Jari Nevasalo

Miten plaanataan?

40 viestiä aiheessa

CDR1 tarkoittaa että väylä on auki aina ellei sitä erikseen CRAMissa suljeta, CDR2 on suljettu ellei sitä avata CRAMissa, CDR3 ei avata koskaan CRAMissa eikä ole _koskaan_ käytettävissä lennonsuunnitteluun, ainoastaan ATC voi selvittää moiselle väylälle.

 

Moro!

Kiitos Henri selvennyksestä, taas tuli vähän viisaammaksi (toivottavasti).

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Lisänä edelliseen ilmeisesti CDR1 menee Eurocontrollissa läpi mutta nuo 2 muuta eivät?

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Pistän tähän jatkoksi. Meinasin lentää tänään EFHK-OEDF mutta en saa reittiä pelaamaan:

 

DOBAN UP725 VALGA UM854 MNS UP987 BETEG UN191 GAMAN/K0835S1110 A805 KARAT R114 TUDEK/N0450F370 UR114 TBN UW71 MUS UW73 BAYIR UT888 SIDAD UP975 NANSU

RVSM EXIT/ENTRY POINTS ei pelaa jos joku viisas tietäisi. Muistelen joskus ennenkin ollut vaikeuksia GAMAN kanssa.

 

jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kertokaas minulle minkä ihmeen takia virtuaalilentohommissa sen reitin pitää olla prikulleen oikein ja siitä pitää "lennonjohtajan" vielä urputtaa?

 

Olisi paljon helpompaa ja fiksumpaa, että virtuaalihommissa AIRACit päivitettäisiin vaikka kerran vuodessa. Kukaan ei pysy tosielämän vauhdissa - edes ammattilaisetkaan aina.

 

Noita vatsimin reittitietokantoja on vuosien varrella amatöörit koonneet pikkuhiljaa, ja on ihan selvää että niitä ei pystytä jatkuvasti ylläpitämään, ja niissä on ihan taatusti virheitä jo valmiiksikin. Eurocontrolin vahva viesti on se, että reittitietokantapalveluja ei anneta virtuaali-ilmailijoiden käyttöön.

 

Navigraphin AIRAC-sykleissäkin on älyttömästi virheitä ja vanhentunutta dataa, joten minusta peli kannattaisi viheltää jossain kohtaa poikki ja ottaa järki käteen ja muuttaa touhua aloittelijankin kannalta helpommaksi - ettei hienosta harrastuksesta tulisi besserwissereittein snobbailua.

 

Virtuaalista liikennettä ei varmaankaan ole niin paljon etteikö sinne muutama oikaistua reittiä ja vastapalloon kulkeva sovi mukaan.

 

terv. Miika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaas minulle minkä ihmeen takia virtuaalilentohommissa sen reitin pitää olla prikulleen oikein ja siitä pitää "lennonjohtajan" vielä urputtaa?

 

Olisi paljon helpompaa ja fiksumpaa, että virtuaalihommissa AIRACit päivitettäisiin vaikka kerran vuodessa. Kukaan ei pysy tosielämän vauhdissa - edes ammattilaisetkaan aina.

 

Noita vatsimin reittitietokantoja on vuosien varrella amatöörit koonneet pikkuhiljaa, ja on ihan selvää että niitä ei pystytä jatkuvasti ylläpitämään, ja niissä on ihan taatusti virheitä jo valmiiksikin. Eurocontrolin vahva viesti on se, että reittitietokantapalveluja ei anneta virtuaali-ilmailijoiden käyttöön.

 

Navigraphin AIRAC-sykleissäkin on älyttömästi virheitä ja vanhentunutta dataa, joten minusta peli kannattaisi viheltää jossain kohtaa poikki ja ottaa järki käteen ja muuttaa touhua aloittelijankin kannalta helpommaksi - ettei hienosta harrastuksesta tulisi besserwissereittein snobbailua.

 

Virtuaalista liikennettä ei varmaankaan ole niin paljon etteikö sinne muutama oikaistua reittiä ja vastapalloon kulkeva sovi mukaan.

 

terv. Miika

 

 

Eli EFHK - KJFK voisi suunnitella tyyliin DCT.

 

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tässä olla mistään kiveenkirjoutuksesta puhuttukkaan. Riittää vallan hyvin, että nappaa rtefinderista sellasen järkeenkäyvän reitin vaikka EFHK-LEMG. Ei siis tarvitse alkaa vaihtamaan lentoväyliä jos ne on vaikka IRL tilapäisesti suljettu jonkun sotilastoiminnan tms. takia. Mutta tässä neuvotaan nyt sellaisia jotka haluavat tehdä sen vimpan päälle.

 

Moro!

 

Samaa mieltä se mitä kaipaisin olisi freeware ohjelma joka muuttaisi Routefinder antaman reitin FS9 GPS:ään käyväksi kuten Vroute ilman että urputtaa rajoituksista. Harvoinpa tuolla onlinessa huomautellaan vääristä reiteistä tosin jokainen itse määrittää kuinka IRL reitti on. Lyhyitä reittejä voisi kyllä tehdä käsinkin mutta siihen taas tarvitaan reittikarttoja.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Soppaa sotkemaan... ;D

 

Itse käytän ajantasalla olevia AIRAC:eja. Reitit haen vRoutelta (ilmaiseksi), mutta olen huomannut, ettei AIRAC:eja kannata päivittää heti kun ne on saatavilla. On todennäköistä ettei reittiä uusilla päivityksillä löydy. Tällöin olen hakenut ilmaiselta route finderilta (josta saa valittua voimassa olevan syklin) reitin, ja käyttänyt sitä! Valituksia ei ole tullut, mutta hieman saa aina tarkastella (jos mahdollista) mistä alkaa, ja mihin päättyy ko. reitti. Hieman olen samaa mieltä Miikan kanssa siitä, että hieman "harvemmin" voisi lentoväylä-päivityksiä tulla, koska kyse on simulaatiosta ja vapaaehtoistyöstä. Tähän asti se reitti, jonka olen ko. syklillä hakenut on myös uponnut FMS-kompuutteriin, mutta on turhaa odottaa että jokin "vanha", eli syklin ulkopuolelta haettu sinne kelpaisi :thmbdn:

 

Money talks?

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli EFHK - KJFK voisi suunnitella tyyliin DCT.

 

jari

 

Simulaattoriolosuhteissa nollatuulilla - miksei? Ja simulaattoriin voi aina rykäistä maksimimyötätuulen. Mikään ei tätä estä eikä kiellä, ja vaikka olisikin ei-toivottua, niin sitä ei kuitenkaan olisi mahdollista valvoa. Ja minusta lennonjohtajan homma on pyrkiä noudattamaan pilotin antamaa lentosuunnitelmaa/toiveita kaikin mahdollisin keinoin ja vain pakottavasta syystä tehdä siihen muutoksia. Ja nämäkin pystyy tekemään ilman että lentäjällekään tulee harmaita hiuksia (tutkavektorit tarpeen mukaan, ja kun kone jättää ilmatilan "resume own navigation").

 

Ja toisaalta moni varmasti lentää longhaulia moninkertaisella ajan nopeutuksella (tietysti luvan pyytämällä) - ei loppujen lopuksi ole kauheasti järkeä istua tietokoneen ääressä tuntitolkulla odottamassa (simulaattorin kaatumista) kun kone lentää autopilotilla vaakalentoa.

 

Olen tässä hieman kerettiläinen, mutta keep it short and simple - at least for a beginner.

 

Miika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NAT- kysymys eli route EHAM-TNCM, näyttää ajattavan lähes Vapauden patsaan kautta..

 

 

 

EHAM SID AMGOD UL602 SUPUR UL60 OTBED UL26 PENIL UL70 BAGSO DCT MALOT NATD YQX N124B TUSKY J575 BOS J55 HTO VS1 TAAPS L454 BERGH L455 SAVIK L459 DASER M592 FLAMO L461 TRNKY DCT TNCM

 

Mitenkähän menee IRL?

 

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toihan on ihan tolkutonta vetää tota kautta. Lentoon menee 11h jos vetää NATia pitkin. Ite oon pari kertaa ton legin vetäny ja sillon menny random routea pitkin. Lento kestää semmoset 8,5h sillon. Tai 9 oikeastaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EHAMilta olen tuolloin lähtenyt. Jukka Vuopala minulle neuvoi, että vedä random routea pitkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo NATtien läpi ei oo Randomeilla asiaa, mut jos lähet damista niin siitä sit vaan Ranskan läpi kohti lounasta ja sit Shanwickin (EGGX) alueen etelärajalta otat random routen. Ei pitäis olla ongelmia. Toki Nat reitit saattaa olla tuulten takii aika etelässäkin, et kannattaa tarkistaa huolella ettei vahingossa leikkaa niitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo. Mutta sillon toimin vaan sun ohjeitten mukaan ;) Täytyy opetella noita trans atlantic proseduureja vielä vähän enemmän...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin mistäs lähdet?

 

Monesti ainakin IRL lentävät Euroopasta ensin etelään ja sitten NAT:n eteläpuolelta meren yli.

 

Selvä, näin tehdään.

 

Miksi muuten tämä mach-muutos pitää tehdä?

 

MALOT/M084F340 NATD PISTE/N0458F340 DCT YQX

 

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään