Guest lauriv83

Ilmailu-ala

9 viestiä aiheessa

Hei,

 

Onko kellään kokemusta Lentokoneasennuksen perustutkinnosta tai Lentoasemahuoltajan tutkinnosta? Minkälaiset pääsykokeet jos on? Kenelläkään tietoa kuinka prosenttia hakijoista pääsi sisään? Palkkaus?

 

Haku on varmaan kevään yhteishaussa. Intti alkaa tammikuussa 2006 ja pitäisi hakea. Miten kannattaa toimia?

 

Kiitos vastanneille!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse voin huomenissa, paremmalla ajalla kirjoitella tuosta lentokoneasennuksen perustutkinnosta. Mutta tuossa alkuunsa linkki, jonka kautta asiasta jotain saa selville.

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,17017.msg155311.html#msg155311

 

Ja jos tuon kautta herää kysymyksiä niin kysy ihmeessä, itse olen lentokoneasennuksen perustutkinnon suorittanut ja jonkun verran tiedän ainakin Tampereella järjestettävästä (avioniikka) koulutuksesta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen nyt muutaman viikon opiskellut tuota Lentoasemahuoltaja-linjaa, ja täytyy sanoa että ihan mukavalta on vaikuttanut ainakin toistaiseksi. Minkäänlaista pääsykoetta ei viime keväänä ollut, toisin kuin parina edellisenä vuonna. En sitten tiedä, onko ensi keväänä taas pääsykoe vai ei..

 

Koska pääsykoetta ei ole, niin tuolle linjalle onkin (oli ainakin tänä vuonna) todella helppo päästä sisään. Lentokoneasentajien pääsykokeesta en mitään tiedä, mutta oman käsitykseni mukaan sinne on jo vaikeampaa päästä, onhan hakijoitakin joka vuosi useita kymmeniä ainakin täällä Vantaalla.

 

Mutta lyhyesti sanottuna: Jos kiinnostaa enemmän laukkuapinan tai kunnossapidon tehtävät kentällä, niin kannattaa valita tuo Lentoasemahuoltaja-linja. Jos puolestaan enempi kiinnostaa lähempi roplaus lentokoneiden tekniikan parissa, niin sitten toki päinvastoin.

 

Toivottavasti selvensi asiaa edes hiukan. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ite oon samalla linjalla kuin Antti  ;D ja omasta mielestä on myös todella mukavaa ja mielenkiintoista ollut nyt... vasta alussa!  :o eikä ole edes vielä kunnon hommiinkaan päästy!  ???

 

Lentokoneasentajien pääsykokeesta en mitään tiedä, mutta oman käsitykseni mukaan sinne on jo vaikeampaa päästä, onhan hakijoitakin joka vuosi useita kymmeniä ainakin täällä Vantaalla.

Niin tänne on pääsykoe ja on paljon vaikeampi kuin tuohon lentoasemahuoltajan linjalle päästä... hakijoita muistaakseni oli jotain 50-60.. ja sinne pitää sitten saada niitä pisteitä ainakin 29 että pääsis sisään.. itse olin hakemassa tuonne, mutta en (ONNEKSI!) päässyt koska tajusin vasta jälkeen että sehän olis ollut ihan persiistä räplätä jonkin räpistimien parissa... mielummin näin..  ;D 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ite opiskelen vantaalla nyt toista vuotta lentokoneasentajaksi ja voin sanoa että opiskelu on mukavaa ja mielenkiintoista. Pääsykokeet eivät olleet mitkään vaikeat, osiot olivat: Matematiikka,Looginen päättelykyky, äidinkieli ja englanti jos oikein muistan. Pääsykokeisiin otetaan 50-60 hakijaa joista noin 18 otetaan opiskelijoiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaan nyt samaan aiheeseen:

 

Onko tällä kenelläkään kokemusta lentokoneinsinöörin työstä, palkkauksesta, tehtävistä, jne.? Netistä ei löydy tietoa.. Entäpä sitten erikoisupseerina ilmavoimissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Onko tällä kenelläkään kokemusta lentokoneinsinöörin työstä, palkkauksesta, tehtävistä, jne.? Netistä ei löydy tietoa.. Entäpä sitten erikoisupseerina ilmavoimissa?

 

Muutaman vuoden ajalta joo. Tehtävät ovat todella moninaisia. Omia TKK:lta valmistuneita opiskelukavereita on töissä Finnairilla, Blue1:lla, Ilmavoimissa, Patrialla, TKK:lla ja ties missä. Hommat vaihtelevat ihan tolkuttomasti. Patrialla paino on ehkä enemmän rakennesuunnittelun ja -laskennan puolella. Myös huolto- ja korjaussuunnittelua tekevät. Ilmavoimissa hommat ovat tyyppi-insinööristä tutkimuskoordinaattoriin. Yksi koelentoinsinöörikin tutuista löytyy. Finnairilla on hommat tekniikan puolella tosi moninaisia. Muutama kaveri on päässyt lipsahtamaan markkinoinninkin puolelle (Harmi ihan hyviä tyyppejä  ;) ). Simussa on kaksi leko-DI:tä softahommissa. TKK:lla kaverit tekevät yllättäen tutkimushommia  aerodynamiikan, lentomekaniikan ja lentokonerakenteiden saralla. Ja vähän ehkä opettavatkin siinä sivussa.

 

Palkkaus on kai ihan hyvää keskitasoa. Ilmavoimissa erikoisupseerin viran saava DI aloittaa yleensä insinööriyliluutnanttina. Palkkaluokka pyörii A24:n tienoilla johon lisäksi mahdollinen sitoutumislisä. Työsuhdesopparilla siviilit aloittavat neuvottelutaidoistaan riippuen aika läheltä tuota.

 

Laaja kysymys johon sekava vastaus  :P

 

Pete

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitääkö nykyisin mennä oikein pääsykokeisiin päästäkseen opikelemaan rasvariksi? Ei 1990-luvun alussa sellaisia ollut  ::)

Itse siis opiskelin lentokoneasentajaksi 1993-96. Sen jälkeen tie on vienyt Finnairin kautta aivan muun alan hommiin.

Kannattaa huomioida, että lentokoneasentaja-linja antaa todella monipuolisen koulutuksen. Harvalla linjalla luetaan useampi sata tunia sähkö/elektroniikkaoppia, opettellaan sorvaamaan ja päntätään teknistä englantia. Omalla työurallani ovat ilmailualan ulkopuolisten työnantajien työhönottajat lähinnä haukkoneet henkeään nähdessään opintokortin (enkä usko sen johtuvan numeroista  :'().

Eli se mitä tahdon sanoa on, että lentokoneasentaja-linja antaa hyvät lähtökohdat muihinkin teknisenalan töihin. Ei se elämä ole aina pelkkiä lentokoneita  :D

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ja se koulutus on suomessa aikalailla vielä kehitysvaiheessa johtuen näistä jar kuvioista.

 

Ite oon käyny tampereella avioniikkalinjan ja kolmatta vuotta Finnairilla.

 

Oma opiskeluaika oli kohtuullisen vehkeestä kun ei tuntunu opettajatkaan tietävän että miten meidän osalta jar vaatimukset täyttyy. eli motivaatio ei ollu sillo kyllä mitenkään korkea... Työharjoittelut oli sillo järkättätty loistavasti.  ja eipä siitä sisäänpääsystä kannata paineita ottaa. matikka oli semmosta perusjuttua ja fyssa oli erilaisia ratas yhdistelmien kuvia joista piti päätellä et mihin suuntaan mikäkin pyörii.  16 oli sillon paikkoja, 18 otettiin ja meiän luokalla oli 12 tyyppiä ekan lukukauden lopulla. 11  sai päästötodistuksen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään