Mikko Sokero

Siirtolento EFHF-EFHK tai vs.

30 viestiä aiheessa

Mikä on ennätyksenne (näillä asioilla ei kilpailla silti...) subjektin mukaisien kenttien välillä? Tänään meni OH-CAV:lla Malmilta Vantaalle 2 min. Piti nääs lähteä 18:lta ja laskea 33:lle.

 

Moderaattori-kultsut: tää pitäisi siirtää kuvapuolelta tonne Ilmailua yleisesti -osastolle. Anteeksi, anteeksi...

 

Hiisi, mikä siirtonopeus! Valonnopeudella tuli ryhmästä toiseen! Thänx!  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Neljä minsaa, taakse jää Mikon hypäyksestä :)

 

Tosin päällikkötiimaa tuli yli vartti kun Vantaalla meni rullauksessa aikaa. Mutta 15:lta ilmaan ja suoraan laskuun Malmilla 18:lle.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa mullakin olla 2- ja alle 3 minuuttia. 210=:llä.

Kolmekutoselta , kolme kolmoselle

 

Katanalla menin Malmin kolmekutoselta, Vantaan yks vitosen keskiosan loppupätkälle ja suoraan Fixin risteyksen kohdalta pois. En käynyt kakskakkosen päällä, lähelläkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla Suhinulla (OH-TOW) 3 min kauppareissu Malmin 18:lta Vantaan 33:lle. Kertsin sataneljäkymppisestä Kesnasta oli nimittäin purjehdusvalon kupu rikki ja Kun menin kysymään Finnaviationilta Mäkelän Sepolta, oli hinta 782 mk + alv. Kauhusta kiljuen juoksin Suhinuun ja päräytin Kar-Airille, jossa sama osa maksoi 150 mk.

 

Muuten, miten C172:lla pääsee edes kahdessa minuutissa Malmilta Vantaalle? Olen kahdessa minuutissa päässyt C185:lla Jämin 15:lta 09:lle vaikka kaarsin ennen tuulipussia, mutta Vantaalle menee väkisin 3. Omasta mielestäni, siis...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskin minuutit noususta laskuun ja tulin laskuun 10 asteen fläpseillä hieman raikkaampaa vauhtia... Niin ikään en noussut liian korkealle. Kaikki tämä totta kai määräysten mukaan... Jos ei kello valehtele. Kellon mukaan TASAN 2 min. Nokkapyörä osui maahan sekuntia myöhemmin...

 

Okei, maassa Malmin odotuksessa viisi minsaa venttausta, mutta Hesassa ekasta exitistä Airfixin pihaan.

 

Täytyypä tsekata torneista ajat, ovatko tornien kellot valtakunnanajassa sekunnilleen... Kaipa ne ovat jotenkin satellittiradioatomivarmistettuja...

 

Taasko tässä tuli kakanpuhujan maine... No, nyt meni Maine ja muut USAn osavaltiot. Sahlbergin Jussi: onko sulla varjoaika vai eikö mun Rolexin liipotinakseli toimi...  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Repsikan paikalla istuin, voin vahvistaa tuon parisen minuuttia, tosin sekunteja en laskenut. Ja CL:stä pois RWY 33:lta.

 

Voisin joskus lähteä jonkun mukaan matkaan sekuntikellon kanssa, jos tuosta tahdotaan tarkkaa aikaa mitata ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisin joskus lähteä jonkun mukaan matkaan sekuntikellon kanssa, jos tuosta tahdotaan tarkkaa aikaa mitata ;)

 

Rupeet lenteleen ilmaseksi ajanottajan arvonimen verukkeella, kisa pystyyn! ;)

 

//basse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen kahdessa minuutissa päässyt C185:lla Jämin 15:lta 09:lle vaikka kaarsin ennen tuulipussia

Niinkö hitaasti ::) Mulla meni tässä kevväällä n.15 sekuntia 33:lta nollaysille, laskin loppupäähän ja ehdin siinä ajassa jo tankillekin ;D. Uskokoon ken tahtoo....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoaikaa reilu minuutti, MU2:lla. Ilmaan 36:lta ja laskuun 33:lle.

 

Peter

 

 

 

Trekka.  rahalla saa ja lentsikalla pääsee  ;D ;D

 

Mika voitti, pääsee nopeammin liikkeelle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tere,

 

Kahdessa minuutissa en ole tainnut kertaakaan keretä...kolme on siis "ennätys", equipment: Piper Lance (HK->HF 15-36...jos olis päässyt 18:lle, niin kahden minuutin ennätystä olisin sivunnut kirkkaasti).

 

Pisimmän lennon ennätys taitaa olla 172:lla joskus 40 minuuttia (ilma-aikaa), mutta vaikka matkalentonopeus onkin moisessa mopossa aika hidas, niin luonnollisestikaan tämä aika ei mennyt lennon reittiosuuteen ;-)

 

t. tero

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tjaah...C-172:lla EFHK-EFHF block-aika on ollut 8 min AirFixiltä 15:lle ja siitä 18:lle Malmille ja platalle parkkiin. Lentoaika oli siinä parin minuutin luokkaa.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskin minuutit noususta laskuun ja tulin laskuun 10 asteen fläpseillä hieman raikkaampaa vauhtia... Niin ikään en noussut liian korkealle. Kaikki tämä totta kai määräysten mukaan... Jos ei kello valehtele. Kellon mukaan TASAN 2 min. Nokkapyörä osui maahan sekuntia myöhemmin...

 

Taasko tässä tuli kakanpuhujan maine... No, nyt meni Maine ja muut USAn osavaltiot. Sahlbergin Jussi: onko sulla varjoaika vai eikö mun Rolexin liipotinakseli toimi...  :D

 

Eikä tullut. Itse en ole matkaa sekkarin kanssa kellottanut, joten noin tarkaa tietoa ei ole, siksi vaan peräsin varmuutta.

 

Vaan nyt kun kartasta mittailin, niin Malmin ja Vantaan välinen etäisyys on lyhyimmillään 6 km. Tulos, josta olen melko hämmästynyt. Jopa väli Härmälä-Pirkkala on pidempi eli 7,4 km. (Pitäiskö vielä mitata Oritkari-Oulunsalo matka.) Ja varmaan Malmin tapauksessa täytyy lähteä 18:lta ja kaartaa heti kun mahdollista. Nimittäin; tavalliselta pienkoneelta kuluu äkkiä 40 sekuntia keskivertobaanan päästä päähän lentämiseen startin yhteydessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä tullut. Itse en ole matkaa sekkarin kanssa kellottanut, joten noin tarkaa tietoa ei ole, siksi vaan peräsin varmuutta.

 

Vaan nyt kun kartasta mittailin, niin Malmin ja Vantaan välinen etäisyys on lyhyimmillään 6 km. Tulos, josta olen melko hämmästynyt. Jopa väli Härmälä-Pirkkala on pidempi eli 7,4 km. (Pitäiskö vielä mitata Oritkari-Oulunsalo matka.) Ja varmaan Malmin tapauksessa täytyy lähteä 18:lta ja kaartaa heti kun mahdollista. Nimittäin; tavalliselta pienkoneelta kuluu äkkiä 40 sekuntia keskivertobaanan päästä päähän lentämiseen startin yhteydessä.

Kone oli lämmin, kepeissä painoissa ja Jussi tasapainotti, jottei joutunut kieputtelemaan turhaan. Kiidettiin maata pitkin Malmilla aika lujaan mittarinopeuteen, jotta päästin nopeasti nousemaan Malmin kierroskorkeuteen.

 

MUTTA: ÄLKÄÄ NYT OTTAKO TÄSTÄ MITÄÄN KISAA! Varjopuolet: tulee liian vähän tiimaa ja saattaa olla vaarallista kun alkaa ajaa ilmarallia.

 

Okei, selvitykset olin suurin piirtein saanut jo puhelimessa EFHK:n superilta. 33 ei ollut käytössä, eli saatiin ihan oma muutaman sekunnin reikämme. Saatiin "slotti", jota noudatimme liki kirjaimellisesti. Kyseessä oli siis suunniteltu vahinko mennä vauhdikkaasti, ettemme häiritse muuta kaupallista liikennettä.

 

Sen sijaan tuo Jaskan suoritus on hyvä, ottaen huomioon, mille baanalle hän laskeutui. Jos olisi kyseisen baanan kynnykselle laskenut, olisi "fronttrackiin" mennyt äkkiä 5 minsaa... Toisaalta Hesaan voisi melkein laskeutua sivuttain. On se sen verran leveä rata. Eikä ole. On. Eikä ole.

 

:'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Navajoja ja Aztecejä piti aina silloin tällöin siirtää mainittua väliä.

 

Siis yleensä lähes tyhjäksi ajettuja ja yhden hengen kuormalla. Silloin mainitut pelit nousevat hetkessä siirtolentokorkeuteen.

 

EFHK:lta siis 15:ltä ylös, silloisen X-rayn kohdalta ennen 22:n risteystä, mikä pätkä riitti hyvin nousuun, ja laskuun EFHF:n 18:n kynnykselle jolta suorinta tietä parkkiin.

 

Ilmassa 1 ja 2 min välisen ajan. Eipä tullut tarkkaan kellotettua.

 

Tosin, jos block-to-block-aikoja laskee, toki EFHK:n bisneksen platalta rullaus X-rayhin, jaksonvaihto, line-up ja nousuluvan saanti, itse lento-osuus sekä rullaus Malmilla parkkiin veivät kokonaisuudessaan enemmän aikaa.

 

Ennen jo mainittua: iloisella 70-luvulla Malmilta käytiin todella useasti kahvilla ja muilla asioilla Vantaalla. Pysäköinti vanhojen puuparakkien eteen ja terminaalin avoimesta ovesta sisään. Kerran kävin parturissa, pari kertaa pankissa ja postissa, mutta useimmiten kavereiden kanssa kahvilla Virtasen Rauskin OH-CSI:lla tai PIA:lla (ennenkuin se romuttui). Rauskille siitä ei vuokra-aikaa kertynyt kuin 5 + 5 minuuttia, muttei hän siitä valittanut.

 

Lento mikä lento ja ihan sääntöjen puitteissa. Eipä vaan onnistu niin helpolla nykyisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ääh! Kun täällä pohjoisemmassa on väimatkat pidempiä niin eihän tuollaisiin pääse millään.

 

Mutta mutta: Siirsin Ahmosuolta Ouluun mopo-Cessnan 7. minuuttiin.  Joku vaan vei sen Cardinalin nokan edestä jolla Ahmolle alunperin tyyräsin  ;D Siinä ei varmaan kestänyt kuin 4 minsaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tere,

 

> clip<

Pisimmän lennon ennätys taitaa olla 172:lla joskus 40 minuuttia (ilma-aikaa), mutta vaikka matkalentonopeus onkin moisessa mopossa aika hidas, niin luonnollisestikaan tämä aika ei mennyt lennon reittiosuuteen ;-)

 

t. tero

 

 

Mulla kanssa pisin siirtolento EFHF - EFHK  50 minuuttia. Koominen lento kaiken kaikkiaan.

Lähdin Malmilta Vantaan suuntaan. Vaihdoin Hesan Tornille ja sain ohjeeksi ajaa suuntaan 060, jota ajoin yli 20 minsaa.

Vaihdoin tutkalle ja sain selvityksen " Lapista Lappenrannan Tornille,,,, Terve".

Kerroin olevain ko. siirtolennolla.

Seurasi hetken hiljaisuus. Sain selvityksen suoraan lähestymiseen 22:lle.

 

Saipa Seneca tiimaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Ennen jo mainittua: iloisella 70-luvulla Malmilta käytiin todella useasti kahvilla ja muilla asioilla Vantaalla. Pysäköinti vanhojen puuparakkien eteen ja terminaalin avoimesta ovesta sisään. Kerran kävin parturissa, pari kertaa pankissa ja postissa, mutta useimmiten kavereiden kanssa kahvilla Virtasen Rauskin OH-CSI:lla tai PIA:lla (ennenkuin se romuttui). Rauskille siitä ei vuokra-aikaa kertynyt kuin 5 + 5 minuuttia, muttei hän siitä valittanut.

 

Lento mikä lento ja ihan sääntöjen puitteissa. Eipä vaan onnistu niin helpolla nykyisin.

 

Totta Ilkka.

Käytiin pyhäaamuisin kaffeella Vantaalla. Paras paikka oli A1, uuden tornin juurella.

Johan Keihäsmatkalaisetkin meinas pudottaa silmänsä, kun pieni nelipaikkainen rullas siihen.

Karangon Esa ton junaili.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiukan off-topic ehkä, mutta Malmille tuleminen aamulla IFR:ssä pohjoisesta oli usein holdaamista Porvoolla kunnes keksittiin että ILS EFHK:lla 15:lle ja loppumatka matalalähestymisestä VFR:ssä Malmin kierrokseen oli kaikille osapuolille tuskattomin keino.

 

Muistelen kuinka eräänäkin aamuna liityimme ILS 15:n localiseriin  10 mailin finaalissa. Kun tutka lupasi "no speed restrictions". niin pitihän rajoja sitten kokeilla.  ILS tultiinkin sileänä jolloin meillä oli kotimaan terminaalin kohdalla GS vielä runsaat yli 330 KTS siinä 600 ft korkeudella. 

 

Siitä Moottorit tyhjäkäynnille ja ah kuinka se hidastuikaan.

Telineet ja laipat ja S-kaarto 18:n finaaliin.

 

"Älkää tehkö sitä yksin kotona".

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiukan off-topic ehkä, mutta Malmille tuleminen aamulla IFR:ssä pohjoisesta oli usein holdaamista Porvoolla kunnes keksittiin että ILS EFHK:lla 15:lle ja loppumatka matalalähestymisestä VFR:ssä Malmin kierrokseen oli kaikille osapuolille tuskattomin keino.

 

Muistelen kuinka eräänäkin aamuna liityimme ILS 15:n localiseriin  10 mailin finaalissa. Kun tutka lupasi "no speed restrictions". niin pitihän rajoja sitten kokeilla.  ILS tultiinkin sileänä jolloin meillä oli kotimaan terminaalin kohdalla GS vielä runsaat yli 330 KTS siinä 600 ft korkeudella. 

 

Siitä Moottorit tyhjäkäynnille ja ah kuinka se hidastuikaan.

Telineet ja laipat ja S-kaarto 18:n finaaliin.

 

"Älkää tehkö sitä yksin kotona".

 

Peter

 

Tuo saattaisi näyttää ihan kivalta myös maasta katsottuna. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiukan off-topic ehkä, mutta Malmille tuleminen aamulla IFR:ssä pohjoisesta oli usein holdaamista Porvoolla kunnes keksittiin että ILS EFHK:lla 15:lle ja loppumatka matalalähestymisestä VFR:ssä Malmin kierrokseen oli kaikille osapuolille tuskattomin keino.

 

Muistelen kuinka eräänäkin aamuna liityimme ILS 15:n localiseriin  10 mailin finaalissa. Kun tutka lupasi "no speed restrictions". niin pitihän rajoja sitten kokeilla.  ILS tultiinkin sileänä jolloin meillä oli kotimaan terminaalin kohdalla GS vielä runsaat yli 330 KTS siinä 600 ft korkeudella. 

 

Siitä Moottorit tyhjäkäynnille ja ah kuinka se hidastuikaan.

Telineet ja laipat ja S-kaarto 18:n finaaliin.

 

"Älkää tehkö sitä yksin kotona".

 

Peter

 

Aijai soosoo! Muistetaanpas, että lentosäännöt kieltävät VFR:n lentämisen yli 250 kts nopeudella alle lentopinnan 100 (ilmatilaluokissa C, D, E, F, G+ ja G)... ;)

 

Vai oliks teillä 80 solmua myötätuulta... ?  ::)

 

 

/Harri  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aijai soosoo! Muistetaanpas, että lentosäännöt kieltävät VFR:n lentämisen yli 250 kts nopeudella alle lentopinnan 100 (ilmatilaluokissa C, D, E, F, G+ ja G)... ;)

 

Vai oliks teillä 80 solmua myötätuulta... ?  ::)

 

 

Mutta eikös lento säily silti IFR-lentona, vaikka loppuun tehtäisiinkin näkölähestyminen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta eikös lento säily silti IFR-lentona, vaikka loppuun tehtäisiinkin näkölähestyminen?

 

Niin, eli se IFR:ssä tehty näkölähestyminen ei ole VFR:ää. Ja Peterin kirjoituksesta kun taas saa käsityksen, että IFR on vaihdettu VFR:ään. Eli silloinhan ei enää mentäisi IFR-säännöillä... Mutta tuo on siis vain se, minkä kuvan Peterin tekstistä sai. Peter varmaan tarkentaa, jos niin parhaaksi katsoo :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään