Mikko Sokero

Mitä mieltä olet tiedotusvälineiden ilmailuasioiden uutisoinnista?


19 viestiä aiheessa

Näin Ilmailutoimittajat ry:n jäsenenä kysyn suomalaisen ilmailujournalismin laadusta jotain... Tällä hetkellä Suomessa on vain muutama ammatikseen ilmailusta kirjoittava toimittaja. Sen sijaan toimittajia, joiden erikoisalaan ilmailu kuuluu, on runsaasti.

 

Kun vastaatte, mainitkaa jokin muistiin mahdollisesti tuleva floppijuttu ja/tai mahdollisesti jokin hyvä esimerkki ilmailuaiheisesta tv-, radio tai lehtijutusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huonoa: kun tiedotusvälineessä termistö menee täysin sekaisin. Mm. pienkoneeksi sanotaan jokaista ATR:ää pienempää ilma-alusta.

 

Hyvää: Ilmailu- ja Siivet-lehdet (ensiksi mainittu sijalla 1). Lisäksi HS:n artikkelit silloin, kun Jyri Raivio (ex-päätoimittaja Ilmailusta) kirjoittaa vaikkapa USAn liikenneilmailutaloudesta yleensä. Myös TM:n Pietari Vanhalan juttuja lukee mielellään; esimerkiksi taannoinen pelastuskopterijuttu jäi mieleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuu uutisesta. Tuollaiset nopeasti vastaan tulevat tilanteet (onnettomuudet) ja pienet uutiset ovat yleensä asiavirheitä täynnä. Erilaiset artikkeliluontoiset jutut ovat taas yleensä kaikin puolin kunnossa kun niihin on ehditty vähän paneutua ja kenties jotakuta asioista tietävää on haastateltu, eikä vain niitä ruotsalaisia toimittajia.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sami tuossa jo asiat aika pitkälti kiteyttikin.  Eli se heikkotasoisuus näkyy yleensä kärjistetysti onnettomuus ja muissa vastaavissa tilanteissa.  Joskus se on ihan pieniäkin asioita, kuten että Finnairin 737:n teki hätälaskun tai vastaavaa , jossa jää ihmettelemään eikö mitään asioita tarvitse tarkistaa.  Tai Jumbo nimityksen käyttämistä kaikista vähänkin isommista koneista.

 

Olen kerran jopa vaivautunut laittamaan Hesariin kommenttia siitä, että heillä ei ole juttuun liittyvässä kuvassa edes oikea kone tai jopa yhtiö voi olla kokonaan väärin.

 

Suurelle yleisölle tarkoitetuissa lehdissä jo noita mainittuja poikkeuksia lukuunottamatta, ei jutut kovin korkeatasoisia yleensä ole. Vähän sellaisia turhan sensaatiohakuisia useimmiten.

 

Mielestäni ilmailuun keskittyvät erikoislehdet ( + TM) sitten ovat vähän asia erikseen.  Ne ovat aiheeseen erikoistuneita lehtiä ja niissä ilmestyvät jutut eivät ole mitään lööppikamaa, joten niissä yleensä vaivaudutaan ottamaan asioista selvää.  Ne myös laaditaan hieman toisella aikataululla kuin tiedotusvälineiden jutut.  Ehkä jos Ilmailu tai Siivetkin ilmestyisi kerran viikossa, voisi alkaa tulla pulaa oikeista jutuista ja pitäisi alkaa turvautua laajemman levikin varmistamiseen  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailutoimittajat ry:n jäsenenä olen tietysti sitä mieltä, että suomalainen ilmailujournalismin laatu on loistava  ;D

Mutta vakavasti ottaen...

Ongelmaksi ilmailu-uutisoinnissa nousee se, että ilmailun ja lentämisen ympärillä on vieläkin lentämisen arkipäiväisyydestä huolimatta jokin mystinen sädekehä. Jos ilmailussa tapahtuu jotain, sen täytyy olla merkittävää ja tärkeää. Tämä yhdistettynä "lööppilehdistön" pyrkimykseen tuoda esiin joka asiasta kärjistetyt yksityiskohdat, ei ole aina hyvä asia.

Kun asiaatuntematon toimittajat yrittää väänttä tikusta asiaa, tulee väkisinkin ylilyöntejä. Teknisestävälilaskusta tulee pakkolasku, matkustajien poistuminen koneesta on hätäevakuointia, jne. jne.

Ilmailulehdissä (ja muissakin erikoislehdissä) jutut kirjoittaa asiaatunteva ihminen, ja se näkyy tietysti myös juttujen laadussa  ::)

Juha. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun vastaatte, mainitkaa jokin muistiin mahdollisesti tuleva floppijuttu ja/tai mahdollisesti jokin hyvä esimerkki ilmailuaiheisesta tv-, radio tai lehtijutusta.

No. viimeisempänä tulee mieleen viime viikon juttu ISssä, otsikolla "Suihkukone syttyi tuleen". kyseessä oli se Blue1n tapaus (siis tietenkin) SN Brusselin  koneen moottorihäiriö. Otsikointi tuppaa muutenkin olemaan aika sensaatiohakuista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvista jo joku taisi mainitakkin, mutta itselle pisti silmään, kun muistaakseni IS uutisoi jonkin pienen kopterin onnettomuudesta ja kuvituksena oli Copterlinen kopterista kuva.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Copterlinen onnettomuuden väliraportin uutisoinnista: Luin Aamulehdestä, Iltasanomista ja Iltalehdestä uutisen. Jokaisella oli toisistaan poikkeava versio tapahtumista. Jokin eroavaisuus jäi mieleen: missä järjestyksessä kapteeni lisäsi tehoa ja kopterin nokka alkoi nousta.

Rauno

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä tuorein esimerkki miten ammattitaito oikein loistaa. Tällä kertaa naapurimaassamme.

On muuten aika hidas sytytys AB:n toimituksessa kun tuo strike oli jo muutama viikko sitten.

 

SAS-plan slog i startbanan

 

Planet hade 200 personer ombord.

 

 

Ett SAS-plan av typen Airbus 320 slog i banan så att bakpartiet skadades allvarligt. Planet var på väg från Shanghai till Köpenhamn för tre veckor sedan.

  -Det var vid starten som man tog upp planet kraftfullt så att det touchade startbanan, säger SAS informationschef Bertil Ternert.

  Ombord fanns drygt 200 personer. Planet repareras just nu i franska Toulouse.

  Incidenten är under utredning och blir klar om någon vecka.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,700527,00.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika ala-arvoista tuo on mediassa. Siivet ja Ilmailu onkin sitten aivan eri juttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silloin muinoin joitain vuosia sitten kun oli lennonjohtajien lakko, niin Iltis otsikoi kriittisen 2 sivun juttunsa isolla koko aukeaman levyisellä otsikolla" HALOO FINNAIR" Iltiksen mielestä kun EFHK on Finnairin kenttä ja lennonjohtajat ovat töissä Finnairilla...... (vai oliko se iltalehti vai Iltasanomat vai Iltalehti vai Iltasanomat....... who cares, samantasoisia asialehtia molemmat)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli mieleeni Nelosen uutisten raportti taannoisesta Medanin lento-onnettomuudesta. Siina puhuttiin "halpalentoyhtioille" kuluvana syksyna sattuneista useista onnettomuuksista. Mielestani tuo maaritelma "halpalentoyhtio" on jo hieman harhaanjohtava, jota viljellaan erityisesti negatiivisia asioita kasitellessa. Oliko se nyt sitten Merpatin kone, joka syoksyi maahan Medanissa, kategorioitiin valittomasti halpalentoyhtiolle kuulevaksi ilma-alukseksi...

 

Kuitenkin halpalentoyhtiot joutuvat toimimaan samojen saantojen mukaan kuin mika tahansa muukin samassa valtiossa toimiva lentoyhtio. Tassa indonesian tapauksessa olisi voinut todeta, etta lento-onnettomuudet ovat sen maan arkipaivaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sensaatiohakuisuus pitäisi ehdottomasti saada kitkettyä.  Seuraava esimerkki ei sinänsä koske suomalaista lehdistöä, mutta IL ja IS muistaakseni liittyivät mukaan samaan soppaan päivän myöhässä.

 

Tuossa vähän aikaa sitten, kun JetBluen A320 hioi nokkapyöräänsä sileämmäksi jenkeissä, niin kaikkialla oli hirveä kaakatus siitä, miten sankarikapteeni pelasti kahdensadan kuolemaantuomitun hengen.  Jopa BBC >:( puhui jostain saakelin ihmepelastumisesta.  Jotain rajaa sentään.

 

Olihan mies toki ammattitaitoinen, kun vielä sai koneen pysäytettyä ihan keskiviivallekin, mutta on täysin hullua olettaa, että mitään muuta olisi voinut tapahtuakaan.  Kai se sitten näyttää niin hienolta kun metalli vähän kärähtää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin ihan yleisesti ottaen noita virheitä onnettomuus / muissa nopeasti tapahtuvissa tilanteissa on ihan jokaisella elämän osa-alueella. Niihin virheisiin ei vain kiinnitetä huomiota, koska suurimman osan lukijoista tiedot alasta tai aihealueesta eivät yksinkertaisesti riitä virheiden huomaamiseen. Sama koskee ilmailua. Lisäksi pitää ottaa huomioon, että keltaisessa lehdistössä, johon täällä usein suurin kritiikki, ja varmasti ihan aiheesta, kohdistuu, on nimenomaan tarkoitus myydä lehtiä näillä kohu-uutisilla. Tämä ei siis missään nimessä tarkoita sitä, etteikö kaikkien viestimien tulisi pyrkiä faktat tarkistamaan ja uutisoinnin tulisi olla mahdollisimman oikeellista. Mutta ilmailu ei ole käsittääkseni mitenkään erityisen paljon virheitä sisältävä alue, silloin kun puhutaan uutisoinnista.

 

Itseäni harvoin häiritsee väärän konetyypin kuva uutisen yhteydessä mutta mielelläni pyrin asian korjaamaan tulevaisuutta silmällä pitäen. Eri asia on sitten sellaiset asiavirheet, jotka muuttavat uutisen luonnetta. Tälläinen ei mielestäni ole 737:n kuva kun tapahtuma on sattunut Airbussille kunhan jutussa konetyyppi on oikein.

 

Pidän kyllä Suomessa tapahtuvaa ilmailu-uutisointia ihan kohtuullisena. Täällä julkaistaan kohtuullisen paljon ilmailuun liittyviä, vähäpätöisempiäkin, uutisia ja ne saavat myös mielestäni kohtuullisesti palstatilaa ja radio- / televisioaikaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä yksi keskeisistä ongelmista on se, että uutisoidaan hanakasti silminnäkijämaallikkojen mielipiteitä ja muita asiaan liittyvää disinformaatiota heti onnettomuuden jälkeen, mutta kun tutkinnan myötä totuus saadaan esiin, ei palstatilaa enää heru. Koko journalismin perusidea menee siis vinksalleen. Tyypillinen esimerkki on spekulaatio moottoriviasta onnettomuuden syynä suunnilleen joka kerta, vaikka tällaisia tapauksia on koko kaupallisen siviili-ilmailuhistorian varrelta kertynyt varsin vähän, saati sitten turbiinimoottorin aikakaudella. Lentämisestä vähän tietävät ja erityisesti lentopelkoiset laittavat "moottoriteorian" merkille ja ilmeisesti ihan oikeasti uskovat, että ilmassa pysyminen on jokaisesta moottorista kiinni tai muuten tullaan hallitsemattomasti alas.

 

Lähtisin siis ensimmäisenä siivoamaan lentämiseen liittyviä vääriä ja mustavalkoisia käsityksiä pois, jotta ne eivät suunnilleen joka kerta tupsahtaisi ihmisten silmiin kun jotain ikävää tapahtuu. Seuraavaksi pitäisi jotenkin saada ne paljon oikeammat tutkitut tiedot esiin yhtä näkyvästi kuin silloin kuumina hetkinä. Se, että on vääriä koneita kuvissa tai on sotkettu siivekkeet ja laipat on pikku juttu, yksityiskohtia on helppo korjailla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Talouselämä -lehdestä on tullut pikkuhiljaa sensaatioiden hakija ja sekä yritetään ratsastaa Finnairin nimellä ja sitä muka uhkaavilla katastrofeilla. Tässä tuorein:

 

Air China vie Finnairilta asiakkaita

[Petri Koskinen 28.4.2006]

 

 

Finnairin kiinalainen kumppani Air China aikoo aloittaa ensi vuonna suorat lennot Shanghaista Pietariin. Pulkovon lentokentän johdon neuvonantajan Viktor Konjashtshenkovin mukaan Air China lentää Kiinasta Pietariin aluksi neljä kertaa viikossa.

 

Air Chinan uusi reitti vie Finnairin Aasian-lennoilta ainakin venäläisiä ja kiinalaisia matkustajia. Nykyisin Pietarista lentävät Aasiaan vain venäläiset Transaero ja Pulkovo Aviation, eivätkä niidenkään lennot ole säännöllisiä. Pietarissa asuu paljon kiinalaisia, jotka lentävät nykyisin usein kotiinsa Helsingin kautta.

 

Pietarista tulee myös keskieurooppalaisille halpa vaihtoehto Aasiaan lennettäessä. Pietari on sijainniltaankin Helsingin veroinen tukikohta Eurooppa-Aasia-liikenteelle.

 

  Kiina investoi 1,3 miljardia euroa Pietariin.   

 

Kiinalais-venäläinen-yhteistyö uhkaa Finnairin investointien kannattavuutta. Finnair on tilannut miljardilla eurolla 12 Airbus-laajarunkokonetta Aasian-lentoja varten. Kiinalaiset lentoyhtiöt ovat tilanneet 80 lentokonetta Boeingilta.

 

Air China ja Finnair tekevät muun muassa code share -yhteistyötä. Air China myy lippuja Finnairin lennoille, ja Finnairin matkustajat lentävät jatkolentojaan Air Chinan koneilla Aasiassa.

 

Pietarin liikenne kasvaa

 

Presidentti Vladimir Putin on pitänyt erityistä huolta Kiinan valtion ja Pietarin kaupungin lämpimistä suhteista. Pietari onkin Kiinan suurin investointikohde Venäjällä. Kiinalaiset rahoittavat muun muassa 35 000 asunnon rakentamista Pietarin länsipuolelle. Hanke on viralliselta nimeltään Baltic Pearl, Pietarissa sitä kutsutaan Chinatowniksi.

 

Venäjän siviili-ilmailun infrastruktuuri on kilpailun puuttumisen takia vielä kehittymätön. Pietarin lentoliikenteen kehityksen nopeus voi kuitenkin yllättää suomalaiset. Moni yllättyi täällä siitäkin, miten nopeasti Primorskin öljysatama nousi ja siitä kuinka laadukasta toiminta siellä nykyään on.

 

Viime vuonna Pulkovon lentokentän matkustajamäärä nousi 4,7 miljoonaan, lisäystä edellisvuoteen oli 8 prosenttia. Kasvu nopeutuu kuitenkin ensi kesäkuussa, kun kahden kiitoradan peruskorjaus valmistuu.

 

Finnairin lisäksi ainakin Lufthansa lisää lentojaan Pietariin, ja uutena tulokkaana Pietariin alkavat lentää myös Turkish Airlines ja ainakin kaksi halpalentoyhtiötä. Vanhastaan Pulkovoon lentävät myös Air France ja SAS.

 

http://www.talouselama.fi/doc.te?f_id=895956

 

Jostain syystä tältä Koskiselta jää kertomatta mm. että nuo 80 tilattua konetta olivat B737 -koneita Kiinan sisäisiin lentoihin ja lähialueille. Miten ne liittyvät Finnairiin tai Pietariin?

 

Ja jos yksi CA:n reitinavaus LED-PVG uhkaisi Finnairin investointien kannattavuutta niin aika heikolla pinnalla liikuttaisiin Finnairissakin.

 

Pietarissa asuu paljon kiinalaisia, jotka lentävät nykyisin usein kotiinsa Helsingin kautta.

 

Lukuja Koskinen kehiin myös. Helppohan se on jotain tuollaisia noin -heittoja julkaista kun ei ole mitään kättä pidempää antaa, on vain paljon kiinalaisia jotka usein lentävät Helsinki-Vantaan kautta. :D

 

Onko tuollaiset kaikkitietävät Koskiset muka jotain talouslehden toimittajia vaiko seiskan paparazzeja?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ja gatewaytä ajatellen Pietari ei ole Helsingin veroinen, koska se ei kuulu EU:hun, eli sieltä ei saa aloittaa reittiä mihin tahansa Euroopassa muuttamatta valtioiden välistä lentoliikennesopimusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ja gatewaytä ajatellen Pietari ei ole Helsingin veroinen, koska se ei kuulu EU:hun, eli sieltä ei saa aloittaa reittiä mihin tahansa Euroopassa muuttamatta valtioiden välistä lentoliikennesopimusta.

Suurin osa Kina-lentojen matkustajista taitaa  jatkaa matkaa muualle Eurooppaan. En usko, etä matkustajista kovinkaan paljon on venäläisiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään