Kirjoitettu Tammikuu 19, 2004 Vieläköhän tuollainen systeemi toimii vielä Ilmailuliitossa. Itse olin IACE (International Air Cadet Exchange) vaihdossa Israelissa 94 tai 95. Onkos täällä muita IACE miehiä? TLi Ps. on tullu näköjään kova kyselyikä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 16, 2005 Onpas vanha viesti, mutta kun sattui silmään, itse olin 2001 Ruotsissa vaihdossa. Mukavaa oli ja kylläpä ne vieläkin IACE vaihtoa Ilmailulehdessä mainostaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 16, 2005 Ja minä taas olin 2001 Englannissa. Todella hyvä reissu. Nähtyä tuli vaikka mitä ja lentämässäkin käytiin. Suosittelen kyllä osallistumaan jos on vain mahdollisuus. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 16, 2005 Itse olin Ranskassa 1997 ja olen ollut isäntänä Suomessa monena vuotena. IACE-vaihto oli todella upea kokemus, oli kunnia päästä mukaan. Pontus Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 16, 2005 Suosittelen lämpimästi hakeutumaan tuohon vaihtoon. Itse pääsin Ruotsissa mm. lentämään Viggen simulaattoria ja tutustumaan 4:ään eri Ruotsin Ilmavoimien tukikohtaan, kaikki lentokuljetukset Ruotsissa tapahtui Hercules kuljetuskoneella..Sitten meille esiteltiin lentopelastustoimintaa helikoptereilla merellä ja kaikkea muuta jännää..Ja käytiin SAS:in flight academyssä jossa lennettiin Boijengi ja heko simua. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 23, 2005 Heippa! Onkos kukaan foorumilaisista lähdössä IACE-vaihtoon tänä vuonna? Itse pääsen Hollantiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 23, 2005 Tervehdys, Itse en, kun on ikärasite , mutta poika on suuntaamassa Belgiaan tänä vuonna. t: V-M Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 19, 2006 Nostetaas tätä taas ylöspäin. Löytyykö foorumilta tämän vuoden kadetteja? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 19, 2006 Itse hain tuohon vaihtoon muistaakseni joskus vuonna 1999-2000 mutta en tullut hyväksytyksi. Harmi sinänsä koska nuo ovat varmastikin hienoja kokemuksia. Maavaihtoehtoja en kuollaksenikaan tuolta ajalta muista, mutta olisi varmasti ollut hieno reissu kohteesta riippumatta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 19, 2006 Voisiko joku selittää mikä tuo IACE on? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 19, 2006 Voisiko joku selittää mikä tuo IACE on? The International Air Cadet Exchange Association http://www.iacea.com/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 19, 2006 The International Air Cadet Exchange Association http://www.iacea.com/ Mutta onko jotai suomalaista nettisivua tjs. kun tuo lontoo ei ole niin vahva Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 19, 2006 Varsin hienon kuuloinen tuo ohjelma, mikä on tänä vuonna luvassa Suomeen saapuville oppilaille (löytyy tuolta nettisivuilta). Tuollaiselle kierrokselle kun itsekin joskus pääsisi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 19, 2006 Mutta onko jotai suomalaista nettisivua tjs. kun tuo lontoo ei ole niin vahva Eipähän taida löytyä. Homman nimi on kuitenkin se, että Suomesta lähtee kahdeksan ilmailun harrastajaa n. kahdeksi viikoksi tutustumaan jonkun muun maan ilmailuun. Kahdeksasta neljä on ilmailukerhoista ja neljä ilmavoimista. Suomella on tavallisesti ollut neljä vaihtokohdetta, joten kahdeksan porukka jaetaan neljäksi pariksi (toinen kaveri ilmailukerhosta, toinen ilmavoimista). Vastavuoroisesti niistä maista, joihin Suomi lähettää kaksi kadettia, saapuu Suomeen kaksi kadettia tutustumaan suomalaiseen ilmailuun. Kaikki, paitsi Ruotsiin menevät lentävät Frankfurtiin, josta sitten jatketaan omaan vaihtokohteeseen, mihin bussilla, mihin junalla, mihin lentokoneella. Muistaakseni viime vuonna Belgiaan lähtevät pääsivät Belgian ilmavoimien koneella Frankfurtista eteenpäin, Hollantiin menevät lähtivät bussilla ja me Saksaan jäävät menimme junalla Müncheniin. Eri maissa on selvästi toisistaan poikkeavia vaihto-ohjelmia, yhteisenä nimittäjänä kuitenkin ilmailu. Omaan ohjelmaamme kuului ilmailun osalta mm. vierailuja eri tehtailla (Grob, Eurofighter, Eurocopter), vierailuja ilmavoimien eri joukko-osastoihin, käynti Kaufbeurenin lentokentälle (jossa purjelentoa, moottoripurjelentoa ja lisäksi ikimuistoinen Dornier Do-27 - kyyti), vierailu Lufthansa Citylinen simulaattoreissa (osa porukasta lensi CRJ-simulla, osa Avro-simulla) yms. Lisäksi oli viikonloppu perhemajoituksessa, pitkäksi menneitä iltoja, ikimuistoisia fussball-otteluita (pöytäfutis 4v4) , muita retkiä (mm. Dachaun keskitysleiri, purjehdus Wannseella Berliinissä, käynti Tegelbergillä jne.) ja hyvää ruokaa. Vapaa-aikaa oli vähän, mutta eipä sitä tuolla matkalla osannutkaan kaivata. Kaupungeista tuli nähtyä München, Berliini ja lähtöpäivänä vapaa-ajalla Frankfurt. Yöpymiset olivat pääasiassa ilmavoimien tiloissa yhden hengen huoneissa. Jos vaan on vaihtoon mahdollisuus osallistua, niin kannattaa se ihmeessä tehdä! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2006 Varsin hienon kuuloinen tuo ohjelma, mikä on tänä vuonna luvassa Suomeen saapuville oppilaille (löytyy tuolta nettisivuilta). Tuollaiselle kierrokselle kun itsekin joskus pääsisi. Itse olen ollut isännöimässä IACE-vierailuja Porissa useana vuotena. Se on ollut mielestäni aina mukavaa puuhaa kun pääsee tutustumaan muihin ilmailuharrastajiin ja saa esitellä omaa maataan ja ilmailukerhoaan heille. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla