Tero Hannula

Helikopterien pyrstöroottorin vaikutus? (oli: Copterline...)

28 viestiä aiheessa

Osaakos joku sanoa, pystyykö S-76 tai ylipäätään mikään tuon kokoluokan kopteri säilyttämään järkevällä tavalla lentotilansa millään nopeudella, jos se menettää pyrstöroottorin? Eräs hekoansiolentäjä kertoi joskus minulle, että A206:lle riittää jostakin nopeudesta alkaen pelkkä sivuperäsin suunnan säilyttämiseen, tai näin ainakin ne juttelut muistelen. Tältä pohjalta voisi kuvitella, että S-76 olisi pyrstöroottorin menetyksen jälkeen jatkanut matkaa jommalle kummalle lentokentälle ja tehnyt autorotaatiolaskun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsehän en ole mikään helikopteritekniikan asiantuntija, mutta minun käsityksen mukaan pyrstöroottorin "menettämisen" jälkeen kopteria on kutakuinkin mahdotonta ohjata, vaan se alkaa pyöriä pääroottorin momentin vaikutuksesta. Eikös näin, Ilves ja muut?

 

Autorotaatio lienee lähinnä toiveunta tuossa vaiheessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsehän en ole mikään helikopteritekniikan asiantuntija, mutta minun käsityksen mukaan pyrstöroottorin "menettämisen" jälkeen kopteria on kutakuinkin mahdotonta ohjata, vaan se alkaa pyöriä pääroottorin momentin vaikutuksesta. Eikös näin, Ilves ja muut?

 

Autorotaatio lienee lähinnä toiveunta tuossa vaiheessa?

Simuloidusti verme saadaan maahan ilman pyrstöroottoria (ilman fataalia tulosta), mutta jos päävaihteisto menee, kuskit muuttuvat yleensä matkustajiksi. Tosi tilanteessa kaikki on kuitenkin rajua hommaa. Aika ja korkeus loppuvat kesken. Onneksi homma selviää aikanaan. Järkyttävä juttu silti, joka ei tuo kavereita takaisin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

pyrstöroottorin "menettämisen" jälkeen kopteria on kutakuinkin mahdotonta ohjata, vaan se alkaa pyöriä pääroottorin momentin vaikutuksesta.

 

Autorotaatio lienee lähinnä toiveunta tuossa vaiheessa?

No ei kyllä ihan....Tuossa tuo toinen Tero (Hannula) oli kutakuinkin oikeassa, eli vähän tyypistä riippuen sivuperäsin kyllä kykenee hoitamaan pääroottorin vääntömomentin kompensoinnin eteenpäinlennossa, usein jo suht pienelläkin lentonopeudella (40-50kts). Leijua sillä ei toki silloin pysty, mutta laskun pystyy tekemään eteenpäin menevällä nopeudella. Pyrstöroottorihäiriötä pystyy harjoittelemaan ihan oikealla koneellakin niin, että tekee laskun ilman polkimien käyttöä. Ja sitä myöskin harjoitellaan.

 

Pyrstöroottorihäiriöllä käsitetään normaalisti nimenomaan sitä, että pyrstön lapakulmanohjaus eli polkimet jumiutuvat tai eivät liiku ääriasentoihinsa. Tietty pyrstöroottorihäiriö voi olla myös jotain muuta....teoriassa.

 

Ja kyllä se autorotaatiokin onnistuu, ei siihen pyrstöroottoria kaivata.

Edelleenkään en halua spekuloida onnettomuuden syillä, ne kyllä selviävät aikanaan. Edellä esitetyt eivät siis liity onnettomuuskeskusteluun vaan yleisesti helikoptereihin.

 

              Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei kyllä ihan....Tuossa tuo toinen Tero (Hannula) oli kutakuinkin oikeassa, eli vähän tyypistä riippuen sivuperäsin kyllä kykenee hoitamaan pääroottorin vääntömomentin kompensoinnin eteenpäinlennossa, usein jo suht pienelläkin lentonopeudella (40-50kts). Leijua sillä ei toki silloin pysty, mutta laskun pystyy tekemään eteenpäin menevällä nopeudella. Pyrstöroottorihäiriötä pystyy harjoittelemaan ihan oikealla koneellakin niin, että tekee laskun ilman polkimien käyttöä. Ja sitä myöskin harjoitellaan.

 

Pyrstöroottorihäiriöllä käsitetään normaalisti nimenomaan sitä, että pyrstön lapakulmanohjaus eli polkimet jumiutuvat tai eivät liiku ääriasentoihinsa. Tietty pyrstöroottorihäiriö voi olla myös jotain muuta....teoriassa.

 

Ja kyllä se autorotaatiokin onnistuu, ei siihen pyrstöroottoria kaivata.

Edelleenkään en halua spekuloida onnettomuuden syillä, ne kyllä selviävät aikanaan. Edellä esitetyt eivät siis liity onnettomuuskeskusteluun vaan yleisesti helikoptereihin.

 

              Mika

 

Missä koptereissa on peräsin? En ole koskaan nähnyt sellaista kopterissa  ??? (Tämä ei siis ironiaa vaan kysymys)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä koptereissa on peräsin? En ole koskaan nähnyt sellaista kopterissa  ??? (Tämä ei siis ironiaa vaan kysymys)

Vakaaja löytyy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä koptereissa on peräsin? En ole koskaan nähnyt sellaista kopterissa  ??? (Tämä ei siis ironiaa vaan kysymys)

Aiheesta ihmettelit. Aina välillä sitä on vaan olevinaan niin kiire kirjoittaessaan ettei mieti, että mitä tulee kirjoitettua :-[. Termi oli siis täydellisen väärä. Tarkoitin toki siis sivuvakaajaa, kuten Jaska tuossa jo korjasikin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Peräsimet ja vakaajat.

Vastakkain pyörivät pääroottorit kumoavat, toinen toisensa kiertovoimat

Pelottavaa: kaksi erisuuntaista hyrrävoimaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pelottavaa: kaksi erisuuntaista hyrrävoimaa...

 

Eivätkös ne kumoa toisensa siinä missä väännönkin? Eihän se hyrrävoima niin mahdottoman iso noissa ole koko härvelin massaan suhteutettuna..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eivätkös ne kumoa toisensa siinä missä väännönkin? Eihän se hyrrävoima niin mahdottoman iso noissa ole koko härvelin massaan suhteutettuna..

Mutta kun toinen lapa stoppaa... Hyrrävoimat pysyvät samana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(Edelleen vähän ohi alkuperäisen otsikon, mutta) tuli juuri luettua alan lehteä, joka kertoo, että Sikorskyn "käänteentekevä" X2 on tällä hetkellä jo siinä vaiheessa, että osien valmistus on alkanut. Projektissa yhdistellään useaa Sikorskyn kehittelemää teknologiaa.

 

Kopterissa on samalla akselilla tandem-roottorit, jotka siis pyörivät eri suuntiin kumoten vääntömomentit, ja lisäksi takatuupparimallinen potkurimoottori (pyrstöroottorin tilalla), jolla saadaan lisää työntövoimaa ja matkalentonopeudeksi 250 KTS.

 

Kun en omista skanneria, niin en voi kopioida lehden (Professional Pilot Aug. 2005) artikkelia tähän, mutta peruskonsepti löytyy netistäkin: joko googleen Sikorsky X2

tai vaikkapa seuraava linkki:

 

http://www.flug-revue.rotor.com/FRTypen/FRSikX2.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta kun toinen lapa stoppaa... Hyrrävoimat pysyvät samana.

Kymysys: mitä tapahtuu lentokoneelle, jonka moottorin vetovoima on yhtä suuri kuin vastus ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kymysys: mitä tapahtuu lentokoneelle, jonka moottorin vetovoima on yhtä suuri kuin vastus ::)

 

Lentokoneista en mitään tiedä, mutta jos kuvitellaan että kappale ilmamassassa,  jolle kävisi noin, putoaisi jos olisi ilmaa raskaampi. Jos taas olisi ilmaa kevyempi, tämä kappale alkaisi liikkumaan ilmamassan mukana ja nousemaan, kuten säähavaintopalloille käy.

Jos taas vastus johtuu ilmamassan paineesta lentokoneen pintoja vasten (eli virtaus), riippuen lentokoneesta tämä jäisi ulkopuolisen havaintopisteen suhteen paikalleen, kuten käy kappaleille tuulitunnelissa. Ilmamassan suhteen kuitenkin liikkuisi. Jos taas kuvitellaan ihan normaalia tilannetta, jossa lentokone lentää normaalisti, eikä kiihdytä vauhtiaan tai hidasta, niin silloinhan kokonaisvastus on yhtäsuuri, kuin moottorin vetovoima ja lentokone lentää, eikä ole moksiskaan?

 

EDIT: lisäsin vielä pari riviä. Asia ei muuttunut.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokoneista en mitään tiedä, mutta jos kuvitellaan että kappale ilmamassassa,  jolle kävisi noin, putoaisi jos olisi ilmaa raskaampi. Jos taas olisi ilmaa kevyempi, tämä kappale alkaisi liikkumaan ilmamassan mukana ja nousemaan, kuten säähavaintopalloille käy.

Jos taas vastus johtuu ilmamassan paineesta lentokoneen pintoja vasten (eli virtaus), riippuen lentokoneesta tämä jäisi ulkopuolisen havaintopisteen suhteen paikalleen, kuten käy kappaleille tuulitunnelissa. Ilmamassan suhteen kuitenkin liikkuisi.

 

EDIT: lisäsin vielä pari riviä. Asia ei muuttunut.

 

 

 

Hahaa, kone pysyy paikallaan maassa.

Ollessaan ilmassa, säilyttää lentonopeutensa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, on täysin selvä juttu että liikkeessä oleva kappale muuttaa nopeuttaan, vain jos siihen vaikuttava voima on suurempi, kuin vastustava voima. Ajattelin vain arvata useamman tapauksen, kun tuli mieleen, että kysymys on joku kompa. (kysymyksessä puhuttiin vastuksesta, eikä sen aiheuttamasta voimasta). :)

 

Mites tää liittyy helikopteriin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, on täysin selvä juttu että liikkeessä oleva kappale muuttaa nopeuttaan, vain jos siihen vaikuttava voima on suurempi, kuin vastustava voima. Ajattelin vain arvata useamman tapauksen, kun tuli mieleen, että kysymys on joku kompa. (kysymyksessä puhuttiin vastuksesta, eikä sen aiheuttamasta voimasta). :)

 

Mites tää liittyy helikopteriin?

 

Ei sitten mitenkään, paitsi noitten vastakkain pyörivien roottoreiden tiimoilta, hieman.

Luithan edellisiä viestejä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kymysys: mitä tapahtuu lentokoneelle, jonka moottorin vetovoima on yhtä suuri kuin vastus ::)

 

Vaakalennossa lentää muuttumattomalla nopeudella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuten, jos tähän leikkiin lähdetään, niin maan pinnalla rullatessakin käy niin, että kone jatkaa vakionopeudella eteenpäin. Samoin käy myös autolle moottoritiellä, joka ajaa vakionopeudella 120km/h.

Aikaisemmin puhuttiin lentämisestä ilman pyrstöroottoria tai vaihteiston irtoamisesta, mutta en osaa nyt yhdistää, että miten tämä liittyy siihen? Pyrstöroottorin irtoamisessa varmaan mietitään, että riittääkö ilmanopeus vakauttamaan härvelin (onko runko aerodynaamisesti niin pituusvakaa jossain nopeudessa, että voittaisi momentin, joka yrittää järjestää rungolle kulmakiihtyvyyttä?).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsehän en ole mikään helikopteritekniikan asiantuntija, mutta minun käsityksen mukaan pyrstöroottorin "menettämisen" jälkeen kopteria on kutakuinkin mahdotonta ohjata, vaan se alkaa pyöriä pääroottorin momentin vaikutuksesta. Eikös näin, Ilves ja muut?

 

Autorotaatio lienee lähinnä toiveunta tuossa vaiheessa?

 

Enpä voi sanoa minäkään olevani asiantuntija. Hyvä ystäväni sen sijaan oli. Hän piti joskus pitkiä puheita iltaa istuessamme myös hekoista.

Noitten tarinoittenkin perusteella voin sanoa, että nimenomaan muuta mahdollisuutta ei ole, kuin autorotaatiolaskun teko, mikäli pyrstöroottori ei pelitä lainkaan. Edellytyksenä jonkintasoiselle ohjauksen säilymiselle on, että moottorilta ei tule momenttia, joka saisi rungon pyörimään vasten roottorin pyörimissuuntaa. Siis tehot pitää olla pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edellytyksenä jonkintasoiselle ohjauksen säilymiselle on, että moottorilta ei tule momenttia, joka saisi rungon pyörimään vasten roottorin pyörimissuuntaa. Siis tehot pitää olla pois.

 

Aivan joo, hiffasin nyt... Eli autorotaatio tietenkin eli lavat pyörii "vapaalla" = ei momenttia moottorilta....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään