Topias Rossi

Koneen .mdl tiedoston muokkaus

18 viestiä aiheessa

Haluaisin muokata FS2004:ssä tuota vakio-b737. Osaako joku kertoa miten tai millä ohjelmalla pystyn avata ja muokata noita .mdl tiedostoja?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensinnäkään se ei ole aivan laillista ja toisekseen se on lähestulkoon mahdotonta. Vaatii niin paljon reverse engineeringiä, eikä silloinkaan homma ole kiveen nakuteltua, että ei kannata edes yrittää. Tuota joskus aikoinaan mietittiin, ja tulimme siihen tulokseen, että on helpompaa ja todennäköisesti nopeampaakin tehdä itse uusi 3D-malli, kuin ruveta suoristamaan taivuteltua rautalankaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No entäs miten niitä uusia 3D malleja tehdään ja millä ohjelmalla?

HEH, haluatko yhden vai kahden rivin vastauksen? ;D

Oikeasti, jos ei ole hajuakaan 3D-mallinnuksesta, niin sitten on aivan sama aloittaa googlesta. Hakusanoiksi vaikkapa Flight Simulator ja 3D-modeling. Ja sen jälkeen viikkoja ja siihen vielä päälle muutama kuukausi aikaa, niin ehkä sieltä alkaa jotain hahmottumaankin... Toisin sanoen, tuo 3D-mallintaminen jo yksistään tuohon simulaattoriin on niin laaja käsite, että sitä ei voi oikein näin kertoa, että "miten se tapahtuu". Kyllä ne perusteet pitää opetella netistä ja kirjoista ja sen jälkeen sitten kysellä yksityiskohtiin apuja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No pystytkö edes kertoa että millä ohjelmalla pystyn muokkaamaan .mdl tiedostoja?

No kun ei niitä pysty muokkaamaan. Tai siis pystyy, mutta se on ihan toivoton homma, kuten aiemmin jo sanoin.  Se mdl pitää ensin kääntää jollakin ohjelmalla johonkin geneeriseen 3D-muotoon, ja sen jälkeen se pitää avata sitten 3D-ohjelmassa (gMax tai 3D Studio Max), jonka jälkeen alkaa sitten se työvaihe. Ensin se huonosti kääntynyt modeli pitää korjata. Sen jälkeen se pitää animoida ja teksturoida uudelleen jne jne. Jo kokeneeltakin mallarilta tuohon menee helposti viikkoja aikaa, eli en suosittele... Enkä minä tosiasiassa enää edes muista, mitä ne kääntäjäohjelmat edes olivat...

Saanko udella, että mitä sinä siitä varsinaisesti haluaisit muokata?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun ite mietin, miten mergeisin Flight1 ATR ja ISDT ATR:n, niin mikä niistä kansioista on se koneen muoto ja koko ulkoa päin? ::)

-Lauri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikko, pystyisitkö sinä laittaa wingletit ja pidentää runkoa parilla rivillä tuohon minun b737 modeliin?

Helpompaa olisi varmaan vaan ladata joku Freeware 737 Avsimista tai Flightsimistä..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikko, pystyisitkö sinä laittaa wingletit ja pidentää runkoa parilla rivillä tuohon minun b737 modeliin?

Toki. Kun jostakin vain löytyy ensin muutama, sanotaan nyt 5-7 tonnia riihikuivaa   :P

Ihan tosissani minä olen, kun sanon, että tuo on järjetön projekti lähteä tekemään tuolta pohjalta. Varsinkin, kun kyllähän noita malleja on jo valmiiksi olemassa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis ku kysyin tota Mikkoa että voisiko laittaa wingletit tuohon omaan juttuun, ja sano että kyllä onnistuu jos löytyy 5-7 tonnia rahaa että se ei onnistu. Mutta kiitos noista linkeistä, käyn kattelemassa että josko jotakin hienoa löytyisi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis ku kysyin tota Mikkoa että voisiko laittaa wingletit tuohon omaan juttuun, ja sano että kyllä onnistuu jos löytyy 5-7 tonnia rahaa että se ei onnistu. Mutta kiitos noista linkeistä, käyn kattelemassa että josko jotakin hienoa löytyisi.

Osta vaa se iFly.... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo voisin ostaa mut kuulin et se on aika vaikee käyttää

:o. Ei todellakaan ole!

-Lauri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On monin kerroin helpompaa opetella käyttämään valmista tuotetta, kuin opetella tekemään niitä itse. Toki jos mielenkiintoa mallintamiseen riittää niin mikäs siinä, mutta kuten Mikko totesi, vasta kuukausien päästä on jotain järkevää käsissä. Jos tavoitteena on lentää simussa niin paljon kuin mahdollista, niin mallintaminen ei ole silloin sinun juttusi. Se nimittäin vaatii Todella Paljon Aikaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään