Guest KV

Finnairille tunnustusta

9 viestiä aiheessa

Lehdistötiedote

15.9.2005

 

Finnair paras lentoyhtiö Euroopan liikenteessä –

Oneworld maailman paras lentoyhtiöallianssi

 

Finnair menestyi saksalaisen talouslehden Capitalin lukijakyselyssä. Lehden lukijoiden mielestä Finnair on paras lentoyhtiö Euroopan liikenteessä.

 

Finnair sai parhaat pisteet hinta-laatusuhteessa, palvelussa, siisteydessä ja täsmällisyydessä. Pisteitä jaettiin myös turvallisuudentunteesta, istuinmukavuudesta ja bonusjärjestelmästä. Tulokset löytyvät Capital-lehden syyskuun ensimmäisestä numerosta.

 

Kysely tehtiin 19. kertaa. Siihen vastasi yli 1000 lehden lukijaa.

 

oneworld valittiin puolestaan maailman parhaaksi lentoyhtiöallianssiksi toista kertaa peräkkäin brittiläisen Business Traveller –lehden vuotuisessa lukijakyselyssä. Titteli myönnettiin neljättä kertaa, ja oneworld on voittanut sen kolmesti.

 

oneworld nimettiin myös maailman johtavaksi lentoyhtiöallianssiksi World Travel Awards -kilpailussa. Matkatoimistoammattilaisten äänestyksessä mielipiteensä kertoi 80 000 työntekijää yli 200 maasta.

 

oneworldiin kuuluvat Finnairin lisäksi American Airlines, British Airways, Qantas, Cathay Pacific Airways, Iberia, LAN ja Aer Lingus. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Miksihän ne ei kertoneet että Oneworld on hävinnyt markkinaosuutta 3.2%  ;)

 

No joo onhan se mukavaa että tulee tunnustusta. Taitaa tuo aasia pelastaa aika paljon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksihän ne ei kertoneet että Oneworld on hävinnyt markkinaosuutta 3.2%  ;)

 

 

Nyt taitaa mennä puurot ja vellit sekaisin. One World ei käsittääkseni ole kollektiivisesti menettänyt markkinaosuuttaan 3,2% vaan tuo luku koskee ainoastaan Suomen markkinoita, joita allianssimielessä (sattuneista syistä) One World hallitsee.

 

Enpä ole nyt jaksanut etsiä mutta jostain varmaan löytyvät tiedot kokonaismarkkinaosuuksista globaalisti ja niiden muutoksista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt taitaa mennä puurot ja vellit sekaisin. One World ei käsittääkseni ole kollektiivisesti menettänyt markkinaosuuttaan 3,2% vaan tuo luku koskee ainoastaan Suomen markkinoita, joita allianssimielessä (sattuneista syistä) One World hallitsee.

 

Enpä ole nyt jaksanut etsiä mutta jostain varmaan löytyvät tiedot kokonaismarkkinaosuuksista globaalisti ja niiden muutoksista.

 

Tässä tutkimus kys. asiasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän lisättäkköön vielä että Finnairin talousasiat ovat maailman toiseksi parhaalla mallilla. Vain Ryanairin talousasiat ovat paremmassa kunnossa.

 

edit: ja lähde on siis finskin sisäpiiristä (eli siis kuulopuhetta vain mutta tietääkseni julkisestikin mainittu asia)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän lisättäkköön vielä että Finnairin talousasiat ovat maailman toiseksi parhaalla mallilla. Vain Ryanairin talousasiat ovat paremmassa kunnossa.

 

Millä mittarilla mitattuna? Jotain lähdettä?

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melko arvovaltainen Forbes listaa yhtiöitä Forbes Global 2000-listaan seuraavin perustein:

 

Sales, profits, assets, market value. Näillä mittareilla mitattuna Finnair ei pääse maailman 2000 menestyvimmän yrityksen listalle lainkaan.

 

Vähänkään ilmaliikenteeseen liittyvistä yhtiöistä listalla on ensimmäisenä UPS, sijoitus 115. Markkina-arvo 86 miljardia dollaria.

 

Tässä lento/kuljetusyhtiöiden sijoituksia listalla:

 

UPS                       115.

FedEx                    200.

Singapore Airlines  617.

British Airways       626.

Southwest             664.

Qantas                  676.

All Nippon              692.

LH                         774.

JAL                        808.

AF/KLM                  864.

 

Ryanair Holdings  1487.

 

Listan alkupää/muut mielenkiintoiset:

 

1. Citigroup

2. GE

3. American Int´l Group (vakuutusyhtiö)

4. Bank of America

5. HSBC Group

6. Exxon Mobil

7. Royal Dutch Shell

----

98. Boeing

105. Nokia

183. Lockheed Martin

336. EADS (Airbus)

 

Ei tämä silti tarkoita, etteikö Finnairin talous olisi kunnossa, mutta näillä neljällä mittarilla mitattuna Finnair ei kooltaan ja markkina-arvoltaan pääse Forbesin listalle, joka on kohtuullisen arvostettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tämä silti tarkoita, etteikö Finnairin talous olisi kunnossa, mutta näillä neljällä mittarilla mitattuna Finnair ei kooltaan ja markkina-arvoltaan pääse Forbesin listalle, joka on kohtuullisen arvostettu.

 

Finnair voi koostaan huolimatta olla paljon parempi sijoituskohde (en tosin väitä, että olisi, kun en tiedä).  Ei tuota listaa kannata käyttää muuhun, kuin tajuttoman suurien yhtiöiden vertailuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan niitä toki muitakin kriteereitä talouden kunnossaolon suhteen, kuten velattomuus, luottokelpoisuusluokka, osinkojen määrä, pääoman tuottoprosentti jne, joista 2 viimeksimainittua kiinnostavat etenkin sijoittajia.

 

Mutta Forbesin 2 viimeistä kriteeriä, assets (omaisuus taseessa) ja market value (liikkeellä olevien osakkeiden yhteisarvo plus goodwill-arvo ja varallisuus tjsp.) on maailmanluokassa niin pieni yhteissumma, että jos valtio panisi loput Finnairin osakkeet myyntiin pörssissä, joku islantilaispankki tai muu vastaava taho ostaisi pois koko roskan.

 

Toivottavasti näin ei tapahdu, vaikkakin joku Burdaras tai muu innokas nurkanvaltaaja kasvattaa hissukseen osakepottiaan Finnairista, josta onneksi on jo suurimmat löysät otettu pois säästöohjelmalla ja homma etenee kohtuullisen hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään