Martti Kujansuu

Bristol Blenheim Mk. IV BL-200 Memorial Project

239 viestiä aiheessa

Blogia on taas päivitetty mukavasti, kiitoksia!

 

Eli "Browninki" on sitten valmistunut, ja upea onkin! Ei juuri erota alkuperäisestä, kuten blogin kirjoittaja Juutilainen kertoo. Millintarkkaa työtä"asesepiltä". :thmbup:

 

Ja entisöijien BL-urakka jatkuu, kalenteriakin puuhataan siinä sivussa.

 

http://www.ilmasotakoulunkilta.fi/IlmaSK/ilmaskmma.nsf/sp?open&cid=Content3EB30

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jukka että taas kerran välitit tietoja, mutta se lentoseikkailu, ei noita noin vaan saa jättää kesken, mieti niitä satoja  historian ystäviä jotka nyt sitten viettävät unettoman yön.

Tai minulla ainakin loppu siihen toisenkin koneen sammumiseen. :o

t:aw

j.k ethän sinä sitä tosiassa kirjoitellut, silti. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

se lentoseikkailu, ei noita noin vaan saa jättää kesken, mieti niitä satoja  historian ystäviä jotka nyt sitten viettävät unettoman yön.

 

Jaamutta eihän se ole pelkästään lentoseikkailu. Se on myös jatkokertomus. Jatkoa seuraa osassa 2  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Valmiina maalaamaan"

 

Nyt alkaa olla jännät paikat, kuten blogin kirjoittajakin Pertti toteaa lopuksi. ;)

 

Eli BL-200 on enää maalausta vailla! :thmbup:

Pistetäänpä tähän malliksi pari blogista lainattua kuvaa. Lisää löytyy sieltä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

http://www.ilmasotakoulunkilta.fi/IlmaSK/ilmaskmma.nsf/sp?open&cid=Content8B0C8

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän illan 20:30 TV-uutisissa oli pätkää Blenheimista, ja Areenalla löytyy myös hieman pitempi "raakaversio":

 

Ja uutispätkän filmimateriaalina oli tietysti lyhyttä pätkää lukuunottamatta Dornier... Blennussahan tunnetusti oli pyssy nokalla  ::)

Ja jutusta selvisi myös, että älytön vitriiniprojekti on edelleen hengissä, mutta varasuunnitelmana on sijoittaa kone sisästiloihin Keski-Suomen Ilmailumuseoon.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Duxfordissa oli muuten n. 1/3 Blenheimista myös museoituna..ohjaamo ainakin.

 

Se Duxfordin kone on Kanadassa valmistettu Bolinbroke, ei Blenheim. Konetta ollaan kunnostamassa viimeisimmän kaputin jäljiltä lentokuntoon, ja samalla se muutetaaan lyhyt nokkaiseksi. Se irrallinen ohjaamo on hyllylle päätyvä mk.IV:n ohjaamo.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen olin Tikkiksellä, mutten päässyt vielä kurkkamaan...onko muuten Suomen Ilmailuhistoriallisessa lehdessä ollut Dh 89 Dragon Rapiden kolmitahoja ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juhannusta odotellessa...ja Blenheimiä! :thmbup:

 

http://www.ilmasotakoulunkilta.fi/IlmaSK/ilmaskmma.nsf/sp?open&cid=Content60620

 

Jukka

 

Hieno juttu, että on ollut viitseliäisyyttä tehdä tuollaista blogia koneen kunnostuksesta. Vaan jäin vähän miettimään oliko kirjoittaja tahallaan ottanut maallikkoasenteen noiden ohjetekstien suhteen. Ainakin omaan silmään tekstit olivat melko selvää pässinlihaa, koska samankaltaisia tekstejä on käytössä nykyisissäkin lentokoneissa.

 

Tosin ensimmäistä kertaa näin sanan lyijykelanka, mutta kyseessähän on selvästi lyijystä valmistettu varmistuslanka. Ensiapupakkaus merkitään nykyisin samoin tavoin koneen runkoon ulkopuolelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno juttu, että on ollut viitseliäisyyttä tehdä tuollaista blogia koneen kunnostuksesta. Vaan jäin vähän miettimään oliko kirjoittaja tahallaan ottanut maallikkoasenteen noiden ohjetekstien suhteen. Ainakin omaan silmään tekstit olivat melko selvää pässinlihaa, koska samankaltaisia tekstejä on käytössä nykyisissäkin lentokoneissa.

 

Tosin ensimmäistä kertaa näin sanan lyijykelanka, mutta kyseessähän on selvästi lyijystä valmistettu varmistuslanka. Ensiapupakkaus merkitään nykyisin samoin tavoin koneen runkoon ulkopuolelle.

 

Ei ole ottanut, kirjoittaja ei ole ns. "alan" miehiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Komia on  :thmbup: Taitaa olla ensimmäisiä kuvia, jossa kone näkyy kokonaisuudessaan (ainakin valmiina). Toivottavasti tuo kaunotar saadaan mahd. pian katon alle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On ollut kiva seurata tätä projektia netin välityksellä  :thmbup: Komea kone, ei sille mitään voi, hattua nostan projektia hoitaneille henkilöille!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kunhan äijät saavat sen Ju88:n nostettua ylös, niin kyllä noilla taidoilla siitäkin kelpo kapistus tulee :)

Hatunnoston ja ehkäpä pullakahvienkin arvoinen suoritus :thmbup:

 

Täytynee poiketa museolla tuossa heinäkuun toisella viikolla, joten siihenasti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään