Rolf Niemi

Näyttö ja FSX

47 viestiä aiheessa

Sama ongelma tuntuu jatkuvan edelleen ja se on enemmän kuin häiritsevä. FS 9.1:ssä tätä ei ole koskaan ollut, mutta FSX:ssä muistini mukaan se on esiintynyt aina. Vaihdettuani kortin GTX 560 ATI:n HD 4890 tilalle ongelma korostuu eli:

Käynnistän FSX:n FPS-limitterin kautta - aloitusruutu singahtaa näytön oikeaan alareunaan ja palaa hetken kuluttua normaalille paikalleen keskelle näyttöä ja kaikki on niin kuin pitääkin.

Klikkaan Fly Now-nappia jolloin ensin ilmestyy pieni sinininen ruutu sen kohdalle, johon normaalisti kuuluisi tulla näkyviin Info-ruutu, josta näkee datan latauksen edistymisen prosentteina. Ruudussa lukee Input HDMI eikä se näy tuon info-ruudun päällä kuin pari kolme sekunttia (sama näkyy muuten silloin, kun käynnistän Windowsin).

Sitten Info-ruutu ilmoittaa, että "Loading complete 100%" - simu koneineen ja maisemineen ilmestyy näytölle epämääräisenä kuvasotkuna. Menee muutama sekuntti ja kuva selkeytyy normaaliksi.

Noin 15:sta sekunnin jälkeen näyttö singahtaa mustaksi ja esiin tulee taas inforuutu, jossa lukee "Loading complete 100%", kuva ilmestyy sotkuisena ja palautuu normaaliksi muutaman sekunnin jälkeen - ottaa pattiin ja uusittujen komponenttien jälkeen vielä enemmän.

Win7 64 bit

ASUS P8P67-M Pro

Intel Core i7 2600 K 3.4 GHz

8 G RAM (G.Skill)

ASUS GTX 560 DC II OC

Näyttö BENQ 2400W ja tarkkuus 1920x1200 (suositus)

Löytyisikö keneltäkään mitään neuvoa, kuinka tässä pitäisi toimia vikaa etsiessä? Missään muussa simussa - rFactor, IL1940 tai SH5 tälläistä ilmiötä ei ole koskaan esiintynyt eli tämä on mielestäni ainoastaan FSX-peräinen ongelma...

Niin - pitäisikö siirtyä käyttämään VGA-tilaa HDMI:n sijasta eli olisiko tuolla mitään vaikutusta asiaan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sen verran kehitystä on ollut havaittavissa, että olen päässyt alkuongelmista eroon nVidia Inspectorin avulla. Säädin sillä kaikki asetukset FSX:stä ja hyvin toimii.

Kuitenkin edelleen on tuo sceneryiden uudelleen latausongelma simun käynnistyttyä valitulle kentälle. FSX lataa kaiken uudelleen noin 15:sta sekunnin kuluttua enkä keksi mitään järkevää selitystä tälle ongelmalle. Joskus näin voi käydä myös noin puolen tunnin lennon jälkeen vähän samaan tapaan kuin FS 2004:ssä silloin kun ei ollut tuota Time Zonea asennettuna. Ei kellään olisi mitään tietoa tai vinkkiä asian ratkaisemiseksi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässähän taitaa ollakkin vika nVidian ajureissa - haaah - johan minä ajattelinkin, että ei peli oikein kuullosta rehelliseltä. On tullut muutama Kerneli-virhe selatessani  pelkästään nettiä ilman liikkuvaa kuvaa ja joskus kuvankin kanssa. Vaihdoin ajurit vanhempaan 275.33-versioon, mutta harmikseni Windows päivitti nuo audioajurit itsekseen, joita ei kuulemma kannata foorumin mukaan asentaa.

Naurettavinta (vaikka ei naurata yhtän) on se, että tämä ajurivika on ollut tiedossa jo pari vuotta eikä sitä ole jostain syystä haluttu ratkaista. Ei teillä kellään ole ollut mitään mystisiä ongelmia näitten kanssa? Ja jos on, niin miten olette ratkaisseet ne?

Lähden nyt testilennolle, mutta olisi ilo, jos joku jotain tästä tietäisi ja jopa jakaisi tietonsa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni on käytössä 290.36 ajurit ja en ole mitään ongelmia itse havainnut, hyvin ovat toimineet kaikki ajuriversiot mitä olen tämän vuoden aikana asennellut beta ajureista lähtien.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni on käytössä 290.36 ajurit ja en ole mitään ongelmia itse havainnut, hyvin ovat toimineet kaikki ajuriversiot mitä olen tämän vuoden aikana asennellut beta ajureista lähtien.

Olen iloinen puolestasi. Sen sijaan nVidian että ORBX-foorumilla olen havainnut ongelmia näiden ajurien kanssa. Et siis ole joutunut kikkailemaan noiden kanssa mitenkään? Vanhan poisto Lisää tai poista-paneelista - sammutus/uudelleenkäynnistys ja ajurit sisään?

Samalla kysäisen, että olikohan kovin suuri virhe asentaa simu ORBX-tuotteineen tämä kirottuAero-teema päällä? Huomasin vasta jälkeenpäin ottaa sen pois...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen iloinen puolestasi. Sen sijaan nVidian että ORBX-foorumilla olen havainnut ongelmia näiden ajurien kanssa. Et siis ole joutunut kikkailemaan noiden kanssa mitenkään? Vanhan poisto Lisää tai poista-paneelista - sammutus/uudelleenkäynnistys ja ajurit sisään?

Samalla kysäisen, että olikohan kovin suuri virhe asentaa simu ORBX-tuotteineen tämä kirottuAero-teema päällä? Huomasin vasta jälkeenpäin ottaa sen pois...

En ole joutunut kikkailemaan. Asetukset ovat pysyneet aina käytössä ja uudelleen asennuksen olen suorittanut suoraan latauksen jälkeen, en poistellut aiempia muuten.

Ei sillä Aero teemalla ole mitn tekemistä simun/lisureiden toiminnan suhteen. Joka kerta kun simun käyttöön otat, niin Aero teema vaihtuu Basicille, joten se ei pääse mitenkään vaikuttamaan tuohon toimivuuteen.

Ei ollut ongelmia Vistallakaan aikoinaan vaikka se Aero käytössä olikin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En ole joutunut kikkailemaan. Asetukset ovat pysyneet aina käytössä ja uudelleen asennuksen olen suorittanut suoraan latauksen jälkeen, en poistellut aiempia muuten.

Ei sillä Aero teemalla ole mitn tekemistä simun/lisureiden toiminnan suhteen. Joka kerta kun simun käyttöön otat, niin Aero teema vaihtuu Basicille, joten se ei pääse mitenkään vaikuttamaan tuohon toimivuuteen.

Ei ollut ongelmia Vistallakaan aikoinaan vaikka se Aero käytössä olikin.

Aha - no ehkä minä muistin ton Aero-teemaa koskevan jutun väärin, mutta muistelen joskus lukeneeni siitä ja sen haitoista jotakin simussa.

Muuten - joka sait kaatumisen kuntoon lentäessäsi Seatleen etelästä? Minulla teki myös niin ja siihen auttoi P. Dowsinin pieni pätsi. Nyt olen lentänyt kymmenkunta testilentoa KHIO-KSEA ilman kaatumista. Testailen noita näyttiksen asetuksia ja juuri nyt näyttää hyvältä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muuten - joka sait kaatumisen kuntoon lentäessäsi Seatleen etelästä? Minulla teki myös niin ja siihen auttoi P. Dowsinin pieni pätsi. Nyt olen lentänyt kymmenkunta testilentoa KHIO-KSEA ilman kaatumista. Testailen noita näyttiksen asetuksia ja juuri nyt näyttää hyvältä...

Ei ole vielä tuota aluetta tullut korjailtua. Sen verran söi motivaatiota se ainainen lennon aloittaminen ja kaatuilu ennen määränpäätä. Pitäs ottaa urakaksi vielä se korjaaminen.

Mikäs P. Dowsonin pätsi korjaa tuon, löytyykö suoraan ORBX foorumilta? Kiitos

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei ole vielä tuota aluetta tullut korjailtua. Sen verran söi motivaatiota se ainainen lennon aloittaminen ja kaatuilu ennen määränpäätä. Pitäs ottaa urakaksi vielä se korjaaminen.

Mikäs P. Dowsonin pätsi korjaa tuon, löytyykö suoraan ORBX foorumilta? Kiitos

Se on löydettävissä FSUIPC-foorumilta - pieni .ddl-filu, joka lisätään Modules-kansioon -> FSUIPC479f.zip. Korvaa entisen...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pakko jatkaa vielä aiheesta ja kysyä, että mitä näsitä asetuksista kannattaisi muuttaa?

Framet pysyvät aika hyvin tasaisena vaikka satunnaista pomppimista esiintyykin testivälillä KHIO-KSEA, mutta maiseman päivitys ei suju aina kovinkaan juohevasti - ei etenkään silloin, kun vilkaisee sivusuuntaan ja muukin liikenne niin ilmassa kuin maassakin nytkähtelee häiritsevästi. Olen asentanut tuon ORBX:n pikkulisurin, joka hiljentää maaliikenteen menoa. Myös viimeisin NA004a on asennettu eilen,

Olen aika saletti, että kun löytäisin oikeat asetukset tälle kortille, niin homma alkaisi sujumaan ja voin sanoa, että olen testaillut kaikenlaisia variaatioita, mita netistä olen löytänyt, mutta mikään ei oikein tunnu sopivan. Joku parannus löytyy, mutta toisaalla se heikentää sitten vastaavasti jotakin ja jonkin sortin keskitien löytäminen olisi nyt paikallaan. Sinälläänkin nuo asetukset ovat minulle aika hepreaa, koska en oikein tiedä tarkalleen noiden tarkoitusta, joten niiden yhteen sovittaminen on aika haastava tehtävä. Apu siis olisi paikallaan.

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pikän taistelun jälkeen saavutin osittaisen selkävoiton FSX:stä. Muuten menee hienosti, mutta pieni nykiminen kentällä kääntyillessä on jäljellä. Sille ei kai voi mitään, joten olkoon. Puskakentillä tuo ei niinkään nytkähtele.

Kuva Portlandin yllä ja framet hieman heittelivät, mutta maisema piirtyy hienosti ja luonnollisesti jo sieltä asti, minne silmä kantaa ilman tökkimisiä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joopa joo - kaikki on suhteellista. Kernel-erroria koskien näytönohjaimen toimintaa, simun käynnistyksen jälkeisiä ihmeellisiä pikselisuttuja ym. Maisema kaunis kunhan simu on itse pariin kertaan itsensä ladannut - voi elämän kevät. nVidian foorumeita lukiessani totesin ajurikehityksen menneen reilusti alas 200-sarjaan siirryttäessä eikä vikoja ole korjattu vaikka ne ovat olleet tiedossa jo paikka paikoin parikin vuotta foorumien tarinoista päätellen.

Vaihdoin joku aika sitten ATIn 4890:sen takaisin ja kas - kaikki vilkkumiset ynnä muut sutut nykimisineen katosivat sen sileän tien. Asensin FSX:n uusiksi testatakseni kaikki kuntoon ennen varsinaisten lisurien asentamista ja kannatti. Ei voi syyttää ainakaan lisäosia.

Aion mankua Variston putiikilta vaihtoehtoisen ATIn kortin ostamani tilalle - en tiedä onnistuuko, mutta ei sillä kyllä mitään tee kun ei ole peltoakaan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pakko jatkaa kyselyä. Tässä siis kokoonpanoni lisättynä poverin tiedoilla:

Win7 64 bit

ASUS P8P67-M Pro

Intel Core i7 2600 K 3.4 GHz

8 G RAM (G.Skill)

ASUS GTX 560 DC II OC

Näyttö BENQ 2400W ja tarkkuus 1920x1200 (suositus)

Chieftec CFT-750-14CS

Lueskelin ja etsin infoa netistä enkä oikein löytänyt mitään selkeää tietoa asiasta, joka liittyy virtalähteen ja emon liittämiseen toisiinsa koska ei löydy sopivaa kaapelia.

Manuaalissa (emon) sanotaan, että pitäisi olla 8-PIN EATX 12V -kaapeli vaikka 4-PIN voi käyttää ja pakosta nyt käytänkin, mutta olen saletti, että tuo ei riitä simuillessa ja lähes kaikki ongelmani johtuvat juuri tästä seikasta, joita ei aikaisemmassa  kevyemmässä kokoonpanossani ollut. Tuon jatkuvan uudelleen latauksen sain pois FSUIPC:n säädöillä aikani nettiä selailtuani.

Pitääkö tuo kytkentä hoitaa jonkin adapterin avulla vai miten se menee? Tuollaista valmista kaapelia en löytänyt mistään, mikä sekin tuntuu aika erikoiselta ja ihmettelen, miksi emon valmistaja ei laita pakettiinsa liittimiä jos ne kerran ovat niin helvetin erikoisia...

Selkeää hyvää neuvoa olisin vailla, että pääsisin vihdoin viimein virtuaalitaivaalle Alaskaan.

Niin tietenkin - Hyvää Joulua kaikille foorumilaisille  :santa:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi olla että se vaatii tuo sen 8pin liitännän. Onko sulla 2kpl niitä 4pinnin liittimiä.

Mulla tuli omassa Corsairin 650W virtalähteessä kyllä tuo 8pinninen liitin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi olla että se vaatii tuo sen 8pin liitännän. Onko sulla 2kpl niitä 4pinnin liittimiä.

Mulla tuli omassa Corsairin 650W virtalähteessä kyllä tuo 8pinninen liitin.

Joo - onhan tuossa noita 4-pinnisiä vaan kun eivät sovi ---> 2 x 4 emolla olevaan liittimeen. Siitä mielenkiintoinen seikka vielä sekin, että emolle sopisi PCI-E piuha niin päin, että se puoli (punainen pää), joka menee normaalisti poveriin sopisi myös tuohon emon liittimeen, mutta niinhän sitä ei voi kytkeä. Poverissa on selkeä merkintä CPU-lähdölle. Omituinen lisä tuossa on se, että se aukko, johon kiinnitysklipsit menevät on toisessa reunassa eikä keskellä, kuten voisi olettaa.

Liitin on manuaalissa katsottuna:

pyöreä - neliö - neliö - pyöreä

neliö -pyöreä - pyöreä - neliö

Tässä minun poverissa muuten ovat kaikki piuhat irrallisa. Yhtään johtoa ei lähde valmiiksi liitettynä. Laatikon mukaan on yksi 8-PIN piuha, joka sopii kyllä emoon, mutta toinen pää ei mene kiinni poveriin johtuen tuon klipsiaukon sijainnista...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä minun poverissa muuten ovat kaikki piuhat irrallisa. Yhtään johtoa ei lähde valmiiksi liitettynä. Laatikon mukaan on yksi 8-PIN piuha, joka sopii kyllä emoon, mutta toinen pää ei mene kiinni poveriin johtuen tuon klipsiaukon sijainnista...

Sama se on mullakin, eli kytken virtalähteeseen lisäpiuhoja tarpeen mukaan. Ainut lähtö kiinteänä on emolevyn virtapiuhat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta olet kumminkin kokeillut molemmin päin emolevyssä sekä powerissa tuota johtoa. Pitäisi sen mennä melkeimpä suoraan, en usko että tuosta 8pin liittimestä on montaa eri standardia.

EDIT:

Kuten tuosta kuvasta näkyy, emolevyssäsi on monenlaiset klipsit tuossa 8Pin CPU lisävirtaliittimen kohdalla.

Eikö muka siis mene suoraan kiinni?

qsREWgYcI2FnTB5Y_500.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä - molemmin päin olen kokeillut ja ei sovi. Sitä pähkäiltiin jo kasausvaiheessa jolloin tökättiin yksi nelipinninen kiinni, koska vaihtoehtoja ei ollut ja kuten tuosta poverin takakuvasta näkyy, niin sen aukon sijainti estää tyrkkäämästä mitään olemassa olevaa kaapelia siihen kiinni...

CPU-piuha tulee kiinni tuohon kuvassa näkyvään 8-PIN-liittimeen, jonka yläpuolella lukee USB 3.0 - siihen minä sitä olen sovitellut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä - molemmin päin olen kokeillut ja ei sovi. Sitä pähkäiltiin jo kasausvaiheessa jolloin tökättiin yksi nelipinninen kiinni, koska vaihtoehtoja ei ollut ja kuten tuosta poverin takakuvasta näkyy, niin sen aukon sijainti estää tyrkkäämästä mitään olemassa olevaa kaapelia siihen kiinni...

CPU-piuha tulee kiinni tuohon kuvassa näkyvään 8-PIN-liittimeen, jonka yläpuolella lukee USB 3.0 - siihen minä sitä olen sovitellut.

Mulla on samanlainen CPU lisävirtaliitin paikka omassa emolevyssäni. Vaikea kyllä sanoa miksi ei ne liittimet suostu sopimaan, toivottavasti et nyt joudu virtalähdettä vaihtamaan sen takia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No ostin lapsenlapsille uuden poverin kasatakseni vanhasta laitteistani heille uuden masiinan. Tutkin senkin sisällön eikä siitäkään ulostuleva valmiiksi kiinni oleva 8-PIN liitin sovi tuohon emon CPU-liittimeen ja sekin minua ihmetyttää jo enemmän kuin paljon. Poveri on Newton R2 800W - aika omituista?

EDIT

Pieni ajatus tuli mieleeni äskettäin lukiessani aihetta käsitteleviä foorumeita. Eräs kaveri siellä sanoi tähän tapaan, että pyöreä menee neliskanttiseen, mutta ei päinvastoin. Tästä voisi vetää sellaisen johtopäätöksen ettei niillä muodoilla kuitenkaan ole lopulta niin suurta merkitystä eli olen tuijottanut liikaa juuri samankaltaisuuteen / vastaavuuteen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jatketaan aiheessa. Sain näpättyä kuvan heti käynnistyksen jälkeisestä tilanteesta. Kaikkia kikkoja olen kokeillut ilman tulosta. Kuva lennettäessä tuolla pikkuhärvelilläkin nykii, FPS heittelee hurjasti (Limiter lukittu arvoon 24 ja simusta rajoittamaton) ja silloin tällöin ruudulla välähtelee valkoisia maatekstuureja, jotka saa pois tiukentamalla vesisäätöjä simussa LOW --> HIGH.

Mistä ihmeestä tuo sotku voi johtua, joka kuvassa näkyy?

Asennettuna on ORBX ja kaikki sen NA Region + 3 payware kenttää, REX ja A2A:n Light Redux. Maisemat ovat tarkat ja näkyvyys erinomainen kauaskin, mutta jokin on kyllä nyt vialla ja tuo kuvassa oleva ongelma vaikuttaa varmasti tuohon nykimiseenkin. FPS-arvot eivät minua sinällään ole koskaan kiinnostaneet, mutta viimeaikoina olen seurannut niitä sen takia, että näkisin heittelyn. Lukittunakin FPS_Limiterin avulla ne pomppivat reilusti yli asetetun arvon ja aivan sama, mikä se on.

Kuva:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko tuo puusto yms Autogen maisema samanlaista joka puolella, myös sellasilla alueilla joihin ei ole asennettu minkäänlaisia lisureita?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään