Harri Kontturi

EFJO - Joensuu

39 viestiä aiheessa

Kirjastosta löytyy FS2004:lle kenttä, mutta siinäpä onkin jo pieni ero nykyiseen tilanteeseen.

Eli kentältä on poistettu käytöstä kiitotie 17-35

Voisikohan tästä saada myös FSX -päivitetyn version?

Tai voisiko joku ilmoittautua vapaaehtoiseksi neuvomaan, kuinka tämmöisiä tehdään. Voisimme koota kerhon porukkaa kasaan ja tehdä kentän vaikka yhteisprojektina!

-Harri, Joensuusta

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Varmasti tässä olisi hyvä sauma saada laadukas ja ajantasainen Joensuun kenntä Fsx:ään. Nimittäin mikäli paikallinen lentokerho on innostunut asiasta, niin todennäköisesti he myös ottaisivat laadukkaita valokuvia, jotka olisivat mahdollisten mallintajien käytettävissä.

:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Varmasti tässä olisi hyvä sauma saada laadukas ja ajantasainen Joensuun kenntä Fsx:ään. Nimittäin mikäli paikallinen lentokerho on innostunut asiasta, niin todennäköisesti he myös ottaisivat laadukkaita valokuvia, jotka olisivat mahdollisten mallintajien käytettävissä.

:)

Tässä olisi yksi vapaaehtoinen ottamaan kuvat (ja myös ilmakuvia jos tarvitsee...  ;)) kun vain löytyisi mallintaja joka tekisi kuvien pohjalta FSX-kelpoisen Joensuun :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli kentältä on poistettu käytöstä kiitotie 17-35

Vaikka ei kait sitä itse baanaa sieltä ole pois puskutraktoroitu ;)

Samaa kautta luulisi, että se on tarvittaessa myös käytettävissä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Virallisestihan se on poistettu kiitotie käytöstä, mutta nykyään toimii kokonaisuudessaan rullaustie Bravona.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös Kuopiossa se suljettu 06/24 ollut ennen tarvittaessa käytettävissä pienkoneille, jos 17/33:lle oli tarpeeksi kova sivutuuli, vaikka rata olikin jo virallisesti suljettu?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No hätätilassahan sitä tietysti voi käyttää. Talvella se on kuitenkin auraamaton, eikä suljetulle kiitotielle voi saada selvitystä laskuun.

Onkos FSX:n kanssa jotain erikoisia koukeroita, jos sitä käy tekemään?

Kokeilin itse tuossa tuota Airport Design Editor X:ää ja sillähän tuo nätisti läks 17-35 käytöstä pois. Siihen vaan vissiin pitäis jollain mallintaa nuo rakennukset, tankkisäiliöt yms.

Kerhotyönä tämmönen vois tosiaan syntyä...Ainakin jos homma organisoitais mukavasti, eikä vaan silleen, että jokainen tekee mitä sattuu.

Jos Kokkosen Matti haluat, niin voisihan noita kuvia ottaa...Ainakin nyt alkuun tulisi mieleen terminaalista ja tornista saada hyvät kuvat. Sekä 3D mallin pohjaksi, että sitten pintatekstuureiksi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuosta lentokentästä voisi tehdä uuden version myös FS9:n, ei ole tuo nykyinen ihan tämän päivän tasoa.(Ihan hyvä on, mutta suunniteltu alunperin FS2002:n)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sen verran voin antaa vinkkiä Joensuulaisille, että Esa Sairio lupaili, että aikanaan Joensuuhunkin on tulossa photorealistinen scenery kun hän oli saanut kuvat siihen käyttöönsä...  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sen verran voin antaa vinkkiä Joensuulaisille, että Esa Sairio lupaili, että aikanaan Joensuuhunkin on tulossa photorealistinen scenery kun hän oli saanut kuvat siihen käyttöönsä...  :thmbup:

Tähän sen verran lisäystä, että minulla on todella lupa Joensuun ilmakuviin ja alueen photosceneryäkin olen aloitellut.

On huomattava nytkin, että en sitoudu saamaan tätä photosceneryä valmiiksi ja julkaistuksi. Sama asia on koskenut aiempiakin tekemiäni photosceneryitä siinä vaiheessa, kun ne ovat olleet keskeneräisiä. Syy on yksinkertaisesti se että sceneryjen teko on harrastustoimintaa. Olisi ihan eri asia, jos saisin palkaa sceneryiden teosta. Silloin toki olisi selvää sitoutua saamaan tuote valmiiksi.

Joensuun photoalue ei valitettavasti kata lentoaseman aluetta, koska ilmakuvaa ei ollut saatavissa ihan kenttäalueelle saakka. Näin kävi Kokkolankin photosceneryn suhteen.

yES :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Virallisestihan se on poistettu kiitotie käytöstä, mutta nykyään toimii kokonaisuudessaan rullaustie Bravona.

Niin ja varmasti siihen saa pyydettäessä laskeentua tai siltä nousta. Selvitystä/lasku- tai nousulupaa lennonjohto sille ei varmasti anna, mutta voi antaa luvan käyttää omalla vastuulla. "Ilmoita ilmassa/maassa" jne. Aivan, kuten vaikka suksikoneella kiitotien vierestä operoitaessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

tosiaan ois tosi hyvä saada EFJO scenery FSX:ksäänki niinku Harri Kontturi sanoki :) ainakin mä kannatan jos joku aikoo tehdä ! :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käydessäni nappasin muutaman kuvan.

Kertokaapas, miten kuvaukset pitäisi tehdä, että niistä saataisiin kunnolliset tekstuurit mallinnettuihin rakennuksiin?

Onko näissä mitään mahdollisuuksia?

Torni

[ attachment removed / expired ]

Lentokonehalli

Ajoneuvohalli

Kunnossapidon tiloja

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä on aika hyvin ohjeita: Kenttien kuvaaminen sceneryitä varten (tuossa yksi tämän alueen alussa olevista ketjuista)

Nuo "kuvaa seinät kohtisuoraan" ym ovat ihan järkeenkäypiä ohjeita, mutta huomaa erityisesti kommentti pilvisestä ilmasta varjojen suhteen - sillä on oleellinen merkitys tekstuurien laatuun - kovat varjot saavat rakennukset näyttämään luonnottomilta koska simu varjostaa objektit itsekin, ja kuten Mikkokin tuossa toteaa, niiden poistaminen on paljon isompi työ jälkikäteen.

- T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joensuun rakennuksia varten on toki olemassa jo varsin hyvät materiaalit, tai tarkemmin sanottuna jopa valmiit tekstuurit. Sebastian varmaan antaa luvan niitä vanhan EFJO-sceneryn tekstuureja käyttää, varsinkin jos minä kuvien alkuperäisenä ottajana lupaan että Sebastianin on parempi luvata ;D Silloin puutteet olisivat lähinnä Joenserviisin ja Ratilaisen/Mutasen halleissa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joensuun rakennuksia varten on toki olemassa jo varsin hyvät materiaalit, tai tarkemmin sanottuna jopa valmiit tekstuurit. Sebastian varmaan antaa luvan niitä vanhan EFJO-sceneryn tekstuureja käyttää, varsinkin jos minä kuvien alkuperäisenä ottajana lupaan että Sebastianin on parempi luvata ;D Silloin puutteet olisivat lähinnä Joenserviisin ja Ratilaisen/Mutasen halleissa...

Samalla jos meinaa päivittää tarkasti Joensuun scenua myös ysiin, niin on huomioitava, että kunnossapidon rakennus on saanut uuden ulkosaneerauksen ja siilon sinne talon taakse.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näyttäisi tuo lentokonehalli olevan jo reaalimaailmassakin "tekstuuria" eli maalausta vailla. Muuten onko tuo ovien yläpuolella oleva lisäovi? rakennettu jälkeenpäin jonkin suuremman koneen peräsintä varten?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onkos kentän rakennuksista valmiita mallinnuksia olemassa, vai pitäiskö näitä alkaa sateisina lentopäivinä mallintamaan?

Voisitko Mikko pistää vaikka minulle noita kuvia, niin voisin verrata, olemassaoleviin rakennuksiin, että mitä mahdollisesti pitäis käydä päivittämässä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onkos kentän rakennuksista valmiita mallinnuksia olemassa, vai pitäiskö näitä alkaa sateisina lentopäivinä mallintamaan?

Voisitko Mikko pistää vaikka minulle noita kuvia, niin voisin verrata, olemassaoleviin rakennuksiin, että mitä mahdollisesti pitäis käydä päivittämässä?

Modelit varsin joutuu muuttamaan FSX:lle sopivaan muotoon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

VAlitettavasti niiden kuvien löytäminen voisi olla helpommin ajateltu, kuin tehty. Voin melkeinpä vannoa, että senaikaiset kuvat ovat CD:llä ja CD varastossa pahvilaatikossa, joka on takuulla pinon alimpana takimmaisessa nurkassa. Jos se levy enää edes toimii... En tiedä, löytäisikö Sebastian niitä kuvia vielä jostain kätköistään?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muuten sitten  ! kun FSX versio tulee niin, ehdottomasti pitää laittaa sceneryyn myös "Joen Service" talot/hallit. Niin että kiitotien 35 eli käytöstäpoistetun kiitotien suunta 35 päästä lähtee rullaustie sinno joen serviceen ja siellä odottaakin ne hallit/talot !

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko kukaan nyt lähiaikoina miettinyt tota Joensuun maiseman päivittämistä? Yhden kaverin kanssa on paljon ollut puhetta ton projektin mahdollisesta käynnistämisestä, jos saataisiin kimppaan vielä joku uusi henkilö. Hän pyysi, että laitan hänen puolesta tänne foorumille mallikuvat tekemästään hangaarin 3D-mallista. Minä voisin ottaa kuvat kentän rakennuksista, jos tarvitsee.

EDIT: kaveri olisi muuten laitellut itse nuo, mutta jostakin syystä tunnukset ei ole aktivoituneet?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tähän sen verran lisäystä, että minulla on todella lupa Joensuun ilmakuviin ja alueen photosceneryäkin olen aloitellut.

On huomattava nytkin, että en sitoudu saamaan tätä photosceneryä valmiiksi ja julkaistuksi. Sama asia on koskenut aiempiakin tekemiäni photosceneryitä siinä vaiheessa, kun ne ovat olleet keskeneräisiä. Syy on yksinkertaisesti se että sceneryjen teko on harrastustoimintaa. Olisi ihan eri asia, jos saisin palkaa sceneryiden teosta. Silloin toki olisi selvää sitoutua saamaan tuote valmiiksi.

Joensuun photoalue ei valitettavasti kata lentoaseman aluetta, koska ilmakuvaa ei ollut saatavissa ihan kenttäalueelle saakka. Näin kävi Kokkolankin photosceneryn suhteen.

yES :)

Näillä näkymin panen Joensuun photosceneryn teon jäihin. Alue, jolta minulla on ilmakuvaa on liian suuri työ autogenien osalta. Teen ehkä jatkossa jotain pienenmpää, kuten viimeksi julkaisemani pääkaupunkiseudin jatke itään.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näyttää Matti erittäin hyvältä! Itse voin avustaa pienissä mallinnustöissä (esim. tolppia, ym) , mutta näyttää nuo rakennukset luonnistuvat muilta paremmin.

Yksityisviestillä saa kiinni. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään