Jukka Tanner

Uutta näyttistä ostamassa.

18 viestiä aiheessa

Huomentäpäivää FSN-väki!

Sen verran tietokoneista tiedän että lentosimut on kivoja ja mitä kalliimpi kone, sen paremmin pyörii. Toisin sanoen vähemmän kun heinäsirkka turboahtimista. Omistamani kone on tällainen pari vuotta ikääntynyt HP perussetti, eli 2Ghz prossu, 1024 sdrm ram ja 9200pro (argh).

Nyt kun näitä lentosimuja on tullut harrastettua ihan kunnolla, (FS, IL2) ja yleensäkkin simuihin olen ihastunut, eli kaikki LFS:stä Silent Hunteriin käy, niin olisi epäilemättä aika taitella 9200:sesta vaikka merirosvolaiva ja heittää hittoon. (tahi myydä jollekkin hyväuskoiselle höynälle satasella -- ostaisko kukaan??  ;D )

Uusi näyttis siis pitäisi saada tollasella pauttiarallaa sadan eetun sijoituksella, (köyhä opiskelija kun olen) ja tuota 9600-jotain mallia olen katsellut. Onkelma onkin siinä että en tiedä mitä näyttiksiä emolevyni ensinnäkään tukee . Alkuun joku ystävällinen sielu voisi kertoa että mistä hitosta sen emolevun merkin/mallin yleensäkkään näkee?  ;D ja seuraavaksi voisi sitten antaa ehdotuksia että kannattaako tuota 9600-mallia edes katsella, vaiko jotain muuta?

Kiitokset etukäteen FSN:n tietokonemaageille!

Jukka alias Blues Tanner

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
http://www.snapfiles.com/get/everest.html lataa Everest Home, pura, avaa ja kato "Emolevy -> Emolevy" kohdasta emolevysi merkki&malli. 9600XT 256MB maksaa ~120 euroa, ja voisi olla tohon hintaluokkaan ihan järkevä vaihtoehto (AGP väylään, mikä luultavasti koneessasi on). Sapphire näyttäis tosin ainakin verkkokauppa.com:ssa myyvän 9800SE 128mb/256mb hintoihin 108e/112e.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Antille kiitokset tuosta ohjelmasta!  :) Kannattaakohan nuita ostaa käytettynä, kun tuolta huuto.netistä vois saada ihan hyvänkin 9800:sen satasen hintaan..

Ja jos koneen oma muisti on sdramia, (siis RAM-muisti) niin voinko silti käyttää näyttistä missä on esim. 256ddr-muistia?

Ilkka kerrotko vielä vähän mikä tossa 9800SE-mallissa on?

EDIT: okei, kattelin noita nykyisen 9200:n tietoja, ja näytti olevan 128DDR-muistinen sekin että silläviisiin. Tarvisi vaan tietää että mitä tuo emolevyni tukee noista näyttiksistä: Merkki on tämä: Asus A7N8X-LA

Blues

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näyttökortin muisti ei ole yhteydessä keskusmuistiin. Ainoa yhteensopivuuden kannalta tärkeä asia näyttökortissa on sen väylä. Nykyään on käytössä kahta tyyppiä, AGP ja PCIE. Myös PCI-väyläisiä kortteja on, mutta niillä ei tee mitään raskaassa 3D-väännössä. AGP:ssä on vanhoilla emoilla lisäksi syytä varmistaa, että emolevyn puolella maksiminopeus ei ole pienempi kuin näyttökortin miniminopeus.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hey siistiä opin kaikkee hassua koko ajan..  ;D kiitoksia kaikille!!

Tällasta kattelin: CLUB 3D R9600 128MB VGA+DVI-I+TV, hintaa olis 83 euroo.. Onko kenelläkään kokemuksia/tietoja onko tuollanen olleskaan toimiva?

Blues

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hey siistiä opin kaikkee hassua koko ajan..  ;D kiitoksia kaikille!!

Tällasta kattelin: CLUB 3D R9600 128MB VGA+DVI-I+TV, hintaa olis 83 euroo.. Onko kenelläkään kokemuksia/tietoja onko tuollanen olleskaan toimiva?

Blues

http://www.hagalin.fi

17200043  CLUB 3D ATI RADEON 9600 256MB

HUOM! Tämä sama kortti kuin "Pro LE/VE". 400/200, Tv-Out, DVI, Takuu 2 vuotta.

Piiri: ATI Radeon 9600

Muisti: 256 MB DDR

Muistiväylä: 128-bit

Nopeus (suoritin/muistit): 400 MHz / 400 MHz

Liitännät: VGA, DVI, Tv-Out

Väylä: AGP

Takuu: 24 kk

Lisätiedot: Mukana paketissa WinDVD-ohjelmisto sekä DVI-VGA-adapteri.

89 €

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Ilkka! Tollasta kattelin äsken, soitin nimittäin tuonne Tampereen mikälie Mediakulmaan, ja siellä olis Axuksen 9600pro 256 MB, ja kun kerroin emolevyni merkin, niin myyjä lupaili että olisi yhteensopiva. Nyt vielä viimehetken kannanottoja toivotaan tuollaisesta. Itse en Axuksesta ole kuullutkaan, mutta toivotaan että olis hyvä.. En nyt samantien ole lähdössä noutamaan, mutta ehkäpä viikonloppuna sitten.  8)

Blues

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuosta Axuksesta en osaa sanoa, mutta se mihin kiinnittäisin huomiota on, että 128 MB korttia en enää ostaisi vaan ehdottomasti 256 MB kortin, siis kortin muistia tarkoitan. Isompi muistimäärä näytönohjaimessa tarkoittaa mm. isompien tekstuurien tukemista ja lisää nopeutta.

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep, tuo Axuksen pask**, kun Asuksen kortti jota olen ostamassa on juurikin 256MB..

EDIT: olin kuullut väärin, se on Asus eikä mikään hiton Axus..  ;D

Blues

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Älä hanki ATIn näytönohjainta, itse olen kärsinyt siitä jo vuoden. IL-2 on kuulemma OpenGL -pohjainen, josta ATIn kortit eivät tykkää alkuunsakaan... Itselläni jää lähes poikkeuksetta jumiin 30-40 sisään asetuksista riippumatta, joka rajaa kaikki dogfihtit ja useinmat online -sodat pois.  :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Älä hanki ATIn näytönohjainta, itse olen kärsinyt siitä jo vuoden. IL-2 on kuulemma OpenGL -pohjainen, josta ATIn kortit eivät tykkää alkuunsakaan... Itselläni jää lähes poikkeuksetta jumiin 30-40 sisään asetuksista riippumatta, joka rajaa kaikki dogfihtit ja useinmat online -sodat pois.  :-\

Herää kysymys, että mikäs Atin kortti sulla on. Se että Ati mahdollisesti ei tue kaikkia Illun hienouksia, (vesiefektit) ei kuitenkaan aiheuta jumia. Jos tarkoitat, että jumi syntyy 30-40minuutin sisällä, niin tuo vaikuttaa kyllä lämpöongelmalta. Voi olla myös rikkinäinen näytönohjain, muistiongelma jne. Yleisesti ei Atin kortit aiheuta jumeja, itselläni on kolmen Atin kortin kokemus ja satoja, voi olla muuten öö tuhansia  ::) , "lentotunteja" takana

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, siitähän se taitaa johtua, mutta toisaalta monella kaverillakin on samanlainen ongelma.

Niin, ja asetusten muuttaminen vaikuttaa vain lämpötiloihin, ei jumittamiseen.  :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

IL-2 on kuulemma OpenGL -pohjainen, josta ATIn kortit eivät tykkää alkuunsakaan...

Pystyy myös pyörittämään DirectX -tilassa, itselläni on ATI 8500LE ja hyvin pyörii OpenGL -tilassa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

IL-2 on kuulemma OpenGL -pohjainen, josta ATIn kortit eivät tykkää alkuunsakaan...

Itselläni on Atin x800pro PCI-E ja siinä pystyy kyllä käyttämään sekä Open gl että directX hyötyjä. Enkä todellakaan ole illussa huomannut ongelmia ko. kortinkanssa. Ja kuten Marttikin sanoi sitä voi pelata directX muodossa, jos tulee tarvis

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin teenkin, OpenGL:llä jää nimittäin herkemmin jumiin, ja näyttää rumemmalta...

Näytöhjaimeni oli siis ATI RADEON 9600 PRO 128mb, joka väittää omaavansa lämpömittarin, joka ei kuitenkaan ilmeisesti toimi....

Itse epäilen jumittamisen syyksi sitä, että kortti on koneessa "väärinpäin", tuuletin alespäin. Mutta toisaalta vuosi sitten peli toimi kuin unelma parhailla mahdollisilla grafiikka-asetuksilla, Setuppia resoluutiota enempää sorkkimatta.... Uudelleenasennus ja uudelleen sorkkimattajättäminen ei toiminut.  :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään