Tero Poutia

Serial-ATA II-kovalevyn sopivuus SATA I-emoon?

10 viestiä aiheessa

Nyt olisi vanhan SCSI-kovalevyn uusinta edessä ja mietin näiden uusien SATA II-kovojen yhteensopivuutta tuohon meikäläisen emoon joka tukee SATA I (150MB/sec).

Eli onko tuo "backwards compatible" tuon SATA ykkösen kanssa vähän niinkuin USB 1.1 vs 2.0?  :-[

Hintaerot kun on vaan pari eeroa enemmän noissa kakkosversioissa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Missäköhän noita VIA:n piirejä mahtaa olla? Mä oon katellut noita Seagaten Barracuda 7200.7 ja Maxtorin DiamondMax 10:ä ihan äänentason perusteella,

oisko näistä kellään kokemuksia? Haussa on siis mahdollisimman hiljainen kovalevy!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Via:n piireillä tarkoitetaan varmaankin emolevyn piirisarjaa, joka selviää katsomalla koneen sisälle, tai katsomalla jollakin ohjelmalla joka tietää koneen salat.

T: Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jonkun väittämän mukaan VIA VT8237 ja VT8237R piirisarjat eivät tue SATA II -levyjä. Asiasta en tiedä enempää, koska en käytä muita kuin Intelin piirisarjoja.

Merkin perusteella ei voi sanoa mitään varmaa levystä, pitäisi olla kokeillut nimenomaan kyseistä mallia, mutta hieman enemmän aihetta on uskoa hyvää Seagatesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Maxtorin SATA-levy ja siihen ns. "Acoustic Dampening" eli akustinen vaimennus Hitachin softalla.Sen hiljaisemmaksi kiintolevyä ei saa.Sitä ei todellakaan kuule.Ei tarvita kumivaimentimia tai kotelointeja.Vaikutus suorituskykyyn on minimaalinen.

Vexi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jonkun väittämän mukaan VIA VT8237 ja VT8237R piirisarjat eivät tue SATA II -levyjä. Asiasta en tiedä enempää, koska en käytä muita kuin Intelin piirisarjoja.

Tilanne taitaa VIA:n emoilla olla tällä hetkellä sellainen, että jos SATA II tukea ei ole erikseen luvattu, niin ei sitten myöskään toimi.  Uudet PT*** piirisarjat ilmeisesti tukevat SATA II:ta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan Intelin piirisarja 865PE jossa southbridgenä ICH5 jossa tuo integroitu SATA150 ohjain lymyilee!  ;D

Maxtorin sivuilta katsoin nuo DiamondMax 10:n äänet jotka on: idle 2,5bel, quiet seek 2,6bel ja normal seek 3,2bel. Aika hyvältä kuulostaa kun vanhan levyn idle oli jo 3,8bel  >:(

Mistäs tuon Hitachin Acoustic Dampening softan saa?  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hitachi Feature Tool v1.98.  http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm    Lue käyttöohjeet huolellisesti.Itse olen käyttänyt tuota IBM:n ja Maxtorin levyille.Se toimii mahdollisesti muillakin levyillä,mutta juuri Maxtorin se hiljentää tosiaankin kuulumattomiin.Kyseessä on tietysti luku/kirjoituspään ääni.Siitä asiasta en tiedä toimiiko softa SATA 2 -levyillä.SATA 1-levyillä se ainakin toimii.Saattaa olla, että se jopa pidentää levyn käyttöikää, kun lukupään hakkava mekaaninen ääni poistuu.

Itse en suurta painoa anna ,onko levy SATA tai SATA 2.SATA 1 on yhtä nopea IDE 133 kanssa.Vain uusilla kalliilla emoilla on tuki SATA 2-levyille.Teoriassa ne ovat nopeampia, mutta näkyykö se käytännössä.Tärkeämpi ainakin pelikäytössä on keskusmuistin määrä, ainakin 1G.

Vexi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep, kiitos kaikille neuvoista! Laitoin tilaukseen tuon Maxtorin joka oli vielä SATA 1-versiota, hintakin oli kohtuullinen 160GB/77€. "Enjoy the Silence!" (toivottavasti)  :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään