Klaus Wesa

Suomen Ilmailumuseolle uudet tilat ?

15 viestiä aiheessa

Helsingin Sanomat 22.09.2005:

Vantaan suuri kulttuurikeskus alulle ensi vuonna

Moby Dickin ykkösvaiheeseen hotelli, tanssitalo, elokuvateatteri ja Heurekan oppimiskeskus.

Viestintä, tekniikka ja ilmailu saavat museotilansa myöhemmin.

Ykkösvaiheessa aiotaan toteuttaa kaksi pohjoisinta osaa. "Vantaan kulttuurikaupungin" jatko-osiin sijoitetaan todennäköisesti viestinnän ja tietotekniikan museoita, seitsemänkerroksinen toimistotalo uuden teknologian yrityksille sekä Ilmailumuseon uudet tilat.

"Tavoitteena on, että ykkösvaihe valmistuu 2008 ja koko Moby Dick 2014", kertoo Heurekan ohjelmajohtaja Jouko Koskinen.

Rakennukset aiotaan sijoittaa Tikkurilaan radan itäpuolelle Heurekan kohdalle aivan Helsingin rajan tuntumaan.

Näyttää siltä, ettei Malmin lentoasemalle ei ole päättäjillä vieläkään halua sijoittaa Ilmailumuseota. :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Helsingin Sanomat 22.09.2005:

Vantaan suuri kulttuurikeskus alulle ensi vuonna

Moby Dickin ykkösvaiheeseen hotelli, tanssitalo, elokuvateatteri ja Heurekan oppimiskeskus.

Viestintä, tekniikka ja ilmailu saavat museotilansa myöhemmin.

Rakennukset aiotaan sijoittaa Tikkurilaan radan itäpuolelle Heurekan kohdalle aivan Helsingin rajan tuntumaan.

Näyttää siltä, ettei Malmin lentoasemalle ei ole päättäjillä vieläkään halua sijoittaa Ilmailumuseota. :-\

Ei tämä sitä tarkoita. Ilmailumuseolla itsessäänhän ollaan nimenomaan sanottu, että se haluaisi Malmille.

Luonnollisesti Vantaan kaupungin edustaja (joka on museolla myös päättävässä asemassa) haluaisi pitää museonsa Vantaalla, mutta käsittääkseni hän on aika yksin tämän ajatuksen kanssa siellä.

Lisäksi mielestäni on herätelty lähinnä ajatusta, että Heurekan uusissa tiloissa olisi pieni ilmailumuseon "vaihtuva näyttely"-tyylinen osuus ja itse museon päänäyttely olisi kuitenkin muualla (aluksi nykyisessä paikassaan, ja toivottavasti myöhemmin Malmilla). ;-)

t. tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei tämä sitä tarkoita. Ilmailumuseolla itsessäänhän ollaan nimenomaan sanottu, että se haluaisi Malmille.

Luonnollisesti Vantaan kaupungin edustaja (joka on museolla myös päättävässä asemassa) haluaisi pitää museonsa Vantaalla, mutta käsittääkseni hän on aika yksin tämän ajatuksen kanssa siellä.

Lisäksi mielestäni on herätelty lähinnä ajatusta, että Heurekan uusissa tiloissa olisi pieni ilmailumuseon "vaihtuva näyttely"-tyylinen osuus ja itse museon päänäyttely olisi kuitenkin muualla (aluksi nykyisessä paikassaan, ja toivottavasti myöhemmin Malmilla). ;-)

t. tero

HS 2.8.2004

Suunnitelma rakennuskompleksista

Ilmailumuseo tulisi oikeanreunimmaiseen rakennukseen

Lappeenrannan lentokentän kupeeseen on rakentumassa valtakunnallinen ilmailumuseo:

http://www.esaimaa.fi/arkisto/vanhat/2005/09/22/alueuutiset/juttu3/sivu.html

Kilpailu on kovaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaahas. Itä-suomen herrat ovat ymmärtäneet asiaoita täysin väärin. Se, että ilmailumuseo etsii uusia tiloja ei tarkoita nykyisen hallituksen linjaa myötäillen, että se museo hajasijoitettaisiin sinne öö minne lie Lappeen rantaan. Aivan kuten merimuseon kohdalla uskallan väittää, että ei kukaan lähde pääkaupunkiseudulta matkustamaan ties minne johonkin liikenneaiheiseen museoon.

Malmin kentälle museo pystyyn ja kun tässä muutaman vuoden kuluttua copterline alkaa liikennöimään Malmilta Tallinnaan niin avot.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuten sanottua, museon eräässä päättävässä asemassa on Vantaan kaupunginjohtaja. Hänellä lienee vähän puolueellinen näkökulma ellei peräti suoranainen eturistiriita tässä museon asiassa.

Toistan kuitenkin, mitä olen museolla kuullut: Heurekan laajennukseen ei tule museon päänäyttely, vaan vaihtuvaluonteinen "lisäosa" ja päänäyttely säilyy Vantaan nykyisissä tiloissa (sekä kun niistä joutuvat luopumaan ennemmin tai myöhemmin, niin toivottavasti Malmilla uusissa tiloissa).

Tottahan toki siis museolla itsellään on intressit olla mukaan Heurekan laajennuksessa ja sen suunnittelussa, mutta se ei tarkoita sitä, että koko museo olisi sinne siirtymässä. Parhaassa tapauksessahan sekä Vantaa, että Helsinki voittavat ja meillä on Heurekassa mahtava täky vetämässä suurta yleisöä jatkossa Malmille varsinaiseen museoon. Eli Heurekan yleisömassat näkevät esimaisitiaiset siellä ja osaavat sieltä saamiensa ohjeiden mukaan suunnata Malmille katsomaan varsinaista maailmanluokan suurta ilmailumuseota, jossa lentävät museokoneet täydentävät staattisen näyttelyn!

t. tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaahas. Itä-suomen herrat ovat ymmärtäneet asiaoita täysin väärin. Se, että ilmailumuseo etsii uusia tiloja ei tarkoita nykyisen hallituksen linjaa myötäillen, että se museo hajasijoitettaisiin sinne öö minne lie Lappeen rantaan. Aivan kuten merimuseon kohdalla uskallan väittää, että ei kukaan lähde pääkaupunkiseudulta matkustamaan ties minne johonkin liikenneaiheiseen museoon.

Ja museothan ovat vain pää kaupunki seutulaisia varten?

-Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

-Juha

Tällä tarkoitin sitä, että parempi tollaisten "Päämuseoitten" olla isojen asukasryhmittymien/kaupunkien läheisyydessä. Esim: merimuseo olisi toiminut 300% paremmin helsingin pirunsaaressa eli hernesaaressa johon nämä jenkit tulevat muutenkin laivoilla. olisi ollut aika varmasti asiakasvirtaa enemmän kesässä kuin nyt kotkassa tulee olemaan.

Sama koskee myös ilmailumuseota. Mitä lähempänä suurta kasvukeskusta ja isoa lentokenttää se on niin sitä parempi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

-Juha

Minun mielestäni vaikka jokaisella suomalaisella lentokentällä saisi olla Ilmailumuseo. Vähintäänkin esittelemässä ko. kentän ilmailuhistoriaa, mielummin tietenkin laajemmaltikin. Resurssit tietenkään eivät tähän riitä, mutta tässä hengessä jokainen ilmailumuseohanke on kannatettava ja saa aplodit minulta.

Olisihan se hienoa, kun olisi esim. Malmilla Suomen ilmailumuseon päänäyttely ja sitten eri lentokentillä (plus Heurekassa) erillisiä haaranäyttelyitä tai miksei vieläkin isompia!

t. tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

-Juha

Minusta ainakin on luonnollista että yleensä maakunnasta tullaan lomalla pääkaupunkiseudulle niin samoilla tulilla voi käydä museolla ja museo sopis malmille paremmin kuin hyvin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta ainakin on luonnollista että yleensä maakunnasta tullaan lomalla pääkaupunkiseudulle niin samoilla tulilla voi käydä museolla ja museo sopis malmille paremmin kuin hyvin.

No jaa. Makuasia. Minä yleensä käyn lomalla Lappeenrannassa, joten minulle tuo sopisi oikein hyvin sijoituspaikaksi  ;D

Olennaisinta lienee se, että tuo museo on jossain ja että sillä on asianmukaiset tilat. Jos siitä on todella kiinnostunut, niin kyllä sinne silloin jaksaa matkustaa vähän kauempaakin. Onhan meidän maakuntalaistenkin jaksettava, jos se museo sijoitetaan pääkaupunkiseudulle.

-Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No jaa. Makuasia. Minä yleensä käyn lomalla Lappeenrannassa, joten minulle tuo sopisi oikein hyvin sijoituspaikaksi  ;D

Olennaisinta lienee se, että tuo museo on jossain ja että sillä on asianmukaiset tilat. Jos siitä on todella kiinnostunut, niin kyllä sinne silloin jaksaa matkustaa vähän kauempaakin. Onhan meidän maakuntalaistenkin jaksettava, jos se museo sijoitetaan pääkaupunkiseudulle.

-Juha

Psst... itse kotoisin 800km päästä pk-seudulta mutta silti näen että paras paikka on pk-seudulla. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Psst... itse kotoisin 800km päästä pk-seudulta mutta silti näen että paras paikka on pk-seudulla. ;)

Voi olla, että se on paras. Tuskin kuitenkaan sen huonompi kuin mikään muukaan. Minä reagoinkin vain asenteeseen enkä itse asiaan.

-Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun mielestäni vaikka jokaisella suomalaisella lentokentällä saisi olla Ilmailumuseo.

Tästä tulikin mieleen, että lukijoissa on varmaan paljon heitäkin, jotka eivät ole käyneet katsomassa Malmin Briefing-huoneessa olevaa pientä pysyväisnäyttelyä, missä on erilaisia pikkuesineitä siltä ajalta, kun Malmi oli Suomen päälentoasema. Sinne löytää ison C-kirjaimen avulla  ;)

Ja sieltä voi myös ostaa historiallisia postikortteja Malmin lentoasemasta.

Ja 3.kerroksen käytävässä ovat pysyvästi esillä ne ilmakuvat Malmin kentästä, jotka n. vuosi sitten olivat aluksi väliaikaisesti ala-aulassa. Ne esittävät kenttää ja sen ympäristöä 10v välein alkaen vuodesta 1942.

Kannattaa käydä katsomassa, vaikka ei muuta asiaa sinne 3. kerrokseen olisikaan. (Se on julkista tilaa)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heurekan laajennus (ensimmäinen vaihe) on toteutumassa aikaisempia suunnitelmia pienempänä. Eräät muut museot tosin saavat tiloja jo nyt.

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Heurekan+laajennus+alkanee+syksyll%C3%A4/1135244934634

[...]

Heurekan lisäosa on ensimmäinen toteutuva osa Vantaan kulttuurikaupunki -hankkeesta. Tiedekeskuksen laajenemisosa tulee olemaan yhteensä noin 8 000 neliömetrin laajuinen.

Heurekan lisäksi ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan pelimuseo. Myös viestintä-alan museosta neuvotellaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään