Sami Puro

Pitääkö kukaan matkustajan lentopäiväkirjaa?

14 viestiä aiheessa

Tässä taannoin tuli vastaan tapaus, jossa ohjaamoon tuotiin kaksi (ehkä hieman nuoremmille matkustajille tarkoitettua) "matkapäiväkirjaa", eli semmoista pientä taskukalenterin kokoista vihkosta. Näihin matkustaja pyytää aina lennon tiedot ja täten tästä muodostuu hänen lentopäiväkirjansa, josta näkyy kaikki matkustajana lennetyt lennot, konetyypit jne. Tässä SAS:lta saadussa versiossa oli muistaakseni kyselty lähtö- ja tulokenttä ja ajat, lisäksi konetyyppi, rekisteri, lentoyhtiö, lentoaika ja lentomatka. Kyseisten vanhempien herrojen kirjoissa oli lentoja jo todella paljon jokapuolelle.

Mahtaako kukaan foorumilainen tämmöistä päiväkirjaa pitää ja pyytää pilotteja täyttämään ja signeeraamaan? Ei ole aiemmin minulle tullut vastaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä just olen miettinyt samaa. Onkohan netissä mitään lentopäiväkirjan tapaista, johon voisi täytellä omia lentoja?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti ns. nykyajan ilmiö:

Google-haulla "Air travel blogs" löytyi 3040000 osumaa.

Siis nettipäiväkirjoja pidetään lentomatkoistakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Mahtaako kukaan foorumilainen tämmöistä päiväkirjaa pitää ja pyytää pilotteja täyttämään ja signeeraamaan? Ei ole aiemmin minulle tullut vastaan.

Ystäväni omaa tällaisen lentopäiväkirjan. Aina reissussa parin rohkaisun jälkeen kopauttanaut emoa olkapäälle josko voisi viedä ohjaamoon ko. kirjan kuittaukseen. :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on Excel-taulukko, johon kirjaan ylös seuraavat tiedot: PVM, Lentoyhtiö, Kone, Malli, Rek.nro, Lähtöpaikka, Kohde, Istuin, Lentonro, Muita huomioita.

Muita huomioita -kohtaan laitan portin nro, nousu/lasku radat, ym mitä sattuu jäämään mieleen matkalta.

Ulkoistaminen on nykyään kova juttu ja tosiaankin lentopäiväkirjan täyttämisen voisi ulkoistaa piloteille, päiväkirjan pitäminen kun ei ole ydinosaamistani...

T:Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Henkilökohtaisesti hieman harmittaa kun ei ole aikojen alussa (niin, olen jo vanha mies) tullut aloitettua kirjanpitoa ja nyt jälkeen päin se tuntuu hieman turhalta koska kaikkia lentojani ei kuitenkaan pysty enää riittävällä tarkkuudella selvittämään ilman älytöntä vaivaa ja taitaapa sieltä melkoinen määrä unohtuakin välistä vaikka kuinka muistelisi.

Pikkupoikana tuli aina otettua kuva koneesta, jolla lennettttiin mutta sitten jossain vaiheessa jäi tuokin tapa kokonaan. Harmi sekin sinänsä.

Ilmailu blogeista kiinnostuneille http://www.thirtythousandfeet.com/blogs.htm sisältää paljon blogeja, tosin laadusta en mene takuuseen, ainakaan kaikkien kohdalla. Otsikoiden ja lyhyiden kuvausten perusteella kuitenkin löytyy useampiakin mielenkiintoisen tuntuisia päiväkirjoja. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuosta Heikin osoitteesta löytyy myös tämä: http://queenofsky.journalspace.com/  ..eli nyt jo entisen lentoemännän blogi, joka sai Deltalta potkut tuon blogin pitämisen takia. Tai tarkemminkin koska oli lähettänyt melko ..köh.. mielenkiintoisen näköisiä kuvia itsestään uniformussa tuonne (ko linkin takana vain osa niistä..).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tai tarkemminkin koska oli lähettänyt melko ..köh.. mielenkiintoisen näköisiä kuvia itsestään uniformussa tuonne (ko linkin takana vain osa niistä..).

Tulee hitusen kymppikerho mieleen! ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuosta Heikin osoitteesta löytyy myös tämä: http://queenofsky.journalspace.com/  ..eli nyt jo entisen lentoemännän blogi, joka sai Deltalta potkut tuon blogin pitämisen takia. Tai tarkemminkin koska oli lähettänyt melko ..köh.. mielenkiintoisen näköisiä kuvia itsestään uniformussa tuonne (ko linkin takana vain osa niistä..).

Sivun alalaidassa on luettelo "Referring Web Pages, last 24 hours". FS Nordic on ainakin viidessätoista kohdassa mainittu! :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei lentopäiväkirjaa, mutta hamsteri-luonteeni mukaisesti säilytän kaikki boarding card-lappuset. Niitä voi sitten aikanaan eläkepäivien ajankuluksi koostaa lentopäiväkirjaksi  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei!

Mun pojat ovat kovia kyytibongareita ja pitävät kaikista keikoistaan kirjaa,

käytössä ultralentäjän päiväkirja  :)  Täytyykin heittää pojille vinkki tuosta

nimmarista, pilotin nimi toki aina on merkittykin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaa mikähän noista olisi niinku paras :o Ei sattuis olemaan suomalaista, vaikka eihän tossa lontoon kielessäkään mitään vikaa oo 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä kyllä. Joskus nappulana olin Finnair Junior Clubissa. Sain justiin sellaisen vihkosen johon merkittiin lennot ja kippari sitten allekirjoitti kunkin lennon. Yleensä tämä tarkoitti sitä että annoin vihkon lentoemännälle joka melkein aina tuli takaisin ilman vihkoa kysymään josko haluaisin käydä ohjaamossa.

En nyt vain tiedä missä se vihkonen on, en ole sitä nähnyt enää ainakaan 15 vuoteen... harmi sinänsä kun niitä lentoja siihen kertyi ja tosiaan allekirjoitukset jokaiselle lennolle.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse en ole pitänyt, mutta tuttavapiiriin kuuluu eräs charmantti, matkustajapäiväkirjaa pitävä brittiherrasmies. Muistaakseni hänen harrastuksensa alkoi  heti sotien jälkeen ja on jatkunut uskollisesti siitä asti. Tämä herra käyttää harrastuksessaan tavallisia lentopäiväkirjoja ja niitä on kertynyt  reippaasti yli kymmenen.

Matkustin kerran yhden legin hänen kanssaan. Muistan hyvin, miten tarkkaan päiväkirjaan merkittiin off blockit, take offit ym.  Ja tietysti kipparin nimi, reittitiedot,  turbulenssit ja muut erityiset  tapahtumat lennon ajalta. Mukavia dokumentteja esitellä lasten lapsille.... jos ovat kiinnostuneita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään