Markus Mäkivaara

Korkeus ongelma

7 viestiä aiheessa

Iltaa !

 

Mistä mahtaisi johtua, kun lentää offlinessa korkeusmittari näyttää oikein. Ivaossa esimerkiksi Oulun kentällä korkeusmittari näyttää oikein standardipaineella 1013 hPa, mutta kun laittaa lennonjohtajan antaman paineen (esim. 995 hPa) korkeusmittari näyttää 200-300ft maanpinnan alapuolella? Ideoita miten korjata?

 

Markus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko IvAp:n asetuksissa sää käytössä? Kuulostaa siis siltä että simun on "säätilassa" on noi standardi paineet ja siitähän seuraa että kun ruuvaat lennonjohtajan sinulle antaman paineen se ei korjaakaan paine-eroa vaan päinvastoin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni tuossa Simkitsin korkeusmittarin painekorkeuskiekossa (Markus lentää OH-CKU simulla) oli sellainen ongelma, että kalibroinnin yhteydessä se pyytää asettamaan QNH-arvon esim. 950. Kiekko on kuitenkin kiinnitetty kasauksen yhteydessä servoon niin, että servon liikerata ei mahdollista oikean painekorkeuden kalibrointia vaan pitää tyytyä mahd. lähellä olevaan lukuun, esim. 945 tjs. Itse en ole ainakaan koskaan saanut kalibroitua tuota kiekkoa tarkasti oikeisiin arvoihin. ts. kasauksen yhteydessä olisi pitänyt kerran kalibroida mittari niin, että olisi varmistanut servon liikeratojen riittämisen näyttökiekon toisesta ääripäästä toiseen. Nyt on niin, että toiseen päähän jää runsaasti varaa ja toisessa ääripäässä liikerata jää vähän vajaaksi. Tuo painekorkeuden heitto voi siis johtua yllä mainitusta ongelmasta enkä tiedä onko sille mitään tehtävissä ilman, että mittari puretaan ja kasataan uudelleen.

 

Kannattaa kuitenkin koittaa tuota yllämainittua automaattista painekorkeuden asetusta B:llä, jos tämä kuitenkin on toiminut oikein offline-tilassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietty parastahan tuo olisi saada toimimaan oikein mahdollisimman hyvin.

 

Mutta toinen tapa miten tuon voi "kiertää" on se, että jos haluat QNH-asetuksen korkeusmittariin ja tiedät kentän korkeuden merenpinnasta (VAC-kartasta tai VFR-kartastahan sen näkee) - ruuvaa korkeusmittariin kentän korkeus. Esim. Malmilla kun QNH on asetettu oikein, korkeusmittarin pitää näyttää noin suunnilleen 57 jalkaa. Ajattele siis käänteisesti: Kun ruuvaan qnh-ruuvia niin että mittari näyttää 57 jalkaa, QNH on oikein.

 

Oikeastihan se ei välttämättä ihan ole noin tarkkaa koska todellinen ilmanpaine ja se mitä METARissa on ei välttämättä ole ihan täysin sama mittausajankohdasta ym riippuen, mutta simussahan tuo nyt lienee aina ihan eksakti juttu, uskoisin että vallitseva ilmanpaine ja sen hetkinen METAR ovat sama asia.

 

Tuolla tavallahan te voitte CKU:n korkeusmittarin kalibroinnin myös tarkistaa ja katsoa missä kohdin se menee pieleen, ottakaa kaikki automaattisesti päivittyvät sääjutut pois päältä, clear all weather ja pistäkää QNH 1013. Tää sama kalibrointiongelma on myös OH-SIM:issä (luulis että simkitsin hinnoilla tuo olis jo korjattu mut... :P )

 

Tuli muuten mieleen että tuon QNH-kiekonhan voisi tehdä uusiksi ja printata tarralle vähän "lyhyempänä" (niin että skaala vie parikymmentä astetta vähemmän servon kiertoa) jolloin sen voisi ehkä pystyä kalibroimaan kunnolla...?

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään