Juha-Matti Korvanen

Nikonille salamaa

6 viestiä aiheessa

Huomenta!

Nikon D70s kuiskutteli mulle tuossa yöllä, että pikkukaveri kaipaisi vähän valoa. Nikon SB-80DX osui tuolla hyvänä käytettynä silmiin. Tai noh hyvänä ja hyvänä, kun en siitä mitään tiedä. Tietoja siitä kaivelin dpreviewistä ja niistä en paljoa kostunut. Muutenkin olen vähän untuvikko näissä lisäsalama-asioissa, kun en ole moista laitosta koskaan omistanut. Tämä SB-80DX:hän on ilmeisesti kuitenkin suunniteltu myös digijärkkäreille, eli toimiikos se ton D70s:n kanssa ongelmitta? (kokemuksia, muuta faktaa jollain?) Tai jos jollain on ehdotusta hyvästä salamalaitteesta ekaksi salamaksi, mutta hinnan olisi hyvä pysyä alle 200 euron, mielellään enemmänkin, kuin sen euron tai pari. ;) Kaikki ehdotukset otetaan silti vastaan ja kaikista neuvoista olen kiitollinen!

Niin ja tällaisen esittelyn olen lukenut. http://www.bythom.com/sb80review.htm

Edit: Tällainen tyhmä kysymys tuli heti mieleen, kun tuolla lukee näin: "Wider Zoom Ability. Besides the 105mm top end, the SB-80DX can zoom to 24mm" Eli toimiiko tuo niin, että jos väännän putken zoomin yli 105 mm tai alle 24 mm niin suostuuko salama laukeamaan? Toivottavasti suostuu. :) Eli kun tuossa D70s:ssä on se ongelma, että 18 mm:llä (kittiputki) kuvatessa putki on salaman edessä ja se peittää salamavalon alaosan ja kuvaan tulee ruma varjo, ja tällä lisäsalamallahan haluaisin tottakai korjata tämänkin ongelman.

Edit2: Hehe, taisinpa olla huolimaton: "# 14mm Coverage! Wow, a flash that can provide flash when using the rectilinear 14mm lenses on 35mm bodies. Sure, the GN drops to 56 (feet; 17m), but who's lighting distant objects with a 14mm lens on the camera?" Eli vastaakos tämä tuohon mun kysymykseen? Ainakin tuosta pienestä millimäärästä... Sori mie en oo menny vielä edes nukkumaan, niin saattaa pää vä-vä-vä-vä-vä-vähän heittää. ;D

Juha-Matti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos ei kaipaa orjasalamaomituisuuksia (eli salama aina kiinni kamerassa) niin vilkaises saksanmaalta Sigman EF500-ST II:sta. On ihan kiva himmeli. Vuoden moista käyttänyt ja ei valittamista ja tehoa, sanoisinko, riittävästi. Hinta menee posteineen sen 200 eypon maagisen rajan alle.

Ainiin, ja kyllä ainakin Sigma räpsähtää vaikka mentäskin alle tuon minimizoomin, joka salamassa on. Tuo zoom-asetushan vain siirtää salaman heijastinpeiliä, jotta saadaan keila kohdistettua sinne, missä on itse kuva-ala. Turhaa kuvan ulkopuolelle sitä valoa kylvää.

- J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

i-TTL toimii vain SB-600:lla ja SB-800:lla. Itse en ottaisi mitään muuta sen takia (nyt mulla on yksi 600, ehkä hankin vielä lisäksi 800:n). Jos ei kuitenkaan salamakuvaus ole niin tärkeää, että haluat niin paljon investoida, niin SB-80DX:llä toimii kyllä yksinkertainen salama-automatiikka.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo tuon viestini kirjoittamisen jälkeen "löysinkin" tuon SB-600:n, ja tiputin tuon SB-80DX:n pois laskuista. Jarin sigmakin vaikuttaisi ihan hyvältä, siinä vain miinuksena tuo orjauksen puuttuminen. Kiitos vastauksista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se D70:n ja SB-600:n välinen langaton kauko-ohjaus (joka on siis paljon enemmän kuin pelkkä orjatoiminto) on kyllä maanmainio. Mullakin on useimmiten salama irti kamerasta, kun se kerran toimii niin ihan yhtä hyvin ja valaistuskulmat saa paremmaksi. Ja voi rauhassa keskittyä kuvakulman hakemiseen, kun ei ole piuhaa välissä varottavana. Tietysti se ei toimi niin hyvin kissanristiäisten yms. kuvaamisessa, missä kohteen suunta vaihtelee. Silloin on parempi, että salama liikkuu kameran mukana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään