Jari Nevasalo

Miten plaanataan?

40 viestiä aiheessa

 

Öljypäästö- valvontalento(non-military), EFUT-EFKE, Kotkan jälkeen tarkoitus tiputtaa esim 3000 ft -> 600 ft ja sillä läpi Suomenlahti, Saaristo-meri ja Perämeri. Kemin edustalla ylös esim 1700 ft ja lasku Kemiin. Voiko merellä käyttää plaanissa pisteinä esim PEVEN GALPI etc joista selviää haluttu reitti? ???

 

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Öljypäästö- valvontalento(non-military), EFUT-EFKE, Kotkan jälkeen tarkoitus tiputtaa esim 3000 ft -> 600 ft ja sillä läpi Suomenlahti, Saaristo-meri ja Perämeri. Kemin edustalla ylös esim 1700 ft ja lasku Kemiin. Voiko merellä käyttää plaanissa pisteinä esim PEVEN GALPI etc joista selviää haluttu reitti? ???

 

En vastaa suoraan kysymykseesi vaan selitän kuinka itse lähtisin purkamaan asiaa (ja samalla vastaan kysymykseesi):

 

Ensinnäkin, koska lento lennetään noin matalalla, sen luonne on näköhavaintoihin perustuva valvonta ja sen reittikään ei voi noudattaa mitään IFR-reittiä, se tapahtuu näkölentosäännöillä (VFR).

 

Jos omistat tai voit hommata käsiisi tarvittavat VFR-kartat Etelä-Suomen alueelta saat reitin suunniteltua huomattavasti helpommin ja "realistisemmin". Toinen tapa on käyttää jotain muuta karttaa (esim. google mapsia) ja verrata sitä sitten Reittisuunnistuskarttaaan (alailmatila). Noilta oikeilta VFR-kartoilta löydät helposti, mistä kohden alkaa valvottu ilmatila sekä erilaiset kohteet jotka auttavat merkittävästi navigoinnissa. Tuolla köyhänmiehen versiolla sun tosiaan pitää sitten etsiä tuon Reittisuunnistuskartan ja yleiskartan välillä missä kohden alkaa valvottu ilmatila.

 

Mutta aloitetaan alusta. Ensin sinun tulee miettiä, kuinka poistut Utin lähialueelta. Avaappa siis Utin VAC-kartta josta valitset joko Myllyn tai Saaran. Mylly on oletettavasti parempi koska lähdet seuraamaan sitä tietä kohti Kotkaa. Eli plaani ensimmäinen piste on MYLLY.

 

Kun olet poistunut Utin lähialueelta sulla on kaks vaihtoehtoa, joko lentää TMA:n alapuolella (alle 1200 ft AGL) tai sitten nousta TMA:lle. Reittiin tämä ei välttämättä vaikuta, sun pitää vaan pyytää tarvittaessa TMA:lle nousemiseen lupa. Reittipisteiksi tulee matkanvarrelta paikkojen nimet esimerkiksi: Anjalankoski Kotka Kirkonmaa... Korkeudenmuutoksia ei tarvitse ilmoittaa koska TMA:n jälkeen pysyt valvomattomassa ilmatilassa.

 

Helsingin TMA täytyy huomioida, että sun tulee lentää sen alitse (tuolla sun reitillä 2500 tai 1300 ft AGL riippuen siitä, kuinka läheltä Helsinkiä lennät, ks. VFR-kartat tai ARC - TMA HELSINKI). Samoin Turun, Porin, Vaasan jne TMA:t ja CTR:t (ks. VFR-kartta tai ao. kenttien kartat).

 

Sitten Kemiin avaat jälleen VAC-kartan josta löydät VFR-ilmoittautumispisteen TOUKO, jonka kautta saavut Kemin lähialueelle.

 

Avot. Ja sunhan ei teoriassa ole pakko merkitä reittiä valvomattomalta lennonosalta (eli tällöin reitti olisi esim MYLLY TOUKO), mutta etenkin oikeassa elämässä se on erittäin suositeltavaa, jotta tiedetään mistä lähteä etsimään, jos suo ei näy määränpääkentällä eikä yhteyttä muutenkaan saada. Toki se myös IVAO/VATSIM ympäristössä auttaa lennonjohtoa ymmärtämään mitäreittiä olet menossa.

 

Tässä nyt on vähän alkeita, muut voivat vielä tarkentaa ja korjata jos jotai lipsahduksia onnistuin tekemään

 

Terv. Aki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://takkirauta.blogspot.com/2009/09/kuinka-vene-pannaan-plaaniin.html

 

Plaanaus eli liuku tarkoittaa veneilyssä sitä, että vene ylittää runkonopeutensa ja nousee liukun aallonharjalle. Tällöin vain pieni osa veneestä koskettaa veden pintaa, ja muu nousee veden yläpuolelle. Tällöin on mahdollista saavuttaa paljon suurempia nopeuksia kuin uppoumarunkoisella veneellä. Yleensä plaanaavissa veneissä on hyvin suuritehoiset moottorit - jopa viisitoistakertainen teho vastaavaan uppoumarunkoiseen verrattuna - ja ne ovat kevyitä ja niissä on V-pohja.

 

....eiku?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://takkirauta.blogspot.com/2009/09/kuinka-vene-pannaan-plaaniin.html

 

Plaanaus eli liuku tarkoittaa veneilyssä sitä, että vene ylittää runkonopeutensa ja nousee liukun aallonharjalle. Tällöin vain pieni osa veneestä koskettaa veden pintaa, ja muu nousee veden yläpuolelle. Tällöin on mahdollista saavuttaa paljon suurempia nopeuksia kuin uppoumarunkoisella veneellä. Yleensä plaanaavissa veneissä on hyvin suuritehoiset moottorit - jopa viisitoistakertainen teho vastaavaan uppoumarunkoiseen verrattuna - ja ne ovat kevyitä ja niissä on V-pohja.

 

....eiku?

 

Tämäkin kävi kyllä mielessä.. ;)

 

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän aiheeseen liittyvä vielä. Kun itsse käytän tälläistä plaanaus sivua http://rfinder.asalink.net/free/ niin aina tulee johdosta sanomista.

Mikä vika on tässä? Olisiko jotain sivua mistä saisi sellaiset reitit ettei tarvitse aina ettiä uusi reitti kun johto ei ole tyytyväinen. Olen jo muutaman

kerran joutunut ettiä/saanut uuden reitin. Olisi helpompi ja mukavampi kun ei tarvitsisi monta kertaa sählätä reitin kanssa. Eli oisko jokin sivu/ohjelma?

 

 

Patrick

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, reitit näyttää jo paremmalta. Toivottavasti ei enää tarvitsisi muokkaila reittiä koko ajan.

Kiitos teille!

 

 

 

Patrick

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän aiheeseen liittyvä vielä. Kun itsse käytän tälläistä plaanaus sivua http://rfinder.asalink.net/free/ niin aina tulee johdosta sanomista.

Mikä vika on tässä? Olisiko jotain sivua mistä saisi sellaiset reitit ettei tarvitse aina ettiä uusi reitti kun johto ei ole tyytyväinen. Olen jo muutaman

kerran joutunut ettiä/saanut uuden reitin. Olisi helpompi ja mukavampi kun ei tarvitsisi monta kertaa sählätä reitin kanssa. Eli oisko jokin sivu/ohjelma?

 

 

Patrick

 

Moro!

Kerroppa minkä reitin on antanut joka ei ole kelvannut?

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos haluaa oikeasti nähdä vaivaa asiaan, ostamalla esim. Navigraphin reittikarttoja ja väsäämällä reitit käsipelillä katsoen karttoja ja tutustuen eri maiden netissä oleviin AIP-kirjasiin mistä löytyy sitten eri lentoväylien rajoituksia ja säännöksiä. En ehkä suosittele tätä jos ajat lyhyitä reittejä esim. Euroopassa, siihen käy vaikka tämä:

 

http://vacc.fi/services/fpl/

 

IVAO:lla on ainakin myös jossain webbisivuillaan joku fpl-database, lienee katsomisen arvoinen sekin.

 

Tuo nyt antaa mielestäni armottoman vanhaa dataa. Routefinderilla kun pistät ruksit kaikkiin ruutuihin, niin mielestäni antaa melko usein ihan käyttökelpoisen reitin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo antaa ihan haistap*ska -tasoisia reittejä, ei kannata verkkolentäessä käyttää.

 

Perusteluita?  ??? Vähän tarkastaa minkälaista reittiä se antaa (pistää kaikkiin ruutuihin raksit), niin mielestäni pääosin hyvää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Mielestäni asalink.net on parantunut vuoden aikana huomattavasti ja antaa kelpo reittejä ja airacit ovat ajan tasalla nytkin 1005. Välillä joutuu vähän korjailemaan mutta keskimäärin paras ilmainen ohjelma mitä on saatavilla sillä rajoituksia on todella paljon. Vacc.fi reiteistä monetkaan eivät menisi Eurocontrollista läpi.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Mielestäni asalink.net on parantunut vuoden aikana huomattavasti ja antaa kelpo reittejä ja airacit ovat ajan tasalla nytkin 1005. Välillä joutuu vähän korjailemaan mutta keskimäärin paras ilmainen ohjelma mitä on saatavilla sillä rajoituksia on todella paljon. Vacc.fi reiteistä monetkaan eivät menisi Eurocontrollista läpi.

 

jukka

 

Vaccin validaattorin antamat reitit käyttävät ties miten vanhaa dataa, joten niihin ei kannata luottaa kyllä enää nykypäivänä yhtään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vroute ja FsBuild käytössä. Rfinderista huonoja kokemuksia.

 

jari

 

Moro!

Ei se Vroute aina ole virheetön itse olen ladannut sinne arviolta n.50-100 reittiä välillä on ollut kovasti vaikeuksia saada läpi ja välillä menee ihan virheellinen läpi. FsBuild varmaan on hyvä mutta sehän on maksullinen. Itse kun joutuu vähän pähkäilemään niin kuluu se aika siinäkin ja aina oppii uutta.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Kerroppa minkä reitin on antanut joka ei ole kelvannut?

 

jukka

 

Tuossas on yksi sellainen reitti joka ei ole käynyt.

 

 

EFHK

ANT   

TILDO         

EMLIS         

LUKAT         

DIPAR                 

VAVIX         

MIMLA         

OSTOS       

EFOU 

 

 

Patrick

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossas on yksi sellainen reitti joka ei ole käynyt.

 

 

EFHK

ANT     

TILDO         

EMLIS         

LUKAT         

DIPAR                   

VAVIX         

MIMLA         

OSTOS         

EFOU   

 

 

Patrick

 

 

Moro!

Eihän tuollaista reittiä ole olemassa ole katsonut tai käsittänyt väärin mitä  Routefinder ilmoitti nuo ovat reittipisteitä. Jos kokeilet uudelleen niin noiden rettipisteiden alla on reitti ANT UM854 OSTOS joka on ihan valid.

 

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Moro!

Eihän tuollaista reittiä ole olemassa ole katsonut tai käsittänyt väärin mitä  Routefinder ilmoitti nuo ovat reittipisteitä. Jos kokeilet uudelleen niin noiden rettipisteiden alla on reitti ANT UM854 OSTOS joka on ihan valid.

 

 

jukka

 

Joo olen näköjään väärin käsittänyt reitin. Eli onko tuo sellainen mistä ei tuu sanomista aina?

 

 

 

Patrick

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo olen näköjään väärin käsittänyt reitin. Eli onko tuo sellainen mistä ei tuu sanomista aina?

 

 

 

Patrick

 

 

Moro!

 

Jos Ouluun menet niin ei tule. Jos käyt Finnavian sivuilla niin siellä on myös reittikartat niin voit vähän silmitellä.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Jos Ouluun menet niin ei tule. Jos käyt Finnavian sivuilla niin siellä on myös reittikartat niin voit vähän silmitellä.

 

jukka

 

Kyllä näitä lentoja tulee näille kotimaahan nyt vähän aikaa ainakin.

 

 

Patrick

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossas on yksi sellainen reitti joka ei ole käynyt.

 

 

EFHK

ANT     

TILDO         

EMLIS         

LUKAT         

DIPAR                   

VAVIX         

MIMLA         

OSTOS         

EFOU   

 

 

Patrick

 

Miksi sinä olet tuollaisen reitin sieltä ottanut kun se antaa ko. reitillä fiksun reitin kun laittaa ne raksit kaikkiin ruutuihin niinkuin jo monta kertaa aikasemmin sanoinkin...

 

Tälläinen löytyy silloin: ANT UM854 OSTOS

 

EDIT. Ethän katso vaan väärästä kohtaa sitä reittiä? Nuo ovat pelkät reittipisteet ko. reitille. Kun katsot alemmaks ni julkaisumuodossa oleva reitti näkyy siellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

EDIT. Ethän katso vaan väärästä kohtaa sitä reittiä? Nuo ovat pelkät reittipisteet ko. reitille. Kun katsot alemmaks ni julkaisumuodossa oleva reitti näkyy siellä.

 

Olen aiemmin katsonut väärää kohtaa, mutta nyt löysin sen oikean reitin. Nyt tulee se reitti mitä sinäkän laitoit.

 

 

Patrick

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohessa EFUT-EFOU

 

 

ID      FREQ   TRK   DIST   Coords                       Name/Remarks

EFUT             0      0   N60°53'47.00" E026°56'17.00" UTTI

DEKOP           38     14   N61°04'03.00" E027°16'42.00" DEKOP

AMEVA            2     23   N61°26'18.00" E027°23'37.00" AMEVA

TULTI            2     15   N61°41'08.00" E027°28'20.00" TULTI

GUBLA            2     22   N62°03'12.00" E027°35'28.00" GUBLA

ELMAK            2     23   N62°26'17.00" E027°43'09.00" ELMAK

NUNVA          358      5   N62°31'17.00" E027°44'00.00" NUNVA

VEH     113    358     28   N62°58'47.17" E027°48'49.84" VEHKAA

APROV          350     24   N63°22'41.00" E027°46'01.00" APROV

MAXAN          350     22   N63°45'04.00" E027°43'19.00" MAXAN

TOSLO          350     16   N64°00'55.00" E027°41'22.00" TOSLO

KNI     114.9  350     16   N64°16'57.13" E027°39'20.79" KAINUU

TIGLU          297     20   N64°28'21.00" E027°00'27.00" TIGLU

SOPRI          297     22   N64°40'14.00" E026°18'43.00" SOPRI

EFOU           296     29   N64°55'45.00" E025°21'20.00" OULU

 

 

Tracks are magnetic, distances are in nautical miles.

--------------------------------------------------------------------------------

EFUT DCT DEKOP UT83 VEH UM6 SOPRI STAR EFOU

--------------------------------------------------------------------------------

RAD/CDR restriction analysis:

Route segment Rest. type Details Exclude?

UM6 OUK-VEH CDR  Time: CDR1:H24 Level: CDR1:FL285 to FL660 --> mitä tarkoittaa??

 

--> kun laittaa täpän ja rerouttaa niin reitti muuttuu siedettävän oloiseksi eli

 

ID      FREQ  TRK  DIST  Coords                      Name/Remarks

EFUT            0      0  N60°53'47.00" E026°56'17.00" UTTI

LNE    112.3  333    99  N62°25'14.83" E025°37'24.03" LUONET

PELAK          357    20  N62°44'51.00" E025°39'37.00" PELAK

USOPI          357    13  N62°57'21.00" E025°41'03.00" USOPI

UTUNU          357    47  N63°44'15.00" E025°46'37.00" UTUNU

IPLOT          346    43  N64°26'23.00" E025°32'09.00" IPLOT

EFOU          345    30  N64°55'45.00" E025°21'20.00" OULU

 

 

Tracks are magnetic, distances are in nautical miles.

--------------------------------------------------------------------------------

EFUT DCT LNE UM857 IPLOT STAR EFOU

--------------------------------------------------------------------------------

RAD/CDR restriction analysis:

Route segment Rest. type Details Exclude?

No restrictions found.

 

 

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Tarkoittaa että UM6 CDR1:24HR eli UM6 on ehdollinen tosin vasta VEH eteenpäin ja nämä ehdolliset/rajoitteiset reitit on merkitty suomen reittikartoissa vihreällä. Nämä ovat juuri niitä reittejä jotka aiheuttavat ongelmia kun yrittää saada plaania läpi esim. Eurocontrollissa tai VRoutessa. Euroopassa taas rajoitukset yleisimmin koskevat lähtö/tulokenttää tai lentopintoja. En tiedä miten nämä IRL hoidetaan mutta simussa ainoa tapa on kiertää nämä rajoitukset tekemällä plaanit käsin. Ehdollisia on muistaakseni 3 eri tyyppiä eli CDR1 CDR2 ja CDR3. FSRoute kyllä kertoo mikä on vialla kuten nyt tässä sinun reitissäsi.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään