Jari Vanhatupa

Uusin hankintani

1 252 viestiä aiheessa

Kylläpäs taisin taas sohaista kusiaispesään. Pointtini oli lähinnä se, että kun simulaattorin defukoneetkin ovat visuaalisesti paljon näyttävämpiä, niin itse en tuosta maksaisi mitään. Ilmaiseksi saa tosiaan täysin yhtä hyviä, ja jopa parempiakin.

 

Niin ja Jari: kyllä tuossa Saab 2000:ssa on suoraan nuo näytöt otettu simun omasta Learjetistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpäs taisin taas sohaista kusiaispesään. Pointtini oli lähinnä se, että kun simulaattorin defukoneetkin ovat visuaalisesti paljon näyttävämpiä, niin itse en tuosta maksaisi mitään. Ilmaiseksi saa tosiaan täysin yhtä hyviä, ja jopa parempiakin.

 

Niin ja Jari: kyllä tuossa Saab 2000:ssa on suoraan nuo näytöt otettu simun omasta Learjetistä.

 

Hmmm . . . Flight simulaattorin defukoneissa ei ole Saabeja.  Toisaalta mitenkään defukoneita väheksymättä . . onhan niillä tullut tahkottua. Omalla kohdallani kyllä kiehtoo enemmän tuo Saab-2000 monimutkaisempien tsysdeemien takia. Ei ole silti liian pro mutta ihan sopiva.

 

Nuo mittarigauget eivät ole suoraan Learjetistä. Äkkivilkaisulla saattaa tietysti siltä vaikuttaa. Panel cfg:ssä ainoa haku simun defu-gaugeen on juurikin se gps. Ne ikonitkin ja kaikki muut ovat sitten Virtualcol special gaugeja.

Muutenkin konetyypit ovat senverran erilaisia, ettei Learjetin mittareita voisi suoraan käyttää. Toinen on potkuriturbiinikone ja toinen puhallinmoottoreilla varustettu. Muutenkin tuon Saabin mittaripaneeleihin tulee enemmän tietoa kuin Fs-9 defu Learjetiin sillä onhan mukana matolaatikko ja tuo map-näyttö.

 

Laitan tuohon vertailukuvat niin sinun ei tarvitse ostaa tuota Saabia tämän jutun takia. :P

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpäs taisin taas sohaista kusiaispesään. Pointtini oli lähinnä se, että kun simulaattorin defukoneetkin ovat visuaalisesti paljon näyttävämpiä, niin itse en tuosta maksaisi mitään. Ilmaiseksi saa tosiaan täysin yhtä hyviä, ja jopa parempiakin.

 

Niin ja Jari: kyllä tuossa Saab 2000:ssa on suoraan nuo näytöt otettu simun omasta Learjetistä.

 

Hmmm . . . Flight simulaattorin defukoneissa ei ole Saabeja.  Toisaalta mitenkään defukoneita väheksymättä . . onhan niillä tullut tahkottua. Omalla kohdallani kyllä kiehtoo enemmän tuo Saab-2000 monimutkaisempien tsysdeemien takia. Ei ole silti liian pro mutta ihan sopiva.

 

Nuo mittarigauget eivät ole suoraan Learjetistä. Äkkivilkaisulla saattaa tietysti siltä vaikuttaa. Panel cfg:ssä ainoa haku simun defu-gaugeen on juurikin se gps. Ne ikonitkin ja kaikki muut ovat sitten Virtualcol special gaugeja.

Muutenkin konetyypit ovat senverran erilaisia, ettei Learjetin mittareita voisi suoraan käyttää. Toinen on potkuriturbiinikone ja toinen puhallinmoottoreilla varustettu. Muutenkin tuon Saabin mittaripaneeleihin tulee enemmän tietoa kuin Fs-9 defu Learjetiin sillä onhan mukana matolaatikko ja tuo map-näyttö.

 

Laitan tuohon vertailukuvat niin sinun ei tarvitse ostaa tuota Saabia tämän jutun takia. :P

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, kyllä nuo edelleen ovat FSX:n defu Learjetin gauget, ND:tä ja toista EICASia lukuunottamatta. Noistakin ensimmäinen näyttää simun GPS-näyttöä vähän höystettynä parilla lisukkeella.

 

Ottaa ja etsii eron, ja kertoo sitten minullekin ::)

[ attachment removed / expired ]

(Kylläpä näyttää muuten venyneeltä tuo paneeli... Onko jollain tähän nopeaa neuvoa? Ei nyt jaksa itse muistaa...)

 

Virtualcolin tapaisen kehittäjän kohdalla lienee täysin yhdentekevää, mistä paneeli on otettu, kunhan se näyttää suht koht soveliaalta, kun järjestelmien minkäänlainen kehittäminen ei liene heidän tavoitteensa ensinkään; ainoastaan pyrkivät rahastamaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, kyllä nuo edelleen ovat FSX:n defu Learjetin gauget, ND:tä ja toista EICASia lukuunottamatta. Noistakin ensimmäinen näyttää simun GPS-näyttöä vähän höystettynä parilla lisukkeella.

 

Ottaa ja etsii eron, ja kertoo sitten minullekin ::)

[ attachment removed / expired ]

(Kylläpä näyttää muuten venyneeltä tuo paneeli... Onko jollain tähän nopeaa neuvoa? Ei nyt jaksa itse muistaa...)

 

Virtualcolin tapaisen kehittäjän kohdalla lienee täysin yhdentekevää, mistä paneeli on otettu, kunhan se näyttää suht koht soveliaalta, kun järjestelmien minkäänlainen kehittäminen ei liene heidän tavoitteensa ensinkään; ainoastaan pyrkivät rahastamaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ottaa ja etsii eron, ja kertoo sitten minullekin ::)

 

Joitain pieniä eroja tuntuu olevan mutta väittäisin myös, että nuo ovat defumittarit.

 

http://www.airliners.net/photo/Golden-Air/Saab-2000/1949369/L/&sid=793152dd44ee3a32e1651bc33bf62763

 

http://www.airliners.net/photo/Eastern-Airways/Saab-2000/0939103/L/&sid=793152dd44ee3a32e1651bc33bf62763

 

Kyllähän ne on selkeästi joo defumittarit, joita ei ole edes yritetty peitellä. Huomaa jo siitä, että defumittarissa VSI on kompassin oikealla puolella. Kuvista näkee, että oikeassa koneessa VSI on korkeusmittarin yhteydessä. Oikeanpuoleinen EICAS näyttäisi olevan itsetehty. Ainakin hyvin yhtäläinen oikean kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ottaa ja etsii eron, ja kertoo sitten minullekin ::)

 

Joitain pieniä eroja tuntuu olevan mutta väittäisin myös, että nuo ovat defumittarit.

 

http://www.airliners.net/photo/Golden-Air/Saab-2000/1949369/L/&sid=793152dd44ee3a32e1651bc33bf62763

 

http://www.airliners.net/photo/Eastern-Airways/Saab-2000/0939103/L/&sid=793152dd44ee3a32e1651bc33bf62763

 

Kyllähän ne on selkeästi joo defumittarit, joita ei ole edes yritetty peitellä. Huomaa jo siitä, että defumittarissa VSI on kompassin oikealla puolella. Kuvista näkee, että oikeassa koneessa VSI on korkeusmittarin yhteydessä. Oikeanpuoleinen EICAS näyttäisi olevan itsetehty. Ainakin hyvin yhtäläinen oikean kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, kyllä nuo edelleen ovat FSX:n defu Learjetin gauget, ND:tä ja toista EICASia lukuunottamatta. Noistakin ensimmäinen näyttää simun GPS-näyttöä vähän höystettynä parilla lisukkeella.

 

Ai sinä puhuit tuosta Fsx-versiosta, olisit heti sanonut! Siinä saattaa olla pohjana noita FSX Learjetin mittareita, lievästi muokattuna tosin. Eroavaisuuksia löysit niistä itsekin ja Joona tuossa oli jotakuinkin samoilla linjoilla.

Fs-2004:sessa sensijaan eivät Fsx:n mittarit toimi sellaisenaan vaan "customointia" pitää tehdä senverran, että aivan heittämällä en sanoisi niiden pelittävän.

 

Alla esimerkki jossa vasemmassa kuvassa yritän laittaa Fsx-defu Learjetin mittarita Panel-Studion Fs-9 modessa Fs-2004:sen Learjettiin. Ei oikein tunnu vakuuttavalta puuhalta. Oikeassa kuvassa sitten näkymä simusta Fsx:n mittareilla. Jotain pientä modausta olisi vielä vailla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Virtualcolin tapaisen kehittäjän kohdalla lienee täysin yhdentekevää, mistä paneeli on otettu, kunhan se näyttää suht koht soveliaalta, kun järjestelmien minkäänlainen kehittäminen ei liene heidän tavoitteensa ensinkään; ainoastaan pyrkivät rahastamaan...

 

Mitä tuohon rahastamiseen tulee niin se on ihan ok, sillä hehän tuovat tarjolle mielenkiintoisia ja siististi mallinnettuja koneita. Kyllä niitä voi ihan hyvin ostaa ja käyttää. Täytyy vain muistaa se hintaluokka eikä odottaa aivan mahdottomia.

Mikäli joku tekee paremman Saabin ja jakaa sitä ilmaiseksi niin kaikki kunnia hänelle mutta ei se tilannetta sinällään miksikään muuta, sillä edelleen voi myös ostaa maksullisen Virtualcolin Saabin jos semmoisen haluaa ja veikkaan, että aika moni haluaa.

:)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, kyllä nuo edelleen ovat FSX:n defu Learjetin gauget, ND:tä ja toista EICASia lukuunottamatta. Noistakin ensimmäinen näyttää simun GPS-näyttöä vähän höystettynä parilla lisukkeella.

 

Ai sinä puhuit tuosta Fsx-versiosta, olisit heti sanonut! Siinä saattaa olla pohjana noita FSX Learjetin mittareita, lievästi muokattuna tosin. Eroavaisuuksia löysit niistä itsekin ja Joona tuossa oli jotakuinkin samoilla linjoilla.

Fs-2004:sessa sensijaan eivät Fsx:n mittarit toimi sellaisenaan vaan "customointia" pitää tehdä senverran, että aivan heittämällä en sanoisi niiden pelittävän.

 

Alla esimerkki jossa vasemmassa kuvassa yritän laittaa Fsx-defu Learjetin mittarita Panel-Studion Fs-9 modessa Fs-2004:sen Learjettiin. Ei oikein tunnu vakuuttavalta puuhalta. Oikeassa kuvassa sitten näkymä simusta Fsx:n mittareilla. Jotain pientä modausta olisi vielä vailla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Virtualcolin tapaisen kehittäjän kohdalla lienee täysin yhdentekevää, mistä paneeli on otettu, kunhan se näyttää suht koht soveliaalta, kun järjestelmien minkäänlainen kehittäminen ei liene heidän tavoitteensa ensinkään; ainoastaan pyrkivät rahastamaan...

 

Mitä tuohon rahastamiseen tulee niin se on ihan ok, sillä hehän tuovat tarjolle mielenkiintoisia ja siististi mallinnettuja koneita. Kyllä niitä voi ihan hyvin ostaa ja käyttää. Täytyy vain muistaa se hintaluokka eikä odottaa aivan mahdottomia.

Mikäli joku tekee paremman Saabin ja jakaa sitä ilmaiseksi niin kaikki kunnia hänelle mutta ei se tilannetta sinällään miksikään muuta, sillä edelleen voi myös ostaa maksullisen Virtualcolin Saabin jos semmoisen haluaa ja veikkaan, että aika moni haluaa.

:)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Virtualcolin tapaisen kehittäjän kohdalla lienee täysin yhdentekevää, mistä paneeli on otettu, kunhan se näyttää suht koht soveliaalta, kun järjestelmien minkäänlainen kehittäminen ei liene heidän tavoitteensa ensinkään; ainoastaan pyrkivät rahastamaan...

 

Kyllä se on ihan samanlaista rahastamista PMDG:llä ja muissa vastaavilla, ovat vain korkeammassa divisioonassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Virtualcolin tapaisen kehittäjän kohdalla lienee täysin yhdentekevää, mistä paneeli on otettu, kunhan se näyttää suht koht soveliaalta, kun järjestelmien minkäänlainen kehittäminen ei liene heidän tavoitteensa ensinkään; ainoastaan pyrkivät rahastamaan...

 

Kyllä se on ihan samanlaista rahastamista PMDG:llä ja muissa vastaavilla, ovat vain korkeammassa divisioonassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se on ihan samanlaista rahastamista PMDG:llä ja muissa vastaavilla, ovat vain korkeammassa divisioonassa.

 

En nyt välttämättä lähtisi kuitenkaan vertaamaan kahta kehittäjää keskenään, joista toinen pyrkii mallintamaan modernin liikennekoneen järjestelmät mahdollisimman realistisesti oikeiden koneiden mukaan ja toinen maalaa bitmapin ja lätkii siihen valmiita oletusmittareita päälle. Ainoa yhteinen asia noilla kahdella on se, että molemmat ottaa maksun tuotteestaan. Ainoastaan toisen tapauksessa sille rahalle saa oikeasti vastinetta ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se on ihan samanlaista rahastamista PMDG:llä ja muissa vastaavilla, ovat vain korkeammassa divisioonassa.

 

En nyt välttämättä lähtisi kuitenkaan vertaamaan kahta kehittäjää keskenään, joista toinen pyrkii mallintamaan modernin liikennekoneen järjestelmät mahdollisimman realistisesti oikeiden koneiden mukaan ja toinen maalaa bitmapin ja lätkii siihen valmiita oletusmittareita päälle. Ainoa yhteinen asia noilla kahdella on se, että molemmat ottaa maksun tuotteestaan. Ainoastaan toisen tapauksessa sille rahalle saa oikeasti vastinetta ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sinä uskot tosissaan että ei ole rahastamisestä kysymys oli sitten vastine mikä tahansa?

Mene kirkkoon uskomaan siellä ne muutkin ovat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sinä uskot tosissaan että ei ole rahastamisestä kysymys oli sitten vastine mikä tahansa?

Mene kirkkoon uskomaan siellä ne muutkin ovat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukaan, joka haluaa vähänkään operoida realistisesti(ei defu gps yms...) ei osta tuollaista Saabia, joka todennäköisesti käyttäytyy samalla lailla, kuin default King Air tjsp. Valinta kohdistuu silloin paremmin mallinnettuihin lisäosiin.

 

Jos kympillä saa alle nykypäivän freeware-tasoa olevan Saabin niin en kovin mielelläni tuollaiseen pistäisi rahoja. Jos(lue: kun) 50€ pyydetään Majestic Softwaren Dashistä, joka on hyvin mallinnettu turboprop niin mielelläni maksaisin siitä sen 50€. Vaatii hieman enemmän aikaa, työvoimaa, osaamista, rahaa sekä jaksamista mallintaa esim. Dash, kuin lätkäistä bitmapit ja defukauket päällekkäin ja saada siitä rahaa 10€ vaikka työhön menisi vain muutamia vuorokausia. Lyön vetoa vaikka mistä, että PMDG yms. hyvät mallintajat(ei abacus, virtualcol yms.) käyttäävät monia tuhansia tunteja(ja euroja) saadakseen uunista ulos juuri oikeaa konetta vastaavan lisäosakoneen, josta voikin maksaa vajaat 100€.

 

Mutta haluat lentää juuri Saabilla? Osta Virtualcolin Saab ja lennä sillä. Jos haluaa lentää "melkei ku oikeella lentsikalla" niin €urot kannattaa sijoittaa realistisiin koneisiin. Ne jotka ylipäätänsä sijoittavat euroja lisäosiin, ostavat mielummin sen koneen joka on mallinnettu paremmin, kuin se joka on kiinnostavampi kone. Milloinkohan viimeksi on Saab tullut vastaan IVAO:ssa, kun Dasheja tulee vastaan päivittäin. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukaan, joka haluaa vähänkään operoida realistisesti(ei defu gps yms...) ei osta tuollaista Saabia, joka todennäköisesti käyttäytyy samalla lailla, kuin default King Air tjsp. Valinta kohdistuu silloin paremmin mallinnettuihin lisäosiin.

 

Jos kympillä saa alle nykypäivän freeware-tasoa olevan Saabin niin en kovin mielelläni tuollaiseen pistäisi rahoja. Jos(lue: kun) 50€ pyydetään Majestic Softwaren Dashistä, joka on hyvin mallinnettu turboprop niin mielelläni maksaisin siitä sen 50€. Vaatii hieman enemmän aikaa, työvoimaa, osaamista, rahaa sekä jaksamista mallintaa esim. Dash, kuin lätkäistä bitmapit ja defukauket päällekkäin ja saada siitä rahaa 10€ vaikka työhön menisi vain muutamia vuorokausia. Lyön vetoa vaikka mistä, että PMDG yms. hyvät mallintajat(ei abacus, virtualcol yms.) käyttäävät monia tuhansia tunteja(ja euroja) saadakseen uunista ulos juuri oikeaa konetta vastaavan lisäosakoneen, josta voikin maksaa vajaat 100€.

 

Mutta haluat lentää juuri Saabilla? Osta Virtualcolin Saab ja lennä sillä. Jos haluaa lentää "melkei ku oikeella lentsikalla" niin €urot kannattaa sijoittaa realistisiin koneisiin. Ne jotka ylipäätänsä sijoittavat euroja lisäosiin, ostavat mielummin sen koneen joka on mallinnettu paremmin, kuin se joka on kiinnostavampi kone. Milloinkohan viimeksi on Saab tullut vastaan IVAO:ssa, kun Dasheja tulee vastaan päivittäin. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entä jos haluaa operoida ihan vaan pikkuriikkisen realistisesti niin saako silloin ostaa Virtualcolin Saabin. :P

 

Pahoittelen kun aiheutan järkytyksiä foorumin Pro-sarjan hepuille lapsellisen innostuneilla ja naiveilla artikkeleillani ja konehankinnoilla. Pyrin jatkossa varustamaan kone-esittelyni jollain varoitustarralla. Ymmärrän kyllä tuon teidän "Super-Pro" intoilunne mutta ei se ole mikään ainoa oikea tapa harrastaa lentosimulaattorita.On muitakin tapoja ja tuo pro-juttu on vain yksi niistä.

 

Ne jotka ylipäätänsä sijoittavat euroja lisäosiin, ostavat mielummin sen koneen joka on mallinnettu paremmin, kuin se joka on kiinnostavampi kone

 

Hmm . . minulla tuo menee kyllä juuri päinvastoin. Ostan aina sen koneen mikä juuri silloin sattuu mallina tai tuotteena  eniten kiinnostamaan, laadusta viis veisaan, pääasia että tuntuu hyvältä ja harrastus on senverran monipuolista, että sille on jatkoa luvassa tulevaisuudessakin.

Rahaa palaa lisäosiin tälläkin taktiikalla silti ihan kiitettävästi, boxipino lähentelee nykyään jo kolmea metriä. Pistän sitten kuvan kun kolme metriä menee rikki, varoitustarran kera tottakai.

;D

PS. Pertillä tuossa yllä mielenkiintoinen ja innostusta herättävä konelöytö! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entä jos haluaa operoida ihan vaan pikkuriikkisen realistisesti niin saako silloin ostaa Virtualcolin Saabin. :P

 

Pahoittelen kun aiheutan järkytyksiä foorumin Pro-sarjan hepuille lapsellisen innostuneilla ja naiveilla artikkeleillani ja konehankinnoilla. Pyrin jatkossa varustamaan kone-esittelyni jollain varoitustarralla. Ymmärrän kyllä tuon teidän "Super-Pro" intoilunne mutta ei se ole mikään ainoa oikea tapa harrastaa lentosimulaattorita.On muitakin tapoja ja tuo pro-juttu on vain yksi niistä.

 

Ne jotka ylipäätänsä sijoittavat euroja lisäosiin, ostavat mielummin sen koneen joka on mallinnettu paremmin, kuin se joka on kiinnostavampi kone

 

Hmm . . minulla tuo menee kyllä juuri päinvastoin. Ostan aina sen koneen mikä juuri silloin sattuu mallina tai tuotteena  eniten kiinnostamaan, laadusta viis veisaan, pääasia että tuntuu hyvältä ja harrastus on senverran monipuolista, että sille on jatkoa luvassa tulevaisuudessakin.

Rahaa palaa lisäosiin tälläkin taktiikalla silti ihan kiitettävästi, boxipino lähentelee nykyään jo kolmea metriä. Pistän sitten kuvan kun kolme metriä menee rikki, varoitustarran kera tottakai.

;D

PS. Pertillä tuossa yllä mielenkiintoinen ja innostusta herättävä konelöytö! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minäpä lennän pääosan lennoistani fs9:n default 737-400 koneella. Piisaa mulle ihan hyvin. VirtualCol koneita olen jo pidempään katsellut. Mielenkiinnolla seuraan tätä keskustelua nyt siitä ja muista täällä.

 

Jos joku tykkää vaan lennellä eikä käyttää satoja euroja ja tunteja yhden koneen ostoon ja opiskeluun niin hän saa niin tehdä.

 

PMDG tuskin on mikään hyväntekeväisyys firma, heillä vaan on eri tyyli. He tekevät korkean tason lisäosia, ja myyvät satojen eurojen manuaaleja niihin ja koneetkin maksaa noin 50€. Tekemällä paremmin saa enemmän rahaa, ja asiakkaat ovat tyytyväisiä ja ostavat kaikki seuraavatkin koneet niiden hinnasta riippumatta. Samoin kun jotkut ostavat kaikki uudet apple laitteet niiden hinnasta riippumatta koska pitävät niitä hyvin laadukkaina ja eivät vaan voi olla ostamatta, kuten täälläkin suurinosa ei varmaan voi olla ostamatta uusimpia PMDG tuotoksia vaikka maksavat mitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minäpä lennän pääosan lennoistani fs9:n default 737-400 koneella. Piisaa mulle ihan hyvin. VirtualCol koneita olen jo pidempään katsellut. Mielenkiinnolla seuraan tätä keskustelua nyt siitä ja muista täällä.

 

Jos joku tykkää vaan lennellä eikä käyttää satoja euroja ja tunteja yhden koneen ostoon ja opiskeluun niin hän saa niin tehdä.

 

PMDG tuskin on mikään hyväntekeväisyys firma, heillä vaan on eri tyyli. He tekevät korkean tason lisäosia, ja myyvät satojen eurojen manuaaleja niihin ja koneetkin maksaa noin 50€. Tekemällä paremmin saa enemmän rahaa, ja asiakkaat ovat tyytyväisiä ja ostavat kaikki seuraavatkin koneet niiden hinnasta riippumatta. Samoin kun jotkut ostavat kaikki uudet apple laitteet niiden hinnasta riippumatta koska pitävät niitä hyvin laadukkaina ja eivät vaan voi olla ostamatta, kuten täälläkin suurinosa ei varmaan voi olla ostamatta uusimpia PMDG tuotoksia vaikka maksavat mitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennen wanhaan "rahastus" tarkoitti maksun perimistä julkisessa kulkuvälineessä (bussi, juna,...). Busseissakin oli minun lapsuudessani jopa erikseen palkattu rahastaja (kuten edelleenkin junissa konduktööri, joka tosin nykyään yleensä vain tarkistaa matkaliput).

 

Wikisanakirja määrittelee uuden merkityksen rahastamiselle: Se on "(halventava) rahan periminen ilman vastinetta". Tässä merkityksessä ei ennen wanhaan sanaa rahastaa käytetty lainkaan. Tapahtumaa kutsuttiin ryöstöksi tai huijaukseksi. Nykyään niin tuottoisa pikavippibisnes oli siihen aikaan myös rikos nimikkeellä "koron kiskonta". No tästä aiheesta voisi jatkaa hamaan maailman tappiin...

 

Jos pitäydytään lentosimulaattoriaiheessa, niin ilmaislisäosat eivät varmasti ole rahastamista. Niitä voisi parhaiden tapauksessa luonnehtia jopa rahan lahjoittamiseksi. Rahastamista ei myöskään ole se tilanne, jossa lisäosa vastaa hyvin hintaansa oli se sitten kympin tai seitsemän kymppiä. Kympillä ei saa samaa tasoa kuin seitsemällä. Se on selvää. Rahastamiseksi voi kutsua sellaista tilannetta, jossa tuote ei alkuunkaan vastaa hintaansa.

 

Asia ei loppujen lopuksi kuitenkaan ole näin yksinkertainen. Jokainen subjektiivinen ostaja arvostaa ostamansa tuotteen omalla tavallaan. Kaikki ei ole samanarvoista (euroissakaan) kaikkien mielestä. Tämä johtunee siitä, että kaikki eivät myöskään käytä simuja samalla tavalla. Esimerkiksi minä tulin vuosia hyvin toimeen pelkästään ilmaisosilla.

 

En myöskään vielä pari vuotta sitten nähnyt mitään järkeä maksaa kuutta kymppiä jostain PMDG:n tuotteesta, kun ihan yhtä hyvännäköisen sai Just Flightin alesta kuudella eurolla! Kyllä kyllä olet ihan oikeassa (lukija ken lienetkin  :)). Eivät JF:n tuotteet vastaa mallinnukseltaan PMDG:n tuotteita. Minä nyt vain en ollut siihen asti niin kiinnostunut lentämään liikennekoneita "oikealla tavalla" eli tietokoneohjatusti. Oli paljon hauskempaa lentää manuaalisesti ja perinteisillä suunnistusmenetelmillä.

 

Vasta vähän toista vuotta sitten siirryin lentämään liikennekoneita "oikealla tavalla", kun suunnilleen kaikki (tietämäni) muut tavat käyttää simua oli tullut moneen kertaan kolutuksi. Siinä vaiheessa hankin Aerosoftin "oikean" Airbusin (alennusmyynnistä) ja PMDG:n B737:n (ei ole näkynyt juuri aleja). Näissä riittää niin paljon uutta tekemistä, että tarvetta lisähankinnoille ei vielä ole tullut (mutta tulee varmasti aikanaan).

 

Simuja voi käyttää niin monella tavalla, että mitään "oikeaa tapaa" ei ole olemassakaan. Siksi on myös turha kiistellä lisäosien paremmuudesta. Jokainen hankkii sellaisia kuin haluaa. Toki minäkin olen pari kertaa pettynyt, kun hankinta ei ole vastannut hintaansa. Se on kai sitten sitä rahastusta - siis minun mielestäni.

 

Pekka

 

Edit: (Enimmät) kirjoitusvihreet korjattu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennen wanhaan "rahastus" tarkoitti maksun perimistä julkisessa kulkuvälineessä (bussi, juna,...). Busseissakin oli minun lapsuudessani jopa erikseen palkattu rahastaja (kuten edelleenkin junissa konduktööri, joka tosin nykyään yleensä vain tarkistaa matkaliput).

 

Wikisanakirja määrittelee uuden merkityksen rahastamiselle: Se on "(halventava) rahan periminen ilman vastinetta". Tässä merkityksessä ei ennen wanhaan sanaa rahastaa käytetty lainkaan. Tapahtumaa kutsuttiin ryöstöksi tai huijaukseksi. Nykyään niin tuottoisa pikavippibisnes oli siihen aikaan myös rikos nimikkeellä "koron kiskonta". No tästä aiheesta voisi jatkaa hamaan maailman tappiin...

 

Jos pitäydytään lentosimulaattoriaiheessa, niin ilmaislisäosat eivät varmasti ole rahastamista. Niitä voisi parhaiden tapauksessa luonnehtia jopa rahan lahjoittamiseksi. Rahastamista ei myöskään ole se tilanne, jossa lisäosa vastaa hyvin hintaansa oli se sitten kympin tai seitsemän kymppiä. Kympillä ei saa samaa tasoa kuin seitsemällä. Se on selvää. Rahastamiseksi voi kutsua sellaista tilannetta, jossa tuote ei alkuunkaan vastaa hintaansa.

 

Asia ei loppujen lopuksi kuitenkaan ole näin yksinkertainen. Jokainen subjektiivinen ostaja arvostaa ostamansa tuotteen omalla tavallaan. Kaikki ei ole samanarvoista (euroissakaan) kaikkien mielestä. Tämä johtunee siitä, että kaikki eivät myöskään käytä simuja samalla tavalla. Esimerkiksi minä tulin vuosia hyvin toimeen pelkästään ilmaisosilla.

 

En myöskään vielä pari vuotta sitten nähnyt mitään järkeä maksaa kuutta kymppiä jostain PMDG:n tuotteesta, kun ihan yhtä hyvännäköisen sai Just Flightin alesta kuudella eurolla! Kyllä kyllä olet ihan oikeassa (lukija ken lienetkin  :)). Eivät JF:n tuotteet vastaa mallinnukseltaan PMDG:n tuotteita. Minä nyt vain en ollut siihen asti niin kiinnostunut lentämään liikennekoneita "oikealla tavalla" eli tietokoneohjatusti. Oli paljon hauskempaa lentää manuaalisesti ja perinteisillä suunnistusmenetelmillä.

 

Vasta vähän toista vuotta sitten siirryin lentämään liikennekoneita "oikealla tavalla", kun suunnilleen kaikki (tietämäni) muut tavat käyttää simua oli tullut moneen kertaan kolutuksi. Siinä vaiheessa hankin Aerosoftin "oikean" Airbusin (alennusmyynnistä) ja PMDG:n B737:n (ei ole näkynyt juuri aleja). Näissä riittää niin paljon uutta tekemistä, että tarvetta lisähankinnoille ei vielä ole tullut (mutta tulee varmasti aikanaan).

 

Simuja voi käyttää niin monella tavalla, että mitään "oikeaa tapaa" ei ole olemassakaan. Siksi on myös turha kiistellä lisäosien paremmuudesta. Jokainen hankkii sellaisia kuin haluaa. Toki minäkin olen pari kertaa pettynyt, kun hankinta ei ole vastannut hintaansa. Se on kai sitten sitä rahastusta - siis minun mielestäni.

 

Pekka

 

Edit: (Enimmät) kirjoitusvihreet korjattu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään