Mika Koso

Delta Airlines & konkurssi

28 viestiä aiheessa

Hei,

 

Huhuja liikkeellä, että loppu on lähellä kyseisellä lentoyhtiöllä. Elokuussa alin pörssinoteeraus 43-vuoteen ja talous täysin kuralla. Saa nähdä, mutta toivotaan parasta.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tuosta Jenkkien systeemistä tiedä, mutta .. voiko siellä ylipäätänsä joutua oikeasti konkurssiin..  :P  Kun firmat tekevät uskomatonta tappiota koko ajan, rahat on loppu, ja aina vaan vetäistään tuo chapter 11 ja homma jatkuu.

 

Kun tosiaan ei tuo voi kauaa kestää, kun useampikin isompi firma on niin rapakunnossa siellä. Pitkään on jo veikkailtu, että joku tipahtaa kohta pelistä pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Chapt. 11 antaa suojan velkojilta, muttei ole loputon. Sitten kaikki on vain kiinni lisärahoittajista, säästöistä ja suopeista eläkevakuuttajista. Tuossa tilanteessa ei enää suolakeksi- ja pretzelpussien pienennys auta. Kulujen leikkaaminen, maksujen sopiminen ja kaikenlainen liikkeenjohdollinen raju leikkaaminen on edessä...

 

Sääli, sillä Delta oli vielä 90-luvun lopulla hieno jenkkiyhtiö... Ah, sitä Business Elite -luokkaa, jolla pääsi 767:lla suoraan Tukholmasta Nykkiin... Nyt taitaa nahka penkeissä olla kulunut ja uusimisesta ei tietoakaan.

 

Ikävää, ikävää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti selviäisi sotkuistaan Delta. Omat kokemukset yhtiöstä ovat vuodelta 1998, jolloin pääsin lentämään yhtiön B727:lla, B737:lla, B757:lla, MD88:lla, MD90:llä sekä  B767:lla ja CRJ200:lla. Nykyään ovat B727:t vanhuuttaan jo romutettu, mutta hieno niillä oli lentää.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti selviäisi sotkuistaan Delta. Omat kokemukset yhtiöstä ovat vuodelta 1998, jolloin pääsin lentämään yhtiön B727:lla, B737:lla, B757:lla, MD88:lla, MD90:llä sekä  B767:lla ja CRJ200:lla. Nykyään ovat B727:t vanhuuttaan jo romutettu, mutta hieno niillä oli lentää.  ::)

Siis lensitkö konetta vai olitko matkustaja?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Siis lensitkö konetta vai olitko matkustaja?

 

;D Tuisku ei taida olla vielä aivan niin vanha.

 

Yhdysvaltojen & maailman neljä suurinta lentoyhtiötä olisivat jo kaikki konkursissa ilman näitä Chapter 11 filuja...jälleen kerran hieno esimerkki Yhdysvaltojen kuuluisasta protektionismista & kaksinaismoralismista. Vapaa kilpailu ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisipa olla kyytiläisenä.

Niinpä taisi! :-[ Eikös delta myynyt joitain koneita jollekkin firmalle? Juttu oli kai täällä nordicissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tuosta Jenkkien systeemistä tiedä, mutta .. voiko siellä ylipäätänsä joutua oikeasti konkurssiin..  :P   

 

Kyllä vain. Esimerkkinä vaikkapa Braniff, Eastern ja Pan Am.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös delta myynyt joitain koneita jollekkin firmalle? Juttu oli kai täällä nordicissa?

Kauppasi 11 767 ABXlle rahtikoneiksi muutettavaksi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No voi hesus sentään. Matkustajana olin. Kolmessa viikossa ehtii. Olisi vissiin melko reilusti konetyyppejä yhteenkin vuoteen, jos lentäjänä olisin ollut  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan se delta mukava, toivottavasti selviävät vaivoistaan. Itse olen lentänyt sillä heinäkuun alussa, tais olla 4 päivä..

Eikös aika monet amerikkalaiset lentoyhtiöt ole vaikeuksessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Delta on käytännössä se vanha maailman mahtavin PanAmerican. Liki kaikki koneet tulivat aikoinaan Deltalle, joka ei saanut edes väreihinsä kaikkia PanAmilta tulleita koneita. Siinä on ollut melkoinen jakaminen aikoinaan, kun PanAmin laivasto siirtyi paitsi paperilla, myös fyysisesti Deltalle. Eikös se näin mennyt?

 

Olin muinoin Amerikassa, kun lensin Deltalla, jossa oli vielä PanAmin tail-painting. Oli joku kolmemoottorinen hässäkkä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Delta on käytännössä se vanha maailman mahtavin PanAmerican. Liki kaikki koneet tulivat aikoinaan Deltalle, joka ei saanut edes väreihinsä kaikkia PanAmilta tulleita koneita. Siinä on ollut melkoinen jakaminen aikoinaan, kun PanAmin laivasto siirtyi paitsi paperilla, myös fyysisesti Deltalle. Eikös se näin mennyt?

 

 

Ei tyystin pidä paikkaansa, sillä Delta hankki ainoastaan osia, joskin hyvin merkittäviä osia kuten Euroopan reittien oikeudet ja vastaavan kaluston Pan Amilta sekä JFK:n WolrdPortin. Pan Am pilkottiin kuitenkin kokonaisuudessaan pienempiin osiin ja niitä hankkivat ainakin United ja American Airlines myös. Deltan rooli tosin oli ensimmäisten kauppojen jälkeen Pan Amissa myös sijoittajana ja Delta investoikin suuria summia Pan Amille jääneisiin osiin mutta lopeeti tukensa aika nopeasti joka sitten johtikin "ensimmäisen" Pan Amin lopulliseen kuoppaamiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tyystin pidä paikkaansa, sillä Delta hankki ainoastaan osia, joskin hyvin merkittäviä osia kuten Euroopan reittien oikeudet ja vastaavan kaluston Pan Amilta sekä JFK:n WolrdPortin. Pan Am pilkottiin kuitenkin kokonaisuudessaan pienempiin osiin ja niitä hankkivat ainakin United ja American Airlines myös. Deltan rooli tosin oli ensimmäisten kauppojen jälkeen Pan Amissa myös sijoittajana ja Delta investoikin suuria summia Pan Amille jääneisiin osiin mutta lopeeti tukensa aika nopeasti joka sitten johtikin "ensimmäisen" Pan Amin lopulliseen kuoppaamiseen.

PanAmilla oli paljon suomalaisia lentoemäntiä ja muistan törmänneeni AINAKIN kymmeneen deltalaiseen, joka oli ollut PanAmin palveluksessa. Heistä joku selitti tuon historian, mutta tuolta se saattaa muistikuvien jälkeen kuullostaa ainakin lentoemon mielessä. Siis sellaisen, joka on liki automaattisesti saanut uuden basen Atlantasta, Salt Lake Citystä tai Texasista ja saanut uuden yhtiön vuorolistan käteensä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Chapter 11-huhut kiihtyvät, ja osakkeiden arvo on laskenut lähes nollaan. No, konkurssisuojassahan yhtiöt voivat mahdollisesti jatkaa toimintaansa, mutta nykyiset osakkeenomistajat, yhtiöiden henkilökunta ja mahdollisesti leasingyhtiöt kärsivät nahoissaan. Deltan osakkeet ovat painuneet alle yhden dollarin, jolloin pörssi voi vetää ne kokonaan pois listalta.

 

Northwestiltä jäi eilen maksamatta langennut velkasumma, ja huomenna lankeaa seuraava...

 

A.netin palstoilla puhutaan mm. siitä, että ensi perjantaina 1200 Deltan pilottia voisi halutessaan jäädä eläkkeelle, minkä takia Ch. 11-hakemuksella olisi osaltaan kiire. Samoin siellä riidellään siitä, onko 17.10. voimaantulevilla konkurssilakien muutoksilla vaikutusta nimenomaan yhtiölainsäädäntöön (Chapter 11-velkasaneeraus) vai ei. Tilanne on siis melkoisen sekava. Yksi asia on kuitenkin selvä: Huhut konkurssista eivät voi olla vaikuttamatta Northwestin ja Deltan myyntiin ja maineeseen.

 

BBC:ssä haastateltiin mm. Sir Richard Bransonia, jonka viesti oli lähinnä se, että ne yhtiöt, jotka pystyvät tarjoamaan hyvän kokonaistuotepaketin, tulevat säilymään markkinoilla. USA:ssa tällaisia ei hänen mielestään juurikaan löydy.

 

Easyjetin perustaja Stelios (jotakin) sanoi kopsanneensa bisnesmallinsa Southwestilta, jolla edelleen pyyhkii hyvin, kuten jetBluella.

 

Vaikeuksia on myös Kreikan Olympicillä, jonka pitäisi maksaa takaisin laittomaksi todettuja valtiontukia.

 

Olipa kerran myös TWA, joka taisi sulautua Americaniin. Samoin oli kerran Western, joka sulautui nimenomaan Deltaan. Yksityiskohtia en itse tiedä..

 

http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/4244112.stm kertoo tämän päivän tiedot engelsmannien näkökulmasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikeuksia on myös Kreikan Olympicillä, jonka pitäisi maksaa takaisin laittomaksi todettuja valtiontukia.

 

Summa on aikamoinen 540 miljoonaa euroa. Kiva katsoa, meneekö valtion omistama lentoyhtiö konkkaan. Olikos muuten Sabena/Swissair valtion firmoja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Delta ja Northwest ovat molemmat hakeutuneet konkurssiin, käytännössähän tämä tarkoittaa chapter 11 hakeutumista. Asiasta kertoo mm.

CNN

 

USAN seitsemästä suurimmasta lentoyhtiöstä ovat hakeneet suojaa velkojilta neljä, noiden kahden lisäksi sarjaan kuuluvat United ja Us Airways. Noista seitsemästä ainoat kannattavat ovat American ja Southwest

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikos muuten Sabena/Swissair valtion firmoja?

 

Sabena (1923-2001) lensi siis 78 vuotta. Sabena oli Belgian valtion omistuksessa vuodesta 1960 lähtien, mutta alkoi tehdä tappiota 90-luvulla ja joutui jatkuvien lakkojen kohteeksi, eikä pystynyt läpiviemään säästösuunnitelmia. Yhteistyötä ajateltiin sekä KLM:n että Air Francen kanssa, mutta mitään ei syntynyt. Sitten tuli mm. ns. Maastrichtin sopimus, jonka mukaan valtiontukea piti rajoittaa. Niinpä silloin kasvuhaluinen Swissair osti Sabenasta 49,5 % osuuden ja sai oman miehensä Sabenan johtoon, vaikka oli vähemmistöosakas.

 

Swissairin omistivat etupäässä sveitsiläiset pankit. Sveitsin liittovaltion osuus oli noin 20 %. Swissairin vaikeuksien ilmettyä Swissair yritti hakeutua saneeraukseen, mutta teki konkurssin, jossa toiminta siirrettiin tytäryhtiö Crossairille. Sveitsiläiset pankit ostivat Crossairista 70 % ja Sveitsin liittovaltio n. 20 % ja Sveitsin kanttoonit n. 10 %. Crossair muutti nimensä Swiss´iksi, joka on nyt kaatunut Lufthansan syliin.

 

Kun Swissairin vaikeudet alkoivat (SAir Group, joka oli Swissairin konserniyhtiö, teki v. 2000 tappiota 1,9 miljardia euroa), Sabenalle etsittiin uutta yksityistä rahoittajaa, muttei löydetty. Niinpä Sabena hakeutui konkurssiin 7.11.2001, ja toimintaa siirrettiin tytäryhtiö DAT:ille. DAT (Delta Air Transport) on itse asiassa sama asia kuin SN Brussels Airlines.

 

Jotta menisi vielä vaikeammaksi, Virgin Express NV/SA ja SN Brussels ovat muodostaneet SN Airholding-yhtiön, joka hallitsee niitä molempia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän Kauppalehti kertoo prosessin edenneen jo karsintavaiheeseen, jossa kilometritehdas uhkaa 7 000-9 000 henkeä. Lisäksi yhtiä karsii koneidensa määrää ja kotimaanreittejä.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään