Anssi Malinen

Miten erottaa toisistaan MD-82 ja MD 83?

20 viestiä aiheessa

Eli mitä eroja on MD-82 ja MD-83 ulkoisesti?

Ennen luulin että kaikki lima papat on 83 ja lima miket 82 mutta huomasinkin että mm. OH-LMG on 83?

Eli miten erottaisi 82 ja 83 ulkoisesti vai onko niissä edes ulkoisia eroja?

 

-Anssi 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli mitä eroja on MD-82 ja MD-83 ulkoisesti?

Ennen luulin että kaikki lima papat on 83 ja lima miket 82 mutta huomasinkin että mm. OH-LMG on 83?

Eli miten erottaisi 82 ja 83 ulkoisesti vai onko niissä edes ulkoisia eroja?

 

-Anssi 8)

 

MD-82/-83 ovat ulkoisilta mitoiltaan samankokoisia joten niitä on hieman vaikeaa erottaa toisistaan.

 

Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ulospäin eroja ei ole muita kuin teksti kyljessä.

Md-83:ssa vahvistettu teline ja jarrut, sekä lisätankit.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ulospäin eroja ei ole muita kuin teksti kyljessä.

Md-83:ssa vahvistettu teline ja jarrut, sekä lisätankit.

 

 

OH-LMR oli poikkeus. Se ei välttämättä ollut sitä mitä kyljessä luki, vaan jonkunlainen 82:n ja 83:n sekoitus. Joku varmaankin osaa selittää asian tarkemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-LMR oli poikkeus. Se ei välttämättä ollut sitä mitä kyljessä luki, vaan jonkunlainen 82:n ja 83:n sekoitus. Joku varmaankin osaa selittää asian tarkemmin.

Eikös kys. koneessa ollut vain lisätankit?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oman muistini mukaan OH-LMS oli ensimmäinen kasikymppinen, jossa oli 5. polttoainesäiliö. ::) Korjatkoon joku, jos olen väärässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oman muistini mukaan OH-LMS oli ensimmäinen kasikymppinen, jossa oli 5. polttoainesäiliö. ::) Korjatkoon joku, jos olen väärässä.

Ensimmäisestä en tiedä, mutta nuo tankit asennettiin sen takia, että pystyttiin lentämään pitkiä lomalentoja  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-LMR oli poikkeus. Se ei välttämättä ollut sitä mitä kyljessä luki, vaan jonkunlainen 82:n ja 83:n sekoitus. Joku varmaankin osaa selittää asian tarkemmin.

 

No itse, kun ostin ysin "kipparin pallin" ja förstin mittaritaulun eräältä Ilmailulaitoksen virkamieheltä...niin hän sanoi, että OH-LMR ja OH-LMS olivat osittain varusteltu ysin mukaan. Sen takia 1975 leimattu ysin penkki ja ysin värinen mittaritaulu ( sininen ) olivat joko Mike Romeosta tai Mike Sierrasta. Mutta pilotit halusivat pian uudet pelit ja vehkeet, mm. harmaat mittaritaulut, eli koneet jollain tavalla "updeitattiin" piakkoin saapumisensa jälkeen. Tavaroita oli huutokaupattu joskus aikoinaan Finnairin sisäisessä huutokaupassa....

 

Myyjällä oli MD-80 kelpuutus, joten tuskin puhui "potaskaa"....

 

- JJ -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutamaa Md-83 koneyksilöä (ainakin PG ja PD) käytetään (käytettiin)  lisätankit poistettuina, mutta isommilla lähtö- ja laskupainoilla kuin Md-82. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen erottanut koneet (minulla on maailman SURKEIN konetuntemus) penkin etutaskussa olevasta turvaohjeesta.

 

Siitäkö, missä lukee MD-82/MD-83  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siitäkö, missä lukee MD-82/MD-83  ;)

Se on sulkenut pois vaihtoehdon, että olen MD-87:ssa...  ;D

 

Eli: en erota MD-82:ta lainkaan 83:sta. Istun koneessa vaan ja murjotan samalla kun heitän kruunaa ja klaavaa...  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No Finskin MD-82 ja 83 on hankala erottaa ulkoapäin.

 

Kuitenkin itse erotan kyseiset koneet usein siitä, että -82 ikkunat alkavat muutamaa riviä myöhemmin ainakin vasemmalla puolella, kuin -83:ssa (-82:ssa ikkunat alkavat vasta "I":n kohdalla Finnair tekstissä, kun taas -83 ikkunat alkavat tekstin alusta):

 

MD-82:  http://www.airliners.net/open.file/880874/L/

 

MD-83:  http://www.airliners.net/open.file/915627/L/

 

Sisällä on sitten enemmänkin eroja, esim. -83:ssa vasemman takaoven molemmin puolin keitraus tai keittiö, kun taas -82 on vaan takaoven takapuolella. -82:sen keitraus/keittiö/mikäikinä onkin takaoven sijaan edessä, ennen etummaista WC:tä, jossa -83:ssa on vain WC. (tämä siis Finnairin laivastossa)

 

Ovatko nuo tosiaan saman mittaiset koneet (82 ja 83)?

-83 näyttää pitemmältä, mutta jos jollain on varmaa tietoa niin uskon kyllä.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuitenkin itse erotan kyseiset koneet usein siitä, että -82 ikkunat alkavat muutamaa riviä myöhemmin ainakin vasemmalla puolella, kuin -83:ssa (-82:ssa ikkunat alkavat vasta "I":n kohdalla Finnair tekstissä, kun taas -83 ikkunat alkavat tekstin alusta):

 

Johon tekevät poikkeuksen jo mainitut LPD ja LPG, joissa ikkunat alkavat kuten 82:ssa.

 

LPD: http://www.airliners.net/open.file/909500/L/

LPG: http://www.airliners.net/open.file/885331/L/

 

//basse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
-83 näyttää pitemmältä, mutta jos jollain on varmaa tietoa niin uskon kyllä.  ;)

 

Täällä on. Sinusta vain tuntuu niin.  8)

 

Eräänlainen MD-80 FAQ löytyy täältä.

 

Erkki

www.md80.net

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään