Jaakko Kuusisto

Yölentokelpuutuksen määritelmä (Oli: PPL-yölentoteoriakurssi)

19 viestiä aiheessa

Tuossa tänään kyselin Korhosen Ossilta, miten voimme kouluttaa yölentokelpuutusta yöllä, koska emme voi lentää visuaalia yöllä.

 

Siis voimme lentää auringon laskun jälkeen pimeässä, mutta yöllä ei lennetä visuaalia.

 

Jos näkyvyys on  auringon laskun ja nousun välisenä aikana alle  8 km , vallitsee IMC ja yö

 

Peruste Nummero Uno; 

yön määritelmä = jos valaisematonta mastoa ei voida erottaa kahdeksan kilometrin päästä ja on auringon laskun ja nousun välinen aika, vallitsee yö. Epäselvissä tapauksissa vallitsee yö.

Siis näkyvyys on alle kahdeksan kilometria.

 

Peruste nummero 2; 

Auringon laskun ja nousun välisenä aikana saa lentää,  jos näkyvyys on 8 km tai Yli, mutta silloin ei vallitse

 

Herää kysymys, mikä on yölento.

 

Ruotsalaiset ratkaisseet hyvin: Mörkflygning.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa tänään kyselin Korhosen Ossilta, miten voimme kouluttaa yölentokelpuutusta yöllä, koska emme voi lentää visuaalia yöllä.

 

Siis voimme lentää auringon laskun jälkeen pimeässä, mutta yöllä ei lennetä visuaalia.

 

Jos näkyvyys on  auringon laskun ja nousun välisenä aikana alle  8 km , vallitsee IMC ja yö

 

Peruste Nummero Uno; 

yön määritelmä = jos valaisematonta mastoa ei voida erottaa kahdeksan kilometrin päästä ja on auringon laskun ja nousun välinen aika, vallitsee yö. Epäselvissä tapauksissa vallitsee yö.

Siis näkyvyys on alle kahdeksan kilometria.

 

Peruste nummero 2; 

Auringon laskun ja nousun välisenä aikana saa lentää,  jos näkyvyys on 8 km tai Yli, mutta silloin ei vallitse

 

Herää kysymys, mikä on yölento.

 

Ruotsalaiset ratkaisseet hyvin: Mörkflygning.

 

 

 

Kyllähän se kai on niin, että yön määritelmä on juurikin tuo, minkä kerroit....mutta:

 

1. "näkeekö valaisemattoman esteen 8 km päässä vai ei"

ja

2. "näkyvyys yli 8km"

 

...ovat eri asioita.

 

Toisella määritellään yötä (paitsi epäselvissä tapauksissa, jolloin vallitsee yö...eli jos olet humalassa, niin vallitsee aina yö ;-)

...ja toisella määritellään yön vallitessa voimassaoleva VMC minimi.

 

Yöllä siis lennetään visuaalia, jos näkyvyys on yli 8km.

 

t. tero

 

EDIT: PS. Ja ei, en kirjoittanut tätä postausta yöllä...täällä on päivä (Hangzhou, China)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(paitsi epäselvissä tapauksissa, jolloin vallitsee yö...eli jos olet humalassa, niin vallitsee aina yö ;-)

 

Joskus se voi olla jopa perjantain ja sunnuntain välinen yö ;D

 

Sori, oli pakko. Nyt takas aiheeseen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentosäännöissä määritellään näkyvyys näin:

-------------

Näkyvyys (Visibility)

 

Suurempi seuraavista vaihtoehtoisista etäisyyksistä:

 

a) suurin etäisyys, jolta riittävän kokoinen lähellä maata oleva musta kohde voidaan nähdä ja tunnistaa, kun havainto tehdään valoisaa taustaa vasten

c) suurin etäisyys, jolta voimakkuudeltaan noin 1000 kandelan valot voidaan nähdä ja tunnistaa valaisematonta taustaa vasten.

 

Näkösääolosuhteet (Visual meteorological conditions)

 

Sääolosuhteet, joiden vallitessa näkyvyyttä, etäisyyttä pilvestä ja pilvikorkeutta ilmaisevat arvot ovat yhtä suuret tai suuremmat kuin määrätyt vähimmäisarvot (VMC-minimit).

 

-------------

 

Mun ymmärrykseni mukaan yöllä siis voi vallita VMC-olosuhteet. Toki horisonttia ei näy, joten on se tietenkin vähän hurjaa touhua varsinkin korpiseudulla.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Auringon laskun ja nousun aikana  Ei vallitse YÖ:tä jos näkyvyys on 8 km tai yli.

 

Yö vallitsee vain jos näkyvyys on alle 8 km ja silloin ei visuaalia lennetä.

 

Siis intän , että yöllä ei voi lentää visuaalia

 

 

Intä vaan mutta lue nyt vielä kerran ajatuksella mitä tähän ketjuun on kirjoitettu. Se vastaus piilee siellä. Yöllä voi lentää VFR:ää.

 

/Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jospa mä nyt yrittäisin selittää. Ainakin oman näkemykseni. Eli jos et näe sitä kahdeksan kilometrin päässä olevaa vaikkapa valaisematonta mastoa, niin on yö. Sit joku menee ja sytyttää siihen mastoon tuhannen kandelan valot, niin johan näkyy. Eli on edelleen yö, sekä näkyvyys yli kahdeksan kilometriä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Määräys PEL M2-10: YÖLENTOKELPUUTUS

 

"Kelpuutuksen haltija on oikeutettu suorittamaan lentoja yöllä."

 

//Tuomas

 

 

Nimenomaan.

 

Taidat Jaska vaan vetää nyt nenästä nuorempiasi ;-) Kyllähän ainakin minä tiedän, että sinäkin tämän tiedät....

 

Muuten ainakin minä olisin "rikkonut sääntöjä" n. 45 tunnin edestä, sillä olen merkinnyt lentopäiväkirjaani YÖlentoja suurinpiirtein sen verran... ;-)

 

Asiaa voi ajatella näinkin: jos siis Jaskan mielestä yö ei vallitse pimeällä, jos näkyy yli 8km, niin silloin et tarvitse yölentokelpuutustakaan lentääksesi silloin...mutta kyllä vaan tarvitset. Muutenhan määräyksien mukaan tarvitsisit yölentokelpuutuksen vain silloin, kun et voi pimeällä lentää = kelpuutuksella ei tee mitään.

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, en tietenkään koeta IMC:ssä lentää ilman kelpuutuksia.

 

Mutta näkyvyyden määritelmä ainakin mun oman ymmärrykseni mukaan tuossa on eri asia kuin "onko pimeä vai ei".  Riittävän  pimeällä vallitsee yö.

 

Mutta yöllä voi silti olla yli 8km näkyvyys, ainakin tuon ylläolevan määritelmän mukaan. Millä perusteella ei voisi?

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Auringon laskun ja nousun aikana voi näkyä vaikka 20 km, mutta silloin ei vallitse Lentosääntöjen mukaan YÖ.

 

Kyllä silloin ainakin Ops m1-1:n mukaan voi vallita yö. Kuten ketjussa jo aiemmin mainittiin, on näkyvyys suurempi seuraavista:

-suurin etäisyys, jolta riittävän kokoinen lähellä maata oleva musta kohde voidaan nähdä ja tunnistaa, kun havainto tehdään valoisaa taustaa vasten

-suurin etäisyys, jolta voimakkuudeltaan noin 1000 kandelan valot voidaan nähdä ja tunnistaa valaisematonta taustaa vasten.

 

Yön määritelmässä puolestaan näkyvyytenä tarkastellaan ainoastaan valaisemattoman kohteen näkyvyyttä.

 

Mikäli siis on auringon laskun ja nousun välinen ajanjakso ja valaisematon kohde ei näy 8 kilometrin etäisyydeltä, mutta 1000 kandelan tuikku näkyy vähintään 8 kilometrin etäisyydeltä, niin voidaan näkyvyyden puolesta harrastaa öistä vfr-lentotoimintaa.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanoit ;Vähintään kahdeksan kilometrin etäisyydeltä, entäs kun ei näykkään kuin alle kahdeksan kilsan. ::)

 

Halloo ...................... ;D ;D ;D Onkos nyt YÖ ::)

 

Jos tuikku ei näy 8 kilometrin päästä, niin silloin ei sovi VFR:ä harrastaa lähialueen ulkopuolella.

 

Kyllähän tuolla yöltä vaikuttaisi pimeyden puolesta (ei nää 8 kilometrin päähän valaisematonta kohdetta) ja metarikin sanoisi EFHF 161920Z AUTO 26003KT CAVOK 05/01 Q1003=, niin eikös tuolla sopisi vaikka harrastaa yö-vfr:ä?

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta nyt kyllä näyttää siltä, että Jaakon mielestä pimeys ja näkyvyys on yksi ja sama asia.

 

Yöllä on pimeää, mutta näkyvyys voi olla yli 8 km.

Siis talo, jossa ei ole valoja, ei näy 8 km päästä.

Mutta yli 8 km päässä oleva talo, jossa on valot, näkyy.

 

Siis on yö, ja näkyvyys on yli 8 km. MOT.

 

Yölento sellaisessa paikassa, jossa ei ole mitään valaistua kohdetta näkyvissä eikä kuukaan mollota (niin kuin nyt) lähentelee kyllä mittarilentoa.

Mutta sitten kun näkyy asutuksen valoja ja teillä kulkevien autojen valoja, niin sehän alkaakin lähennellä visuaalilentämistä, ainakin vähän...

 

Ai niin, näkyvyys ilmoitetaan METARissa, mutta yötä ei. Siis jokaisen pilotin pitäisi pystyä itse päättelemään, onko yö vai ei.

Onneksi määräyksen laatija on ollut ovela, ja sanoo että epävarmoissa tilanteissa on yö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi Jaakko,

 

Minä kun luulin, että sinä yritit opettaa nuoremmillesi jotain.

 

Mutta sinä vain odotitkin jotain vastausta, jonka päälle voisit tölväistä oman ylimaallisen viisautesi sädekehän.

 

Tuo oli naurettavuuden huippu.

 

Voisit edes sitten kertoa mikä sinun suuren ja kaiken muun ylittävän tietämyksesi mukaan on se ainoa ja oikea vastaus.

 

Mutta oikeastaan minua ei enää kiinnosta, pidä tunkkisi.

 

Ari

 

PS. Ai niin, tarkoitus ei todellakaan ollut tölväistä. Yritin vain arvella mikä on oikea vastaus. Mutta ilmeisesti MIKin yölentokurssilla oppimani ei kelpaa Jaakon yölentokurssilla.

 

Tulee mieleeni yksi yökoululento EFTP:llä. Eka startti yksinlennolle yöllä radalta 24, heti startin jälkeen oli aivan pilkkosenpimeää, ei yhtään valoa missään näkökentässä. Kyllä se oli aivan puhdasta mittarilentoa. Mutta kun kaarron jälkeen tuli laskukierroksessa näkyviin kentän valot, kyllä se minusta tuntui visuaalilentämiseltä. Malmilla ei vastaavaa pääse kokemaan, kun valoja on joka puolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Opi nyt Jaakko jo tämä:

Jos lähetät julkisen viestin, niin myös vastaus tulee julkisesti.

Jos vastaat privaattiviestillä, niin myös sinulle vastataan privaatisti.

 

Minä en TODELLAKAAN! halunnut tölväistä, enkä mielestäni myöskään niin tehnyt, ennen sinun tölväisyä.

 

Mutta sinä kyllä tölväisit, aivan selvästi ja sananmukaisesti.

 

Jos olen yölentokelpuutusta saadessani oppinut yön määritelmän väärin, niin kyllä mielelläni oppisin sen oikean määritelmän.

En nyt vaan enää voi luottaa sinun opetukseesi, valitettavasti.

 

Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Herrat Herrat. Perjantai-ilta ja jo yli puolenyön. Eikös nyt pitäisi olla jotain muutakin tekemistä. (ei varmaan, kun me kaikki täällä ollaan)  ;D

 

 

Sentään hyvä että puolin ja toisin voidaan naureskella, ettei juttu ole liian vakavaa. Tosin muutama viimeinen viesti ei enää aivan normaalia jutustelua ole, joten tehdäänpä niin, että laitan tämän nyt yön yli lukkoon ja sitten huomenna jatketaan paremmalla mielellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missäs ja minkä lentoaseman METAR:ssa ilmoitetaan meteorolgisena näkyvyytenä  yöllä, tuo mainitsema valokikkailu, Candeloineen.

Sanoit ;Vähintään kahdeksan kilometrin etäisyydeltä, entäs kun ei näykkään kuin alle kahdeksan kilsan. ::)

 

 

Halloo ...................... ;D ;D ;D Onkos nyt YÖ ::)

 

Jos sä Jaska lennät (tai laitat oppilaasi lentämään) vaikkapa Malmilta Pirkkalaan niin mikä sulle kertoo, että koko tuolla välillä on tarpeeksi hyvä sää lennon lailliseen suorittamiseen?

 

Niin. Aivan oikein. Ei mikään.

 

Elämä on.

 

/Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotta tässä ei nyt jäisi epäselvyyttä, niin:

 

Ihan ensimmäisessä viestissä viitattiin auringon nousun ja laskun välissä lentämiseen yölentokelpuutuksella, mikä ei tarkalleen ottaen pidä paikkaansa. Tottahan auringon laskun ja yön välisenä aikana voi lentää ilman yökelpuutusta, mikäli vain ohjaajakohtaiset sekä VMC-minimit täytetään. Ilma-aluksessa täytyy tällä välillä olla purjehdusvalot sytytettyinä. Sma pätee tietenkin yön ja auringon nousun väliseen aikaan.

 

Yön määritelmä perustuu siihen, että se vallitsee kun valaisemattomien esineiden havaitseminen käy mahdottomaksi eli yksinkertaisesti tulee liian pimeä yksittäisten havaintojen tekemiseen.

 

Päivä-VFR:stä tuttu see-and-avoid -tyyppinen toiminta muuttuu hankalaksi tai mahdottomaksi. Tämän vuoksi minimi näkyvyysvaatimusta on nostettu 5 km:sta 8 km:iin, minimilentokorkeus on nostettu 500 jalasta 1000 jalkaan ja pilviet huomioidaan sääminimeissä kokonaan eri tavalla. Kun päivä-VFR:ssä tarkastellaan pilvikorkeutta (yhteinäisen yli puoli taivaankantta peittävän pilvikerroksen korkeutta maasta mitattuna: ohjaajakohtaisten sääminimien eli OPS M1-16:n mukaan joko 1000 ft tai ~500 ft), käytetään yö-VFR:ssä rajana 2000 ft:n pilvikorkeutta eli yksittäisen pilven pystysuoraa etäisyyttä maasta. Kaikenkaikkiaan turvamarginaaleja on kasvatettu.

 

Näkyvyydellä ei taas ole sanottavasti tekemistä valaistusolosuhteitten kanssa. (Yhtenäinen tumma ja matala pilvikerros haittaa havaintojen tekemistä, mutta siinä on kyseessä lähinnä siitä, että liikutaan hyvin lähellä yöolosuhteita. Yön määritelmän mukaan ei kuitenkaan ole kyse yöstä mikäli ajankohta on auringonnousun ja auringonlaskun välissä.) Näkyvyydellä tarkoitetaan ilman läpikuultavuutta eli kuinka suurelta etäisyydeltä voidaan esine havaita. Lentosääntöjen yhteydessä puhutaan tästä ilman vaimenemiskertoimena.

 

Yöllä (määritelmään pohjautuen) valaistu kohde voidaan erottaa jopa kauempaa kuin päiväolosuhteissa, joten näkyvyys voi olla suurempikin. Tämä asia on huomioitu mm. lentosääntöjen määritelmät-osassa:  näkyvyys on seuraavista suurempi:

- suurin etäisyys, jolta riittävän (?) kokoinen lähellä maata oleva musta kohde voidaan nähdä ja tunnistaa, kun havainto tehdään valoistaa taustaa vasten tai

- suurin etäisyys, jolta voimakkuudeltaan noin 1000 kandelan valot voidaan nähdä ja tunnistaa valaisematonta taustaa vasten.

 

Lyhyesti yöstä ja näkyvyydestä:

- Yöllä voidaan lentää VFR-lentoja.

- Yöllä lennettäviä VFR-lentoja varten täytyy ohjaajalla olla asianmukainen kelpuutus (NF). Ilman tätä koulutusta VFR-ohjaaja saa lentää vain silloin kun ei ole yö, mikä taas tulkitaan lentosääntöjen määritelmän "yö" mukaan.

- Yöllä suoritettavassa VFR-lentotoiminnassa näkyvyyden on oltava suurempi kuin 8 km, ellei kyse ole lennosta, joka suoritetaan lentopaikan läheisyydessä, lentopaikka koko ajan näkyvissä. Tällöin näkyvyyden tulee olla kuitenkin vähintään 3 km.

- Yön vallitseminen ei perustu näkyvyyteen, vaan siihen miten kohteet voidaan havaita ja tunnistaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistutuksena kun ajankohta lähenee...

 

Malmin Ilmailukerho järjestää kaikille yksityislentäjille tarkoitetun teoriakurssin yölentokelpuutusta varten Malmilla 15 - 16.10.2005, kurssin lopputentti on 18.10. Kurssin hinta on 105 euroa.

 

Ilmoittautumiset 10.10. mennessä sähköpostitse: koulutus at mik.fi

 

Eli jos syksyn pimetessä kiinnostaa lentää myös auringon laskun jälkeen, nyt on oiva tilaisuus tehdä asialle jotain..

 

//Tuomas 8)

 

 

Nyt kun tämä asia tuli käsiteltyä niin pistäkääpäs kiinnostuneet ilmoittautuen teoriakurssille  koulutus at mik.fi .

t:marko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään