Guest smä

VOR-navigointi EFOU-EFJY

10 viestiä aiheessa

Millainen IFR-suunnitelma tehtäisiin (esimerkiksi) lennolle EFOU-EFJY, kun käytettävissä on vain VOR ja DME, ei GPS:ää.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tossa on tuollainen kartta: https://ais.fi/ais/eaip/fi/ eli tuolta vasemmalta ENR 6 Reittisuunnistus- ja index-kartat ----> VOR/DME radiaalit ja etäisyydet / VOR/DME radials and distances.   

 

Tuosta voi jonkinlaisen reitin kehittää. Ja sitten plaani olisi tyyliin tälläinen:

 

(FPL-OHXXX-IN

-XXXX/L-S/S

-EFOUxxxx

-DCT OUK DCT LNE tjsp. omaa reittiä käyttäen.

-EFJYxxxx

-REMARKIT

 

Henkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Tuosta voi jonkinlaisen reitin kehittää. Ja sitten plaani olisi tyyliin tälläinen:

 

 

Ok, kiitoksia!

 

Eli ei siis yritetä tähdätä SID ja STAR pääte- ja alkupisteisiin  tai muutenkaan seurailla reittiä M857.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, kiitoksia!

 

Eli ei siis yritetä tähdätä SID ja STAR pääte- ja alkupisteisiin  tai muutenkaan seurailla reittiä M857.

 

Joo siis kyllähän voit tottakai VORrin avulla SID/STARit ajella jos vain onnistuu mutta muun mielestä sitä reittiä ei kannata lähteä seuraamaan (M857).

 

Henkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä näkee kuinka kauas mikäkin VOR signaali (suunnilleen) kantaa? Ajattelen esimerkiksi lentoa EFRO-EFIV. Yltävätkö vaikka ENODAK ja ROVANI Ivaloon saakka, vai pitäisikö etsiä apuja Norjan ja Venäjän puolelta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä näkee kuinka kauas mikäkin VOR signaali (suunnilleen) kantaa? Ajattelen esimerkiksi lentoa EFRO-EFIV. Yltävätkö vaikka ENODAK ja ROVANI Ivaloon saakka, vai pitäisikö etsiä apuja Norjan ja Venäjän puolelta?

Flight Simulatorissa VOR:n kantama on 60nm jos se on merkattu AFCAD:ssä low altitude VOR:ksi ja 195nm jos se on merkattu high altitude VOR:ksi. Sitä en osaa sanoa minkälaisiksi Suomen VOR:t on FS:ssä merkattu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flight Simulatorissa VOR:n kantama on 60nm jos se on merkattu AFCAD:ssä low altitude VOR:ksi ja 195nm jos se on merkattu high altitude VOR:ksi. Sitä en osaa sanoa minkälaisiksi Suomen VOR:t on FS:ssä merkattu.

 

Ok. Mutta pitäisikö vaikka jostain AIP dokumentista (esim tästä: https://ais.fi/ais/eaip/pdf/enr/EF_ENR_4_1_EN.pdf) tai ilmailukartasta löytyä tieto siitä, mikä kunkin VOR:n kantama pitäisi olla? Sitten voisi simulaattorista tietty tarkistaa onko asia mallinnettu oikein. Harjoittelen tätä suunnistusta X-Planella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok. Mutta pitäisikö vaikka jostain AIP dokumentista (esim tästä: https://ais.fi/ais/eaip/pdf/enr/EF_ENR_4_1_EN.pdf) tai ilmailukartasta löytyä tieto siitä, mikä kunkin VOR:n kantama pitäisi olla? Sitten voisi simulaattorista tietty tarkistaa onko asia mallinnettu oikein. Harjoittelen tätä suunnistusta X-Planella.

Oikeassa elämässä radiohorisontti on aikalailla visuaalinen horisontti, eli toisinsanoen VOR:n kantama riippuu korkeudestasi. PPL- materiaaleista löysin tälläisen kaavan: Kuuluvuusetäisyys merimaileina=√(1,5 x korkeutesi jalkoina). Tuon pitäisi antaa karkea arvio VHF- aaltojen kantamasta (joita vorritkin hyödyntävät), oikeassa elämässä toki vaikuttavat myös seudun katvealueet (korkeat mäet, rakennukset jne.).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeassa elämässä radiohorisontti on aikalailla visuaalinen horisontti, eli toisinsanoen VOR:n kantama riippuu korkeudestasi. PPL- materiaaleista löysin tälläisen kaavan: Kuuluvuusetäisyys merimaileina=√(1,5 x korkeutesi jalkoina). Tuon pitäisi antaa karkea arvio VHF- aaltojen kantamasta (joita vorritkin hyödyntävät), oikeassa elämässä toki vaikuttavat myös seudun katvealueet (korkeat mäet, rakennukset jne.).

 

Kiitos, tuon tapaisia kaavoja tulikin googlessa vastaan. Joissakin versioissa kertoimena taisi olla 1.23 tjsp. Sain surffaillessa sellaisen käsityksen, että näissä saattaisi olla eroja lähetystehossa? Siksi FS ilmeisesti on jakanut kantamat noin kuten toinen Olli tuossa esitti?

 

Paluu esimerkkiin Ivaloon lentämisestä. Etäisyys Ivaloon ENODAKilta on karkeasti jotain 80-90M, jos oikein katsoin. Eli jossain 5000 jalan kieppeillä alkaisi Ivalon päässä olla vastaanotto-ongelmia. ROVANI katoaisi paljon korkeammalla.

 

Kuinka siis navigoitaisiin Ivaloon? Routefindering mukaan näin:

 

#     FIX   FREQ     TC     MC    LEG    DBO    DTG  LAT (dmm)  LON (dmm)

--- ------ ------ ------ ------ ------ ------ ------ ---------- ---------- ------

[A]   EFRO   0.00      0      0    0.0    0.0  129.2    66 33.7    25 49.8           

    ROI 117.70    281    271    0.3    0.3  128.9    66 33.8    25 49.2           

[C]    KNS 115.80     17      5  119.5  119.8    9.4    68 27.2    27 27.1           

[D]   EFIV   0.00    354    343    9.4  129.2    0.0    68 36.6    27 24.8           

---------------------------------------------------------------------------

 

Mutta jos AIP:tä luen oikein, niin KNS taajudella olisi vain DME?

 

 

EDIT: Ai niin, onhan siellä Ivalossa vastassa tietysti ILS ja NDB jotka varmaan saa kiinni ennenkuin ROVANI tai ENODAK häviävät "näköpiiristä". Tämähän pitää illan ratoksi simuloida.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai niin, onhan siellä Ivalossa vastassa tietysti ILS ja NDB jotka varmaan saa kiinni ennenkuin ROVANI tai ENODAK häviävät "näköpiiristä". Tämähän pitää illan ratoksi simuloida.

 

Liekö KNS VOR poistunut käytöstä kun sitä ei AIP:stä löydy? X-Planessa tämä VOR näytti vielä kuitenkin olevan, joten lensin (offline) tuon routefinderin ehdottaman reitin. KNS kuului yllättäen jo Rovaniemelle parkkiruutuun. Lensin matkan 10000 jalassa, jolloin ROI lakkasi kuulumasta noin 65M jälkeen. Puheena olleiden kaavojen mukaan kuuluvuus olisi pitänyt yltää suunnilleen 125M päähän?

 

Aiempi lento Oulusta Jyväskylään toimi myös niin, että OUK kantoi kauemmas kuin LNE. Jos kaikkien VOR:ien pitäisi olla yhtä tehokkaita, niin X-Plane tuntuisi simuloivan tämän asian puutteellisesti. Aiheesta löytyikin vähän puhetta:

 

http://xplanescenery.blogspot.com/2009/02/vor-range.html

 

Kaikesta päätellen ko. bugeja on myös tässä 9.7 versiossa.

 

Realistisempaa simulointia varten pitäisi siis kaiketi itse yrittää haarukoida, mihin saakka mikäkin VOR voisi kuulua ja käyttää vain niitä. Tuossa linkissä puhutaan kuitenkin eri VOR kategorioista. Löytyisikö tähän asiaan vielä näkemystä?

 

Jos KNS VOR on poistettu käytöstä, kuinka Ivaloon suunnistetaan ilman GPS:ää? X-Planessa Akujärven NDB kuului noin 30M päähän, olisiko se ainoa vaihtoehto?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään