Martti Kujansuu

Bristol Blenheim Mk. IV BL-200 Memorial Project

239 viestiä aiheessa

Tuossa suoriettaessani syys-siivousta ( aka wanhaa tavaraa roskiin  :( ), löysin nipun 1968-69 Air Pictorial-lehtiä. Yhden välissä oli tämä 4-sivuinen Blenheim infopaketti. Viimeisellä sivulla on valmistusnumerot ja -maat. Filton, A.V. Roe, Rootes, Ikarus, Valtion & Fairchild  ;)....

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipas hieno ja mielenkiintoinen lehtiartikkeli, kaima.  :) Älä vaan heitä pois.  :-\ Niinhän tuo lukee, että "Valtion" on rakentanut meidän Blenheimimme ja "Fairchild" Bolinbroket niinkuin pitääkin olla. ;D Ja mainitaan vielä, että Bolinbroke on "kanadalainen kehitelmä, samanlainen muuten kuin Mk IV, mutta voidaan varustaa kellukkeilla ja suksilla." (Ja Blenheim on Type 142M ja Bolingbroke Type 149)

Mutta vielä on taskussa jotain "aidon tai ainakin vähän aidomman Blenheimin" puolesta... ;) Nimittäin edelleen Jukka Marttilan kirjassa "Bristol Blenheim, taitoa ja tekniikkaa", sivulla 60 sanotaan näin:

"Bolingbroket poikkesivat meikäläisistä koneista eräällä tärkeällä tavalla: niissä oli nimittäin jäänpoistolaitteet siivissä ja pyrstössä."

Loppukaneettina erotuksena olkoon myös lempinimet: Blenheim on "Pelti-Heikki" tai "Tin Henry" ja Bolingbroke "Boly"... ;D

 

Jukka

 

Blenheim-mainos samasta kirjasta:

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eroaakos toi kanadalaisten Blenheim miten paljon alkuperäisestä taikka suomalaisesta Mk.nelosesta?

 

Alkoi nuo erot Blenheimin Mk.IV:n ja Bolingbroken välillä kiinnostamaan enemmänkin , kun tässä edellä tuli tätä juttua näistä versioista ja valmistajista. Englannissakin on käyty varsin vilkasta keskustelua ilmailufoorumeilla, koska siellä entisöidyt versiot ovat olleet kaikki Kanadassa valmistettuja Bolingbrokeja. On kyselty koneiden eroja, muutakin kuin vain nimeä. Itselleni uusi eroavaisuus tuli ilmi FlyPastin forumilta, kun ilmeni, että Bolingbroke-koneiden ohjaamossa on tehty lukuisia ergonomisia muutoksia parempaan suuntaan, mm. kaasuvivut, trimmit ja hydraulisäätimet on  siirretty oikeakätisiksi, jolloin konetta on ollut helpompi käsitellä. Lisäksi öljytankkeja oli suurennettu. Ne on tiettävästi poistettu Englannissa entisöitävistä, ja muutettu Blenheimiä vastaavaksi. Muita eroja on aiemmin mainitut jäänpoistolaitteet siivissä ja peräsimissä, jotka puuttuivat Blenheim-koneista. 10 Bolingbroke-konetta valmistettiin lisäksi Pratt& Whitney moottoreilla alkuperäisten Mercureiden sijaan. Bolingbroket oli mahdollista varustaa myös kellukkeilla ja suksilla. (Suksiasennusta kokeiltiin myös Suomessa Mk I:ssä, kiinteitä profiloituja ja sisäänvedettäviä). Vain yhdessä Bolingbroke-koneessa kuitenkin kokeiltiin kellukkeita. Kellukeasennus vaati välisiiven rakenteen vahvistamista. Koska kanadalaiset käyttivät konetta paljon meripartiointiin, niin siellä oli usein neljän miehen miehitys, poiketen suomalaisten käyttämästä. Neljäs mies oli radio-operaattori. Bolingbroke-koneiden erilainen ”cockpit layout” on jätetty entisöitäviin koneisiin Englannissa, joten siltä osin ohjaamo poikkeaa Blenheimistä.

 

Eli summa summarum: Bristol Blenheim Mk. IV ja Fairchild (Bristol) Bolingbroke ovat  samoja koneita pienin eroavaisuuksin. Ja jos puhutaan ”aidosta Blenheimistä”, niin Suomessa lisenssillä mm. osaksi Ikaruksen tehtaan puolivalmisteista kokoonpantu BL-200 on lähempänä aitoa englantilaista versiota kuin Bolingbroket.  Kanadalaiset tekivät koneeseen enemmän muutoksia. Se, että onko Bolingbroke Blenheim tai toisinpäin, on jokaisen oman tulkinnan varainen.

 

Minusta markkinointimielessä on hieno asia, että meillä on ”maailman ainoa Bristol Blenheim Mk. IV”. Sillä saamme koneelle ainutlaatuisuutta ja varmasti mielenkiintoa ympäri maailmaa, kunhan se saadaan asianmukaisesti ja hienosti esille. Jäädään odottamaan projektin etenemistä. :)

 

Tässä vielä engelsmannien Blenheim-Bolingbroke-jutustelua foorumillaan: (sivut 1-2)

 

http://forum.keypublishing.co.uk/showthread.php?t=35626&page=1&pp=30

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjoitin tuossa aiemmin jo, että:

 

"Jukka Marttilan kirjassa "Bristol Blenheim-taitoa ja tekniikkaa" vuodelta 1989 mainitaan puutteista, että kk-tornin mekanismi puuttuu ja kupukin on väärä ja se onkin ulkonaisesti merkittävin puute. "

 

Martilta tuli kuva Tikkakoskelta kuvusta:

[ attachment removed ]

 

Vesivehmaalta löytyy myös Blenheimin kupu. Tietääkö joku sen historian?

[ attachment removed ]

 

Kumpihan kuvuista on tarkoitettu BL-200:een?

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtavaa että Pelti-Heikki saadaan näytille, itse näin sen viimeksi (ja ainoan kerran) olikohan vuonna -82 vanhalla museolla, on siitä aikaa :-\.

 

Kumpihan kuvuista on tarkoitettu BL-200:een?

 

Olisko tuo trukkilavalla oleva kupu  BL-200:sta riisuttu "väärä" kupu? Jotenkin se näyttää Mk IIIA-tornilta(Ikaruksen jäämistöä?). Se on ehkä riisuttu pois varastoinnin takia, rötköttäähän Hanssin Jukka varastohallissa niin liki Blennua ettei torni sovi olemaan paikallaan. Tuo Vesivehmaan kupu näyttää oikealta, siitäkin vain näköjään puuttuu kuvun alaosan "rengas".

 

Tuo lainaus ei näemmä oikein meikäläiseltä onnistunut, lainattavan kirjoittajan nimi jäi pois.. Se oli kuitenkin tuosta etunimikaiman viestistä vähän ylempää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä kupu englantilaisesta ohjekirjasta: (Marttila: Bristol Blenheim, taitoa ja tekniikkaa)

Suomessa käytettiin Blenheim V- ja VI-sarjassa (BL-200) 7,7 mm Browning FN konekivääreitä, kaksi siivissä ja kk-tornissa yksi samanlainen. Vyösyöttöinen ase, tulinopeus 1200-1300 ls/sek.

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virtualpilotsin "Blenheim BL-200-projekti" sivuja on päivitetty. Löytyy lisää valokuvia sekä Kari Stenmanin 4.11. 2005 kirjoittama BL-200:n historiikki :

 

http://www.virtualpilots.fi/feature/artikkelit/bl-200/

 

Muuten ostamassani "Pommituslentolaivue 42" (Matti Hämäläinen) kirjassa on muutama harvinainen sota-aikainen kuva BL-200:sta Onttolan kentältä, otettu kesäkuussa 1944 kello n. klo 2:n jälkeen valoisassa kesäyössä.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole kuullut projektista uutisia, oletettavasti rahankeräys on edelleen käynnissä.

Kysäisen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole kuullut projektista uutisia, oletettavasti rahankeräys on edelleen käynnissä.

Kysäisen.

 

 

Löysin linkin Ilmasotakoulun Killan sivuilta, jossa on tietoa projektista ja vitriinin rakennuspiirustukset:

 

http://www.ilmasotakoulunkilta.fi/IlmaSK/ilmaskmma.nsf/sp?open&cid=Content76AED

 

Etusivulle:

 

http://www.ilmasotakoulunkilta.fi/IlmaSK/ilmaskmma.nsf/start

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaanpa tämä ketju taasen ylös vaihteeksi. Englannissa entisöidään myös Blenheimejä. Viimeisin Fly Past-lehti, helmikuu 2007, on tehnyt teemanumeron Bristol Blenheimistä, sen käytöstä sodissa, ja entisöintitilanteesta Englannissa. Mielenkiintoinen artikkeli ja sivuaa mukavasti Tikkakosken Blenheim-restaurointia. Englannissa on meneillään mm. lyhytnokka Mk 1:n entisöinti, josta lehdessä juttu ja erittäin hyviä kuvia yksityiskohtineen. Kansikuvassakin komeilee pitkänokka-Blenheim. Lehden artikkeleja ovat muun muassa seuraavat:

 

 

Blenheim Tribute

In Focus turns to the Bristol Blenheim: The first RAF unit - page 32; ‘Bolt-on Fighters’ - page 40; From the Workshop - page 55; Transatlantic Blenheim - page 59. The cover shows John Romain flying Bolingbroke IVT G-BPIV in night-fighter colours. JOHN DIBBS-PLANE PICTURE COMPANY

 

In Focus - Bristol Blenheim

Bearing the Brunt

Seventy years ago, 114 Squadron became the first to fly the Blenheim operationally. Graham Warner examines the unit’s exploits.

 

Bomber turned Fighter

Graham Warner explains how the Blenheim was turned into a ‘bolt-on’ fighter that rose to the challenge.

 

From the Workshop - Changing Shape

A well-known and well-loved warbird will return to the skies in a completely new guise. Jarrod Cotter reports.

 

Transatlantic Blenheim

Andrew Appleton describes how Bristol Aero Collection managed to bring a genuine operational Bolingbroke from California for Filton.

 

http://www.flypast.com/

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YES! Muutaman vuoden päästä Duxfordissa lentävät lyhyt-nokkainen Blennu ja pitkä-nokkainen "Blennu" eli Bolingbroke  :thmbup: :thmbup:

 

&

 

Beaufighter  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten mää olen AINA yhden FlyPastin jäljessä näistä "Jukista"....... ::).... tänne koskaan tuu mikään ajoissa edes lehtikioskille.....

 

En ole kuullut projektista uutisia, oletettavasti rahankeräys on edelleen käynnissä.

Kysäisen.

 

Vain sitä piti että onko kyselystä kuulunut sen kummempia BL-200 osalta ( no Jukkahan se oli taas tämäkin.... ;D )

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BL-200 BLOGI AVATTU

 

Ilmasotakoulun Killan sivustolle on avattu Pertti Juutilaisen pitämä Bristol Blenheim BL-200 blogi, jossa seurataan koneen entisöintiä. Sinne on ilmestynyt jo paljon uutta tarinaa ja tuoreita valokuvia.  Blogista voi seurata entisöintityön edistymistä. Hieno juttu! :thmbup:

 

http://www.ilmasotakoulunkilta.fi/IlmaSK/ilmaskmma.nsf/sp?Open&cid=Content9993D

 

Vitriinihanke:

 

http://www.ilmasotakoulunkilta.fi/IlmaSK/ilmaskmma.nsf/sp2?Open&cid=Content76AED

 

BL-200:n historia:

 

http://www.ilmasotakoulunkilta.fi/IlmaSK/ilmaskmma.nsf/sp?Open&cid=Content8FC76

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvähyvähyvähyvähyvä!  ;D

 

Kumma että K-SIM:lla ei ole Browningia koneeseen. Hurricanesta sentään löytyi kahdeksan kappaletta kyseistä asetta ja sellainen löytyy museostakin. Jossain vaiheessa aseet sitten lähtivät Hurricanesta, mutta moottori jäi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kumma että K-SIM:lla ei ole Browningia koneeseen. Hurricanesta sentään löytyi kahdeksan kappaletta kyseistä asetta ja sellainen löytyy museostakin. Jossain vaiheessa aseet sitten lähtivät Hurricanesta, mutta moottori jäi?

 

Kyllä asia on niin, että tuon Tikkakosken museon Hurricanen alkuperäinen moottori on myös "häipynyt" aikojen saatossa. Englannista saatiin tähän Hurricaneen vaihdossa Merlin-moottori, jota ei kuitenkaan asennettu, koska se on väärää alatyyppiä. Koneeseen montteerattiin pakoputket ja potkuri, kun se tuli Vantaalle näytteille viimeksi, mutta moottoria siinä ei ole.

 

Blenheim BL-200:een etsitään myös rungon sisäpuolista konekivääritornia. Se poistettiin aikoinaan, kun koneesta tehtiin maalinhinaus-ja yhteyskone. Tornin pleksikupuja on muutama tallella.

 

EDIT: Otanpa hieman takaisin sanomisiani! Tuolta blogista selviääkin, että heillä onkin Tikkakoskella kk-torneja tallessa. Muistaakseni tuollainen torni oli hakusessa vielä jokin aika sitten, mutta se olikin kk-tornin mekanismi, joka puuttui, kun tarkistin asiaa. Nimittäin Jukka Marttilan kirjassa "Bristol Blenheim-taitoa ja tekniikkaa" vuodelta 1989 mainitaan puutteista, että kk-tornin mekanismi puuttuu ja kupukin on väärä ja se onkin ulkonaisesti merkittävin puute. Oikea kupu on kuitenkin saatu hommattua, mutta onko sittenkään saatu vielä tuota kk-tornin mekanismia? 

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä asia on niin, että tuon Tikkakosken museon Hurricanen alkuperäinen moottori on myös "häipynyt" aikojen saatossa. Englannista saatiin tähän Hurricaneen vaihdossa Merlin-moottori, jota ei kuitenkaan asennettu, koska se on väärää alatyyppiä. Koneeseen montteerattiin pakoputket ja potkuri, kun se tuli Vantaalle näytteille viimeksi, mutta moottoria siinä ei ole.

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Onko siis tuo museolla Jumon vieressä köllöttelevä Merlin XXV kenties juuri tuo "vaihtomoottori" ??

 

EDIT: Olipas muuten NIIN kauhean näköinen kuva mikä tuli hädissään tällättyä että piti vähän korjata.....  :-[

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri kyseinen moottori.Englantilaiset vaihtoivat sen 109 Mersun osiin,kun heillä oli G-2 "Musta 6"entisöinnin alla.Taisi tuo moottori tulla Battle Of Britain Memorial Flightilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeisin tietoni on, että BL-200:n tornin pyöritysmekanismi puuttuu edelleen. Jos ja kun kone tulee näytille lasin taakse vitriiniin, ei sen puuttuminen käytännössä haittaa yhtään mitään. Sehän ei juuri näy ulospäin, eikä tornia tarvitse pyörittää. Koska oikeanmallinen kk-kupu löytyy, ja se tietysti asennetaan koneeseen kuten kk-replicakin, niin lopputulos on autenttinen ja miellyttää varmasti kaikkien silmää.

 

Kk-tornin mekanismia kuitenkin etsitään edelleen ja se yritetään hankkia esim. ulkomailta. Toivotaan, että sellainen joskus löytyy täydentämään tätä upeaa ja merkittävää konetta alkuperäiseen asuunsa.

 

edit: Täss linkki, jossa on Blenheimin Bristol B.1-kk-torni kuvattuna:

 

http://www.lancastermuseum.ca/airgunners3.html

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään