Guest smä

X-Plane 9/10 maisemaa tekemään

46 viestiä aiheessa

Tässä odotellessa voidaan porukalla vaikuttaa siihen, mille Suomi saadaan XP10:ssä näyttämään. Käsittääkseni tiestö ja vesistöt tulevat joka tapauksessa open street map:ista: http://www.openstreetmap.com jota kaikki voivat muokata. Rakennukset teiden ympärille generoi sitten algoritmi. X-Plane sivustolla kuitenkin luvataan, että version 9 lisäosat ja maisemat toimivat myös, joten rakennukset ja ilmeisesti myös metsät saadaan tuotua OSM:sta samalla työkalulla kuin nykyiseenkin versioon: http://osm2xp.com/

 

Rakennuksia löytyy valmiiksi generoituina tuolta http://osm2xp.com/ sivustolta, linkin global scenery takaa löytyy koko Suomen kattava aineisto Open Street Mapin kesäkuun tilanteesta. Sitä mukaa kun tuota sivua päivitetään, saadaan uudet rakennukset maisemaan mukaan. Jos ei jaksa odottaa, niin voi käyttää sivustolta ladattavaa työkalua itsekin.

 

Itse olen ryhtynyt lisäämään taloja vanhaan kotikaupunkiini, tänään sain tehtyä illan ratoksi Heikkilänkankaan ja osia Iinatista. Keskustaa olivatkin jo muut ehtineet melko hyvin mallintamaan.

 

X-Plane 9:ssä OSM:n rakennukset natsaavat melko hyvin yhteen FISD:in fotomaisemien kanssa. Tässä on linkki videoon, jossa näkyy OSM:n rakennuksia Helsingissä, alla taitaa olla pohjana Google Maps:

 

http://www.youtube.com/watch?v=vJPir93NiTs&feature=related

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sceneryjen tarkkuus on silti toissijainen juttu. Tuli taas huomattua se Frascan simulla. Mahd. huono sää ja näkyvyys vaan päälle ja mittarilentoa treenaamaan. Siinä on enemmän haastetta. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sceneryjen tarkkuus on silti toissijainen juttu. Tuli taas huomattua se Frascan simulla. Mahd. huono sää ja näkyvyys vaan päälle ja mittarilentoa treenaamaan. Siinä on enemmän haastetta. :)

 

Tuokin on ihan totta. Sitä huomaa toljottavansa ulos harmauteen eikä huomaakaan että on pilven pyörteissä jo 90 astetta kallellaan, jos ei muista siirtyä keskittymistä mittareihin heti kun näkyvyys katoaa.

 

Toisaalta hyvällä kelillä on mukava käydä katselemassa maisemia ja tuttuja paikkoja ilmasta käsin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tässä perusideana se se että openstreet mapista käydään editorilla "kertomassa" karttaan jokaisen talon "kulmat" joltain alueelta.

 

Sen jälkeen ilmeisesti osm2xp generoi talon maisemaan sille annetun "talon kulmatietojen mukaan". 

 

Eli periatteessa jos kävisi koko kaupungin läpi, lopputuloksena olisi kaupunki jossa talot on oikeilla paikoillaan, mutta tlojen grafiikat on generoitu yleisesti.

 

Olenko oikeassa?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tässä perusideana se se että openstreet mapista käydään editorilla "kertomassa" karttaan jokaisen talon "kulmat" joltain alueelta.

 

Sen jälkeen ilmeisesti osm2xp generoi talon maisemaan sille annetun "talon kulmatietojen mukaan". 

 

Eli periatteessa jos kävisi koko kaupungin läpi, lopputuloksena olisi kaupunki jossa talot on oikeilla paikoillaan, mutta tlojen grafiikat on generoitu yleisesti.

 

Olenko oikeassa?

 

 

 

Noin juuri se minun mielestäni toimii. Jonkun verran pitäisi olla mahdollista vaikuttaa siihen, miltä talot näyttävät:

 

http://osm2xp.com/?q=generationRules

 

Eli kustomointia voi tehdä niissä  puitteissa, jotka OSM:n tag-valikoima http://osm2xp.com/?q=TagsUsage  antaa myöten. Tämä tapa ei siis sovellu kovin helposti yksittäisten rakennusten tarkkaan mallintamiseen, vaan yleisilmeen luomiseen. Ilmeisesti olisi kuitenkin mahdollista tehdä vaikka Suomeen paremmin sopivia tyyppitaloja.

 

Nämä autogen talot eivät ole objekteja eli kokonaisia 3d malleja, vaan "facadeja" http://scenery.x-plane.com/library.php?doc=facspec.php joissa lähinnä kerrotaan mittasuhteita ja seinien ja katon teksturointi. Pohjan mitat ja kerrosten määrä ja korkeus otetaan sitten OSM datasta. Ymmärtääkseni nämä facadit eivät ota niin kovasti FPS:n päälle, joten niitä kannataisi suosia noiden tarkkojen objektien sijaan.

http://scenery.x-plane.com/library.php?doc=facspec.php

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on ihan mielenkiintoinen tapa, varsinkin siksi, että aikaa ja vaivaa vievä klikkaustyö jää "talteen" openstreetmapiin joka sinänsä on ihan mielenkiintoinen projekti ja data on avoimella lisenssillä käytettävissä myös tulevaisuuden projekteissa jos hyviä ideoita syntyy. Ei ns. mene bitit hukkaan kun aikaa kuluu.

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä muutama esimerkki, mille OSM näyttää XP9:ssä

 

Tässä pohjalla on FISDin fotari, seuraaavaksi tulee AlpilotX:n metsät joka korvaa defaultit, seuraavana kerroksena on OSM2XP:llä käännetyt OSM metsät, rakennukset ja katuvalot, ja tuulivoimalat, seuraavaksi OSM datasta tiet, rautatiet ja sähkölinjat.

 

 

Ensin pari näkymää Oulusta, jota olen yhdeltä reunalta työstänyt.

 

Tälle näyttää kartalla:

 

http://www.openstreetmap.org/?lat=64.9708&lon=25.5978&zoom=14&layers=M

 

Ja sitten kuvat ilmasta, ensimmäisessä nokka kohti keskustaa:

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja toisessa Oulujokilaaksoa kohti Madekoskea ja Muhosta.

Huomioita:

Fotari ja OSM data näyttävät heittävän ehkä kymmenen metriä. Pitää tutkia voiko tätä mitenkään helpolla korjata.

Periaatteessa kaikkien rakennusten pitäisi näkyä simussa nyt kun grafiikka-asetukset ovat kaakossa. Selvästikään kaikki rakennukset eivät kuitenkaan näy. Aika monessa on myös kulmia oikaistu, talot näyttävät vähän kolmioilta. Alueella talot ovat enintään kaksikerroksisia, joten OSM datassa kannattaisi antaa myös talon korkeus metreinä. Nyt OSM on jollain tavalla arponut korkeudet.

 

Metsälaikut näyttävät olevan paikoillaan ja kohtuullisen tiheitä. Käytin generoinnissa suurinta mahdollista metsätiheyttä. Joissakin kohti metsä näyttää erityisen sankalta. Näissä kohtaa taitaa käydä niin, että Alpilotx metsä ja OSM metsä menevät päällekäin. AlpilotX metsä ei ole ihan niin tarkka kuin OSM data, tästä johtunee myös se että Oulussa näyttää kasvavan vähän puita myös moottoritiellä. Jos haluaisi vielä tiuhempaa metsää, niin kävisi vain .for tiedostoon muuttamassa puiden välisen etäisyyden pienemmäksi.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten pari kuvaa Porista, jossa Pietil...eikun Pietniemen alueella on tiuhasti OSM dataa: http://www.openstreetmap.org/?lat=61.48868&lon=21.71437&zoom=15&layers=M

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä näyttäsi suurempi osa kartan rakennuksista näkyvän simussa, ja kolmiotaloja on vähemmän... mistä lie johtuu.

 

Toinen FISD:n EFPO:n suuntaan

 

[ attachment removed / expired ]

 

Myös porissa on fotari ristiriidassa OSM:n kanssa. Ilmeisesti pitäisi osata käyttää Overlay editoria ja nitkauttaa kaikkia fotomaiseman paloja vähäsen sopivaan suuntaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tukeeko x-plane 10 paremmin open source mappia?  X-plane 9 ei kovin hyvin ymmärrä tuota osm:n dataa.hjak

 

Saako karttapohjaksi esim. Bing mapsin?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tukeeko x-plane 10 paremmin open source mappia? 

 

Siinä mielessä tukee, että ilmeisesti nuo kuvissakin näkyvät tiet ja sähkölinjat tulevat default maiseman mukana. Talot eivät kuitenkaan ole oikeilla paikoillaan vaan joku algoritmi ripottelee taloja "sopivasti". Talot näyttänevät suunnilleen tällaisilta: http://www.x-plane.com/2011/01/an-x-plane-10-neighborhood-2/

Jos algoritmi toimii järkevästi, niin oikeiden teiden varsilla olevat talot voivat luoda ihan hyvän vaikutelman vaikka eivät ihan oikealla kohdilla olisikaan.

 

Nämä OSM2XP talot näyttänevät suunnilleen samoilta kuin XP9:ssä. Parempi valaistuksen mallinnus ehkä saa ne näyttämään vähän paremmilta.

 

X-plane 9 ei kovin hyvin ymmärrä tuota osm:n dataa.hjak

Tarkoitatko noiden talojen ulkomuotoa? Siihen ei XP9 sinänsä juuri vaikuta, vaan tuo OSM2XP softa ja siinä käytetyt asetukset. Generoin nämä talot käyttämällä oletusasetuksia, säätämisellä voisi päästä parempiin tuloksiin:

 

1)OSM:ssä kertoisi talon korkeuden metreinä. Silloin OSM2XP:n pitäisi tehdä oikean kokoinen talo eikä arpoa korkeutta.

2)Tekisi suomeen paremmin sopivan tekstuurisetin, jolla talojen seinät peitetään.

3)Voisi kokeilla OSM2XP:n uusinta beta-versiota, joka pystyy tekemään kaltevia kattoja.

 

Laitoin äsken OSM2XP foorumille kysymyksen noista puuttumaan jääneistä taloista ja kolmiotaloista. Toivottavasti löytyy joku helppo ratkaisu.

 

XP10:n jos haluaa näitä oikeilla kohdilla olevia taloja, niin ilmeisesti on käytettävä tätä OSM2XP työkalua tai sitten XHT-työkalua jota vasta kehitellään: http://xplane.cz/en/2011/05/30/xht-projekt-odtajnen/

 

Siinä pitäisi olla enemmän säätövaraa talojen suhteen.

 

Saako karttapohjaksi esim. Bing mapsin?

 

Kyllä sen ainakin periaatteessa pitäisi olla mahdollista. Jos aineiston saa omalle koneelleen ladattua sopivaan muotoon, niin tällä työkalulla http://www.photosceneryx.com/ voi tehdä siitä fotomaiseman. On ainakin ollut myös G2XP joka on kääntänyt Google mapsia Xplanelle, mutta sen jakelu ja käyttäminen ovat olleet ilmeisesti vastatuulessa Googlen taholta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ainakin osassa osm:n rakennuksista on tagi kuinka monta kerrosta talossa on. Siitä voisi kehittää jotain, tosi  en tiedä kuinka laajasti tuota on tehty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ainakin osassa osm:n rakennuksista on tagi kuinka monta kerrosta talossa on. Siitä voisi kehittää jotain, tosi  en tiedä kuinka laajasti tuota on tehty.

 

Ainakin tulevassa XHT: softassa tuo tagi pitäisi olla käytössä.

 

http://osm2xp.com/?q=TagsUsage

 

Sain OSM2XP foorumilta ohjeeksi kokeilla uusinta beta-versiota puuttuvien talojen ja kolmiotalojen korjaamiseen. Tämä näyttäisi kovasti auttavan, tässä kuvat samoilta paikoilta kuin ensimmäisetkin. Käytin samaa dataa kuin aiemmin, eli uusimmat muutokset eivät näissä näy.

 

Ensin Oulun Iinatista. Nyt kaikki talot näkyvät, ei kolmioita havaittavissa. Neliskulmaisiin taloihin uusin versio tekee kalteva katon, muihin muotoihin tulee tasakatto. Talojen korkeudet pitäisi käydä OSM:ssä lisäämässä oikeanpaan suuntaan...

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tässä yleiskuvaa Oulusta. Spinnerin edessä Ouluhalli ja Raksilan urheilukeskus.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pietniemen asuinaluetta Porissa. Rakennuksia näkyy nyt enemmän ja kolmioita ei silmääni sattunut.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Sitten vielä Pietniemen aluetta ylempää katsottuna kun FISD EFPO poistetaan alta. Tässä siis X-plane default maiseman päällä OSM Data sekä AlpilotX metsätietoja.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tere tere.

 

Tässä rojektista kuvia. OSM2XP softalla tönöt pystyyn ja enempi suomityypin metsää sekä FinlandRoads (kaikki suomet tiet Xplaneen). Pohjalle 19 zoomin tason tilekuvaa.

Lataa paketti http://alaine.dy.fi/Hml_PhotoScenery.rar

 

-arska-

 

JOSM Editorilla voi tehdä oman alueen tönöt ja metsät jne..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienolta näyttää! Voitko kertoa vähän lisää, mitä tässä on tehty?

 

OSM2XP softalla tönöt pystyyn ja enempi suomityypin metsää

 

Käytitkö metsänä OpensceneryX:n "boreal" tyyppiä vai jotain muuta?

 

sekä FinlandRoads (kaikki suomet tiet Xplaneen).

 

Löytyykö tämä jostain jo valmiiksi käännettynä pakettina? Itse pulautin tiet OSM datasta XPOSM:n http://marginal.org.uk/x-planescenery/tools.html avulla. Eihän tuo vaikeaa ollut, mutta aina kätevämpää jos löytyy valmiina.

 

 

Pohjalle 19 zoomin tason tilekuvaa.

 

Tämä etenkin kiinnostaa. Mistä pohja on ja kuinka teit sen?

 

JOSM Editorilla voi tehdä oman alueen tönöt ja metsät jne..

 

Mä olen toistaiseksi napsutellut Potlatch2:lla netissä. JOSMilla muokataan kai jo omalle koneelle ladattua dataa, mutta mitä muuta etua siitä on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä scenessä on muutamia objecteja oikeasta elämästä jotka on luotu Google SketchUp:illa ja tekstuurit Google StreetViewillä. Mm. Anttilan tavaratalo ja Citymarketin talo, McDonalds, moottoritien vieressä olevat kerrostalot jne. Kaikki muut talot luotu OSM2XP 1.2 versiolla, jonka datan ole imassut tästä linkistä. http://download.geofabrik.de/osm/europe/  Kannattaa käyttää tossa talojen ja metsien konvertoinnissa PBF tiedostoa, koska se on ainakin 4 kertaa nopeampaa. Koko suomeen talojen konvertointi kestää vain 40min.  Tiestö löytyy tästä linkistä http://forums.x-plane.org/index.php?app=downloads&showfile=11073

 

OSM2XP ohjelmassa tein seuraavia määrityksiä.  Buildings -välilehdellä Commercial/Industrial zones, min=7 ja max=19.

OSM2XP haistaa OSM-datasta nämä alueet ja tekee randomina korkeudet.  Residental zones (asuntoalueet) määritellään min=4 ja max=7. Näillä määrityksillä taloista tulee suurinpiirtein 4-7 metriä korkeita.  Pitäs tehdä facadi-tekstuurit uusiks, että sais noista taloista enemmän suomalaista arkkitehtuuria olevan näköiset.

Forest -välilehdellä 255 arvoksi. ja Forest generation rules -osiolla mulla on puusto näin:

 

landuse=forest --> opensceneryx\forests\trees\europe\continental\mixed.for

natural=wood --> opensceneryx\forests\trees\europe\continental\mixed.for

leisure=park --> opensceneryx\forests\trees\europe\continental\mixed.for

leisure=garden --> opensceneryx\forests\trees\europe\continental\mixed.for

natural=scrub --> opensceneryx\forests\trees\europe\boreal\shrub.for

 

Puukotin noita FOR-filuja sen verran että tekstuureista noukitaan ne puut mukaan jotka itse halusin. Lähinnä kuusi-mänty-haapa-koivu-pensaita jne...  määrittelin puiden korkeudet FOR filusta kans uusiks.

 

Ostin tilekuvaa varten PhotoSceneryX ohjelmiston http://www.photosceneryx.com/. Tolla loin photoscenen.  Itse satelliittikuvat imasin tällä ohjelmalla, http://www.softonpc.com/umd/. Google ei anna hämeenlinnan kohdalla kuin talvikuvaa joten käytin Bing Mapsin serveriä. Ja tietysti täysillä otettiin mitä sai, eli 19 zoomilla.  Sit UMD:lla kokosin kuvapalaset yhteen, yhdeksi  isoksi kuvaksi ja ton ison kuvan sit heitin PhotoSceneryX:ään ja kerroin ohjelmalle kuvan koordinaatit.  Kun scene oli luotu, siirsin PSX -ohjelman limpsomat kuvat tonne scenen kansioon.

 

Näin syntyi kotipaikkakuntani scene. 

 

Jos kysyttävää, kysy pois.

 

-arska-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Näin syntyi kotipaikkakuntani scene. 

 

Jos kysyttävää, kysy pois.

 

 

Kiitos näistä, pitääkin ilman muuta kokeilla tuota fotopohjan tekoa tuolla tavalla. Oletko onnistunut määrittelemään vesialueet oikein tuossa fotopohjassa niin että veden heijastukset näkyvät sielläkin missä on fotomaiseman mukaan vettä mutta XP default maiseman mukaan ei? Default rantaviivan tekstuurit saanee pois OverlayToolin excludella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauheasti en ole löytänyt tietoa tuosta, kuinka vesialueen voi määritellä tarkemmin miten se on XP oletuksena. PhotoSceneryX ohjelmassa on valittavissa "Cover Water". Tähän kun laittaa täpän, PSX tekee reiän tilekuvaan ja sit alta paistaa XP:n default vesialue joka ei mene yksiin tilen kanssa.

 

-arska-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kenelläkään tietoa miten tarkkaa maasto on tulevassa X-Plane 10:ssä Suomen osalta ja pystyykö esim. rantaviivojen sijaintia muokkaamaan itse?

9-versiolla + OSM-kaduilla tuli aiemmin lenneltyä ja huomattua että maa/vesialueet ovat välillä melkoisen pahasti pielessä (Joensuun keskustan korttelit oli esimerkiksi veden peitossa).

 

Olisi aika kätevää, jos X-Planessa(kin) voisi käyttää esim. Corine-dataa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vesialueet ei ole suomen osalta kunnossa XP9:ssä

 

Keskustan korttelit lilluu täten järkyttävän isossa vesivahingossa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vesialueet ei ole suomen osalta kunnossa XP9:ssä

 

Keskustan korttelit lilluu täten järkyttävän isossa vesivahingossa.

 

 

Tämän tiedon löysin:

 

The short answer is: we are using road/rail/powerline data for our road grid and coastline/lake/polygonal river data for water bodies.  This data replaces our use of TIGER and VMAP0 for those vector features.

 

Xp10:ssä tullaan käyttämään parempaa dataa tämän tiimoilta.

http://www.x-plane.com/blog/2011/04/osm-what-data-will-the-global-scenery-use/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivitettyjä shotteja iso kasa.

 

XP9 Higres puustoa.

 

Tämä projekti menossa ja ajattelin heittää vähän shotteja miltä näyttää.

 

Viimeisenä shottipaketissa XP9:n vakiopuusto, Pystyy vertaileen laatua.

 

http://alaine.dy.fi/XP9_Highres_Trees.rar  :P

 

P.S. Aika mielenkiintoinen juttu on se, että nämä melkeinpä lisää FPS:ää, verrattuna vakioihin.  :o

 

-arska-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tämä projekti menossa ja ajattelin heittää vähän shotteja miltä näyttää.

 

 

Oikein hyvältä näyttää! Laitako myyntiin vai ilmestyykö fsnordic file libraryyn x-plane hakemisto?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä teksturointi liittyy vasta OSM-datan natural=wood tagiin. Lisää tulossa sit tuohon landuse=forest tagiin. Eli forest tulee olemaan sit sellaista metsää jota ollaan totuttu näkemään tuolla kaupunkien ulkopuolella.  Havupuuvoittoista jne.  Luultavaa on että tästä tulloopi täysin iliimanen judenssi. Kunhan saadaan suomeen ns. suomalainen puusto.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Leikin vähän objecteilla ja muuttelin katuvalojen valaistusta. Nyt pitää vielä keksiä, miten saadaan autogenin lamppuihin sama valaistus.

 

Lamppujen halo-efekti muutettu häivytetyksi. Ei näy lampun yläpuolelle ollenkaan. Taustalla näkyy autogenin lamppuja joissa pyöreä pallo halo-efektinä.

 

 

http://www.zshare.net/download/98895039586926a1/

 

-arska-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään