalisesti elossa siinävaiheessa kun koneen nokka osoittaa kotikentän suuntaan, niin viimeistään loppulähestymisessä koneesta tuleekin sitten romua!

 

En usko, että  koneen lentomallissa olisi niinkään vikaa. Kyse on lähinnä siitä, että ei uskalla tulla sellaista vauhtia kiitotielle minkä kone vaatisi. Harjoituskertoja tarvitaan kymmenittäin, ennekuin homma alkaa onnistumaan. Todella mielenkiintoinen laite ja mitä vaan näppärää voi sattua laskeutumisen loppuvaiheessa . . sakkaamista, heijaamista, kiitotiehen iskeytymistä, tai kuten alla olevassa kuvassa: pyrstön varaan laskeutumista!

Kuinkahan venäläispilotit ovat selvinneet tosielämässä tällä koneella, taitaa olla joka lento kuin sankariteko.

Tässä allaolevassa linkissä kone on tositoimissa lentonäytöksessä. Loppuvaiheessa on yksi aivan "naulapäinen" ylilento kentän pintaa hipoen suurella nopeudella.

 

Linkki: 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Koneen alta aukenee kaksi luukkua ja toisella painalluksella tulevat myös lentäjien istuimet alas. Sisään mennään siis täältä alakautta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ohjaamonäkymiä "ratti" poistettuna. Toistaiseksi en ole vielä lentänyt tällä mitään "tehtäviä" vasta laskuharjoitukset on suoritettu. Koneen varustus mahdollistaa kyllä vaativien tehtävien suorittamisen mutta riittääkö pilotin kapasiteetti se onkin sitten jo toinen juttu.

Mielessä kajastaa jo pelottava tehtävä tyyliin: On vesisade! Käy kiertämässä Lapuan radiomasto ja palaa kentälle mahdollisimman nopeasti! MARS! MARS!

>:(

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Koneen paneeli on kieltämättä varsin muikean näköinen! :)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tämmöistä on sitten Virtual cokpitin puolella.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vakavaan kuvakertomukseeni laitan loppukevennykseksi kuvan kesäillan lämpöväreilystä. :thmbup:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oleks sä saanut lottovoiton? kun noita noin vain ostelet.

 

Heh, heh . . en ole saanut isoja voittoja, vaikka pelaankin jatkuvasti veikkauksen ja RAY:n pelejä. Varmaankin tuo huolettomalta vaikuttava ostelu juontuu paljon arkisemmasta syystä . . . kaksi työpaikkaa, päivä ja yötyö pakostikin niistä jää jotain ylimääräistä huvitteluun . . . .

Toisekseen nämä lisäosat ovat kuitenkin niin halpoja. Paljon isompia summia saa helposti menemään jonkin muun  harrastuksen parissa, vaikkapa juuri noihin veikkauksen ja RAY:n peleihin. 10-euron simun lisäosasta saa tuoretta hupia ja haastetta jopa useiksi viikoiksi. Senkin jälkeen siitä riittää normaalia hupia vielä vuosiksi eteenpäin.

Samalla sitä oppii sitten kaikenlaista mielenkiintoista lentokoneiden historiasta ja tekniikasta kun pääsee puikottamaan erilaisia koneita melkein oikeasti. Aivan huippujuttu ja hintansa arvoinen sellainen.

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaahas, tämä päivä se sitten vierähtikin tämmöisen lentolaitteen parissa. Virtualcolin Dornier 328/110. Sähköpostiin oli tullut mainos tästä uutuudesta ja päätin tuon hankkia. Tämä Dornier on tehty ensin FSX:lle mutta nyt siitä on tullut myöskin Fs-2004 versio. Mielenkiintoinen peli! Nyt sitten vain odotelen, että tekevät myös sen puhallinmoottoreilla olevan version Fs-9:lle.

:)

[ attachment removed / expired ]

 

Koneen kiitotievaatimukset eivät ole kovinkaan vaativat, mitä tulee kiitotien pituuteen. Tällähan pääsee laskeutumaan melkein minne vain. Koneesta on tehty mielenkiintoinen sikäli, että tarvittaessa sitä voi operoida ns. Pitkän kaavan mukaan FMC:t ym prosessuurit huomioiden, tai sitten vain koneet käyntiin Ctrl+E ja eikun ilmaan vaan ja vähän taajuuksia radioihin jne. Kuka mitäkin haluaa . .

Jokatapauksessa tällä voi kyllä lentää rennommalla otteella kuin esim Virtualcolin Fokkerilla tai Jestreamilla. En laita kuvia paneelista, sillä muokkasin sitä jo panel-studiolla! Tässä minun yksilössä ainakin bugitti pari kolme komponenttia mutta ei se ainakaan minua haittaa, hinta oli näes senverran halpa, vain hieman päälle 8-euta. Kuvassa näkyvän lentokenttähenkilöstön saa näkyviin kun klikkaa koneen paneelissa erästä ikonia, näppärää!

:)

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaahas. Jari on ostanut oikein hienon koneen! :) Olisit nyt lähettänyt kuvan paneelista. Paljonko tuo vaatii kiitotietä lentoonlähtöön ja laskuun? Riittääkö 800 metriä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään