Harri Koskinen

Helikopteri putosi Vuotsossa 21.9.

31 viestiä aiheessa

Mietin vaan, että milloinkahan ne jotkut EU:n viisaat miehet kieltää koptereiden käytön porohommissa. Viime vuonna kaksi kopteria, tänä vuonna yksi toistaiseksi (toivottavasti myös lopullisesti). Ja kuinka paljon aiempina vuosina? Kyllähän kohta joku toimistorotta äkkää, että "hei, tuohan on vaarallista puuhaa, pannaan!!"  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietin vaan, että milloinkahan ne jotkut EU:n viisaat miehet kieltää koptereiden käytön porohommissa. Viime vuonna kaksi kopteria, tänä vuonna yksi toistaiseksi (toivottavasti myös lopullisesti). Ja kuinka paljon aiempina vuosina? Kyllähän kohta joku toimistorotta äkkää, että "hei, tuohan on vaarallista puuhaa, pannaan!!"  :-[

 

Ongelmaksi taitaa muodostua matalalla lentäminen. Kaputin tullessa ei ehditä edes kissaa sanoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietin vaan, että milloinkahan ne jotkut EU:n viisaat miehet kieltää koptereiden käytön porohommissa. Viime vuonna kaksi kopteria, tänä vuonna yksi toistaiseksi (toivottavasti myös lopullisesti). Ja kuinka paljon aiempina vuosina? Kyllähän kohta joku toimistorotta äkkää, että "hei, tuohan on vaarallista puuhaa, pannaan!!"  :-[

 

Eikös voi ajatella myös toisinpäin.... ihmiset säilynyt hengissä kaikissa ja ilman pahoja loukkaantumisia l. täähän on turvallista kun ei aina menetetä ihmishenkiä kun tulee kaputti ilmailussa :D

 

 

-Kimmo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös voi ajatella myös toisinpäin.... ihmiset säilynyt hengissä kaikissa ja ilman pahoja loukkaantumisia l. täähän on turvallista kun ei aina menetetä ihmishenkiä kun tulee kaputti ilmailussa :D

 

Niinpä. Yksi syy tuohon on varmasti ammattitaitoiset lentäjät, jotka osaavat toimia hätätilanteessa oikein, jotta selvitään mahdollisimman vähillä kolhuilla, mikäli se on siinä vaiheessa mahdollista (ainahan niin ei ole). Mutta arvaahan tuon, että ei se määräyksiä keksivä maallikko tuollaisia seikkoja katso...

 

No joo, mutta nyt saa riittää viisaiden miesten morkkaaminen. Töitäänhän hekin vain tekevät :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helikopteri putosi Sodankylän Vuotsossa

 

 

 

///TÄYDENNETTY JA TÄYDENTYY EDELLEEN///

 

Sodankylä, 21.9. Kotimaa stt 123

 

Helikopteri putosi maahan keskiviikkona aamupäivällä Sodankylän Vuotsossa. Pienhelikopterin kyydissä oli lentäjän lisäksi yksi matkustaja. Matkustaja löi alastulossa päänsä helikopterin ikkunaan, minkä seurauksena hänelle tuli verta vuotava haava päähän. Lentäjä ei loukkaantunut alastulossa.

 

Onnettomuustutkintakeskus osallistuu lentoturman tutkintaan. Sen tutkijan Ari Huhtalan mukaan tarkka putoamispaikka sijaitsee Vuotsossa Vuomaselän poroerotuspaikalla. Kopteri oli alueella porotalouslennolla, minkä vuoksi vuoksi helikopteri lensi ennen putoamistaan varsin matalalla.

 

Onnettomuustutkintakeskus selvittää maahansyöksyn syytä. Huhtalan mukaan tarkoituksena on muun muassa tehdä kopterille teknisiä tutkimuksia sekä haastatella lentäjää ja mahdollisia silminnäkijöitä.

 

 

(STT)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kalevan tiedot ovat jälleen päivittyneet. Nyt se osaa kertoa, että kopterin omistaja on Carelia Copters Keravalta. Tosin Virossa (onnettomuuskopterilla oli virolainen lentäjä) näyttää olevan sitten firma nimeltään Karelia Copters, jolla on käytössään First Invest Oy:n omistamia koptereita: http://www.kareliacopters.ee

 

Tuon mukaan firmalla on käytössään pari suomalaista Bell 206:sta, joista toinen on jokin aika takaperin golfkentälle tippunut OH-HLP ja toinen on OH-HIF, sekä Schweizer 269 OH-HLT. OH-HLT tosin näytti olevan vielä maanantaina täällä Joensuussa, mutta onhan se voinut jo Pyssykyläänkin asti ehtiä...

 

EDIT: Onhan siellä näköjään myös Enstrom 280F, OH-HYY tuolla sivuilla. Kuin myös sitten jotain vähän eksoottisempiakin vekottimia, kuten Mi-8, parista Learjetista nyt puhumattakaan :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kalevan tiedot ovat jälleen päivittyneet. Nyt se osaa kertoa, että kopterin omistaja on Carelia Copters Keravalta. Tosin Virossa (onnettomuuskopterilla oli virolainen lentäjä) näyttää olevan sitten firma nimeltään Karelia Copters, jolla on käytössään First Invest Oy:n omistamia koptereita: http://www.kareliacopters.ee

 

Tuon mukaan firmalla on käytössään pari suomalaista Bell 206:sta, joista toinen on jokin aika takaperin golfkentälle tippunut OH-HLP ja toinen on OH-HIF, sekä Schweizer 269 OH-HLT. OH-HLT tosin näytti olevan vielä maanantaina täällä Joensuussa, mutta onhan se voinut jo Pyssykyläänkin asti ehtiä...

 

EDIT: Onhan siellä näköjään myös Enstrom 280F, OH-HYY tuolla sivuilla. Kuin myös sitten jotain vähän eksoottisempiakin vekottimia, kuten Mi-8, parista Learjetista nyt puhumattakaan :P

 

..ja HIF seisoo malmilla Helitechin haliissa.

 

[EDIT] vastaus tulikin sieltä jo  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuten mitä ne aikoo tehdä tolle HIF:lle, kun sitä ei näkynyt jyskälän suurajoissa?. Vaikka se on melken joka vuosi ollut siellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuten mitä ne aikoo tehdä tolle HIF:lle, kun sitä ei näkynyt jyskälän suurajoissa?. Vaikka se on melken joka vuosi ollut siellä.

 

On niitä koptereille muitakin tehtäviä, kuin kuskata Jyväskylässä julkkiksia ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuten mitä ne aikoo tehdä tolle HIF:lle, kun sitä ei näkynyt jyskälän suurajoissa?. Vaikka se on melken joka vuosi ollut siellä.

 

Se on seisonut ilman pää-roottoria jo pidemmän aikaa, milloinkin Copterlinen tiloissa ja milloinkin Helitechillä..Joku isompi huolto sillä näyttäisi olevan meneillään..enpä sitten enempää tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on seisonut ilman pää-roottoria jo pidemmän aikaa, milloinkin Copterlinen tiloissa ja milloinkin Helitechillä..Joku isompi huolto sillä näyttäisi olevan meneillään..enpä sitten enempää tiedä.

 

Viime syksynä, kun se seisoi täällä Joensuussa hallissa, niin muistelen kuulleeni, että siinä olisi alkanut olla tunnit täynnä. Mutta en sitten muista sen tarkemmin, että mitkä tunnit...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa tässä muuten mieleen yksi kysymys. Missä vaiheessa nuo tuhoutuneet vehkeet otetaan viimeistään pois ilma-alusrekisteristä? Meinaan, kun OH-HTE:n ja OH-HAV:in tippumisista on jo vuosi aikaa ja molemmat löytyy vielä listasta. Ja ainakin HAV on Joensuussa pressun alla sellaisessa kunnossa, että siitä tuskin ikinä kalua tulee, joten mietin vain, että miksi se on vielä tuolla ilma-alusrekisterissä, vaikka se tuskin koskaan enää lentää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime syksynä, kun se seisoi täällä Joensuussa hallissa, niin muistelen kuulleeni, että siinä olisi alkanut olla tunnit täynnä. Mutta en sitten muista sen tarkemmin, että mitkä tunnit...

Vanha mikä vanha ;D. OH-HIF rekisteröitiin muistaaksi ensimmäisen kerran suomeen vuonna 74 uutena tosin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa tässä muuten mieleen yksi kysymys. Missä vaiheessa nuo tuhoutuneet vehkeet otetaan viimeistään pois ilma-alusrekisteristä? Meinaan, kun OH-HTE:n ja OH-HAV:in tippumisista on jo vuosi aikaa ja molemmat löytyy vielä listasta. Ja ainakin HAV on Joensuussa pressun alla sellaisessa kunnossa, että siitä tuskin ikinä kalua tulee, joten mietin vain, että miksi se on vielä tuolla ilma-alusrekisterissä, vaikka se tuskin koskaan enää lentää?

Heitetään nyt hatusta, mutta joskus on ollut sellasia tapauksia että kone on mennyt mäkeen ja se on pysynyt rekisterissä sen jälkeen vakuutuksiin nojaten. Tiedä sitten liitttyykö tähän tapaukseen sama juttu. Joku kertokoon peremmin jos asiasta tietää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa tässä muuten mieleen yksi kysymys. Missä vaiheessa nuo tuhoutuneet vehkeet otetaan viimeistään pois ilma-alusrekisteristä? Meinaan, kun OH-HTE:n ja OH-HAV:in tippumisista on jo vuosi aikaa ja molemmat löytyy vielä listasta. Ja ainakin HAV on Joensuussa pressun alla sellaisessa kunnossa, että siitä tuskin ikinä kalua tulee, joten mietin vain, että miksi se on vielä tuolla ilma-alusrekisterissä, vaikka se tuskin koskaan enää lentää?

 

 

Ilmailulaki 13§

 

Ilma-aluksen poistaminen ilma-alusrekisteristä

Ilmailulaitoksen on poistettava ilma-alus rekisteristä, jos:

 

1) edellä 9 §:n 1 momentin 1 kohdan tai 2 momentin mukaisia rekisteröinnin edellytyksiä ei enää ole olemassa tai jos saman pykälän 5 momentissa tarkoitettuja erityisiä syitä ilma-aluksen rekisterissä pitämiseen ei enää ole;

 

2) ilma-alus on tuhoutunut, romutettu tai kadonnut; tai

 

3) lentokelpoisuustodistus ei ole ollut kahteen vuoteen voimassa eikä ilma-alusta ole sen jälkeen Ilmailulaitoksen määräämässä ajassa uudelleen todettu lentokelpoiseksi.

 

Jos ilma-alukseen on voimassa kiinnitys, vaaditaan rekisteristä poistamiseen lisäksi kiinnityksen haltijan suostumus.

 

 

 

Tuon 2) momentin nojallahan ne voisi poistaa, mutta käytännössä tuntuvat odottelevan 3) momentin mukaista tilannetta. Ja tuon viimeisen lauseen tilanteessa on romut roikkuneet rekisterissä yli 10 vuotta kunnes velat vanhenee ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

iltauutisista toiset sanoivat jotta kopterin päärottorin lapa ois osunut puuhun, siitä kuvakin kertoi, toisella kanavalla sanottiin että pyrstöroottori osui puuhun, et se siitä selkeästä uutisoinnista

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään