Nils Rostedt

Suomessa suunnitellut ilma-alukset

99 viestiä aiheessa

Iltaa!

Tässä heräsi innostus selvittää kuinka monta erilaista lentolaitetta suomalaiset ovat kautta aikojen suunnitelleet. Netistä en nopeasti löytänyt tällaista listaa, joten piti tehdä itse. Tällainen luettelo siitä sitten syntyi. Aikamoinen tyyppilukumäärä loppujen lopuksi. Lukumäärittäin: Sotilaskonetyyppejä 18, siviilikoneita 23, purjekonetyyppejä 15 ja ultriakin 7. Mukaan on otettu ne tyypit jotka ovat olleet joko ilmavoimien tai siviilirekisterissä, eli aivan "villit" koneet sekä lentämättömät protot on jätetty ulkopuolelle.

 

Kertokaa mielellään täydennyksiä ja korjauksia, kiitos! Tässä lista:

 

Sotilaskoneet:

I.V.L. C.24

I.V.L. C.VI.25

I.V.L. D.26 Haukka I 1927

Sääski I 1930

VL Sääski II 1930

VL D.27 Haukka II 1928

VL E.30 Kotka 1935

VL Tuisku 1935

VL Viima 1936

VL Pyry 1939

VL Humu 1944

VL Myrsky 1944

VL Pyörremyrsky 1945

Valmet Vihuri 1951

Valmet Vinka 1980

Valmet L-70 Miltrainer

Valmet L-80TP Military Trainer

Valmet L-90TP Redigo

 

Siviilikoneet:

Eklund TE-1

Heinonen HK-1 Keltiäinen

Heinonen HK-2 Valkuainen

Hietanen HEA-23B

Karhu 48

Kaipainen PK-3 Rallyette

Kulhia Mk.2

Kyllönen JK-1 Iimu

Martekno Atol

PIK-10 Moottoribaby

PIK-11 Tumppu

PIK-15 Hinu

PIK-18 Sytky

PIK-19 Muhinu

PIK-21 Super-Sytky

Pilven Pentti

Taupila HAT-4

Tervamäki JT-5

Tervamäki&Eerola ATE-3

Tiira

Valmet PIK-23 Towmaster

Valmet Tuuli TL-III

Viri

 

Purjelentoloneet:

Fibera KK-1 Utu

Harakka

Havukka Standard  (OH-HAX/317)

HRH (OH-BAY/HRH)

IKV-3 Kotka

PIK-3a/b/c

PIK-5a/b/c

PIK-7 Harakka

PIK-12

PIK-13

PIK-16 Vasama

PIK-17 Tintti

PIK-20

Sisilisko (OH-PSB, OH-SAB)

Tervamäki JT-6 (OH-520)

 

Ultrakevyet:

Paukku Taivaannuoli (U038)

Saastamoinen Namu (U160)

Flexi-Form (U191)

Alanne Moottoriharakka          (U276)

Keltto Ahma (U302)

Husa/Ikonen/Julku “Koi”          (U309)

PIK-26 Mini-Sytky

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko ATOL-amfibiokoneet suunniteltu Suomessa? Jostain luin, että ainakin ATOL 495 olisi Suomessa suunniteltu (OH-XAT)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko ATOL-amfibiokoneet suunniteltu Suomessa? Jostain luin, että ainakin ATOL 495 olisi Suomessa suunniteltu (OH-XAT)

Martekno Atol löytyy luettelosta. On rakennettu sekä ultrana että normaaliluokkaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama puutos tulee mieleen: IVL A.22 Hansa, joka perustui Ernst Heinkelin suunnittelemaan koneeseen, mutta Suomessa rakennettu versio oli sen verran erilainen, että lienee laskettavissa omaksi tyypikseen. Adaridi, IVL Kurki, VL Paarma ja Valmet Tuuli II taitavat puuttua myös. Lisäksi Tuuli III itse asiassa kuuluisi sotilaskoneiden puolelle, vaikka viimeksi siviilirekisterissä olikin. Nämä nyt tuli äkkiä mieleen.

 

Edit: Sitten lienee muutamia purjekoneista modifioituja mopuja, jotka on suunniteltu Suomessa, esim Moottori-Lerche, Moottori-Pilatus ja Ka-6:sta, K-7:stä ja K-8b:stä tehdyt viritykset, vai onko joku näistä ehkä ulkomaista perua?

Samoin PIK-20E voitaisiin varmaan laskea omaksi tyypikseen, kun se nyt kumminkin on moottorilla varustettu versio, jonka proto itseasiassa oli JT-6.

 

Edit 2: Viima I oli myös melkolailla eri kone kuin II, joten lisännee tyyppien lukumäärää yhdellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites Kokkola KO-04 Super Upstart OH-XYY?

Kai tämä autogiro on lentänyt  ???

Juha.

 

Niinpä. Rekistereistä näyttää löytyvän sekä Ko-3 (OH-XYZ) että Ko-4 (OH-XYY). Taisin luulla kuumailmapalloiksi... :P

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä. Rekistereistä näyttää löytyvän sekä Ko-3 (OH-XYZ) että Ko-4 (OH-XYY). Taisin luulla kuumailmapalloiksi... :P

 

Kyllä tuo Ko-4 näytti kovasti ilmaa raskaammalta vielä tänään Ilmailumuseon hallissa  ;)

Mutta nyt herää kysymys millaisia olivat Ko-1 ja Ko-2?

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo Ko-4 näytti kovasti ilmaa raskaammalta vielä tänään Ilmailumuseon hallissa  ;)

Mutta nyt herää kysymys millaisia olivat Ko-1 ja Ko-2?

Juha.

 

Pikahaku löysi viitteen: http://www.geocities.com/rotorspot/oh.htm

 

jonka mukaan Ko-2 on sama kuin Ko-3.

Ko-1 ei näköjään päässyt rekisteriin saakka.

 

Kuten ei myöskään Tervamäen JT-1.....

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäisin listaan vielä ainakin

*Mikko Kulhia, MK1B ja MK-2 (OH-MOK)

*Torrolf Eklund, TE-1 (OH-TEA) EDIT : amfibio

*Jukka Tervamäki & Aulis Eerola, ATE-3 (OH-XYV)

* Esko ja Ari Hietanen (OH-XEA)

* Jaakko Kyllönen (OH-XIA)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lasketaanko myös Suomalaisten omat modaukset, Mörkö-Morane?

 

Hyvä kysymys! Ajatukseni tässä oli kyllä pysyä "perustyyppi"-tasolla. Joten vastaukseni tässä vaiheessa on valitettavasti Ei tähän peruslistaan  ??? vaikka modifikaatioissakin on varmasti tehty uraauurtavaa työtä.

 

Voin muuttaa mieltäni jos tulee hyvät perustelut  :) mutta ongelma on että silloin luettelo paisuu helposti aivan liikaa. Siviilikonepuolen experimental-rekisterissä on vaikka kuinka monta moottorintyypin vaihtoja, kannuspyörämodifikaatioita ym. Horneteissakin taitaa olla kotimaista suunnittelua datalinkkisoftan puolella, ja olikohan finnairin DC-8 inertiasuunnistuslaitteetkin eräänlainen kotimaisen lentokonesuunnittelun taidonnäyte. Jossakin se raja pitää vetää ja itse karsin aluksi jopa IVL A.22 Hansan pois.  ::)

 

Kommentteja otetaan vastaan  :D

 

 

edit:typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaa mielellään täydennyksiä ja korjauksia, kiitos!

 

Kasevan kuumailmapallot:

 

KIP-VK-1 "Sampo" OH-XVK (ensimmäinen Euroopassa rakennettu moderni kuumailmapallo, kuva)

KIP-VK-2 "Tusculum" OH-XKK

KIP-VK-3 OH-XMH

 

--

 

EDIT: Toistan samalla vanhan pyynnön: jos palstahenkilöillä on tallessa mitä tahansa materiaalia liittyen Veikko Kasevan pallotouhuihin, niin otamme niitä mielellämme Pallonetin toimituksessa vastaan. Kuvat, tarinat jne... Sivuille tullaan tekemään aikanaan historiikkiosio, missä luonnollisesti on Kasevalla keskeinen rooli.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purjekone "Sisu" ei taada kuulua listaan, kun suunnittelija oli amerikansuomalainen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites on Karhu-48:n ja Tiiran lisäksi, voidaanko Karhu-1, Karhu-2 ja Karhu-3 laskea kotimaisiksi koneiksi?

 

Kun Niilo Karhumäki kertoo kirjassaan Karhunahas sivulla 76:

"Suurin vaikeus työssämme oli tietojen ja kokemuksen puute. Suomen kielellä ei löytynyt alan kirjallisuutta, eikä käytössämme ollut piirustuksia aikaisemmin tehdyistä lentokoneista. Tärkein käsikirjamme oli Handbuch für Flugzeug-Konstrukteure, jossa oli yleistietoa lentokoneen suunnittelijalle ja rakentajalle, mutta vieraan kielen vuoksi näidenkin tietojen esillekaivaminen oli vaivalloista. Ehkä näistä seikoista johtui, että ensimmäiset koneemme olivat sangen omintakeisia. Alun perin lähdimme liikkeelle vapaastikantavilla yksitasoisilla siipirakenteilla, vaikka siihen aikaan vielä yleisesti rakennettiin ja käytettiin viritettyjä kaksitasoisia lentokoneita. Tässä suhteessa huomasimme kehityksen suunnan, sillä nykyiset lentokoneet ovat yleensä yksitasoisia"

 

Ja kumpaa Tiiraa tarkoitettiin alkuperäisessä luettelossa? Karhumäen veljesten ja Atle Blomqvistin vai Raimo Päätalon suunnittelemia koneita?  ::)

http://www.saunalahti.fi/~olan/kuvia_5.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaasassa suunniteltiin ja rakennettiin 1930-luvun puolessa välissä ensimmäisenä Suomessa kerhotyönä Vaapsahainen-liitokone. Suunnittelija Eero Metsola, Aulinin ja Hedströmin veljekset (myöh.Heikinaro). Toinen samanlainen valmistui myös pian. Kone osallistui Jämin avajaisiin. Mallia oli otettu jonkin verran Grunau 9-liitokoneesta. Koneet eivät olleet rekisterissä. Niillä lennettiin merenjäällä ja Vanhan Vaasan valleilta kumiköysistartteja.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäisin listaan vielä ainakin

*Mikko Kulhia, MK1B ja MK-2 (OH-MOK)

*Torrolf Eklund, TE-1 (OH-TEA) EDIT : amfibio

*Jukka Tervamäki & Aulis Eerola, ATE-3 (OH-XYV)

* Esko ja Ari Hietanen (OH-XEA)

* Jaakko Kyllönen (OH-XIA)

 

 

 

Mielenkiintoinen toi OH-XEA, se on ollut Christen Eaglessa vuodesta -81, missä koneessa se ennen on ollut?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen toi OH-XEA, se on ollut Christen Eaglessa vuodesta -81, missä koneessa se ennen on ollut?

 

Peter

 

Netti osaa kertoa suunnittelijoiksi/rakentajiksi veljekset Esko ja Ari Hietasen, mutta ei koneelle nimeä:

 

Maallikko-suunnittelijoista Kyrölän, Päätalon ja aluksi Hietastenkin koneet olivat luvattomia, mutta lensivät joka tapauksessa aiheuttaen jopa ilmailuviranomaisen puuttumisen asiaan. Ne kuitenkin, jos mitkä, todistavat EKT:n tarpeellisuuden ohjailevana ja neuvovana elimenä. Hietasen kone hyväksyttiinkin myöhemmin ilma-alusrtekisteriin ja Esko Hietanen tuli EKT jäseneksi.

 

Lähde: http://www.ilmailuliitto.fi/index.php?mid=240

 

Mäkinen-Ritaranta-eepoksessa on myös kuva:

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikista kommenteista tähän mennessä!

Kertokaapa lisää, vaikka ei olisikaan kysymys rekisteriin merkityistä koneista  :) sen verran mielenkiintoisia asioita ovat.

 

Löysin tässä 2 kpl ultraa jotka saattavat kuulua mukaan luetteloon: U376 "AMFI-10" ja U487 "Hippu",  molemmat ilmeisesti Raahen seudulta. Kuka tietäisi, ovatko nämä ihan omia konetyyppejä?

 

/N

 

PS: Se luettelossa oleva Tiira tarkoittaa kyllä Blomqvistin OH-IRA konetta (ja OH-IRB).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikista kommenteista tähän mennessä!

Kertokaapa lisää, vaikka ei olisikaan kysymys rekisteriin merkityistä koneista  :) sen verran mielenkiintoisia asioita ovat.

 

Löysin tässä 2 kpl ultraa jotka saattavat kuulua mukaan luetteloon: U376 "AMFI-10" ja U487 "Hippu",  molemmat ilmeisesti

 

Ovat. Pehkosen Vesan suunnittelemia. Kuvia  täällä ja täällä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Netti osaa kertoa suunnittelijoiksi/rakentajiksi veljekset Esko ja Ari Hietasen, mutta ei koneelle nimeä:

 

 

Hietanen HEA-23B

 

Ja sen Kyllösen OH-XIA:n nimi on tosiaan JK-1 Iimu, kuten Nicke jo tuolla aiemmin mainitsi. Virin tyyppimerkintänä voisi käyttää kokonaisuutena IIK Viri.

 

Ja Eklundin etunimi on Torolof.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sitten kyssäriä peliin.

 

1. PIK-5a:llä oli myös oma tyyppinimensä. Mikä?

 

2. Samoin PIK-12:n toinen PIK:ssa rakennettu kone  sai tyyppinimen. Minkä?

 

3. Mistä tulee Tumppujen erikoinen rekisteritunnussarja OH-YM. ?

 

4. Entä Hinujen OH-YH. ?

 

5. PIK-17:aa tehtiin kahta eri mallia: a- ja b-malli. Mitkä olivat mallien tyyppinimet? (Nicke oli laittanut vain toisen).

 

6. Mistä tulee PIK-19 tyyppinimi Muhinu?

 

7. Entä mikä oli PIK-23:n oikea tyyppimerkintä/nimi, jonka sen suunnitellut kerho oli sille antanut?

 

8. PIK-20:llä (oikeastaan sen prototyypillä) oli myös oma kutsumanimi. Mikä?

 

9. Mistä tulee PIK-18 erikoinen tyyppinimi Sytky?

 

10. Kotkan tyyppimerkintä on IKV-3. Mitä konetyyppejä olivat IKV-1 ja IKV-2?

 

11. PIK-7:n tyyppinimi ei ole aivan oikein Nicken listassa. Oikeasti niitä olivat: ?

 

12. Millainen kone oli JT-4?

 

13.  Husa/Ikonen/Julku “Koi” perustui erääseen rakennussarjana myytävään konetyyppiin. Mihin?

 

14. PIK-3a:lla ja PIK-3c:llä oli myös omat tyyppinimensä. Mitkä?

 

15. Mistä tulee Udun typpimerkinnässä kirjaimet KK?

 

16. Mistä tulee Marteknon amfibion tyyppimerkintä ATOL.

 

17. Vielä on kaksi PIK-merkkistä konetta, joille on olemassa rakennuslupa; PIK-24 ja PIK-25. Näistä tiettävästi jälkimmäinen on valmistumassa pikkuhiljaa. Tyyppinimet?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipas mielenkiintoisia kyssäreitä! Yritetäänpä vastata muutamaan:

 

1. PIK-5a "Cumulus"

2. (Arvo) Ylinen, (Kai) Mellén (?)

5. PIK-17a "Tumppi", PIK-17b "Tintti"

6. muovi-Hinu (?)

8. PIK-20 "Tiu"

11. PIK-7 "Harakka II" ja "Harakka III"

14. PIK-3a "Kanttikolmonen" ja PIK-3c "Kajava"

17. PIK-24 "Pileus" ja PIK-25 "Varttimarkka"

 

Löytyi nimittäin hyvä lähde http://pik.tky.fi/piksarja.html ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1. PIK-5a:llä oli myös oma tyyppinimensä. Mikä?

Cumulus

 

3. Mistä tulee Tumppujen erikoinen rekisteritunnussarja OH-YM. ?

Ylinen-Mellen

 

4. Entä Hinujen OH-YH. ?

Hinu?

 

5. PIK-17:aa tehtiin kahta eri mallia: a- ja b-malli. Mitkä olivat mallien tyyppinimet? (Nicke oli laittanut vain toisen).

Tumppi/Tintti

 

6. Mistä tulee PIK-19 tyyppinimi Muhinu?

Muovihinu

 

8. PIK-20:llä (oikeastaan sen prototyypillä) oli myös oma kutsumanimi. Mikä?

Tiu

 

9. Mistä tulee PIK-18 erikoinen tyyppinimi Sytky?

Lieneekö moottorin äänestä?

 

11. PIK-7:n tyyppinimi ei ole aivan oikein Nicken listassa. Oikeasti niitä olivat: ?

Harakka II/III

 

14. PIK-3a:lla ja PIK-3c:llä oli myös omat tyyppinimensä. Mitkä?

Kanttikolmonen

Kajava

 

17. Vielä on kaksi PIK-merkkistä konetta, joille on olemassa rakennuslupa; PIK-24 ja PIK-25. Näistä tiettävästi jälkimmäinen on valmistumassa pikkuhiljaa. Tyyppinimet?

Pileus

Varttimarkka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään