Jarmo Torvikoski

Aloittelijan jorinoita....again.

18 viestiä aiheessa

No niin, nyt on paikallaan tehdä sellainen aloittelijan ensituntemukset verkkolentämisen ihmeellisestä maailmasta, näin muutaman katastrofin ja muutaman ihan sinnepäin operoinnin jälkeen. Ensinnäkin ne jotka epäröivät, mutta syystä tai toisesta eivät uskalla siirtyä verkkolentämisen haasteelliseen, mutta vallan mainioon maailmaan, jäävät mielestäni paljosta paitsi. Itse lentelin satoja tunteja offlinessä ja tympäännyin täysin seurustelemaan teko-älyllä varustetun lennonjohdon kanssa. Eihän siltä voi kysyä edes neuvoja tai chattailla ajan kuluksi pitkillä lennoilla. Offline on enään käytössä vain harjoitus mielessä ja ulkomaan leinnoilla, kunnes kotomaassa on saavutettu riittävästi rutiinia verkkossa lentämiseen. Jotkut varmaan ihmettelevät, että jos satoja tunteja on offissa lennellyt, niin kyllä sitä pitäsi jo aika lailla osata. Tähän totean, että kyllähän sitä perusasiat osaa ja koneen hallinnan, mutta sitten kun tuli ihka oikea ihminen radio-aalloille, niin kyllä se aivoissa oleva kovalevy hetkellisesti tyhjeni. Ei siinä auta kuin kerätä ittensä ja keskittyä. Onneksi tankulan toisessa päässä ymmärretään nämäkin seikat ja näin saadaan loivennettua mahdollista ahdistusta tai mitä se nyt sitten kullakin on.

Vaikka verkossa pyritään mahdollisimman realistiseen operoimiseen, niin ei siellä mitenkää ryppy-otsaisesti suhtauduta, jos virheitä sattuu...Olen havainnut, että niitä sattuu tekijöillekin.  Hirveästi ihailen lennonjohtajien ammattimaista otetta ja kärsivällisyyttä/hermoja esim. meitä noviiseja kohtaan. Väsymättä he jaksavat opastaa, koska onhan se myös kaikkien etu, että verkossa lentelee suuressa määrin ainakin perusasiat osaavia lentäjiä. "say again" on varsin tuttua kauraa heille, mutta toisaalta tekee sitä kokeneemmatkin jo heikkojen yhteyksien johdosta tai uudella kentällä orperoidessaan. Usein myös joudutaan turvautumaan chat-osastoon. Uskoisin että  pelleijijät erottuvat kuin yö ja päivä. Joten jos nyt jotain katastrofaalista sattuu, niin yrittänyttä ei laiteta...se yritys ja halu onnistua/oppia pitää näkyä taustalla tai olisi toivottavaa ainakin....uskoisin. Itse olen ikä-Jamppa 44 vee, eivätkä pelleilyt ole enää tätä päivää. Huumori on sitten ihan erkseen ;)

 

Tällä iällä, kun on sama pää ollut kesät talvet, niin uuden oppiminen ja sen sisäitäminen ei ole enään aivan nuoruusvuosien tasoa....tai meikäläisen kohdalla on ainakin näin  ;D Tässäkin harrastuksessa on niin hirveästi asioita mitä pitäisi hallita, mutta jos oppii tietyt perusjutut ja saa niihin sujuvuutta, niin siitä on hyvä ponnistaa. Ne jotka aristelevat puhua radiojaksoilla ja tuntuu, että jännitys saa suun mudostamaan aivan kummallisuuksia kuin mitä aivot käskyttävät(tässä yksi  ;D), niin ei siihen oikein muuta neuvoa ole kuin rohkeus aloittaa ja sitten vain toistoja toistojen perään. Itsensä voittamisesta tässäkin on paljolti kyse. Meikäläisen kohdalla se on mennyt tätä rataa....ja vieläkin menee, mutta parempaan suuntaa ollaan koko ajan menossa. Henkilökohtaisesti en ole lähellekkään sillä tasolla mitä haluaisin, mutta sinnepäin ollen menossa. Toki on niitä, jotka saattavat ihmetellä, että mikä tässä nyt niin hirveän hankalaa on? No ei periaatteessa mikään, mutta kun me ihmiset ollaan niin kovin erillaisia.

 

 

p.s. Ilmaisin tässä nyt vähän tuntemuksiani ja  havaintojani verkkolentämisestä näin aloittelijana.  Yritän samalla hieman kalastaa niitä epäröiviä ja aristelevia Eeroja ja Tuomaita mukaan Suomen sinitaivaalle kukin haluamallaan ilma-aluksella. En tavallisesti kirjoita tälle foorumille juurikaan, mutta kun on jotain sanottavaa, niin silloin täältä pesee.  ;D  Ai niin.... en itse ole juurikaan koulutusta käyttänyt verkkolentämiseen, mutta siitä huolimatta suosittelen sitä, koska sitä on niin kovasti kehuttu. Ei kyllä olisi pahitteeksi meikäläisellekään  ;D Hyvää kesää kaikille ja taivaalla tavataan.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Satuin eilen kutsutunnuksella OH-ALE samalle Tamperen taajuudelle kanssasi. Mielestäni meni oikein hyvin aloittelijaksi, mitä nyt pieniä väärinymmärryksiä lukuunottamatta.

 

Harjoittelemalla paranee!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsekin lentelin 5-vuotta Virtual Finnairilla offlinessa. Kyllä se mielessä aina silloin tällöin kävi, että verkkoon pitäis mennä. Ennakkoluuloja myös oli omasta osaamisesta, ja siitä että miten lennot voivat olla realistisia, jos lennonjohtoa ei olekkaan koko lennon aikana. Ensimmäisen lennon jälkeen ei ole tullut mieleenkään palata offlineen :laugh: Näin sanoo kaikki, ja ne "kaikki" ovat oikeassa :thmbup: Toisaalta ei myöskään harmita tuo vetkuttelu. Jäipähän paras asia viimeiseksi... See you into sky.

 

T: Mika (43vee).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsekin lentelin 5-vuotta Virtual Finnairilla offlinessa. Kyllä se mielessä aina silloin tällöin kävi, että verkkoon pitäis mennä. Ennakkoluuloja myös oli omasta osaamisesta, ja siitä että miten lennot voivat olla realistisia, jos lennonjohtoa ei olekkaan koko lennon aikana. Ensimmäisen lennon jälkeen ei ole tullut mieleenkään palata offlineen :laugh: Näin sanoo kaikki, ja ne "kaikki" ovat oikeassa :thmbup: Toisaalta ei myöskään harmita tuo vetkuttelu. Jäipähän paras asia viimeiseksi... See you into sky.

 

T: Mika (43vee).

 

jokseenkin samalla tavalla mäkin ajattelin asiaa, mutta mulle riitti reilu vuosi offilla lentelyyn, ennen kuin tuli mitta täyteen.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jokseenkin samalla tavalla mäkin ajattelin asiaa, mutta mulle riitti reilu vuosi offilla lentelyyn, ennen kuin tuli mitta täyteen.  ;D

 

Mulla taasen kesti 3 vuotta(1 v. X-plane ja 2 v. Mikkisoftan simut), mutta en vieläkään osaa...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen samaa mieltä. Lentämään oppii lentämällä.

Itselläni alkoi vielä huonommin (kts. "IVAO ASIAA!!")

Tuon jälkeen Jeromen opetettavaksi tuohon verkkolentokoulutukseen.

Kun en siitä PPL tyngästä saanut mitään irti ja olin jo puoliksi päättänyt luovuttaa, niin Pauli tokaisi yks päivä "Kuules Nico, me lähetään nyt legille."

Pauli oli aijemmin opettanut jo wilcon bussin mulle melkeen ulkoa, joten loppu ei ollut sitten vaikeeta, kun skypen kautta puhuttiin samalla.

Lennettiin samaa reittiä samaan kohteeseen ja siitä oli helppo tehä kaikki perässä samalla tavalla kun Pauli, Pauli lausui selvityksiä ja minä myöhemmin latelin samat perässä. Välillä tuli niitäkin "FINxxx Squak mode charlie" Psst. Pauli mitä nyt tehään" Jne.

Muutamia lentoja suomessa lennettiin sitten yhdessä ja tästä oon nyt sitte lento kerrallaan oppinu aina ja aina enemmän.

 

Nykyään lentelenkin sitten ihan siinä missä muutkin  :thmbup:

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsekkin olen offlinessa lentäny noin 350 tuntia ja kyllä verkossa lennetään lähinnä näin aluksi kotimaan lentoja. Kyllä kannattaa offline jättää

ja kysyä neuvoa jos ei ymmärrä (kokemus). Ja offlinessa tietää että koska lähtee minnekki kone, on tylsää lentää kun tietää mitä on edessä.

Suomessa lennonjohto on ollut asiallista ja kärsivällistä. Kaikki ovat joskus aloittelevia, mutta kaikki on joskus niitä pro lentäjia/lennonjohtajia jos

ei luovuta ja antaa mennä eteenpäin. Kannattaa vaihtaa verkkoon.

 

 

 

Patrick

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen tämän sanonut jo aiemminkin, mutta edelleen kelpo keino opetteluun. Kuunnelkaa scannerilla lennonjohtoa (jos se vain maantieteellisesti onnistuu) katsokaa samalla karttoja. Näin homma hahmottuu hienosti. Mikäli ei omista scanneria, tai asuinpaikalle ei lennonjohto / johdot kuulu?, niin sitten vain observoimaan Ivaoon tai Vatsimiin. Radiofraselogia, ja menetelmät tulee näin tutuiksi.

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään lennolla AY357 Helsingistä Ouluun, tuli huomattua että ensinmäistä kertaa lähtee IVAOssa kentältä jossa on lennonjohto paikalla  ;D.

Aluksi ei meinannu mennä plaani läpi, sitten read back meni miten meni. Päästiin ilmaan vaikeuksia saada Tampere radariin yhteys kun oli hukassa

taajuudet. Tampere radarin kanssa sai käyttää "Can you repeat?" lausetta aika useasti. Sitten kun päästiin Oulun tornille sai sielläki kysyä uusiksi koko

ajan. Sitten kun sai omasta mielestä kaiken sanottua oikein niin silti meni jotain väärin. Kyllä huomaa että vaikka ei IVAOssa ole lentänyt paljoa, mutta osaa

termit ja niiden käytön, tulee vaikeuksia ensimäisillä kerroilla  ;D. Mutta kiitos johdolle lennosta ja että jaksoi toistaa aina vaan uudelleen.

 

 

 

Patrick

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mika antoi minun mielestä hyvän neuvon, kuuntele ivaen kautta esim eham, efhk etc ja opi mitä höpöttää alue, approach, torni etc. Jos kielet on hanskassa niin asia on aina vaan helpompaa . Katsoin tuossa fsx lentotunteja ja se näytti 1500 h ja tietokone modattu pariin kertaa eli tunteja puuttuu mutta sou not.

 

Minun mielestä kannattaa offlinessa otta "lentäminen taikka koneen hallinta" hanskaan niin hyvin kuin possible. Todettakoon että en pidä itseäni millään muotoa valmiina pilottina, väärinkäsitysten välttämiseksi, kerron vain omista kokemuksista.

 

Käytin alussa ja käytän nytkin PMDGn MD11 konetta. Kone on hyvä lennettävä ja SID/Star onnistuu loistavasti. Huomasin  alussa kun pidin flightplanissa RMK/ Beginner , herrat Palander, Vuopala, Pursiainen, Parviainen yms, antoivat tulla rauhassa esim EFHK stareja pitkin ilman vektoreita. Poistin RMK:n ja seuraava askel oli kohti vektoreita yms.

 

Niin tässä virtuaalilentämisessä kuin nykypäivän työelämässäkin pätee tietyt, samanlaiset lainalaisuudet.  Ikää itsellä 49 vuotta ja verkossa minua johtaa paljon nuoremmat veijarit mutta kyseiset herrat ovat vakuuttaneet tiedoillaan/taidoillaan/esiintymisellään minut.  Eli suomeksi ,ei asemaa tee hyvää johtajaa vaan se, miten äijä toimii, esiintyy ja ottaa porukan hanskaan.

 

Siksi kehotan kaikkia niitä jotka empivät verkkolennon aloitusta syöksymään rohkeasti tulta päin, se nimittäin ei polta, verkossa :thmbup: :thmbup:

 

jari

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mika antoi minun mielestä hyvän neuvon, kuuntele ivaen kautta esim eham, efhk etc ja opi mitä höpöttää alue, approach, torni etc. Jos kielet on hanskassa niin asia on aina vaan helpompaa . Katsoin tuossa fsx lentotunteja ja se näytti 1500 h ja tietokone modattu pariin kertaa eli tunteja puuttuu mutta sou not.

 

Minun mielestä kannattaa offlinessa otta "lentäminen taikka koneen hallinta" hanskaan niin hyvin kuin possible. Todettakoon että en pidä itseäni millään muotoa valmiina pilottina, väärinkäsitysten välttämiseksi, kerron vain omista kokemuksista.

 

Käytin alussa ja käytän nytkin PMDGn MD11 konetta. Kone on hyvä lennettävä ja SID/Star onnistuu loistavasti. Huomasin  alussa kun pidin flightplanissa RMK/ Beginner , herrat Palander, Vuopala, Pursiainen, Parviainen yms, antoivat tulla rauhassa esim EFHK stareja pitkin ilman vektoreita. Poistin RMK:n ja seuraava askel oli kohti vektoreita yms.

 

Niin tässä virtuaalilentämisessä kuin nykypäivän työelämässäkin pätee tietyt, samanlaiset lainalaisuudet.  Ikää itsellä 49 vuotta ja verkossa minua johtaa paljon nuoremmat veijarit mutta kyseiset herrat ovat vakuuttaneet tiedoillaan/taidoillaan/esiintymisellään minut.  Eli suomeksi ,ei asemaa tee hyvää johtajaa vaan se, miten äijä toimii, esiintyy ja ottaa porukan hanskaan.

 

Siksi kehotan kaikkia niitä jotka empivät verkkolennon aloitusta syöksymään rohkeasti tulta päin, se nimittäin ei polta, verkossa :thmbup: :thmbup:

 

jari

 

 

 

 

 

 

Mulle laitettiin heti vektorointia, vaikka RMK/BEGINNER paistoi ensimmäisen infossa.  ;D Ei se mua oo kyllä haitannut  :P Ainoa mikä keljuttaa on ruudun meneminen mustaksi juuri finaalissa muutaman tunnin lennon jälkeen ,kuten tänään. Olisi ollut vielä koko orkesteri ottamassa vastaan  >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt on alkukarmeuksien jälkeen päästy hieman lentämisen rytmiin. ;D Olen ulkomaille, ainakin keski-eurooppaan, ottanut tavaksi lentää menot offilla ja paluu onlinessa takaisin. Laskuja sinne en vielä arvaa lähteä tekemään, kun se Zurichin reissukin on vielä niin tuoreessa muistissa meikäläisellä  ;D  Murheitta ei silti homma vieläkään etene, simun kaatuilua tulee toisinaan ja muuta pientä teknistä skäbädäbää, mutta vaikeudet on tehty voitettaviksi sanotaan ja siltä pohjalta jatketaan :thmbup: Mikan ehdottama radiokeskustelujen kuuntele Ivaen kautta on ollut hyvä apua. Sitä tulen vielä jatkossakin harrastamaan.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt on alkukarmeuksien jälkeen päästy hieman lentämisen rytmiin. ;D Olen ulkomaille, ainakin keski-eurooppaan, ottanut tavaksi lentää menot offilla ja paluu onlinessa takaisin. Laskuja sinne en vielä arvaa lähteä tekemään, kun se Zurichin reissukin on vielä niin tuoreessa muistissa meikäläisellä  ;D  Murheitta ei silti homma vieläkään etene, simun kaatuilua tulee toisinaan ja muuta pientä teknistä skäbädäbää, mutta vaikeudet on tehty voitettaviksi sanotaan ja siltä pohjalta jatketaan :thmbup: Mikan ehdottama radiokeskustelujen kuuntele Ivaen kautta on ollut hyvä apua. Sitä tulen vielä jatkossakin harrastamaan.  :thmbup:

 

Lentelin itse eilen BLF474 kutsutunnuksella Göteborgista Helsinkiin perässäsi kun sinä lensit edellä Oslosta Helsinkiin.

Hyvinhän se sujui ja pääsit alaskin  :thmbup: Tekemällä oppii  ;D

 

Kommunikoit varmaankin tekstillä tuon lennonjohdon kanssa eilen kun en kuullut teikäläistä ollenkaan?

Itselläni päättyi tuo ESGG-EFHK lento viime metreillä kun simu tilttasi juuri kun olin jo laskeutunut ja jarruttelin kiitotien vapauttamista varten. Kyllä otti taas kerran pottuun, varsinkin kun lento meni muuten aika hyvin  :-\

 

Mutta minkäpä noille tilttauksille mahtaa....eikun uudelleen ilmaan vaan  ;D Siispä lentelinkin heti perään Tukholmasta Hesaan ja kerkisin juuri puoleen yöhön mennessä Hesaan ja sain "nauttia" Pyhäjärven ja Höglundin loistavista lennonjohtopalveluista jälleen kerran  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentelin itse eilen BLF474 kutsutunnuksella Göteborgista Helsinkiin perässäsi kun sinä lensit edellä Oslosta Helsinkiin.

Hyvinhän se sujui ja pääsit alaskin  :thmbup: Tekemällä oppii  ;D

 

Kommunikoit varmaankin tekstillä tuon lennonjohdon kanssa eilen kun en kuullut teikäläistä ollenkaan?

Itselläni päättyi tuo ESGG-EFHK lento viime metreillä kun simu tilttasi juuri kun olin jo laskeutunut ja jarruttelin kiitotien vapauttamista varten. Kyllä otti taas kerran pottuun, varsinkin kun lento meni muuten aika hyvin  :-\

 

Mutta minkäpä noille tilttauksille mahtaa....eikun uudelleen ilmaan vaan  ;D Siispä lentelinkin heti perään Tukholmasta Hesaan ja kerkisin juuri puoleen yöhön mennessä Hesaan ja sain "nauttia" Pyhäjärven ja Höglundin loistavasta lennonjohtopalveluista jälleen kerran  :thmbup:

 

Jahas sitä hiivitään kutoseen täällä siviliilissäkin  ;D  Joo, mulla prakas mikrofooni yllättäin ja jouduin tekstitittämään. Toki kuulin kyllä lennonjohtoa, mutta kyllä se aika syvältä toi naputtelu on, kun pitäs vielä lentää konettakin korvantakuset märkänä.  ;D Tosta tilttaamisesta, niin mulla se on tapahtunut vähän kuten sullakin, Juuri kuin vapautan kiitotien, nii se on moro >:( ja sama juttu kun tänään lähdin 127:lta 22R:lle. ZG:n kohdalla tai jo ennenkin, ruutu pimeni :'(. Pojat ehdottivat hesan photonskenen poisto. Sitä pitää kokeilla seuraavaksi.  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jahas sitä hiivitään kutoseen täällä siviliilissäkin  ;D  Joo, mulla prakas mikrofooni yllättäin ja jouduin tekstitittämään. Toki kuulin kyllä lennonjohtoa, mutta kyllä se aika syvältä toi naputtelu on, kun pitäs vielä lentää konettakin korvantakuset märkänä.  ;D Tosta tilttaamisesta, niin mulla se on tapahtunut vähän kuten sullakin, Juuri kuin vapautan kiitotien, nii se on moro >:( ja sama juttu kun tänään lähdin 127:lta 22R:lle. ZG:n kohdalla tai jo ennenkin, ruutu pimeni :'(. Pojat ehdottivat hesan photonskenen poisto. Sitä pitää kokeilla seuraavaksi.  ;)

 

 

 

Joo , satuin lähtemään hieman myöhemmin liikkeelle joten kyllä sait etumatkaa aikatavalla   ;D Joo, ei se kovin mukavata ole naputella niitä viestejä ja lennellä samaan aikaan.

 

Täytyisi keksiä tuohon tilttailemiseen jotain , mullakin pimenee simu samoilla paikkeilla tuo kuin sinullakin, auttaisiko photoskenen poisto sitten  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän sulla ihan hyvin tuntuu nuo lentojutut menevän. Sen vähän perusteella mitä oon sua johtanu niin ihan hyvinhän tuo menee :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan se mukava saada myönteistä palautetta, kiitosta vaan  8)  Kokemusta kun tulee, niin homma paranee vaan ja tulee sitä sujuvuuttakin ilmoituksiin...jne. Kun olen ivaen kautta kuunnellut ja katsellut ivacista muiden seikkailuja (esim. EHAM:ssa tai EGLL:llä), niin ei tässä voi itseään hirveästi hävetä. Yleisimmät virheet ovat olleet kuokan asettaminen, väärin ymmärrykset tai jakson vaihtamisen hitaus. Eli lähes samoja mitä itselläkin on ollut ja varmaan vieläkin on. Sitä kun on niin helppo nähdä sivusta toisten virheitä...vähän niin kuin kaikessa elämään liittyvässäkin. Onneksi tällä on pääsääntöisesti fiksua porukkaa, asioita nähdään vähän laajemminkin.  :thmbup: Sanottakoon nyt tässä, että ei minusta varmaan ihan pro-tason operoitsijaa tule, mutta hyvä saattaa kuitenkin jonain päivä tulla. Tarinoitakin pitäisi kuvineen jossain vaiheessa virkata, mutta en tee mitään - tässä noustaan EFHK:lta ja pinnoilla näytetään muutamia kuvakulmia sahanlaitaisesta koneestani ja laskeudutaan määränpään ;D...jne. No...sahanlaidat saattavat jäädä, mutta kompensoidaan ne tarinan sisällöllä.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään