Juha Huvilinna

Roska pokkarin kennolla

17 viestiä aiheessa

Voi juma, huomasin että kamerani ccd-kennolla on jotain smäidää ja näin jokaisessa kuvassa näkyy lähmäinen jälki. Roska on onneksi melko laidalla, mutta olisi se kiva saada pois. Kamera on jo muutaman vuoden vanha Canoni. Roskan on pakko olla kennolla, sillä zoomatessa se pysyy paikoillaan.

Osaako joku heittää hatusta hintoja mitä kameran puhdistus maksaa? Tai tietäisikö joku miten käy Ixus 400:n purkaminen (tai lähinnä kasaus)?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse purkaen ja kasaten parhaimmassa tapauksessa kennolla on vielä enemmän moskaa. Pahimmassa tapauksessa käy kuin elokuvissa ja muutama osa jää yli kasatessa..

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

JAS-tekniikka veloittaa ainaki järkkärin putsauksesta ~40€. JAS Tekniikka muutenkin hoitaa Canonin takuuhuollot,

joten siltä osin kyseistä puljua voinee suositella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pokkarin putsaus luultavasti maksaa enemmän, eikä varmaan tehdä odottaessa, koska kameraa pitää purkaa. Kysele ihmeessä jostain vakavamielisestä kameraliikkeestä. Jos menee niin kalliiksi, ettei kannata, niin voihan sitä itekin yrittää. Jumalattoman pieniä ruuvimeisseleitä tarvitaan ainakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

JAS-tekniikka veloittaa ainaki järkkärin putsauksesta ~40€. JAS Tekniikka muutenkin hoitaa Canonin takuuhuollot,

joten siltä osin kyseistä puljua voinee suositella.

Toista se on nikoni miehillä kun putsataan ilmaiseksi  :laugh:

Oli ihan pakko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oli ihan pakko

Saisi olla kyllä kaikilla valmistajilla. JAS:lla se jono parisen viikkoa ja Helsingin piste

muutti Manskun toiseen päähän jonne ei jaksa lähtee :). Ketuttaa siis maksaa 40€

siitä hommasta kun se kenno likaantuu ajan kanssa käyttäjästä riippumatta.

Tai sitten saisi ainakin pari ekaa putsausta olla ilmaisia. Vaikka sitten kameran

mukaan pari kuponkia jolla saa valtuutetusta liikkestä ilmasen puhdistuksen :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paitsi että se ilmainen putsaus käsittää vain puhalluksen roiskesuojatulla paineilmapuhaltimella. Jos pitää alkaa putsaamaan litkuilla, niin sitten maksaa, eikä sitä tehdä myöskään odotellessa...

Oli ihan pakko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitänee tässä viikolla soitella tuonne JAS-tekniikkaan. Pahoin vain pelkään, että puhutaan pitkälti yli sadasta eurosta, jolla lähden jo kokeilemaan onneani itse... Saapahan sitten syyn ostaa kunnon kameran (jossa voi kennon putsata itse, eli 350D:n) :-[.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saapahan sitten syyn ostaa kunnon kameran (jossa voi kennon putsata itse, eli 350D:n) :-[.

No joo, ennemmin tai myöhemmin se tulee se tilanne vastaan, että ei enää omat välineet riitä sen 350:kään kennon putsaukseen, vaan on vietävä ammattilaiselle. Ja se raja tulee kyllä varmasti järkkärillä paljon aiemmin vastaan, kuin pokkarin kanssa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No joo, ennemmin tai myöhemmin se tulee se tilanne vastaan, että ei enää omat välineet riitä sen 350:kään kennon putsaukseen, vaan on vietävä ammattilaiselle. Ja se raja tulee kyllä varmasti järkkärillä paljon aiemmin vastaan, kuin pokkarin kanssa...

Täällä ainakaan onneksi ei ole kovin arvokasta tuo putsaus. 5 euroa maksoin Oulun kamerahuollossa moisesta ja puhtaaksi tuli..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla ollu kesäkuusta 20D ja itse putsannu nelisen kertaa, ei oo mitään pysyvää vielä tullu, eikä varmaan tuukkaan vähään aikaan. Ts ei oo vielä rahaa menny eikä kyllä tuu menemäänkään vähään aikaan, kuhan itse imuroi tarpeeks usein niin ei rupee lika pinttymään ;) JASsille viedään sitten ihan viimesenä kun ei tosiaan lika lähde, niin rahastusta se on. >:(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paitsi että se ilmainen putsaus käsittää vain puhalluksen roiskesuojatulla paineilmapuhaltimella. Jos pitää alkaa putsaamaan litkuilla, niin sitten maksaa, eikä sitä tehdä myöskään odotellessa...

Oli ihan pakko

Petturi! Ei ihan kaikkea pidä kertoa!  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

JAS tekniikka arvioi puhdistuksen maksavan 30-40€, joten taidanpa kiikuttaa kamerani sinne...

Pahoittelut, että kaivelen näinkin vanhan threadin esiin, mutta...

Mun käsiin päätyi tänään muuten ihan siisti Ixus 400, mutta siinä näyttää olevan roska kennolla (joka kuvassa samassa kohtaa, vaikka zoomaisi -> ei siis ole linssissä). Onnistuiko toi aiempi putsaus tuolla 30-40 euron hinnalla?  JAS-tekniikan tämänpäiväinen arvio työstä oli "Koko optiikka vaihdettava eli parisataa euroa ainakin." Ja tämä oli kai vasta osat.

Hyviä vinkkejä muista mahdollisista paikoista, josta putsausta voisi kysyä?

MikkO

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pahoittelut, että kaivelen näinkin vanhan threadin esiin, mutta...

Mun käsiin päätyi tänään muuten ihan siisti Ixus 400, mutta siinä näyttää olevan roska kennolla (joka kuvassa samassa kohtaa, vaikka zoomaisi -> ei siis ole linssissä). Onnistuiko toi aiempi putsaus tuolla 30-40 euron hinnalla?  JAS-tekniikan tämänpäiväinen arvio työstä oli "Koko optiikka vaihdettava eli parisataa euroa ainakin." Ja tämä oli kai vasta osat.

Hyviä vinkkejä muista mahdollisista paikoista, josta putsausta voisi kysyä?

MikkO

Tuskin onnistuu koska mr jas joutuu ottamaan koko optiikan irti, eikä se ole pokkareissa ihan pikku juttu. Tuo parin kympin hinta perustuu järkkäreille tapahtuvaan "linssi pois, suljin ylös ja putsaaminen" "tekniikkaan". (saa korjata)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo parin kympin hinta perustuu järkkäreille tapahtuvaan "linssi pois, suljin ylös ja putsaaminen" "tekniikkaan".

Joo, niin mäkin uskon. Ja vaikka toi Ixus tuolla 30-40 euron hinnalla puhdistuisikin, niin silti miettisin puhdistamisen ja palauttamisen välillä... halvalla kun saa, niin pienikin huolto tuntuu kovin kalliilta  ;D

Jotain ohjeita löysin (jo aiemmin) järkkäreiden kennojen irrottamiseen (ja IR-filtterin poistamiseen). Ainakin joissain malleissa kennoon tuntui pääsevän käsiksi yllättävänkin helposti. Pokkareihin en ole perehtynyt.

Ixus palautuu sinne mistä tulikin.

MikkO

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun järkkärin kenno putsataan, tarkoitetaan juuri sen kennon edessä filtterin putsausta. Jonka päätehtävä muuten on sumentaa kuvaa niin, että valopiste jakaantuu kaikkia värejä tallettaville ilmaisimille. Puhdistusoperaatiossa ei pureta mitään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään