Toni Määttänen

Omien tekstuurien teko?

32 viestiä aiheessa

Ostin Carenado Bonanza- koneen jossa tuli valkoinen konetekstuuri mukana juurikin omien tekstuurien tekoa varten. Kaikki tiedostot ovat .bmp- muodossa jotka Pant shop avaa nätisti. Jos niitä muokkaa ja tallentaa samaan muotoon niin fsx ei kuitenkaan niitä enää osaa lukea ja muokatut osat jäävät mustiksi. Eli miten tekstuureita muokataan niin, että ne myös näkyvät simussa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ostin Carenado Bonanza- koneen jossa tuli valkoinen konetekstuuri mukana juurikin omien tekstuurien tekoa varten. Kaikki tiedostot ovat .bmp- muodossa jotka Pant shop avaa nätisti. Jos niitä muokkaa ja tallentaa samaan muotoon niin fsx ei kuitenkaan niitä enää osaa lukea ja muokatut osat jäävät mustiksi. Eli miten tekstuureita muokataan niin, että ne myös näkyvät simussa?

Moi, eli kun olet muokannut ne vaaleat tekstuurit, joudut vielä tallentamaan ne DXTBMP:llä fs:lle sopivaan muotoon. Esim tuossa tilanteessa kannattaa tallentaa ne DDS muotoon.

Muista siis kun tallennat ne DDS muotoon, Alpha ja varsinainen tekstuuri täytyy flipata ylös alaisin, kannattaa katsoa mallia millä tapaa ne on esim toisella Beech samaisella tekstuurilla.

Ohjelma löytyy tuolta: http://www.btinternet.com/~mnwright/programs/dxtbmp.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thanks, mate!

 

Eli voin huoletta tehdä paintit Paint shopilla mutta tallennettu bmp- tiedosto pitää avata tuolla editorissa, valita se "Flip + alpha" ja tallentaa uudelleen dds- muotoon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thanks, mate!

 

Eli voin huoletta tehdä paintit Paint shopilla mutta tallennettu bmp- tiedosto pitää avata tuolla editorissa, valita se "Flip + alpha" ja tallentaa uudelleen dds- muotoon?

Juu kyllä voi ja juuri noin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ei onnistu. muokatut osat edelleen mustia.

 

Muokkasin kokeeksi koneen keulaa. Lisäsäin sinistä. Tallensin bmp- muotoon. Avasin saman filen editorissa. Flippasin ympäri (Nuoli alhaalla), tallensin "DDS Texture"- muotoon. Ei toimi... Missä vika?

 

Muutin kaikki bmp- tiedostot dds- muotoon ja muokkaamattomat käkyvät niinkun ennenkin, mutta muokattu on musta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ei onnistu. muokatut osat edelleen mustia.

 

Muokkasin kokeeksi koneen keulaa. Lisäsäin sinistä. Tallensin bmp- muotoon. Avasin saman filen editorissa. Flippasin ympäri (Nuoli alhaalla), tallensin "DDS Texture"- muotoon. Ei toimi... Missä vika?

 

Muutin kaikki bmp- tiedostot dds- muotoon ja muokkaamattomat käkyvät niinkun ennenkin, mutta muokattu on musta...

Kyllä se noin yleensä toimii. Jätät nyt jotain tekemättä, nyt ei vika ole ohjelmissa ainakaan.

Olen jo samalla paintkitilla tehnyt kolmet eri maalaukset koneelle ja ei mitn ongelmia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tallennen kuvan bmp- muodossa.

[ attachment removed / expired ]

 

Avaan ja painan "Flip and alpha"

[ attachment removed / expired ]

 

Tallennan dds- muotoon

[ attachment removed / expired ]

 

Joo toisessa kuvassa en ole kääntäny sitä kun en esimerkki' tekiessäni jaksanu. Siihen ei tarvi puullua.

 

Ei toimi noin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaahas, no sitten on vaikea sanoa missä vikasi on mutta itselläni toimii kyllä vallan loistavasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy kokeilla jonkun muun koneen kohdalla. Voisiko johtua Layereistä? Teen tuohon alkuperäisen päälle uuden 85% läpinäkyvän layerin johon teen tuon esim. noissa sinisen osan ja lopuksi liitän kaikki yhdeksi ja tallennan... No oli mikä oli, mutta syvennyn tuohon nyt illalla kun saan velvollisuudet hoidettua. Lapset nukkumaan lähinnä... :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy kokeilla jonkun muun koneen kohdalla. Voisiko johtua Layereistä? Teen tuohon alkuperäisen päälle uuden 85% läpinäkyvän layerin johon teen tuon esim. noissa sinisen osan ja lopuksi liitän kaikki yhdeksi ja tallennan... No oli mikä oli, mutta syvennyn tuohon nyt illalla kun saan velvollisuudet hoidettua. Lapset nukkumaan lähinnä... :D

En usko että se layerin olemassa olo vaikuttaa, kun kerran tallennat sen ja avaat tuolla dxtbmp:llä tällöin se layer on jo DXT:llä kiinteänä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tolla voi kait tehdä myös niinpäin, että avaa dds- muodossa olevan tiedoston ja tallentaa bmp:nä jolloin sen voi muokata ja sitten taas tallentaa takaisin dds- muotoon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkäs näköinen se sun alpha channelin tekstuuri on? Ja onko tiedostonimet varmasti oikein jne.?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

alpha channelin tekstuuri??? nyt meni yli. En ole muuttanu tiedoston nimiä alkuperäisistä ollenkaan.

Alpha Channel on se joka näkyy siinä DXTBMP ohjelman oikeassa yläkulmassa, sellanen pieni neliö alue. Paintkitin kautta tuo alue on kokonaan valkea, mutta jos haluaa kiiltoa pintaan kannattaa vaikka koppasta jo valmiista tekstuurista alpha kanava omille tekstuureille.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ok. Voiko tuo "Oma maalaus" tulla tuon koneen ns. yli eli tuolle harmaalle alueelle ilman että siitä olis haittaa? Sain tuon jo ominpäin toimimaan, kun määritin editorin ja vein dds- kuvan "Send to editor"- kohteen kautta jossa muokkaan sen ja sitten tallennettuani refresh:aan sen dxtbmp:ssä ja tallennan Johan toimii!!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on siinä!! Tein kyllä ihan omaan tapaan. En käännellyt tms. Avasin vaan dxtbmp- editoriin ja painoin "Send to editor", joksi olen määrittäny paint shop pro 10:n. Sitten muokkasin, tallensin ja dxtbmp- ohjelmasta valitsin refresh jonka jälkeen tallensin sen SAMAAN BMP- muotoon mikä se oli. en siis dds-muotoon ollenkaan.

 

Koevedoksessa värjäsin keulaa siniseksi.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Itsellänikin olisi samankaltainen ongelma... Olen maalailemassa Overlandin MD-11 -koneen Freeware -versiota finskin Cargo -kuosiin, ja hyvin on muuten mennyt, mutta näytti sitten FSX aloitusnäkymässä pelkkää mustaa (kyseisen koneen jo valmiina tulleet maalaukset toimivat FSX:ssä vallan mainiosti, paneeli ja gaugesit myös..). Sitten loppujen lopuksi selvisi että koko PaintKit sellaisenaan näkyy ihan mustana FSX aloitusnäkymässä  :(

 

Mikä siis neuvoksi?? Olisiko se ongelma kanssa jotenkin yhteydessä tuohon Alpha -systeemiin?? Kun välillä se näkyy mustana ja välillä valkoisena siin pikkuruudussa DXTbmp:ssä  :-\

 

-N

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli minun pitäisi sitten tehdä se flippi koko PaintKitille, erikseen jokaiselle tekstuuritiedostolle siinä kansiossa?

 

Herää vain kysymys, kun tuon Overlandin omat pantit ovat tyyppiä .bmp ja toimivat niin eiköhän sen paintkitin pitäisi myös toimia samalla tavalla...

 

Ok, kokeillaas tuota keinoa...

 

 

-N

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli minun pitäisi sitten tehdä se flippi koko PaintKitille, erikseen jokaiselle tekstuuritiedostolle siinä kansiossa?

 

Herää vain kysymys, kun tuon Overlandin omat pantit ovat tyyppiä .bmp ja toimivat niin eiköhän sen paintkitin pitäisi myös toimia samalla tavalla...

 

Ok, kokeillaas tuota keinoa...

 

 

-N

Juuri näin. FSX:ssä toimii molemmat tekstuuri muodot ongelmitta. Se on makuasia miten haluaa tekstuurimuodon valita, FS9 koneilla voi olla ihan vaikka .bmp muoto.

Jos kone on mallinnettu FSX:lle, niin dump mappien takia kannattaa nimetä DDS:lle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nonni nyt näyttäisi jo vähän paremmalta: toinen puoli on saatu väreihin, mutta värit ovat edelleen aika huonolaatuisia ja "aaltoilevia" sivulta katsottaessa... siivet ja moottorit sekä sivuvakaaja ja toinen puoli tuubista ovat edelleen mustana.

 

Mites, latasin sen sinun tekemän paintin ja siellä näyttää olevan SEKÄ .dds että .bmp -textuureita. Simu siis voi lukea kahta eri tyyppistä textuuria samasta kohteesta? Uutta minulle...  :)

 

Huomasin että Paint Kit -kansiossa näkyy olevan noin puolet vähemmän tavaraa kuin jo valmiina olevissa textuurikansioissa. Puuttumaan jääneet on kai noukittava ja kopioitava sieltä omaan paintti-kansioon?

 

Niin ja vielä yksi assie: mites noi tiedostotyyppien eri bittityypit (esim. .dds /32bit, 24bit, 16bit jne.) onko niillä suurtakaan merkitystä laadun suhteen simussa?

 

-N

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JES no nyt rupes toimimaan ku poistin "Add mip maps when saving" täpin siitä alpha ruudun alta...

 

Sit lisäksi tiedostonnimet olivat lievästi väärin, pieni alaviiva lopussa jne. Maalaus onkin melkein valmis  ;D

 

Kiitoksia ohjeista!  ;)

 

ps. Tallensin toimivat tekstuurit ihan .bmp 32bit -muodossa, silleen ainakin toimii... Ajattelin ihan kokeilla uploadata avsimiin, mut mitenkäs sen saa aikaiseksi??

 

-N

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nonni nyt näyttäisi jo vähän paremmalta: toinen puoli on saatu väreihin, mutta värit ovat edelleen aika huonolaatuisia ja "aaltoilevia" sivulta katsottaessa... siivet ja moottorit sekä sivuvakaaja ja toinen puoli tuubista ovat edelleen mustana.

 

Mites, latasin sen sinun tekemän paintin ja siellä näyttää olevan SEKÄ .dds että .bmp -textuureita. Simu siis voi lukea kahta eri tyyppistä textuuria samasta kohteesta? Uutta minulle...  :)

 

Huomasin että Paint Kit -kansiossa näkyy olevan noin puolet vähemmän tavaraa kuin jo valmiina olevissa textuurikansioissa. Puuttumaan jääneet on kai noukittava ja kopioitava sieltä omaan paintti-kansioon?

 

Simu tukee useita eri tekstuurimuotoja aina jpg kuvista lähtien. Se että millä käyttötarkotuksella kukin kuva on.

Se miksi nykyisin tekstuuri kansiosta puuttuu tekstuureita, ei tarkoita sitä että ne on sieltä vahingossa jätetty, vaan sen takia että Microsoftin edistys on se että vähennetään Kovalevy kapasiteetin käyttöä sillä tapaa, eli tärkeimmät tekstuurit esim. Kylki, siipi yms tekstuurit joita muokkaa erilaiseksin verraten muihin, jätetään sinne tekstuuri kansioon johon on uuden paintin luonut. Paint.cfg tiedoston käyttötarkoitus on se että se paikantaa sieltä Lentokoneen oletus tekstuuri kansiosta ne puuttuvat tekstuurit, näin ollen ei tarvitse jokaisessa eri tekstuuri kansiossa olla miljoonat samat tekstuurit vaan riittää että on ne joita on muokannut, näin ollen kone lataa muut ne vähemmän tarpeelliset tekstuurit sieltä oletus tekstuurikansiosta ja näin ollen ei kovon tila kulu kun useat paintit käyttää täysin samoja tekstuureita. Eli jos kovalevyn tila on sinulle tärkeää, elä missään tapauksessa vähennä tilaa turhalla, koska tätä ominaisuutta kannattaa sen takia käyttää. Siksi se on tehty juuri näin.

 

Niin ja vielä yksi assie: mites noi tiedostotyyppien eri bittityypit (esim. .dds /32bit, 24bit, 16bit jne.) onko niillä suurtakaan merkitystä laadun suhteen simussa?

 

-N

Mitä pienempi bitti määrä sitä vähemmän on värikarttaa käytössä, ja näin ollen se laatukin muuttuu, itse käytän tietyissä tilanteissa vain 32bit tekstuureita, loput on DXT3,4 ja 5 muodossa, esim sellaiset kuin Pilotin tekstuurit, 32bit käytän fuselage tekstuureissa, siipi tekstuureissa jne. Tekstuurit kannattaa tallentaa sen mukaan miten koneen grafiikka kortti antaa myöten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JES no nyt rupes toimimaan ku poistin "Add mip maps when saving" täpin siitä alpha ruudun alta...

 

Sit lisäksi tiedostonnimet olivat lievästi väärin, pieni alaviiva lopussa jne. Maalaus onkin melkein valmis  ;D

 

Kiitoksia ohjeista!  ;)

 

ps. Tallensin toimivat tekstuurit ihan .bmp 32bit -muodossa, silleen ainakin toimii... Ajattelin ihan kokeilla uploadata avsimiin, mut mitenkäs sen saa aikaiseksi??

 

-N

Mipmapeja ei kannata käyttää, se pilaa tekstuureita sopivasti. Mipmapit siis jos koneen kapasiteetti ei jaksa jauhaa laadukkaita tekstuureita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään