Guest Henkka

Pelastuskoptereille rahoitusmalli

9 viestiä aiheessa

Moi!

Onhan tuollainen rahoitus sentään varmemmalla pohjalla kuin jo täällä mainitsemani keräysfirma(Keräyksestä aiheutuneet kustannukset lähes suuremmat kuin tuotto!)Se on totta että kallistahan kopterin ja miehistön(mukaan lukien lääkintä henkilöstön)ylläpitäminen on mutta onhan se ihmishenki kumminkin tärkeämpi!!

T:Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Se on totta että kallistahan kopterin ja miehistön(mukaan lukien lääkintä henkilöstön)ylläpitäminen on mutta onhan se ihmishenki kumminkin tärkeämpi!!

En tiedä onko täällä viisasta kirjoittaa tällaista mielipidettä, mutta olen kyllä melkein varma, että sillä rahalla, mikä laitetaan koptereihin, pystyttäisiin Suomessa estämään moninkertaisesti turhia kuolemia sijoittamalla raha esimerkiksi valistukseen, mielenterveystyöhön tai vaikkapa leikkausjonojen purkuun. Jos ajatellaan vähän laajemmin, niin jossain päin maailmaa - esimerkiksi Afrikassa - koptereihin laitetulla rahalla pystyttäisiin säästämään luultavasti tuhansia ihmishenkiä vuosittain.

Itse kannatan korkeaa verotusta ja olen valmis omalla pienellä panoksellani tukemaan osaltani koptereitakin, mutta joskus tuntuu, että koptereita puolustellaan vain siksi, että ne ovat jollain lailla seksikkäitä. Kaikki kunnia kuitenkin niille, jotka pelastustyötä tekevät. Ei ole tarkoitus väheksyä.

Antti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse kannatan korkeaa verotusta ja olen valmis omalla pienellä panoksellani tukemaan osaltani koptereitakin, mutta joskus tuntuu, että koptereita puolustellaan vain siksi, että ne ovat jollain lailla seksikkäitä. Kaikki kunnia kuitenkin niille, jotka pelastustyötä tekevät. Ei ole tarkoitus väheksyä.

Voisin pitää sulle tunnin esitelmän kuinka tärkeä Aslak on täällä Sodankylässä ja koko Pohjois-Lapissa. Itse toimin Sodankylän palolaitoksella ja Aslak on korvaamaton apu toiminnalle täällä. Monia monia ihmishenkiä oltaisiin menetetty ilman Aslakkia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Voisin pitää sulle tunnin esitelmän kuinka tärkeä Aslak on täällä Sodankylässä ja koko Pohjois-Lapissa. Itse toimin Sodankylän palolaitoksella ja Aslak on korvaamaton apu toiminnalle täällä. Monia monia ihmishenkiä oltaisiin menetetty ilman Aslakkia.

Aivan varmasti. En minä koptereita hyödyttömiksi väitä. Olen vain sitä mieltä, että koptereihin käytetyllä summalla saataisiin pelastettua paljon enemmän ihmishenkiä, jos raha sijoitettaisiin eri tavalla. Pelastukset eivät vain olisi yhtä näyttäviä ja syy- ja seuraussuhteet olisivat hämärämpiä kuin kopteritoiminnassa.

Vaellan yksiksenikin monta kertaa vuodessa lapissa ja usein on tullut mieleeni, että Aslak saattaisi joskus pelastaa henkeni, mutta sillä rahalla, minkä Aslak nielee, saataisiin varmasti pelastettua myös leikkausjonoihin kuolevia tai itsemurhan tehneitä (yli 1000 tapausta vuosittain). Asian ydin on siis mielestäni se, että mahdollisimman pienellä rahasummalla pitäisi auttaa mahdollisimman montaa ihmistä, enkä usko, että kopteritoiminta on säästettyihin ihmishenkiin nähden erityisen kustannustehokasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aina löytyisi rahoille tietysti vielä "oikeampia" kohteita, kuten Antti mainitsee tuossa monta arvokasta asiaa.

Itse en kuitenkaan usko, että tässä oltaisiin laittamassa rahaa kuitenkaan ihan hölmöimpään reikään Suomessa.

Vaikea kysymys on myös, mikä olisi sitten oikea "hyötusuhde" pelastuskopterien käyttökustannuksille?

Helikopteri on kuitenkin keksitty ja mielestäni juuri tämän kaltaisessa(kin) toiminnassa parhaimmillaan, ominaisuuksiensa johdosta. Oli se seksikästä ja näyttävää tai ei.

Tuntuu, että juuri valtiovallan puolella vasta nyt tajutaan ja ollaan tunnustettu nämä hyödyt. Suomen kaltaisessa maassa on kuitenkin etäisyydet monelle pitkiä ja apu kaukana, ja ainakin omasta mielestäni on hyvä ,että on olemassa myös tämän kaltainen verkosto, jota nyt myös ehkä tuetaan ihan viralliseltakin taholta.

Tottahan on, ettei rahat mene usein oikein maalaisjärjen mukaan, kun näistä tuista päätetään.

Aina johonkin laitettu euro on jostain pois, mutta tämä on vähän tällaista suo siellä, vetelä täällä -tyyppistä touhua, kun ruvetaan miettimään, mikä on keneltäkin poissa ja mikä järkevä sijoitus.

Mutta kuten aiemmin ilmaisinkin, niin varmaan niitä turhempiakin kohteita on kansalaisten rahoille, kuin tämän asian tukeminen.

Arttu lienee yhä Iranissa, joten ei voine juuri osallistua aiheeseen, mutta olisi mielenkiintoista kuulla ihan "lentävän lääkärinkin" ajatuksia tästä asiasta, yleensäkkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Vaikea kysymys on myös, mikä olisi sitten oikea "hyötusuhde" pelastuskopterien käyttökustannuksille?

Tämä on todella vaikea kysymys erityisesti siksi, että ihmiset eivät ajattelussaan mielellään nojaa tilastollisiin perusteisiin vaan tunteisiinsa. Kun paikalle säksättää näyttävästi punaiseksi maalattu pelastuskopteri, joka ilmiselvästi pelastaa jonkun hengen tai ainakin vähentää onnettomuuden uhrille koituvia kärsimyksiä ja pienentää hoitokuluja, niin ihmiset voimakkaasti tuntevat, että tuo se vasta hyödyllistä on. Sen sijaan kukaan ei muista, että pienellä palkalla ahkeroiva koulukuraattori tai kammiossaan puurtava tutkija saattaa pelastaa työllään ihan yhtä paljon niitä ihmishenkiä, vaikka työn tulokset eivät näykään välittömästi. Ja vaikka ihmisille pystyttäisiin tilastollisesti osoittamaankin esimerkiksi valistustyön hyödyllisyys, niin siitä huolimatta kopteri vetoaa enemmän tunteisiin. Ihminen ei ole arjessa erityisen järkevä tai looginen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka.

Olen, ja olen pitkään ollut sitä mieltä, että pelastushelikopterit, tai millä nimellä niitä nyt halutaankin kutsua, ovat hyvä asia, kuitenkin.....

-Kaikilla ja kaikkialla Suomessa pitäisi olla samat palvelut.

-Ei käy, että kolmiossa Helsinki- Turku- Tampere elävien henki ja terveys katsotaan muualla maassa asuvia kalliimmaksi.

-On täysin sikasmaista että vain ruuhkasuomessa on liikkeellä ns. lääkärikopteri ja muualla mitä nyt satutaan ilmaan saamaan.

-Niin anteeksi, tokihan Oululaisten työpanos on senverran arvokas, että sinne voidaan panostaa vähän muuta Pohjanmaata enemmän.

Mikäli myös Turkulaisille kelpaisi samanlainen hyvin järjästetty palvelu kuin muuallakin Suomessa, ei olisi mitään ongelmaa pistää rahoitus valtion piikkiin. Nyt se ei käy ! Mikäli joku paikkakunta/seutu haluaa muita paremmat palvelut niin maksakoot kanssa.

Valtiohan tarjosi tässä joku vuosi sitten koko maan kattavaa kopterisysteemiä, kun MediHeli oli Helsingissä kerjäämässä rahaa. Ei kelvannut. No, jos halutaan puuhastella omalla kopterilla, omaan tahtiin ja oman mielen mukaan niin mikäpä siinä, mutta maksakoot seutukunnat kanssa omat erikoispalvelunsa.

Niin, ja Arttu on tähän keskusteluun melko jäävi. Arttuhan tekee leipätyötään sekä MediHelissä että Iranissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä on todella vaikea kysymys erityisesti siksi, että ihmiset eivät ajattelussaan mielellään nojaa tilastollisiin perusteisiin vaan tunteisiinsa. Kun paikalle säksättää näyttävästi punaiseksi maalattu pelastuskopteri, joka ilmiselvästi pelastaa jonkun hengen tai ainakin vähentää onnettomuuden uhrille koituvia kärsimyksiä ja pienentää hoitokuluja, niin ihmiset voimakkaasti tuntevat, että tuo se vasta hyödyllistä on. Sen sijaan kukaan ei muista, että pienellä palkalla ahkeroiva koulukuraattori tai kammiossaan puurtava tutkija saattaa pelastaa työllään ihan yhtä paljon niitä ihmishenkiä, vaikka työn tulokset eivät näykään välittömästi. Ja vaikka ihmisille pystyttäisiin tilastollisesti osoittamaankin esimerkiksi valistustyön hyödyllisyys, niin siitä huolimatta kopteri vetoaa enemmän tunteisiin. Ihminen ei ole arjessa erityisen järkevä tai looginen.

Samaanhan voi mm. sanoa ambulansseista, poliiseista ja palokunnasta, jotka kurvaavat paikalle univormuissaan ja vilkkuvalot leiskuen ihmisten avuksi. Tunteisiin se vetoaa yhtälailla kuin esim. pelastuskopterin tulo taivaalta.

Näiden kaikkien hyöty ja tarpeellisuus on kuitenkin kiistaton tunteista ja kustannuksista huolimatta.

Moni asia herättää tunteita, ihmisiähän me vain olemme, tuntevia sellaisia.

Maailmassa on niin monta hyödyllistä työtä, sen tekijää ja asiaa, joita ei ihmiset eivät näe saatikka tiedä ulospäin.

Ja koska he eivät tiedä, he eivät voi edes sitä oikein arvostaa. Mutta ei se kai ole ihmisten "vika"?

Ja välitön hätä, joka on käsillä sillä hetkellä, vaikuttaa jokaiseen läsnäolijaan varmasti tunteellisesti enemmän, kuin se, mitä ehkä huomenna tapahtuu tai saadaan aikaiseksi(?)

Auttamista on monenlaista ja jossain tilanteessa se on olosuhteiden pakosta "näyttävää", ja myös kustannuksia vievää.

Mutta en usko että ihmiset eivät arvostaisi myös naapurissa asuvaa tutkijaa, joka kehittelee vaikka hiv-rokotetta, yhtä lailla kuin vaikka lääkärikopterin toimintaa. He eivät vain ehkä tiedä mitä tämä tutkija tekee.

Arvostukseni kuitenkin Antille, erittäin hyvistä ja arvokkaista ajatuksista .

Vaimoni työskentelee kehitysvammaisten parissa ja mm. silläkin alalla saa nähdä, että arvostus ja työn arvo ei välttämättä ole aivan kohdakkain. Vaikka ei se ole olennaisinta.

Nykyään muutenkin ajan henki haiskahtaa pikkaisen sille, että jos työ ei tuota suoranaisesti, materiassa mitattavaa tulosta, niin sitä ei myöskaan arvosteta mm. palkkuksessa. Mutta se onkin jo sitten toinen juttu...

Edit:

Pekaltakin hyviä huomioita, jos asiat ovat todella noin.

Itse en asiaa tunne noin syvältä, mutta käsittääkseni tässä uutisessa on kyse nyt koko maan kattavasta toiminnasta(?)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään