Mika Virolainen

Sekalaisia verkkolentokysymyksiä

22 viestiä aiheessa

Tämä mokailu ei uutta topikkia ansatsisi, mutta jos nyt kuitenkin :-[

 

Tänään lennolla Malaga - Helsinki.

 

Reitti:

 

BLN UN865 VTB UN867 DGO UL176 CNA UN858 VADOM UN874 VEKIN UN873 ADUTO/N0450F370 UN873 HELEN/N0450F380 UN873 SPY/N0450F390 UN873 INTET/N0460F370 UN873 LAKUT

 

Kaikki alkoi hyvin, ja johtoa oli ensikertaa lähdössä, reitillä ja lähestymisessä & laskussa. Yllä olevaan plaaniin olin laittanut lentopinnaksi F360. Tämä siksi, että Espanjassa ei heti pyydettäisi nousemaan pinnalle 390. Noh, ottaessani yhteyttä Amsterdam radariin, ja pyytäessäni nousua pinnalle 380 (HELEN/N0450F380) se ei käynytkään :-[ Lennonjohtaja sanoi, että plaanissa on pinta F360. Kertoi sitten että voit nousta pinnalle F380, jos muutat sen plaaniin! Näin tein. Myöhemmin kysyin privaviestillä käytäntöä? Vastaus oli, että toki lentopintaa voi muuttaa, kun kysyy ensin lennonjohtajalta joka sen hyväksyy. Tämän jälkeen on plaania muutettava. Roger :laugh: Kun seuraava lentopinnanvaihto tuli eteen (SPY/N0450F390), niin otin yhteyden: Amsterdam radar, FIN2152 request flight level change to FL390 Sain luvan nousta, ja muutin jälleen plaania :P Tämän jälkeen olisi ollut vielä steppi alaspäin (INTET/N0460F370), mutta poistin sen plaanista, ja lähetin jälleen uuden :'(

 

1. Miksi ylipäätänsä plaanissa (vRoute) on steppi parilliselle pinnalle tullessa Amsterdamin alueelle. Eikös siellä pitäisi olla pariton, kun itään mennään? (en omista reittikarttoja).

 

2. Mikä lentopinta valitaan IVAON flight plaaniin lähdössä, jos kerran steppejä on matkalla?

 

3. Edelliseen liittyen: Joutuuko todellakin plaanin lähettämään uudelleen, kun lentopinta vaihtuu?

 

Saapuessani Helsingin TMAlle, antoi lennonjohtaja ohjeistuksen visuaalilähestymiseen kiitotielle 15 (right hand circuit). Lähempänä kenttää pyysi ilmoittamaan milloin olen valmis visuaalilähestymiseen. Viimeisin LJ:n antama suunta oli sellainen, ettei siitä enää laskuun olisi kone taipunut, joten otin vapaudekseni kääntää noin 30 astetta vasempaan. Lennonjohtaja toimi aivan oikein (Kiitokset "kuka sitten olitkin"), mutta viimeisimmästä visuaalilähestymisestäni on hieman aikaa (joskus Vatsimissa). Ylösvetohan siitä sitten seurasi, ja uudella kierroksella sainkin kysymällä EFHK_APP:lta selville miten olisi tullut toimia :-[ Nyt lensin kuitenkin viimetinkaan saakka viimeksi annetulla ohjaus-suunnalla. En tiennyt saanko kääntyä? En tiennyt milloin voin ilmoittaa olevani valmis visuaalilähestymiseen!

 

1. Voinko ilmoittaa olevani valmis visuaaliin, vaikkei kiitotie olekkaan näkyvissä (ei ollut).

 

2. En varmaankaan saa kääntää lentosuuntaa, ennenkuin olen saanut luvan visuaalilähestymiseen?

 

Kiitos lennonjohtajille (voicessa oli ongelmia kai puolin & toisin). Kaksi kertaa ainakin sain kutsua tornia, ennenkuin vastattiin. Lento oli mukava, mutta myös samalla hyvin opettavainen :thmbup: Vaikka tiimaa olisikin paljon, niin aina tulee tilanteita jolloin menee pasmat sekaisin. Se kai tässä harrastuksessa onkin hyvä puoli, ettei koskaan tiedä kaikkea, ja aina oppii uutta! Itse olen harrastellut jo vuodesta 90, eikä ihme kyllä "simutylsyys"-sana ole tuttu :thmbup:

 

Postaus olisi kuulunut kaiketi aloittelijan jorinoita-osastolle, mutta kun en edes aloittelija ole :-[ Häpeän, mutta kysyn mielummin kun toistan virheeni!

 

T: Mika

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi Mika,

 

itse olin tutkassa kun ajelit, ja se meni oikein hyvin ja nätisti. Lähinnä se oli aika tiukka se mutkasi loppuosalle. Sitten ihmettelin seuraavaksi sitä ylösvetoasi (josta voisin neuvoa ehkä sen verran, että oikeanoppinen fraseologia on "going around", ei "pulling up" mitä käytit.  :)

 

Mutta tulipa se ILS -lähestyen ihan nätisti alas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Kentän pitää olla näkyvissä

 

EFHK latautuu, kun latautuu... Itse kenttä oli näkyvissä jo aiemmin (harmaa pläntti + rakennuksia) mutta kiitotie EI. Kumpi runway in sight, vai aerodrome in sight? Oikeasti on vaikeaa suht. isolla koneella kurvailla finaaliin jos suunta on (direct HEL) eikä siis kiitotietä näe?

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi Mika,

 

itse olin tutkassa kun ajelit, ja se meni oikein hyvin ja nätisti. Lähinnä se oli aika tiukka se mutkasi loppuosalle. Sitten ihmettelin seuraavaksi sitä ylösvetoasi (josta voisin neuvoa ehkä sen verran, että oikeanoppinen fraseologia on "going around", ei "pulling up" mitä käytit.  :)

 

Mutta tulipa se ILS -lähestyen ihan nätisti alas.

 

Joo, eipä sitä usein tarvitse käyttää (PULLING AROUND) :-\ Tosiasiassa sanoin radioon "missed approach", pulling around. Jostain syystä sitä ei edes kuultu? Going around! Roger :thmbup:

 

Seuraava lähestyminen olikin käsin tehty, ja hieman korkealta (ILS, mutta käsin tehty). Moni muukin meni vikaan ylösvedon jälkeen, kuten unohdin laittaa autothrottlen päälle, joten nopeus nousi 247kts. Perus-osalla sitten 180kts ;D Täytynee tehdä ylösveto (GOING AROUND) chekkilista isoilla fonteilla tuohon telineeseen (taulutelevision kylkeen), ja muistaa laittaa esille ennen loppulähestymistä ;)

 

T:  Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2. Lentopinta plaanissa on pyydetty alkupinta, ei mitään tekemistä "sen hetkisen" lentopinnan kanssa, plaania ei tarvitse muutella kun korkeus vaihtuu.

 

Osaatko sanoa miksi sitten Amsterdam control neuvoi edellä mainitulla tavalla?

 

T:  Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Satuitko katsomaan Amsterdamissa alueessa silloin istuvan herran/rouvan nimeä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Satuitko katsomaan Amsterdamissa alueessa silloin istuvan herran/rouvan nimeä?

 

Ikävä kyllä, en näe lennonjohtajia reaaliajassa :-\ FSBrowserilla näkee, mitä näkee? Ainakin mies oli johtamassa...

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikalta hyvin merkittävä avaus! Tuli taas pari seikkaa itsellekin selväksi.  :thmbup:

 

Aina kannattaa kysyä :thmbup: Jos jättää kysymättä, on katastrofi edessä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täysin kädetön lennonjohtaja.

Ja näkölähestymisessä kun KENTTÄ (kenttäalue että voit tunnistaa alueen EFHK:ksi tms),  huutelet "Finnair 2222 field in sight, ready for visual".

 

Eipä taida riittää (EFHK tulee todella myöhässä näkyviin) silloin on jo myöhäistä! Lennonjohtajat voisivat miettiä miten vektoroivat?  ja hieman ennakoida tulevaa laskeutumista, ettei näin käy uudelleen?

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis hä, kyllähän se kenttä näyttää sullakin tulevan ihan normaalissa vaiheessa näkyviin, jos katsotaan esim. tätä sun Malagan lennon kuvaa?

 

Bla bla, bla! Malaga kyllä, muttei EFHK!

 

T: Mika

 

E: Harmi, etten kerinnyt ottamaan kuvaa "oli muutakin tekemistä", mutta kun ei näkynyt, niin ei näkynyt?

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylivedon jälkeinen laskeutuminen... Joo, kommenttia saa antaa...

 

[ attachment removed / expired ]

 

attachment]258873_2..jpg[/attachment]

 

T: Mika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tossa kuvassa EFHK on kuitenkin kertaalleen jo latautunut näkyviin, joten voi siksi näkyä kauempaa.

 

Juuri näin! Ekassa lähestymisessä latautuu aika myöhään! Jari Varje on sen määrittänyt, mutten muista matkaa. Default kentät näkyy kumminkin huomattavasti kauempaa. Eipä tossa kuitenkaan ongelmaa ole, koska kiitotien ei tarvitse olla näkyvissä. Ei muutakun tiukempaa kaartoa localizeriin, kun lupa heltiää ;D

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen tulin Helsinkiin ja kun ei torni heti vastannut niin mietin, mihin asti voi lähestyä kunnes pitää ylösveto suorittaa? Olin jo lähes radalla kun sain luvan laskeutua.

Torniin yritettiin saada yhteys neljä kertaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos! Itse olisin vetänyt yli, koska lupaa laskeutumiseen ei koskaan saatu :thmbdn: Veikkaan ettei tosielämässä saa laskuun tulla ilman lupaa, alittui minimit, tai ei?

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

voit jatkaa kynnyksellä ilman laskulupaa.

 

Ok! Jatkaa siis ylösvetoon, muttei laskuun... Tulihan se sieltä, ja vieläpä monin eri variaatioin! Tarkoitin kuitenkin vain sitä, ettei laskuun mennä ilman lupaa (oli sitten IRL, tai Ivao)!

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok! Jatkaa siis ylösvetoon, muttei laskuun... Tulihan se sieltä, ja vieläpä monin eri variaatioin! Tarkoitin kuitenkin vain sitä, ettei laskuun mennä ilman lupaa (oli sitten IRL, tai Ivao)!

 

T: Mika

 

No ei nyt ainakaan missään nimessä laskeuduta ilman laskulupia!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei AFIS-kentälläkään?

 

Imo muutaman kirjoituksen perusteella keskusteltiin EFHK:n tilanteesta.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään