Guest jukkapalander

Maanmittauslaitos aikoo julkaista karttansa ilmaiseksi netissä

22 viestiä aiheessa

Maanmittauslaitos haluaa jatkossa julkaista karttansa ilmaiseksi netissä. Maanmittauslaitos on ehdottanut maa- ja metsätalousministeriölle, että toukokuusta 2012 alkaen maastotiedoista ei perittäisi enää käyttömaksua.

Käytännössä maanmittauslaitos on julkaisemassa ilmaiseksi esimerkiksi maastokarttoja ja digitaalisia ilmakuvia.

Tähän asti näistä tiedoista on peritty käyttäjiltä maksu. Ajatuksena on toteuttaa hallituksen periaatepäätöstä julkisen, verovaroin tuotetun tiedon avaamisesta laajaan käyttöön.

Verovaroin tuotetun tiedon avaamisesta arvioidaan tulevaisuudessa syntyvän jopa satojen miljoonien edestä liiketoimintaa.

http://www.hs.fi/kotimaa/Maanmittauslaitos+aikoo+julkaista+karttansa+ilmaiseksi+netiss%C3%A4/a1305548648978

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Maanmittauslaitos haluaa jatkossa julkaista karttansa ilmaiseksi netissä. Maanmittauslaitos on ehdottanut maa- ja metsätalousministeriölle, että toukokuusta 2012 alkaen maastotiedoista ei perittäisi enää käyttömaksua.

Käytännössä maanmittauslaitos on julkaisemassa ilmaiseksi esimerkiksi maastokarttoja ja digitaalisia ilmakuvia.

Tähän asti näistä tiedoista on peritty käyttäjiltä maksu. Ajatuksena on toteuttaa hallituksen periaatepäätöstä julkisen, verovaroin tuotetun tiedon avaamisesta laajaan käyttöön.

Verovaroin tuotetun tiedon avaamisesta arvioidaan tulevaisuudessa syntyvän jopa satojen miljoonien edestä liiketoimintaa.

http://www.hs.fi/kotimaa/Maanmittauslaitos+aikoo+julkaista+karttansa+ilmaiseksi+netiss%C3%A4/a1305548648978

Huomasin myös tuon uutisen. Maanmittauslaitoksen sivuilla on paljon ilmakuvia Suomen eri kolkista. Jos ne ovat jatkossa ilmaisia, mahdollistaa tämä photosceneryiden teon simulaattoreihin laajasti eri puolilta Suomea.

Kunhan vaan joku jaksaisi niitä tehdä. Itselläni tahtoo loppua kiinnostus, koska homma alkaa maistua rutiinilta ja on erittäin suuritöistä nykymenetelin. Olen tehnyt 15 photosceneryä Suomesta tähän mennessä.

Ideoita?

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huomasin myös tuon uutisen. Maanmittauslaitoksen sivuilla on paljon ilmakuvia Suomen eri kolkista. Jos ne ovat jatkossa ilmaisia, mahdollistaa tämä photosceneryiden teon simulaattoreihin laajasti eri puolilta Suomea.

Kunhan vaan joku jaksaisi niitä tehdä. Itselläni tahtoo loppua kiinnostus, koska homma alkaa maistua rutiinilta ja on erittäin suuritöistä nykymenetelin. Olen tehnyt 15 photosceneryä Suomesta tähän mennessä.

Ideoita?

yES

Varmasti jotakuta innostaisi tehdä, jos asiaan vihkiytyneet gurut, kuten sinä, antaisivat vinkkiä ja auttaisivat alkuun asiassa.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ideoita?

yES

Ota maksu . .  Tylysti vaan! Pistä uutuudet myyntiin SimMarkettiin latausversioina. Kyllä porukalla on varaa maksaa niistä! ;D

Paljon en ymmärrä photosceneryn teosta mutta senverran kyllä olen tutustunut, että tuskin kukaan lähtee aivan tuosta vaan jatkamaan sinun tekemääsi työtä.

SHOKKITARJOUS: Tutustu nyt ilmaiseksi Suomen phptosceneryihin! 15-erilaista upeaa photosceneryä 0 euroa Kpl! Lisäksi nyt upea uutuus: Seinäjoki photoscenery latausversiona, hintaan 10-Euroa.

:o

Täällä Fs-Nordicissakin pitäisi olla jonkinlainen Shop! Sinne voisi laittaa myyntiin vaikkapa näitä sinun photosceneryitä. Muutkin taiturit voisivat myydä siellä tuotoksiaan.

:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja tervemenoa käräjille...

No eihän sitä nyt sentään ilman lupia mitään myytäisi . . . mutta eipä ostava yleisö, konsernin johto tai Esakaan tähän loistavaan bisnesideaani mitään kommentoi niin mitäpä minäkään asiasta sitten senkummemmin . . . .

;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No eihän sitä nyt sentään ilman lupia mitään myytäisi . . . mutta eipä ostava yleisö, konsernin johto tai Esakaan tähän loistavaan bisnesideaani mitään kommentoi niin mitäpä minäkään asiasta sitten senkummemmin . . . .

;D

Meinasitko, että niiden kuvien jälleenmyyntilupien lunastaminen olisi sen verran halpaa, että suomalaisessa simubisneksessä pääsisi rikastumaan? :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meinasitko, että niiden kuvien jälleenmyyntilupien lunastaminen olisi sen verran halpaa, että suomalaisessa simubisneksessä pääsisi rikastumaan? :P

Juu . . Maanmittauslaitoksen ilmaisten aineistojen käyttöehdoissa lukee, että . . " voi vapaasti kopioida, muokata ja hyödyntää kaupallisesti, jatkolisensoimalla" (mitä lie tarkoittaa)

Ehdotuksessa maastotietojen avaamiseksi niiden käyttöoikeudet olisivat samat kuin jo aiemmin avattujen kartta-aineistojen ehdot. Lieneekö sitten niin, että myös ilmakuvat sisältyisivät näihin vapautuviin "kartta-aineistoihin" ?

Kannattaa varmaan odottaa ja varmistaa asia, nythän on vasta tehty ehdotus, kuten aloitusviestistä ilmenee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minua kiinnostaa, kuinka suomalaisessa simubisneksessä voisi ansaita rahaa (rikastua sillä ei voi, jos aktiiviharrastajia on noin 10000 ja FSN:ssä jäseniä puolet siitä), koska olen vailla työtä. Ei oikein enää kiinnosta tehdä photosceneryjä ilmaiseksi vaikka siitä on hyvin paljon kehuja ja kiitosta saanutkin sekä itsellekin hyvää mieltä.

Jos on ehdotuksia niin tiedoksi vaan minulle!

yES :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minua kiinnostaa, kuinka suomalaisessa simubisneksessä voisi ansaita rahaa (rikastua sillä ei voi, jos aktiiviharrastajia on noin 10000 ja FSN:ssä jäseniä puolet siitä), koska olen vailla työtä. Ei oikein enää kiinnosta tehdä photosceneryjä ilmaiseksi vaikka siitä on hyvin paljon kehuja ja kiitosta saanutkin sekä itsellekin hyvää mieltä.

Jos on ehdotuksia niin tiedoksi vaan minulle!

Kyllähän se nyt kuitenkin niin on, että FSN:n reilusta viidestä tuhannesta jäsenestä on nykyään aika pieni osa simuharrastajia. Samoin tuo 10000 aktiivisimulaattoriharrastajaa Suomessa on kyllä täyttä utopiaa. Minä heittäisin, että potentiaalisia ostajia photosceneryille koko maan harrastajista voisi olla ehkä sata tai pari. Siltä pohjalta ei paljon lähdetä rahaa vielä tekemään, kun voit olla varma, että et niitä ilmakuvia kaupalliseen käyttötarkoitukseesi ilmaiseksi saa...

Taitaa karu fakta olla, että oli sitten kyse sceneryistä tai lentokoneista, tienatakseen jotain simuhommilla pitää tehdä sellaisia lisäosia, joilla on kansainväliset markkinat. Suomi-sceneryillä sitä ei valitettavasti ole...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän se nyt kuitenkin niin on, että FSN:n reilusta viidestä tuhannesta jäsenestä on nykyään aika pieni osa simuharrastajia. Samoin tuo 10000 aktiivisimulaattoriharrastajaa Suomessa on kyllä täyttä utopiaa. Minä heittäisin, että potentiaalisia ostajia photosceneryille koko maan harrastajista voisi olla ehkä sata tai pari. Siltä pohjalta ei paljon lähdetä rahaa vielä tekemään, kun voit olla varma, että et niitä ilmakuvia kaupalliseen käyttötarkoitukseesi ilmaiseksi saa...

Taitaa karu fakta olla, että oli sitten kyse sceneryistä tai lentokoneista, tienatakseen jotain simuhommilla pitää tehdä sellaisia lisäosia, joilla on kansainväliset markkinat. Suomi-sceneryillä sitä ei valitettavasti ole...

En ajatellutkaan että sceneryjen tekemisestä kukaan mitään maksaa Suomen oloissa. Jos jollakin täällä vierailevalla simuharrastajalla on tarjota esim. yrityksessään jotakin muuta sopivaa työtä minulle, niin olen kiinnostunut. Joku vuosi sitten kirjoittelin Ilmailuun ja Pelit-lehteen simuharrastuksesta juttuja mutta tuokin pieni rahahana on tukkeutunut koska kirjoitin jo suunnilleen kaiken mitä minulla oli sanottavana simuharrastuksesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja ihana verottajakin siitä omansa karsii hihaansa. :-\

Verotus on hyvä asia ja meidän tulee rakastaa veroja!  ;D ... Mutta se kohdentuu nykyään ihan väärin tasaveroina, jollainen al-verokin on (mikä maksullisissa simulisureissakin maksetaan). Al-vero alkaa olla jo keskituloiselta perittävän tuloveron luokkaa ja se on ehdottomasti VÄÄRIN köyhempiä ihmisiä kohtaan. Tässä suhteessa verottaja on vähemmän ihana.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tilanne elää...

Ensi ehdotettiin, sitten estettiin ja nyt sitten taas...

HS.fi

Maanmittauslaitos saa sittenkin antaa maastokarttansa ja ilmakuvansa ilmaiseksi kansalaisten ja yritysten käyttöön.

Asiasta päätti tänään kokoontunut hallituksen raha-asianvaliokunta.

Raha-asiainvaliokunta kumosi päätöksellään valtiovarainministeriön budjettiosaston kielteisen kannan. Asiaan vaikutti suuresti se, että avoimen datan aktivistit ovat nostaneet asiasta metelin.

http://www.hs.fi/kotimaa/Maanmittauslaitos+saa+sittenkin+antaa+karttansa+ilmaiseksi/a1305551858129

S

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Esityksen mukaan kartat muutettaisiin ilmaiseksi toukokuussa 2012.

Joku avoimen datan aktivisti varmaan konvertoi tuon maastokartan tietokannan sitten openstreetmappiin, niin saataisiin x-planeen haja-asutusalueillekin kaikki rakennukset ja mökkitiet oikeille paikoilleen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huomenna, ensimmäinen päivä toukokuuta vuonna 2012 on tuo mainittu suuri Päivä!

Koko Suomi photosceneryksi...

yES ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huomenna, ensimmäinen päivä toukokuuta vuonna 2012 on tuo mainittu suuri Päivä!

Koko Suomi photosceneryksi...

yES ;D

[ilonpilaaja]

Ortokuvat taitavat tulla palvelimille vasta kesäkuun 15. tai jotain.

[/ilonpilaaja]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

[ilonpilaaja]

Ortokuvat taitavat tulla palvelimille vasta kesäkuun 15. tai jotain.

[/ilonpilaaja]

Nytkin siellä löytyy ortokuvaa mm. Rukan alueelta. En sitten tiedä, kuuluvatko nykyiset kuvat niihin joita saa ilmaiseksi toukokuun alusta lukien.

Hauskaa Wappua Tatulle ja muillekin!

Kyllä se siitä iloksi muuttuu, kun ottaa hieman kaljaa ja viiniä... ;)

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään