Esa Sairio

Realistiset puut FSX:ään?

21 viestiä aiheessa

Voisiko joku taitava tehdä FSX:ään realistisemman kokoiset puut? Puiden korkeus ja koko on liian suuri, ja niitä pitäisi pienentää 30-40% kuten on tehty Finntreesissä FS 2004:lle.

Minusta FSX:ssä yksi kaikkein epärealistisimpia asioita on tuo puuston mahdoton korkeus. Sama vaivasi FS 2004:ta vakiona ennen Finntreesiä ja esim. Tinytrees-lisäosia.

Minusta on väärin hämätä simunkäyttäjää sillä, että puut tehdään jättisuuriksi jotta metsä näyttäisi tiheämmältä. Aitoja ilmakuvia paljon tutkineena ja lentokoneesta maisemia katsoneena olen tiukasti tätä mieltä.

FISD:n puolella ei kukaan ole halunnut tai ehtinyt tehdä näitä oikean mittaisia puita X:lle vaikka olen sieltä kysynytkin.

Itse tekisin jos osaisin.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen itse muokannut ja tehnyt realistisemmat puutekstuurit FSX:ään, mutta sitä kokoa en ole liiemmin pienentänyt, eli samalla korkeuksissa taitaa olla ne.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen itse muokannut ja tehnyt realistisemmat puutekstuurit FSX:ään, mutta sitä kokoa en ole liiemmin pienentänyt, eli samalla korkeuksissa taitaa olla ne.

Hieno juttu Toni!

1. Laita tekemäsi puutekstuurit minulle/muille kokeiltavaksi. Vaikka linkki josta ne voi imuroida.

2. Jos ehdit, niin pienennä niitä ensin noin 35% ja laita tämä(kin) kokeiluun!

Kiitos etukäteen.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hieno juttu Toni!

1. Laita tekemäsi puutekstuurit minulle/muille kokeiltavaksi. Vaikka linkki josta ne voi imuroida.

2. Jos ehdit, niin pienennä niitä ensin noin 35% ja laita tämä(kin) kokeiluun!

Kiitos etukäteen.

yES

Tuossapa ne olisi. Osan siis olen päivittänyt niistä kuten palmut yms. Vielä vaatii hieman parantelua, mutta kyllä nuo oletus tekstuurit voittaa ja tietyt lehtipuutkin olen uudelleen tehnyt.

Pitää muokata jossain vaiheessa tuota kokoa, mut kokeilkaa nyt tätä ensimmäistä versiota vielä. Päivitän tuon latauslinkin sitten kun on uutta tarjolla.

http://rapidshare.com/files/383482829/Global.rar

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo on kait rar-tiedosto. Kuinka sen saa auki/purettua?

Tai voitko Toni laittaa normaalissa muodossa tuon puutiedoston?

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo on kait rar-tiedosto. Kuinka sen saa auki/purettua?

Tai voitko Toni laittaa normaalissa muodossa tuon puutiedoston?

yES

Winrar ohjelmalla saat purettua ja kokeiluversio siitä löytyy tuosta linkistä.

http://www.rarlab.com/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ikävä kyllä en osaa käyttää Winrar-ohjelmaa enkä jaksa sitä opetellakaan. Sitä paitsi se sivuutti tietokoneeni normaalin Windowsin pakattujen tiedostojen purkutoiminnon.

Poistin koko Winrarin koneeltani enkä laita sitä uudelleen. Jäävät Tonin puut minulta kokeilematta kuten muutkin FS-lisäosat, jotka eivät aukene Windows 7:n normaalilla tavalla.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ikävä kyllä en osaa käyttää Winrar-ohjelmaa enkä jaksa sitä opetellakaan. Sitä paitsi se sivuutti tietokoneeni normaalin Windowsin pakattujen tiedostojen purkutoiminnon.

Poistin koko Winrarin koneeltani enkä laita sitä uudelleen. Jäävät Tonin puut minulta kokeilematta kuten muutkin FS-lisäosat, jotka eivät aukene Windows 7:n normaalilla tavalla.

yES

No minä muutan sen, ei nyt tuon takia kannata luovuttaa ;)

Siinä on Zip, jahka minulla on aikaa niin muokkailen noita tekstuureja. Itselläni menee päivät koulussa ja vloput pitkälti perheen ylläpitämisessä, eli ei kannata ihan heti odotella niitä pienennettyjä tekstuureita.

http://rapidshare.com/files/383505143/Global.zip

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

IMO WinRar on kymmenen kertaa parempi kuin Windowsin oma purkutyökalu. Itsellä tulee ainakin sen verran noita .rar filuja vastaan milloin mistäkin, että ei kannata mitään muuta käyttääkään. Periaatteeltaan ja valikoiltaan hyvin samanlainen kuin defu, joten mitään opetteltavaakaan ei käytännössä ole. .rar -filut ovat myös jonkinverran pienempiä kooltaan kuin .zip:it (nopeampi ladata). :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No minä muutan sen, ei nyt tuon takia kannata luovuttaa ;)

Siinä on Zip, jahka minulla on aikaa niin muokkailen noita tekstuureja. Itselläni menee päivät koulussa ja vloput pitkälti perheen ylläpitämisessä, eli ei kannata ihan heti odotella niitä pienennettyjä tekstuureita.

http://rapidshare.com/files/383505143/Global.zip

Kiitokset Tonille että teit zipin. Kokeilen sitä X:ään kunhan ehdin ja palaan asiaan.

yES

Lisäys: Voisiko Toni kertoa tarkemmin noista uusista puutiedostoista? Jo ne asennetaan X:ään siellä olevien samannimisten tilalle, niin miksi osa Tonin tekemistä tiedostoista on kooltaan jopa 5000 k kun vakiona vastava on 170 k? Ovatko Tonin uudet puut samanlaisia frameraten suhteen kuin vakiot FXS:ssä? Vai putoaako framet edelleen?

yEStaas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ne päälle 5mt tekstuurit on sen takia isompia koska ne on 1024x1024 ja niitä ei ole kuin kolmisen kappaletta kokoisia ja tarkempia. Muut pienemmät tekstuurifilut on taas 512x512 jne ja ei vie paljoa mitn, itse olen mitoittanut tekstuurien laadun omalle kapasiteetille, pystyn kyllä erilliset versiot tekemään noistakin reilusti alle 5mt, mutta laatu kärsii.

Lisään tänne linkin tuossa iltapäivästä kun olen kotiutunut koulusta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ne päälle 5mt tekstuurit on sen takia isompia koska ne on 1024x1024 ja niitä ei ole kuin kolmisen kappaletta kokoisia ja tarkempia. Muut pienemmät tekstuurifilut on taas 512x512 jne ja ei vie paljoa mitn, itse olen mitoittanut tekstuurien laadun omalle kapasiteetille, pystyn kyllä erilliset versiot tekemään noistakin reilusti alle 5mt, mutta laatu kärsii.

Lisään tänne linkin tuossa iltapäivästä kun olen kotiutunut koulusta.

Voisitko samalla pienentää puiden kokoa (korkeutta) noin 35%?

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös Toni juuri ylempänä sanonut että siinä pienempien puiden teossa voi mennä kauemmin? Ymmärtääkseni tuo tiedostokoon pienennys ei vaadi kun tuon filen uudelleentallennuksen isommalla pakkauksella?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Missäs niitten puiden muokkausten kanssa ollaan menossa? Itsekkin olen alkanut haikailla pienempiä puita ja tiheämpää metsää simuun, alkaa tuo aavikkomaisema jo hiljalleen kyllästyttää...

Btw, riittääkö siis pelkästään noiden puiden TEKSTUURIEN ja niissä olevien puiden koon muuttaminen vai pitääkö käydä käsiksi vielä johonkin muuhun objektiin tjsp, joka ylipäänsä saa näkymään ne puut simussa tekstuureineen??

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Missäs niitten puiden muokkausten kanssa ollaan menossa? Itsekkin olen alkanut haikailla pienempiä puita ja tiheämpää metsää simuun, alkaa tuo aavikkomaisema jo hiljalleen kyllästyttää...

Puiden pienentäminen, ja sen ansiosta useamman puun lisääminen samaan puuobjektiin, ei anna vaikutelmaa tiheämmästä metsästä, vaan itseasiassa juuri päinvastoin. Nimittäin, kun puutekstuurista joudutaan ottamaan merkittävästi pinta-alaa pois, itse puuobjektien tiheyden säilyessä samalla muuttumattomana, metsä näyttää selvästi harvemmalta, kuin suurilla oletustekstuureilla.

Btw, riittääkö siis pelkästään noiden puiden TEKSTUURIEN ja niissä olevien puiden koon muuttaminen vai pitääkö käydä käsiksi vielä johonkin muuhun objektiin tjsp, joka ylipäänsä saa näkymään ne puut simussa tekstuureineen??

Kyllä riittää, eikä muuta ole kyllä tehtävissäkään.

Oskari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta on parempi asia että puut ovat simussa oikean korkuisia eikä jättikorkeita, vaikka niitä olisi hieman harvemmassakin.

Hyvä esimerkki on FS 2004 ja siinä Finntrees ja autogen tietenkin täysillä. Finntreesin puut ovat oikean korkuisia. FS 2004:ssa ei metsää saa maksimiasetuksillakaan kovin tiheäksi, mutta puiden oikea korkeus on siis tärkeämpää.

FSX:ssä oikean korkuisilla puilla olisi vielä parempi realismia parantava vaikutus kuin FS 2004:ssa, koska X:ssä autogenien tiheyden saa säädettyä suuremmaksi kuin FS 2004:ssa.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten nuo pienemmät puut tehdään FSX:ään? En viitsi oikein lennellä ko. simulla mm. ylisuurten puiden takia, vaikka maisema muutoin olisikin hienoa.

Voisiko joku muu FISDIläinen tehdä pienemmät puut kuten FS 2004:kin?

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten nuo pienemmät puut tehdään FSX:ään? En viitsi oikein lennellä ko. simulla mm. ylisuurten puiden takia, vaikka maisema muutoin olisikin hienoa.

Voisiko joku muu FISDIläinen tehdä pienemmät puut kuten FS 2004:kin?

yES

Jos joku antaisi ohjeet noiden puiden koon muuttamiseen niin voisin kokeilla.

EDIT: Käytössä irfanview ja dds plugin sekä gimp

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En ole jaksanut kokeilla oman ohjeeni toimivuutta, mutta homman pitäisi mennä näin. Sen verran toki tarkistin että puutekstuurit olivat juuri sellaisia kuin oletinkin.

1.Avaa muokattava tiedosto kuvankäsittely ohjelmassa.

2.Pienennä puun kokoa haluttuun kokoon tiedostossa. Kaikki mikä on tiedostossa mustaa itse puun ympärillä ei näy FSX:ssä, eli jos värjäisit puutekstuureiden sisällöt täysin mustiksi niin et näkisi FSX:ssä yhtään puuta. Puuta pienentäessäsi varmista että puun alareuna pysyy paikallaan alkuperäiseen nähden. Tällöin varmistetaan se että puu on oikealla paikalla simussa, jos alareuna muuttuu niin on todennäköistä että puu on simussa ilmassa tai maan sisällä.

3. Tallenna muotoon .dds

Kuten saatoit huomata avatessasi tiedostoa puu on väärinpäin ruudulla. Photoshopissa homma korjaantuu painamalla flip vertical nappia. Muokkaus voi olla helpompaa näin. Kuitenkin ennen tallennusta tuo flip vertical toiminto on tehtävä taas, että tiedosto näkyy oikein FSX:ssä. Mikäli sattuu omistamaan FSX:n version missä on SDK mukana, kannattaa käyttää siinä mukana tulevaa imagetool ohjelmaa. Voi pitää muokattavat tiedostot oikein päin koneella ja tuo ohjelma sitten tallentaessaan dds muotoon tekee tuo flipin automaattisesti.

Muutama itsestään selvyys vielä:

-Puiden kokohan ei todellisuudessa muutu edellä mainitulla tavalla kuin näöllisesti. Puun latva on edelleen samassa paikassa. Tekstuurissa puun pienentämisen jälkeen on siis turha tulla latvoja hipoen kopterilla metsän reunaan laskuun, ellei halua crash tekstiä ruudulle.

-Muutos on tehtävä avaamalla tiedosto ja muokkaamalla sen sisältöä. Tiedoston resoluution muuttaminen esim. 1024x1024:stä kokoon 512x512, ei muuta kuin laatua. Puut pysyvät edelleen samankokoisina.

Toivottavasti sai jotain tolkkua tästä ohjeistuksesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaiken muun jo hallitsen mutta tuon puun pienentäminen itse tiedostossa ei piru vieköön onnistu (lue = en osaa), jos jollakin on gimppiin siitä käyttöohje niin olisin erittäin kiitollinen.

Lisäksi vielä, mitkä on ne tiedostot jotka koskee suomen puita ja paljonko niitä prosentuaalisesti pienennetään, muita en rupea väsäämään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään