Ismo Nurmi

Monitorien kalibroinnista (Lohkaistu toisesta ketjusta)

19 viestiä aiheessa

Mikä sulla on Mikko vikana tuossa kakkoskuvan siiventyvessä? Outo heijastus vai jotain digihöttöä?

Missä kohti? Merkkaatko vaikka nuolella tuohon kuvaan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa rungossa siiventyven yläpuolella ja korkeusvakaajantyven yläpuolella myös.

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Höh, jännä juttu, nimittäin minä en omalla monitorillani näe mitään siinä kohtaa. Vasta sitten, kun vähennän kuvasta kontrastia ja kirkkautta, siihen alkaa tulla näkyviin vihertävää kökköä... Originaali kuva on hieman palanut puhki, ja tuota kun äsken vaan originaalista basic tason jpg:stä muokkasin, niin ilmeisesti olen himmentänyt kirkkaasta päästä vähän turhan jyrkästi...

Miten, näkyykö tässä samaa efektiä?

http://www.airliners.net/open.file/896414/L/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No saamari...

Kertokaapas joku hyvä "opaskoira", jonka avulla monitorin saa kalibroitua oikein...

Olen käyttänyt Airliners.netistä saatavaa kalibrointisoftaa paremman puutteessa. Löytyy photo uploads sivulta.

Suora linkki: http://www.airliners.net/AirMonitor.zip

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hohhoijjaa... Kuinkahan paljon mulla on mennyt kuvia ihan keturalleen sen takia, että monitori on hanurilleen säädetty? En taida enää uskaltaa pistää yhtään kuvaa mihinkään näytille, kun ei tiedä mitä sieltä löytyy...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hohhoijjaa... Kuinkahan paljon mulla on mennyt kuvia ihan keturalleen sen takia, että monitori on hanurilleen säädetty? En taida enää uskaltaa pistää yhtään kuvaa mihinkään näytille, kun ei tiedä mitä sieltä löytyy...

Toistaiseksi nuo on ainoat kuvat, missä olen jotain kökköä nähnyt...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saitko tuon kökön näkyviin?

Taitaa näkyä helpommin littumonitorilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saitko tuon kökön näkyviin?

Taitaa näkyä helpommin littumonitorilla.

Juu, sain kun säätelin monitoria vähän lisää. Ilmeisesti tämä HP:n 19" putki alkaa tekemään hidasta kuolemaa, sillä monitori oli kyllä kalibroitu tuon Airmonitorin mukaan joskus keväällä/talvella, mutta eihän niistä enää mihinkään niistä säädöistä ollut. Nyt säädin uudestaan, niin johan tuli kököt näkyviin. Pitänee tästä lähtien tehdä vähän useammin tuo kalibrointi, niin pysyy systeemit perässä...

Nyt vain ihmetyttää, että missähän kunnossa on monitori sillä screenerillä, joka on tuon kuvan hyväksynyt A.nettiin. Ei se ainakaan ole heidän omien ohjeiden mukaisessa kunnossa ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Putki kannattaa säätää vasta kun se on kunnolla lämmennyt (päällä yli puoli tuntia ainakin).

Huoneen valaistus vaikuttaa myös hurjasti oikeisiin säätöihin ainakin pimeässä päässä; kirkkaasti valaistussa huoneessa näytön pitää olla selvästi kirkkaammalla kuin pimeässä huoneessa jotta tummasta päästä erottuisi saman verran yksityiskohtia. Kokeilkaapa tänä iltana kun ikkunoista tuleva valo ei enää haittaa - säätäkää näyttö normaalisti valaistussa huoneessa ja pistäkää sitten kaikki valot pimeäksi.

Tarkkaa työtä tehdessä kannattaa siis tarkistaa säädöt usein, mieluiten aina ennen tarkempia kuvankäsittelysessioita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Höps. Hyvät kuvathan nuo. Pikkaisen yläpäässä liikaa kirkkautta mutta vähän kun pudottaa niin näyttää ihan upealta.

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään