Aarno Isomäki

mitä vikaa pearl harborissa?

39 viestiä aiheessa

tuommoinen amerikkalainen elokuva tulee juuri neloselta. joku on ehkä nähnyt tään aiemmiminkin.

 

huomasitteko jotain "virheitä" filmatisoinnissa?

 

ite en ole ollut paikalla tapahtuman aikoihin (sattuneesta syystä), mutta oudolta tuntui hyökkäävien koneiden matala lentokorkeus. välillä ehkä vain 5m...

 

hyökkäävien koneiden turvaväli mielestäni alitettiin myös välillä?-)

 

myös luotiaseiden synnyttämä korkea vesipatsas oli epäuskottava..

 

nyt ajatuksia ja pohdintoja elokuvasta tälle foorumille!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja juuri äsken lentotukialuksella:

 

vastatuuli-lisää nopetta!

 

 

pitäisikö olla: vastatuuli-tavallinen nopeus riittää....

 

 

voi olla toki suomentajankin virhe....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossahan leffassa riittää paljolti virheitä, jos nyt seuraavat mainitsisi

 

- Rafen tippuu veteen päivällä Spitifrella, mutta nousee yöllä pintaan...

- Amiraali Kimmel saa tiedon laivojensa siirrosta Atlannille kotonaan eikä laivan kannella

- Japanilaisten lentotukialusryhmä on oikeasti nykyaikainen.

- Pearl Harboriin hyökkäävät Zerot väärän värisiä.

- Katien ollessa matkalla lentotukialuksella lentokentällä oleva huoltopäällikkö mainitsee niiden olevan ilman aseistusta, kuitenkin niiden alla kiiltelee torpedot...

- Rafen ja Dannyn koneet rullaavat lentoonlähdössä nopeammin kuin Zerot lentävät

- Doolittlen ryhmä lähti yli 1500 km ennen Tokiota liikkeelle, ei myöhemmin niinkuin leffassa mainitaan

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kun arizona-alus oli uppoamassa, niin joku merimies huuti että ei osaa uida.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälaisen korvauksen se kameramies mahtoi saada, joka seurasi putoavaa pommia? Taitava kaveri kumminkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei siinä mitään vikaa ole, kun ei katso liian kriittisesti. Ihan OK elokuva minun mittarin mukaan, sillä jaksoin sen katsoa nyt toiseen kertaan. Harvan leffan kohdalla niin on...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taistelu Englannista (1940) kohtauksessa elokuvan alussa, kun miehet juoksee Spitfireihin, niin näkyy Shuttleworth Collectionin Hawker Sea Hurricane "7 L" tunnuksin taustalla ja uudemmassa värityskaaviossa harmaa/vihreä. Sehän tuli käyttöön vasta Englannin taistelun jälkeen -41-42. Samoja tunnuksia kone on kantanut vuosikaudet lentävänä museokoneena. No, annetaan anteeksi elokuvan tekijöille! ;D

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taistelu Englannista (1940) kohtauksessa elokuvan alussa, kun miehet juoksee Spitfireihin, niin näkyy Shuttleworth Collectionin Hawker Sea Hurricane "7 L" tunnuksin taustalla ja uudemmassa värityskaaviossa harmaa/vihreä. Sehän tuli käyttöön vasta Englannin taistelun jälkeen -41-42. Samoja tunnuksia kone on kantanut vuosikaudet lentävänä museokoneena. No, annetaan anteeksi elokuvan tekijöille! ;D

 

Jukka

 

Taisi siellä vilahtaa muutama nelilapainen spittikin...

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi siellä vilahtaa muutama nelilapainen spittikin...

 

Harri

 

Näin on, annetaan sekin anteeksi, kun niitä kolmilapasia on harvassa...ja tais olla tietokoneella lisätty "jokunen" kone lentokohtauksiin... :P:-\ Kyllä "Tora tora tora"-filmissä oli "aitoa rautaa" enemmän... ;D

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä outoa tuossa on?  ???

No luulisi, että merimiehet osaisivat sentään uida. Ei kai ne muuten siellä aluksella olisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja juuri äsken lentotukialuksella:

 

vastatuuli-lisää nopetta!

 

 

pitäisikö olla: vastatuuli-tavallinen nopeus riittää....

 

 

Siis tukialukselle suunta vastatuuleen ja lisää nopeutta. Molemmat lisäävät koneen kokemaa ilmanopeutta ja lyhentävät vaadittavaa radanpituutta. Mikäs siinä olisi pielessä?

 

Pete

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis tukialukselle suunta vastatuuleen ja lisää nopeutta. Molemmat lisäävät koneen kokemaa ilmanopeutta ja lyhentävät vaadittavaa radanpituutta. Mikäs siinä olisi pielessä?

 

Pete

 

 

 

jos lentotukialukselta pystyy lähtemään tyyneenkin (niinkuin varmaan pystyykin), niin miksi vastatuulessa aluksen nopeutta pitäisi lisätä? en tunne asiaa, mutta saavutetaanko siinä jotain lisäarvoa, jos kone irtautuu kannelta aiemmin?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

jos lentotukialukselta pystyy lähtemään tyyneenkin (niinkuin varmaan pystyykin), niin miksi vastatuulessa aluksen nopeutta pitäisi lisätä? en tunne asiaa, mutta saavutetaanko siinä jotain lisäarvoa, jos kone irtautuu kannelta aiemmin?

 

 

Lisää turvallisuutta. Muistelisin että kuitenkin aika rajoissa se nopeus on siinä nousussa. Enkä ole niinkään varma että pystyy tyyneen nousemaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheesta on jo kaksi hyvää pätkää: Tora tora tora ja A Yank in the RAF. Noita lapojen lukumääriä on aika turha laskeskella kun tietää kuinka paljon tai paremmin vähän näitä vehkeitä lentää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No luulisi, että merimiehet osaisivat sentään uida. Ei kai ne muuten siellä aluksella olisi.

 

Purjelaivojen aikaan oli hyvä jos ees yksi miehistön-jäsen osasi uida. En ihmettele jos kaikki eivät tuolloinkaan osanneet. Ei se silloin vielä ollut mikään pakollinen taito.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin on, annetaan sekin anteeksi, kun niitä kolmilapasia on harvassa...ja tais olla tietokoneella lisätty "jokunen" kone lentokohtauksiin... :P:-\ Kyllä "Tora tora tora"-filmissä oli "aitoa rautaa" enemmän... ;D

 

Jukka

No ainakin jaappanilaisten Zerot, Katet ja Vallit oli värkätty Texaneista   

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ainakin jaappanilaisten Zerot, Katet ja Vallit oli värkätty Texaneista   

Markku

 

Tiedetään, tarkoitin "aidolla raudalla" oikeita lentokoneita (vaikka Texaneista tehtyjä  ;)), eikä mitään tietokoneella tehtyjä virtuaalikoneita...höh. :P

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedetään, tarkoitin "aidolla raudalla" oikeita lentokoneita (vaikka Texaneista tehtyjä  ;)), eikä mitään tietokoneella tehtyjä virtuaalikoneita...höh. :P

 

Kyllä tuossa uudemmassa väännöksessä oli ainakin oikeita zeroja enemmän kuin TTT:ssä  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuossa uudemmassa väännöksessä oli ainakin oikeita zeroja enemmän kuin TTT:ssä  ;)

 

OK! Nyt mä vaan yritän kertoa, että näissä uusissa filmeissä on aina näitä virtuaalikoneita aitojen seassa, kuten oli myös elokuvassa "Pilviin piirretty". Nykyaika mahdollistaa tämän, ja nehän näyttävät tosi aidoilta. Mutta kuitenkin jotenkin erilaisilta aitoihin verrattuna...sitähän minä vaan ajan takaa. :-[ Oikeita Zeroja on entisöity tietenkin -60-luvun lopun jälkeen, kun Tora Tora Tora valmistui, siinähän ne ovat Texanista väännettyjä, kuten myös Nakajima torpedokoneet ja Aichi-syöksypommituskoneet. Vanhat "aidot" warbirdit kehiin vaan elokuviin, niin kauan kun niillä pystytään lentämään, ja virtuaalikoneet vähemmälle... ;)

 

Jukka

 

(edit: tuo mun eka viittaus Tora Tora Tora:n koneisiin oli ehkä huonosti kirjoitettu, sillä en tarkoittanut todellakaan verrata aitoja /replicoita ja niiden määrää, vaan että TTT:ssä lensi pelkästään aitoja lentokoneita, joissa on lentäjät, ei tietokoneella tehtyjä... :))

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään