Kauko Lehtinen

Minkä koneen osia on Raatteenportin museon pihalla?

12 viestiä aiheessa

Tämän foorumin tunnistustaitoiset varmaan osaavat nopeastikin sanoa minkä koneen osia on Raatteenportin museon pihalla? Kävin viikonloppuna poikaporukan retkellä Raatteen tiellä. Kävimme myös tien länsipäässä sijaitsevan museon pihalla muttemme museossa, kun se oli auki kannatamme vähän hankaliin aikoihin. Museon ulkokokelmissa oli sekalaisia tykkejä, panssarivaunu ja telakuorma-auto sekä kellertävässä maalissa oleva lentokoneen siipi sekä peltiä jostain määrittelemättöstä koneen kohdasta.

 

Itse en osannut konetta tunnistaa. Osista sai vaikutelman, että siipi olisi ollut pituuteensa nähden aika kapea. Se, että eräät muut pihalla olleet esineet eivät olleet Talvisodan ajalta vaan jopa 50-luvulta, sai minut epäilemään, että hylyn jäänteet eivät olisi välttämättä sodan aikaisia eikä edes neuvostoliittolaisesta koneesta.

 

Ohessa muutama kuva siivestä ja pellinpalasta:

 

Koska emme päässeet museoon en voinut kysyä asiaa paikanpäällä. Nyt pyytäisinkin teidän apuanne!

 

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Skannasin yhden kuvan kirjasta. Paha mennä sanomaan, että onko tästä kysymys, mutta ei mikään huono ehdotus omasta mielestäni.

SIH 9 sivu 48:

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No arvasinhan minä, että Jounilta löytyy hyviä ideoita tähänkin.

 

Siiven takareunan rakenteissa etenkin laippojen kiinnityssysteemi ja muutamat yksityiskohdat kaarien tukirakenteissa viittaavat kyllä esittämääsi suuntaan. Eroja toki on mutta saattaisihan tuo olla vaikka saman tehtaan joku muu tyyppi tai DB:n joku muu versio. Kiitokset, näillä johtolangoilla on hyvä ponnistaa eteenpäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Jounin tarjoama DB näyttää aika todennäköiseltä. Mutta voi se olla SB:kin. Venäläinen se kuitenkin on: putkesta tehdyt salot, maalaamaton sisäpinta jne. Aika varma keino erottaa romut saksalaisista koneista on kilpien ja valmistuslaattojen puuttuminen. Jos nuo romut olisivat saksalaisten tekemiä olisi jossain varmasti joku valmistuslaatta tai vastaava.

Siiven leveydestä on paha mennä sanomaan mitään, koska tuossa on vain siiven takaosa. Salko joka kuvissa näkyy on kaksi salkoisen siiven takasalko, eli siiven leveydestä puuttuu yli puolet.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No arvasinhan minä, että Jounilta löytyy hyviä ideoita tähänkin.

 

Siiven takareunan rakenteissa etenkin laippojen kiinnityssysteemi ja muutamat yksityiskohdat kaarien tukirakenteissa viittaavat kyllä esittämääsi suuntaan. Eroja toki on mutta saattaisihan tuo olla vaikka saman tehtaan joku muu tyyppi tai DB:n joku muu versio. Kiitokset, näillä johtolangoilla on hyvä ponnistaa eteenpäin.

 

Ole hyvä vaan. Itse pitäisin jo melkoisena tuntomerkkinä tuota kuvassa näkyvää takasalkoa ja siipikaarien rakennetta. Mutta Lentäjän Näkökulma IV:sta tutkittuani huomasin, että Tupolev SB:ssä oli myös samanlainen rakenne.

 

Edit: Heh. Juha tiesi asian, minkä jouduin itse tutkimaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ole hyvä vaan. Itse pitäisin jo melkoisena tuntomerkkinä tuota kuvassa näkyvää takasalkoa ja siipikaarien rakennetta. Mutta Lentäjän Näkökulma IV:sta tutkittuani huomasin, että Tupolev SB:ssä oli myös samanlainen rakenne.

 

Edit: Heh. Juha tiesi asian, minkä jouduin itse tutkimaan.

 

Jäi kirjoittamatta, että minulla on SB:n pohjalta tehdyn matkustajakoneen manuaalikopioita joissa on esitetty myös siivenrakenne. Kopiot ovat vain julmetun paperipinkan alla kirjahyllyn alahyllyllä, enkä viitisi niitä sieltä kaivaa. Joten turvauduin muistikuviin jokus Ilmailumuseolla näkemästäni SB.n siiven kärjestä. Sen rakenne oli aika samantapainen. Erityisesti nuo putkesta tehdyt salot jäivät mieleen...

Pitää katsoa jos saisi kaivettua materiaalia SB.stä esiin...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauhajoella on hallin sivussa vanha purjekoneen peräkärry joka on tehty venäläispommarin siipisalosta, kummastakohan mahtaa olla kyse, DB vai SB? Kärryllä on aikoinaan kuljetettu ainakin Pik-12:ta ja joskus ilmailu-lehdessä ääni hämeestä-palstalla samalla kärryllä kuskattiin muistaakseni Grunay Babya.

 

T:Sami Mäntyharju

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjojen pläräämisen jälkeen löytyi tekijöiden Geust - Tirkeltaub - Petrov kirjasta Red Stars 5 sivulta 127 kuvia Helsingin Messuhallissa 17.2.1940 avatusta sotasaalisnäyttelystä. Parissa kuvassa näkyy yksityiskohtia vaurioituneesta SB:n siivestä. Tosin kuvassa on siipeä vain salkojen etupuolelta. Moottorista ulospäin oleva rakenne muistuttaa vahvasti tuota Raatteessa olevaa. Sen sijaan moottorin ja rungon välissä oleva osa on rakenteeltaan vähän erilaista: mm kaarissa on vähemmän reikiä.

 

Tiiäppähäntäsitten mutta kyllähän tuo alkaa näyttää yhä enemmän SB:n siiveltä. DB:n rikkinäisiä siipiä kuvissa ei ollut, joten se vertailu jää tekemättä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka Raunion kirjan "Lentäjän näkökulma" sivulla 100 on kuvia SB-2:n ruodosta. Sieltähän löytyy just samanlainen ulkosiipi kuin Raatteenportissakin oli. Myös kirjallinen kuvaus sopii siivenkappaleeseen. Punaisella ympyröin kohdan, joka näkyy parissa noista kuvistani ja joka on tunnistamisen kannalta keskeinen yksityiskohta.

 

Jouni ja Juha tunnistivat hylyn varsin hyvin - kiitokset!

 

Kake

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhassa ketjussa mainitsemani purjekoneen (Pik-12?) kuljetukseen aikoinaan tehty kärry, siinä on perimätiedon mukaan vanhasta pommikoneen siipisaloista tehty runko. Sb-2 tai Db3 ?

Kärry on nyt lähdössä sulatukseen, tarviiko joku?

 

karry_pien.jpg.81c927cbd963d42dc72328916df0d323.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään