Jari Vanhatupa

Vampula EFVP

81 viestiä aiheessa

Uusi otoksia odotellessa...

 

Kiitokset mukavista kommenteista itse kullekin. Tänään oli sitten vapaapäivä molemmista työpaikoista joten eipä ollut kukaan vaatimassa mitään. Siinä sitten joutilaana makoillessa ajttelin, että voisinpa taas hieman rakennella saunamajaa.

:)

Kattoikkunat tuli väsättyä ja tuo takaoven portaikko. Kohta tuo on valmis, eikä siitä enään paljon puutu osia. Katolle pitää vielä laittaa ne "piiput" ja terasseille lyhdyt. Lopuksi sitten yöteksturointi. Yötekstuurita varten on "varausliput" jo käytössä. Mikäli nyt laitan simuun yön niin kaikki ikkunoita sisältävät seinät ja eräät tietyt hirret jäävät kokonaan ilman tekstuureita koska simu etsii turhaan toistaiseksi puuttuvia yötiedostoja.

 

Tuostahan voisi tehdä joskus Ez-objektin. Saisi porukka sitten sijoittaa majan minne haluaa. Tässä ollaan Sveitsissä testaamassa!

Mahdollinen Ez-objektiksi muuttaminen tulee ajankohtaiseksi sitten joskus hamassa tulevaisuudessa, kunhan ensin on maja saatu sille tarkoitetulle paikalle.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuostahan voisi tehdä joskus Ez-objektin. Saisi porukka sitten sijoittaa majan minne haluaa. Tässä ollaan Sveitsissä testaamassa!

Mahdollinen Ez-objektiksi muuttaminen tulee ajankohtaiseksi sitten joskus hamassa tulevaisuudessa, kunhan ensin on maja saatu sille tarkoitetulle paikalle.

 

Please, ei mitään tuollaista objekteista, mitkä ovat oikeasti esim. just johonkin lentokenttään sidottuja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Please, ei mitään tuollaista objekteista, mitkä ovat oikeasti esim. just johonkin lentokenttään sidottuja...

 

Hmmm . . jaa . . ihan sama minulle, eipä minulla mitään pakkomiellettä ole tuosta Ez-objektia tehdä. Voinhan tehdä erikseen jonkun toisen hirsimajan siihen käyttöön. Paikallisen rautakaupan näyttelyalueelle vain kuvaamaan hirsimajoja ja niistä sitten.

:P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä on todella hieno tekele. Nytten vaan loputkin rakennukset tekemään ja täydentämään kenttää. Tuolle kun saisit photopohjan aikaiseksi ja sitten sijoittelun niin avot.

Ei kannata EZ objektiksi jättää tuota, ainahan voit ottaa vaikka jonkin Jukka-Talot tms mainoksen ja sen perusteella tehdä eri vaihtoehtoja ja niitä saavat sijoitella sitten halukkaat minne haluaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä on todella hieno tekele. Nytten vaan loputkin rakennukset tekemään ja täydentämään kenttää. Tuolle kun saisit photopohjan aikaiseksi ja sitten sijoittelun niin avot.

Ei kannata EZ objektiksi jättää tuota, ainahan voit ottaa vaikka jonkin Jukka-Talot tms mainoksen ja sen perusteella tehdä eri vaihtoehtoja ja niitä saavat sijoitella sitten halukkaat minne haluaa.

 

Juu, kiitos kiitos! Eiköhän tässä viikonloppuna ja alkuviikosta taas jotain kerkeä tekemään. Ansiotyöt vain häiritsevät tätä jaloa harrastustani, nyt talvella on töissäkin niin kiire ettei kerkeä työaikananakaan näitä mallinnusjuttuja pahemmin tutkia.

Senverran kuitenkin, että täältä foorumilta löytyi hyviä vinkkejä rakennusten yötekstuurien tekoon. Jonkinverran niitä jo kokeilin ja on kyllä mielenkiintoista puuhaa.

:)

 

Näillä näkymin teen samantapaisen kentän pohjan kuin Jyväskylässä on, eli semmoisen vanhanaikaisen tavallisen. Mielestäni se näyttää tarpeeksi hyvältä. Siinä viehättää myös se selkeän näköinen kiitotie mistä pidän enemmän kuin epäselvästä photopohja kiitotiestä. Photopohjaa tulisi vain lähinnä tuon saunarakennuksen puistomaiseen ympäristöön. Makuasioitahan nämä ovat ja tilanne voi vielä muuttua mutta saattaa tulla sellainen jonkinlainen "oma tyyli" tuohon kenttään.

Mikäli tästä nyt valmista tulee ja mahdollisesti ehkä myöhemmin teen lisää kenttiä, niin tarkoitus olisi saada aikaan semmoinen oma tyyli joka olisi hallinnassa, ei oikein kiinnostaisi metsästää ja kerjätä ilmakuvaa kenttien photopohjaa varten jos tarpeeksi hyvää jälkeä eri vuodenaikoineen saa aikaiseksi helpommallakin. Tuo photopohja juttu on kyllä semmoinen "rutistus" ettei sitä varmaan toista kertaa tee jos sille linjalle lähtisi, voi mennä maku hauskasta puuhastelusta ja kenttä voi jäädä ainokaiseksi.

:-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Please, ei mitään tuollaista objekteista, mitkä ovat oikeasti esim. just johonkin lentokenttään sidottuja...

 

Njoo, tosin veikkaan että tuollaisia saunoja on valmistajafirma myynyt vähän sinne sun tänne muutenkin, tuohan ei sinänsä ole mikään vain ja ainoastaan vampulassa oleva rakennus. Muutoin toki olen samaa mieltä :-) Mutta tuossa tapauksessa nimenomaan tuollainen geneerinen objekti ajatuksena jopa voi toimia.

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas on tullut jotain puuhailtua. Väsäsin kuvassa olevan lyhdyn saunarakennuksen seinään. Tämä lyhty oli yllättävän helppo tehdä. Otettiin vain kuusikulmaiseksi muutettu putki jota sitten supisteltiin niin, että se sai lyhdyn muodot. Lyhdyn lasit ovat sitten erillisiä laattoja jotka myöhemmin teksturoin päivä ja yötekstuureilla. Eli lyhtyyn syttyy pimeällä valo.

Rakennuksessa on kolme tälläistä lyhtyä mutta se ei näyttänyt hyvältä joten asensin vain kaksi, joista toinen lyhty on sitten hieman pienempi. Lyhtyjen alkuperäistyyppiset kiinnityslevyt eivät näyttäneet hyvältä mallissa vaan olivat sekavan näköiset, joten nämä on nyt kiinnitetty tapilla suoraan hirteen kiinni.

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Rakennuksen yöteksturoinnissa meinasi mennä "sormi suuhun" mutta sain kuin sainkin homman hallintaan. Teksturointi on "viittä vaille" valmis ja mietin vielä lopullisa sävyjä ja suhteita. Täältä foorumilta löytyi Bamce Fabriciusen kirjoittama ohje jossa hän kertoo omasta tavastaan tehdä yötekstuureita. Hän on käyttänyt tätä tyyliä mm. Maarinhaminan kentällä. Päätin kokeilla tätä hänen työtapaansa ja ihan hyvältähän tuo vaikuttaa.

 

[ attachment removed ]

 

Idea on paljolti tuossa kellertävässä valossa joka on itseasiassa juuri sellaista valoa mitä todellisuudessakin ikkunoista yöllä kajastaa.

Nuo ikkunoiden valot tehdään kuvankäsittelyohjelman "tasoja" käyttämällä. Sopiviin kohtiin tehdään eräänlaisia "valoaukkoja". Itseasiassa tuon valon alla on se päivällä näkyvä musta ikkunaruutu kaikkine heijastuksineen jotka sitten siirtyvät sellaisenaan myös tähän yönäkymään. Tein myös tuommoisen efektin, että kattoon heijastuu yläkerran ikkunasta tuleva valonkajastus.

 

[ attachment removed ]

 

Tässä kuvassa näkyy sitten myös tuo lyhdyissä oleva valo. Seinään tulee lyhdyistä myös sopivan hillitty heijastus.

 

[ attachment removed ]

 

Päivällä mustiin ikkunoihin syttyy valo iltapäivällä kun aurinko vielä paistaa. En ole varma onko tämä hyvän näköistä? Ehkä valojen syttymisajankohtaa voisi säätää jollain tewakilla . . . pitäänee tutkia. Voihan tuo olla toki noinkin.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän tuota voi riittävästi kehua parilla sanalla ja pitkää värssyä ei kukaan taida nykyisin jaksaa lukea, joten lyhyen ytimekkäästi: Upeaa jälkeä, Jari - hyvin sinulla on homma hanskassa. On erittäin mielnkiintoista seurata mitä tuleman pitää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän tuota voi riittävästi kehua parilla sanalla ja pitkää värssyä ei kukaan taida nykyisin jaksaa lukea, joten lyhyen ytimekkäästi: Upeaa jälkeä, Jari - hyvin sinulla on homma hanskassa. On erittäin mielnkiintoista seurata mitä tuleman pitää...

 

Kiitokset Rolf rohkean positiivisesta kommentista. Enpä nyt tiedä onko homma kovin hyvin hanskassa . . itsestä tuntuu siltä, että jokseenkin taitojen ylärajoilla mennään. Varma rutiini puuttuu vielä mutta ajan kanssa ilmeisesti semmoinenkin saattaa löytyä. Edessä olevista erilaisista työvaiheista on jokseenkin hatarat tiedot ja vähäinen kokemus mutta uskoisin niistä silti selvittävän.

:)

 

Kun saan tämän saunamajan viimeistelyn valmiiksi niin siirryn sitten tekemään sitä kentän päähallia. Ajattelin mallintaa sen etuovet suljettuina. Aukenevia ovia tai sisäosien teksturointia en näillä näkymin tee. Liikkuvat ovet eivät kuulu opiskelun ensimmäisen vuosikurssin ohjelmaan.

Sitäpaitsi olen nähnyt kuvista, että halli erittäin tyylikäs ovet suljettuina. Viistot sivunurkat tekevät siitä omintakeisen ja vauhdikkaan näköisen ja juuri sellaisena haluaisin sen nähdä simussakin. Nyt on vain niin, että puuttuu valokuvat jotka on otettu suoraan hallin edestä ovet suljettuna. Mikäli semmoisia jollakulla on niin kiitollisuudella otan niitä vastaan.

Nykyään siinä vieressä on myös toinen halli josta puuttuu myös kaikki asiaa selventävät kuvat.

 

Edit: Eiku, hetkinen onhan tuossa Tuomaksen kuvapaketissa sittenkin se ovet kiinni kuva. Kyllä minä tuolla pärjään, eli nyt puuttuu sitten vain ne kakkoshallin kuvat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Soitin EFVP:n omistajalle L.K.Laitiselle ja kysyin lupaa mallintaa hänen lentokenttä Microsoft Flight Simulaattoriin. Hän vaikutti mukavalta ja ystävälliseltä mieheltä, eikä empinyt asian kanssa sen kummemmin vaan lupa mallintamiseen tuli samantien.

Kaikenlaista hän kertoi kentästä, sinne on mm. hankittu polttoainesäiliö mistä saa polttoainetta pienkoneisiin. Itseasiassa täältä foorumilta löytyi pari kuvaakin tuosta polttoainesäiliöstä, tästä kuvaketjusta:

 

http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,99595.0.html

 

Näitä kuvia katsellessa heräsi muutama kysymys: Kuva OH-CID, mikä "patsas" koneen siiven takana näkyy? Kuva OH-XXV, onko tuo punainen kontti koko ajan kentällä? Kuva OH-U546, mikä "lato" näkyy taustalla? Kuva, OH-PJH mikä rakennelma näkyy taustalla potkurinlavan takana?

Tunnistaako joku, että minkä firman valmistama polttoainesäilö tuo on. Kiinnostaisi saada jostain tarkempia kuvia, että mitä noissa kaapin kylteissä lukee jne. Muuten tuon kyllä pystyy mallintamaan tuostakin kuvasta mutta en pistä pahakseni vaikka jollain olisi parempiakin kuvia säiliöstä.

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erittäin hienoa jälkeä kyllä.  :thmbup:

 

Kiitokset kehuista O-P. Tuossa on nyt tullut korjailtua autoja ja fillareita mutta tänään päätin taas hieman nikkaroida tämän Vampulan kanssa. Seuraavaksi olisi ohjelmassa tuon päähallin väsääminen.

:)

 

Jostain se aina lähtee alkuun. Päähallin pohjalevy ja oikeanpuolen ulkoseinä. Alustavasti laitoin pohjalevyn kooksi 15 x 35 metriä.

Tosin tuota kokoa on helppo vielä muutella. Hyvin noista Tuomaksen kuvista saa rakenneltua tuota hallin ulkoseinää, eipä mitään kummempia ongelmia sen suhteen ole. Räystään alla oleva varjo on "kova juttu" ja tulee näyttämään hyvältä kunhan katto saadaan päälle. Koko seinä on tässä samaa tekstuuria ja se on tehty photoshopissa.

Perspektiivikorjauksien kanssa taisi mennä eniten aikaa. Tikkaat ja niiden varjot on poistettu. Samoin rännit ja tynnyri, rännit tulevat 3-D:nä, samoin nurkkalaudat ehkä myös tikkaat ja tynnyri.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päähallin pääty ja toisen puolen teksturointi lähes valmiina. Vielä puuttuu sokkelin tekstuurit, tallin oven alaosa ja kahva. Sokkelia ehkä paksunnan jonkin verran ja tekstuuriin olisi tarkoitus ottaa myös valkoista reunakivetystä mukaan.

Pitkille sivuille ja taakse tulee näillänäkymin maahan asfaltilla ja reunakivetyksellä teksturoitudut laatat. Siihen on sitten helppo tehdä yönäkymään valonheittimistä tulevat valoalueet.

 

Karttakaappi on 3-D ja se on laadukkaampi kuin itse seinä. Pitkä seinä on yksimittainen 1024 tekstuuri eikä kestä aivan vierestä tarkastelua laadullisesti. Päädyin kuitenkin pitkään tekstuuriin yövalaistuksen tekemisen takia. Mikäli olisin monistanut laadukasta lautaseinää koko matkalle lauta kerrallaan ja tuonut ikkunat ja ovet erillisillä laatoilla olisi lopputulos kyllä hieno mutta yöteksturoinnin valoheijastusten  tekemisen kannalta melko mahdoton.

:-\

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tekstuurin arviointia simussa, laatu riittävän hyvä. Rakennuksen päädyt tulevat olemaan parempilaatuiset kuin pitkät seinät, eli hallin etuosa on sitten pro-tasoa mikä tietysti onkin tärkeämpää koska siihen eteehän sillä koneella yleensä tullaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella hienoa jälkeä!

Kyllä se photopohja kruunaisi tuon kentän, jotenkin tuo simun lanclass tekstuuri ei sovellu tuohon niin hienosti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella hienoa jälkeä!

Kyllä se photopohja kruunaisi tuon kentän, jotenkin tuo simun lanclass tekstuuri ei sovellu tuohon niin hienosti.

 

Aivan! Itseasiassa tuossa ei ole vielä laisinkaan minkäänlaista kentän pohjaa. Kenttä on vasta pelkkä Afcad tasoitettuun ja puista karsittuun maastoon lätkäistynä, eli aivan "proto". Osa puista vielä tungeksii platalle ym. En toki tuota noin brutaaliksi jätä.

 

Pohjaa rupean väsäämään sitten kun on tarpeeksi kenttäobjekteja valmiina, tällä vauhdilla varmaan joskus lopputalvesta. Tietysti voisin pyytää mukaan jonkun kokeneemman desingerin tekemään pohjia mutta tässä olisi nyt ideana oppia tätä hommaa eri työvaiheineen ja siksi aion yrittää yksin pyristellä tämän julkaisukuntoon. Onko lopputuloksessa sitten photopohja vai ei, niin sitä en osaa sanoa.

Mikäli photopohja olisi, niin ilmeisesti se olisi sitten kuvankäsittelyohjelmassa tehty "fiktionaalinen" näköisilmakuva?

 

Kiinnostaisiko sinua Toni "sitten joskus" kääntää tämä Fsx:lle? Muuten varmaan saattaa toimia X:ssä mutta kuvittelisin, että Afcad ei tule toimimaan, eikä torniin tulevat läpinäkyvät ikkunat ja mahdolliset muut tulevat "alpha" kanavaa sisältävät jutut. Pohjista en osaa vielä sanoa. Tekstuurit ovat nyt DXT3:sta.

Fsx yhteensopivaksi en tätä rupea missään tapauksessa tekemään. Epäilen, että silloin tukkani muuttuisi kokonaan harmaaksi ja loppuvaiheessa se putoaisi kokonaan pois päästä, koska en ole koskaan Fsx:ää edes kokeillut.

;D

Vähän semmoisia kuvittelen, että X:lle ei tehdä kenttiä ihan "tuosta vaan" vaan puuha vaatii hieman eri luokan erikoisosaamista ja työkaluja mitä Fs9:kannsa puuhatessa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnostaisiko sinua Toni "sitten joskus" kääntää tämä Fsx:lle? Muuten varmaan saattaa toimia X:ssä mutta kuvittelisin, että Afcad ei tule toimimaan, eikä torniin tulevat läpinäkyvät ikkunat ja mahdolliset muut tulevat "alpha" kanavaa sisältävät jutut. Pohjista en osaa vielä sanoa. Tekstuurit ovat nyt DXT3:sta.

Fsx yhteensopivaksi en tätä rupea missään tapauksessa tekemään. Epäilen, että silloin tukkani muuttuisi kokonaan harmaaksi ja loppuvaiheessa se putoaisi kokonaan pois päästä, koska en ole koskaan Fsx:ää edes kokeillut.

;D

Vähän semmoisia kuvittelen, että X:lle ei tehdä kenttiä ihan "tuosta vaan" vaan puuha vaatii hieman eri luokan erikoisosaamista ja työkaluja mitä Fs9:kannsa puuhatessa.

 

Siis teen myös itsekin objektit sellaisella ohjelmalla kuin Abacus Scenery Apprentice, ohjelma on FS2002 ajoilta asti ollut käytössäni ja maisemat niin ikään on 99% toimineet FSX:ssä.

Kaupunki maisemat joita olen tehnyt toimivat suoraan ja kuten itsekin käytät tuota FSDS:ää, niin kyllä ne samat pitäisi toimia suoraan myös FSX:ssä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotain pientä edistystä jälleen . . .  :)

Yrittäjälle vuodenvaihde on kiireistä aikaa inventaareineen ym. mutta aina sitä jossain välissä kerkeää hieman harrastelemaankin. Simulla pitää toki lennellä silloin tällöin, se on se perusjuttu. Sitten on tämä mallintaminen. Nikkaroin tuohon päähalliin etuseinän ja hallin ovet sekä nuo viistot päätykoristeet.

Hallin ovet tulevat olemaan kiinni, kuten tuolla aiemmin jo kerroin. Kuvassa näkyy myös kaistale vaaleaa seinänvierustan hiekkaa. Hiekka on teksturoitu maanpinnan suuntaiselle laatalle. Samalla tyylillä aion näillä näkymin toteuttaa myös hallin ympäristön asfaltin keltaisine merkkiviivoineen. Katsotaan nyt onko se järkevää vai päädynkö johonkin toiseen ratkaisuun.

Hallin ruskea etuovi ja oven tekstit ovat erillisiä laattoja joihin on sitten liitetty niihin kuuluvat tekstuurikuvat. Tuossa hallissa on kyllä olemassa muutkin sivuseinät vaikkei kuvasta siltä näytäkään, ne vain ovat takaapäin läpinäkyvillä laatoilla.

 

Kokeenemmat kentäntekijät saavat kyllä ihan vapaasti neuvoa ja antaa vinkkejä, sillä ei suinkaan nämä mallinnusjutut nyt sentään ole mitään "aktivistien salaseura" juttuja? Lähinnä kiinostaisi tietää, kuinka kannattaisi toteuttaa nuo maanpinnan asfaltit maalauksineen. Kuulostaako järkevältä tuo halliin liitetty teksturoitu laatta?

:)

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeenemmat kentäntekijät saavat kyllä ihan vapaasti neuvoa ja antaa vinkkejä, sillä ei suinkaan nämä mallinnusjutut nyt sentään ole mitään "aktivistien salaseura" juttuja?

 

FSDS:ään tai edes FSX:ään ei ole tullut koskettua piiiiitkään aikaan... sen verran vinkkiä kuitenkin että objekteissa kannattaa poistaa näkymättömiin jäävät polygonit (esimerkiksi rakennuksissa sisäseinät).  Tosin nykykoneissa tehoa on sen verran että ehkä tätä ei enää tarvita maiseman sujuvaan pyörittämiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FSDS:ään tai edes FSX:ään ei ole tullut koskettua piiiiitkään aikaan... sen verran vinkkiä kuitenkin että objekteissa kannattaa poistaa näkymättömiin jäävät polygonit (esimerkiksi rakennuksissa sisäseinät).  Tosin nykykoneissa tehoa on sen verran että ehkä tätä ei enää tarvita maiseman sujuvaan pyörittämiseen.

 

Aivan, ymmärrän tämän. Itseasiassa pyrin tekemään tämän päähallin kanssa jokseenkin noin, eli niukka linja polygonien suhteen. Saunarakennus sisältää polygoneja aika tavalla ja Maliniemikin jo ehdotti, että sille pitäisi tehdä omat lodit.

Lähden noiden kanssa siitä, että mikäli kenttä toimii nykimättä minulla (tietokone 3Ghz P4.) Niin sitten toimii kenellä tahansa, koska minun koneeni on ymmärtääkseni "foorumin hitain". Katsotaan nyt joutuuko saunarakennus "laihdutuskuurille" kun kentälle alkaa tulla lisää tavaraa.

 

Kerroit Jussi jossain yhteydessä, että olet tehnyt Kauhavan ja Menkijärven kokonaan FS Desing-Studiolla. Rupesin tuosta sitten miettimään, että teitkö myös kiitotiet, asfaltit ym. siten, että teit FSDS:llä laatan tai laattoja johon sitten pistit ko. tekstuurit, etkä käyttänyt SBuilderia tai jotain muuta vastaavaa ohjelmaa?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuon kiitoradan yms tiet tekee "objektina" maisemaan, kannattaa sbuilderilla tehdä alueelle flatten.

Itse en omiin kenttä projekteihin ole tehnyt vielä tuolla tapaa, mutta mahdollista olisi. Olen AFX ohjelmalla tehnyt näkymättömät kiitorata ja rullaus alueet suoraan photoalueelle, siten ei kiitoradat yms photopohjassa mukaudu maastoon vaan on tasaista aluetta, jos nuo jättäisi laittamatta olisi rullausväylät yms perunapeltoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuon kiitoradan yms tiet tekee "objektina" maisemaan, kannattaa sbuilderilla tehdä alueelle flatten.

Itse en omiin kenttä projekteihin ole tehnyt vielä tuolla tapaa, mutta mahdollista olisi. Olen AFX ohjelmalla tehnyt näkymättömät kiitorata ja rullaus alueet suoraan photoalueelle, siten ei kiitoradat yms photopohjassa mukaudu maastoon vaan on tasaista aluetta, jos nuo jättäisi laittamatta olisi rullausväylät yms perunapeltoa.

 

Joo . . huomasin myös tuon, että vaikka minulla on sbuiderilla tehty flatten Vampulassa niin maasto on kyllä tasainen mutta ei vielä "lentokenttä" vaan kone nyökkii rullatessa ylös alas liikettä. Vasta kun tuon flatten maaston päälle tuli Afcad2:sella tehtdyt kiito ja rullaustiet niin kone kulki tasaisesti kuten asfaltilla pitääkin.

Nyt olenkin ajatellut pääasiassa kahta tapaa jatkaa tästä. Jos tekisin Afcadilla kiitotien, rullaustien ja platan mutta ilman mitään merkintöjä, siis pelkät asfaltit. Sitten tekisin FSDS:llä Vampulan kiitoteiden ym. muut merkinnät objekteina siihen päälle. Tuosta olisi se etu ettei tarvitsisi tehdä erikseen talvikiitotietä vaan se tulisi automaattisesti. Samoin kiitotievalaistus olisi helppo toteuttaa.

Tai sitten jättäisin Afcad kiitotiet ym. sinne alle ja päälle FSDS:llä tehdyt "objekti" kiitotiet ja platat merkintöineen. Sitten pitäisi vain tehdä erikseen talviteksturointi. Valaistus vaatisi myös ylimääräistä pähkäilyä.

 

Edit: Jos jätän Kiitotiet ym. Afcad2:sella tehdyiksi, niin voinko mitenkään käyttää "omia" asfalttipinnoitteita, jotka Afcad2:nen sitten "piirtäisi" :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo ja sen asettaminen oikealle korkeudelle ettei se katoa rullatessa vaan myötäilee maaston mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Edit: Jos jätän Kiitotiet ym. Afcad2:sella tehdyiksi, niin voinko mitenkään käyttää "omia" asfalttipinnoitteita, jotka Afcad2:nen sitten "piirtäisi" Undecided

 

Ei kyllä onnistu, koska AFCAD:it käyttävät simun omia tekstuureja. Ainut tapa olisi korvata simun default tekstuurit, eli ne taxi_ tai runway_ -alkuiset tiedostot päätexturekansiosta, mutta silloinkin tekstuurit vaihtuisivat kaikkialla maailmassa -> ei hyvä idea. Siispä ainut tapa saada kustomoidut kiitoradat yms. on toteuttaa ne tuolla Tonin mainitsemalla tavalla tai sitten on tyytyminen defutekstuureihin. Joka tapauksessa hyvältä näyttää tähän asti! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerroit Jussi jossain yhteydessä, että olet tehnyt Kauhavan ja Menkijärven kokonaan FS Desing-Studiolla. Rupesin tuosta sitten miettimään, että teitkö myös kiitotiet, asfaltit ym. siten, että teit FSDS:llä laatan tai laattoja johon sitten pistit ko. tekstuurit, etkä käyttänyt SBuilderia tai jotain muuta vastaavaa ohjelmaa?

 

Olen unohtanut täysin miten tuo tuli tehtyä... piti kaivaa kovalevyltä Menkijärvi hakemisto esille. Näköjään sieltä löytyy kiitotie.fsds ja efme_pohja.fsds. Tosin lopulliseen versioon Tatu ja Janne tekivät photopohjan.

SBuilderiä en käyttänyt, vaan objektit aseteltiin paikoilleen SCASM koodilla joka käännettiin bgl:ksi komentoriviltä. Näköjään olen kokeillut myös tehdä FSDS:llä XML:ää jotka sitten XML_TO_BGL ohjelmalla on käännetty BGL:ksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään