Nils Rostedt

Suomessa suunnitellut ilma-alukset

99 viestiä aiheessa

Kun ei kerran tietoa ole eikä helposti löydy, arvataan: ATE-3 -gyrokopterin työnimi. Mainittu kopteri on JT-5 -kopteria vanhempi tyyppi.

 

t. Mikko

 

Kyllä se tieto löytyy netistä helposti kun vähän päättelee... et tosin löydä sitä tällä tyyppimerkinnällä hakemalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

15. Mistä tulee Udun typpimerkinnässä kirjaimet KK?

- xxxxx (puuttuu) ja Kuitu (Nils Rostedt)

 

 

Olisiko ensimmäinen sana kerros. Kerroskuidun voisi hyvin arvata olevan 1960-luvun suomennos sandwich-rakenteesta, jollainen käsittääkseni Udussakin oli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko ensimmäinen sana kerros. Kerroskuidun voisi hyvin arvata olevan 1960-luvun suomennos sandwich-rakenteesta, jollainen käsittääkseni Udussakin oli.

 

Ihan hyvä ajatus, mutta totuus on paljon raadollisempi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuttaperkkaa, veikkaa hän? ;D

 

-m

 

 

Ei. Kyllä kyseessä on ihan perinteinen purjekoneiden rakentamisessa ja varsinkin korjauksessa (erit. viimeistelyvaihe) käytetty aine.

 

Mutta tuota IKV-1:stä nyt jaksan hieman ihmetellä... kyseessä on ihan perustavanlaatuinen konetyyppi. Ja kun ykkösen tietää, tietää kakkosenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, eipä siinä mitään jos kone on trailerilla rahdattu kentälle rullailemaan, mutta jos vahingossa vauhti kasvaa liian suureksi ja kone rupeaa lentämään.

Eikä siinäkään vaiheessa mitään ongelmia jos ollaan vähän "rauhallisemmilla" paikoilla, mutta jos jotakin menee pieleen ja joku vielä loukkaantuu, aletaan varmasti tonkia tikulla silmää. Tikkakosken Tiiran vierellä ei voi kuin ihmetellä, että Raimon ilmailu-ura on kestänyt näinkin pitkään.

Mitäpä ihmettä tuossa mitään salaista on. Useinhan tuo ahmosuolla lentelee.

Jos hemmo aivan julkisesti sillä viralliselta lentokentältä toimii, niin kait siltä vois vaatia edes lupakirjaa???

Konehan ei teknisesti mitään aivan huippuluokkaa ole:)

Kaikki turha ja välttämätön, kuten siivekkeet on jätetty vekka.

-Sami-

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

10 Vasama ja Havukka standard

15 Kalja

:-[

 

No nii... kyllähän ne sieltä tulee kun vähän potki...

 

Vielä olis ne Koi ja JT-4 vastaamatta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä olis ne Koi ja JT-4 vastaamatta...

 

Oliskohan JT-4 ATE-3:n v-pyrstömalli, joka myytiin Kokkolaan...

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliskohan JT-4 ATE-3:n v-pyrstömalli, joka myytiin Kokkolaan...

 

Jukka

 

Ei ainakaan Tervamäen kotisivujen mukaan!!!

Päästä meidät pahasta ja kerro!!!!!!! Do it NOW :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... ei näjemmä KOIta aamunKOI, ei tälle, eikä JT-4:lle... :-\

Annappa kolmen pisteen vihje... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähtökohtahan on se, että numeroille 1, 2, 3, 5 ja 6 on olemassa selitys. Mutta kyllä siellä se numero 4 on myös, vaikkei sitä sanota. Se pitää vain päätellä.

 

http://www.icon.fi/~jtki/allaircraft.html

...kiusaat vanhaa miestä... >:( noh, huitaisenpa "pimeään" arvaukseni vuosilukujen perusteella njotta PIK-19 Muhinu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...kiusaat vanhaa miestä... >:( noh, huitaisenpa "pimeään" arvaukseni vuosilukujen perusteella njotta PIK-19 Muhinu...

 

Sehän se. Jukka itse kertoi asian kun istuttiin samassa pöydässä syömässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko tämä Koi olla sama kuin 90-luvun alussa esitelty Ultramarin-amfibio U-313, joka perustui Rans S-12 Airaile -ultraan? Siihen oli Suomessa rakennettu 4 mm mahonkivanerista venemäinen runko.

 

Ainakin herrat Husa ja Julku olivat mukana projektissa.

 

No nyt olen saanut kaikki vastaukset. Rans S-12 Airaile

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska Jouni sai kaipaamansa vastaukset, joskin viimeiset olivat aika kinkkisiä...niin laitan yhden kysymyksen jatkoksi.

 

Tämä kuva liittyy vahvasti tämän ketjun otsikkoon "Suomessa suunnitellut ilma-alukset". Siis mikä kuvassa on kyseessä?

 

[ attachment removed ]

 

EDIT: Vinkki 1: kyseinen laite/rakentaja on mainittu tässä threadissa: ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TE-1 päältäpäin siivet taitettuina

 

Hyvä Markku!  :D

 

Ja tässä todiste:

 

[ attachment removed ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole tainnut listassa olla (ainakaan ei ensilukemalla silmään pistänyt) Suomen ensimmäinen maassa suunniteltu ja rakennettu liitokone Vaapsahainen Vaasasta.

 

Lisäksi oli myös Vaapsahainen II.

 

Koneet rakennettu ja suunniteltu ennen sotaa. Proto katosi mystisesti eikä vieläkään tiedetä missä on (vai menikö savuna ilmaan).

 

Vaapsahainen II:sta yritettiin tehdä moottoriliitokonetta, mutta moottorisahan moottori oli tehoton, eikä konetta kai oikein kunnolla ilmaan saatu. Harrastus loppui, kun potkuri päätti hajaantua useampaan osaan. Onko muuten sellainen laite lentokone, joka ei koskaan pääse ilmaan, vaikka olisi suunniteltu? ;) En siis tarkoita työpöydälle jääneitä koneita vaan sellaista, joka ei suunnitelmista huolimastta nouse ilmaan yritykselläkään :)

 

Vaapsahainen-koneista kertoo Feeniks-lehti, kaiketi uusin numero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole tainnut listassa olla (ainakaan ei ensilukemalla silmään pistänyt) Suomen ensimmäinen maassa suunniteltu ja rakennettu liitokone Vaapsahainen Vaasasta.

 

Lisäksi oli myös Vaapsahainen II.

 

Koneet rakennettu ja suunniteltu ennen sotaa. Proto katosi mystisesti eikä vieläkään tiedetä missä on (vai menikö savuna ilmaan).

 

Vaapsahainen II:sta yritettiin tehdä moottoriliitokonetta, mutta moottorisahan moottori oli tehoton, eikä konetta kai oikein kunnolla ilmaan saatu. Harrastus loppui, kun potkuri päätti hajaantua useampaan osaan. Onko muuten sellainen laite lentokone, joka ei koskaan pääse ilmaan, vaikka olisi suunniteltu? ;) En siis tarkoita työpöydälle jääneitä koneita vaan sellaista, joka ei suunnitelmista huolimastta nouse ilmaan yritykselläkään :)

 

Vaapsahainen-koneista kertoo Feeniks-lehti, kaiketi uusin numero

 

Moi!

Sen verran oikaisen tuota edellistä, että tämän ketjun ensimmäisellä sivulla mainitsin kyllä Vaapsahaiset-liitokoneista. ;) Ne olivat ensimmäiset Suomessa kerhotyönä suunnitellut ja valmistetut liitokoneet, vuosi oli 1935.

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php?topic=44089.msg460025#msg460025

 

Ja olen kirjoittanut tuon Feeniks-jutun myös, se löytyy kuvineen juuri ilmestyneestä numerosta 4/2005.  Kiva, että joku on lukenut sen. :)

 

Terveisin Jukka

 

ps. Ei se "Liitomoottori-Vaapsahaisen" potkuri hajonnut mihinkään, ilmailuviranomainen vaan kävi ottamassa sen pois...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran oikaisen tuota edellistä, että tämän ketjun ensimmäisellä sivulla mainitsin kyllä Vaapsahaiset-liitokoneista. ;) Ne olivat ensimmäiset Suomessa kerhotyönä suunnitellut ja valmistetut liitokoneet, vuosi oli 1935.

 

Damn, toivottavasti vielä ainakin seuraavan kerran lupakirja vielä myönnetään, vaikka alkaa kai toi näkö hämärtyä ;)

 

Oli ihan mukava ja mielenkiintoinen artikkeli, kiitti siitä

 

hoo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

d**n, toivottavasti vielä ainakin seuraavan kerran lupakirja vielä myönnetään, vaikka alkaa kai toi näkö hämärtyä ;)

 

Oli ihan mukava ja mielenkiintoinen artikkeli, kiitti siitä

 

hoo

Kiitos. Nämä foorumin ketjut joskus pukkaavat venymään aika pitkiksi, joten ymmärrän kyllä...  :)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään